Magic the Gathering
Magic the Gathering34882 medlemmar 639 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Kombokontroll i legacy med Kha... Khans of Tarkir i Legacy? ...
kortvalsdiskussion
Senast läst: 07:07:20, 28/3 -24. Läst 3205 gånger.
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

kortvalsdiskussion 14:27:29, 2/10 -14  
Hej, hoppas detta är rätt forum att posta på.
Tänkte att vi kunde diskutera för och nackdelar med vissa kort, så kan man ju se om man lär sig något på köpet.

Okej första är Dismember vs Snuff Out. Samma lifeloss, dismember kostar även 1, och dödar faktiskt inte allt. Dödar allt gör iofs inte snuff out heller (tombstalker), men den struntar iaf i p/t. Förklara gärna varför dismember är förstahandsvalet. och vilka situationer den är bättre.

nästa kort mot kort är Sylvan Library vs Mirri's Guile. Otroligt lika ändå utom att du kan dra kort för fyra liv per kort med sylvan. självklart är det bra att dra kort, funderar ändå på om vissa lekar hellre vill betala en mana mindre för att "gratistoppa" i upkeep.

Uppdaterad: 14:27:56, 2/10 -14

vigo
LEGACY-SM VINNARE 2014
@svm s. 7/8 -06

475 rubriker
12756 svar

1. En av anledningarna tills att ... 14:31:44, 2/10 -14  
En av anledningarna tills att Dismember spelas över snuff out i legacy är ju att man tex spelar den i brädan i merfolks där swamps inte finns.




Att kunna dra kort är ibland superviktigt för tempolekarna för att få fylla på med gas eller få bort dåliga kort som man senare kan brainstorma ner och fetcha bort (se tex bug delver)

Tex enchantress spelar ju faktiskt hellre guile då den ändå får dra sina extra kort och oftast är dra 1-2 nya kort för en g.
 
slowly fading away from the earth,,,

vill ni snacka film skicka ett pm så skickar ja en inbjudan till mitt film bord

[card][/card]
Uppdaterad: 14:40:56, 2/10 -14
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

2. jo, snuff out är ju självklart... 14:32:52, 2/10 -14  
jo, snuff out är ju självklart inte bra utan swamps :) men om man nu har sådana?

4a i cmc lär va lättare att komma runt counterbalance med också.

Uppdaterad: 14:33:38, 2/10 -14
vigo
LEGACY-SM VINNARE 2014
@svm s. 7/8 -06

475 rubriker
12756 svar

3. Nackdelen med snuff out är ju ... 14:37:50, 2/10 -14  
Nackdelen med snuff out är ju att man inte kan ta Dark Confidant,Tombstalkers,Deathrite Shaman, Batterskull ( germ)Den nackdelen väger lite för tungt skulle jag säga.
 
slowly fading away from the earth,,,

vill ni snacka film skicka ett pm så skickar ja en inbjudan till mitt film bord

[card][/card]
Uppdaterad: 14:38:51, 2/10 -14
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

4. Nackdelen med Snuff Out är pre... 14:40:13, 2/10 -14  
Nackdelen med Snuff Out är precis som vigo säger att den inte tar svart, måste spelas med Swamps och kan inte kastas utan Swamps i spel, vilket är relevant om man får alla länder stripade eller whatever.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
vigo
LEGACY-SM VINNARE 2014
@svm s. 7/8 -06

475 rubriker
12756 svar

5. Ja Wasteland är ytterligare en... 14:42:22, 2/10 -14  
elof_the_mighty skrev 14:40, 2/10 -14 Nackdelen med Snuff Out är precis som vigo säger att den inte tar svart, måste spelas med Swamps och kan inte kastas utan Swamps i spel, vilket är relevant om man får alla länder stripade eller whatever.

Ja Wasteland är ytterligare en bov i legacy.
 
slowly fading away from the earth,,,

vill ni snacka film skicka ett pm så skickar ja en inbjudan till mitt film bord

[card][/card]
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

6. Se när det ju också så att Dis... 14:57:53, 2/10 -14  
Se när det ju också så att Dismember inte alltid behöver kosta fyra liv utan kanske 2 eller inget. Medan man sannolikt inte kommer att kasta Snuff för fyra mana väldigt ofta.

Jag tycker man kan sammanfatta ovanstående diskussioner med att Dismember är mer flexibel och mindre situationsbunden än vad Snuffout är.

Jag tycker att Snuffout är klart sämre bara på grund av att den inte tar DRS eller Batterskull, speciellt i den leken jag antar att du kommer spela den i :P.

Det är lite samma sak med Library och Guile. Library ger dig fler alternativ och möjligheter = mer flexibel.
 
Auktion: Playset Courser, foil LotV, foil fetch, ftv Top, Burnwillows, Hierarcher + lite annat smått och gott. BO på allt.
Slutar: 28 sep, 22:00
Uppdaterad: 15:02:50, 2/10 -14
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

7. Angående Mirri's Guile och Syl... 15:05:23, 2/10 -14  
Angående Mirri's Guile och Sylvan Library så är det för olika syften man spelar korten.

Sylvan är främst spelad i lekar som försöker sätta press på motståndaren (och då är möjligheten att dra extra kort för liv oerhört bra eftersom motståndaren måste fokusera på att döda dina djur innan de kan döda dig) alternativt så används den emot kontroll-lekar eller kombolekar som inte riktigt bryr sig om dina liv heller, så att du förhoppningsvis får en fördel emot dom.

Sen så ska det ytterligare tilläggas att i late game så gör Guile ingenting mer än att du får toppa medan Sylvan kan göra mycket mer (säg att ni inte har några kort på handen och typ inga djur och life totalts är typ 14-17), ibland så kan du lätt dra in i 3 nya kort, lägga Brainstorm, blanda bort, lägga Jace och vinna eller egentligen vad som.

En anledning till att enchantress spelar Guile är att det är en "engine"-deck som behöver hitta sina komponeter för att vinna (kritisk massa av enchantress-effekter) och att leken sällan har några liv att spendera till detta syfte (det finns tex ingen motpress som håller tillbaka kombo så även om du drar massa kort här hjälper det dig inte, inte heller hjälper massa kort emot kontroll heller om det är så att de hanterar dina enchantressar).
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

8. Hmm ja det va tydligen mer sva... 15:26:27, 2/10 -14  
Hmm ja det va tydligen mer svarta gubbar i legacy än jag kom på sådär på rak arm. Dismember har ju en mer flexibel kostnad helt klart. Leken jag spelar har dock sällan särskilt mycket mana över, tänkte om snuff out kunde vara ett alternativ men nja, det lät ju sådär.

Igen, leken jag spelar har sällan mana eller liv över, därför jag tänkte om mirri's kan vara ett alternativ.
vigo
LEGACY-SM VINNARE 2014
@svm s. 7/8 -06

475 rubriker
12756 svar

9. Väl sammanfattat av er båda dä... 15:27:48, 2/10 -14  
Väl sammanfattat av er båda där
Mechigt och segt att skriva långa inlägg i mobilen men Olof fick fram de jag ville ha sagt ang guile.
 
slowly fading away from the earth,,,

vill ni snacka film skicka ett pm så skickar ja en inbjudan till mitt film bord

[card][/card]
Uppdaterad: 15:34:22, 2/10 -14
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

10. Även om Sylvan kostar en mana ... 16:00:30, 2/10 -14  
Shamaatae skrev 15:26, 2/10 -14 Hmm ja det va tydligen mer svarta gubbar i legacy än jag kom på sådär på rak arm. Dismember har ju en mer flexibel kostnad helt klart. Leken jag spelar har dock sällan särskilt mycket mana över, tänkte om snuff out kunde vara ett alternativ men nja, det lät ju sådär.

Igen, leken jag spelar har sällan mana eller liv över, därför jag tänkte om mirri's kan vara ett alternativ.

Även om Sylvan kostar en mana mer så tror jag ändå den är det bättre alternativet eftersom Guile inte ger dig någon value då du förlorar ett kort. Du får visserligen kolla på de översta korten men du spelar med både 4xPonder och 4xBrainstorms? Library kan du faktiskt lägga lite senare i spelet även om du har den på starthanden eftersom det finns mycket annat du vill göra de förta turerna och då borde du kunna avvara 2 mana till det eller?
 
Auktion: Playset Courser, foil LotV, foil fetch, ftv Top, Burnwillows, Hierarcher + lite annat smått och gott. BO på allt.
Slutar: 28 sep, 22:00
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

11. Jo, sen vill jag nog bara ha s... 16:42:16, 2/10 -14  
Jo, sen vill jag nog bara ha sylvan i matchups där mitt liv inte kommer påverkas så mycket tidigt, kontroll osv.
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

12. Dessutom så drar man korten me... 19:12:23, 2/10 -14  
Dessutom så drar man korten med sylvan. Relevant med tex Horizon Chimera.
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

13. jobbigt om man möter Notion Th... 19:56:09, 2/10 -14  
jobbigt om man möter Notion Thief bara, kanske lite vanligare än horizon?

Uppdaterad: 19:56:22, 2/10 -14
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

14. Jag har försökt propagera för ... 21:45:31, 2/10 -14  
Jag har försökt propagera för Mirri's Guile här tidigare. Tycker att den lägre CMC:n och att man får tillfälle att trixa i upkeep (flippa Delver mm.) borde göra den spelbar i vissa lekar. Hyser en lite vurm för kortet och hoppas helt klart att Notion Thief, Spirit of the Labyrinth och andra bra anti-Sylvankort börjar se spel så att fler får upp ögonen för Guile.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

15. Instämmer med toriv. Främsta a... 22:21:42, 2/10 -14  
Instämmer med toriv. Främsta anledningen imo till att guile inte spelas är att folk inte spelar den. Låter som en tautologi, men det jag menar är att eftersom de flesta spelar library istället så kommer folk netdecka listor med library och då blir det en ännu mindre andel som spelar guile.

Som jag ser det har guile två stora fördelar; du drar inte så du drabbas inte av hatkort, och guile kommer i spel innan du behöver knäcka dina fetchland. Runda tre kommer du typiskt ha sett sex kort med guile mot tre kort med library. Att den kostar en mana är en mindre fördel i sammanhanget.

Mot det ska man väga möjligheten att dra extra kort, vilket främst är aktuellt mot kontroll.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

16. Alltså, det är fortfarande ett... 23:29:26, 2/10 -14  
Alltså, det är fortfarande ett kort som inte gör nånting. Dessutom är effekten ganska redundant då Ponder, Brainstorm, (Sylvan), Top, alla gör effekterna bättre och kostar dig inget kort.

Förstår att Guile verkar lockande på en starthand och är antagligen ganska okej där (fast hade hellre lagt Thoughtseize, Delver, Shaman, Brainstorm, Ponder, med flera) men tänk att dra den när man vill flippa en Delver för vinsten och motståndaren stabiliserar. Ytterligare en tur av "hoppas inte min motståndare fuckar upp för mig".
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

17. vill slå ett litet(fast ja, JÄ... 00:06:43, 3/10 -14  
vill slå ett litet(fast ja, JÄVLIGT litet) slag för Mirri's Guile över Sylvan Library givet att ett par rekvisit är uppfyllda:
1) du spelar inte aggro, eller något som kan liknas vid det. för att förtydliga: i majoriteten av matcherna du spelar antas din lek vara den som försvarar sig och inte hullar med djur eller bränner med boltar eller tokjagar kombodelar.
2) din manasits är EXTREMT trängd, en mana sparad är alltså alltid toknice.

tänker då främst på loampox, jund depths(som kan och BÖR spela Smallpox) och liknande, obv.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

18. Nej, hela poängen är att Mirri... 00:45:57, 3/10 -14  
elof_the_mighty skrev 23:29, 2/10 -14 Alltså, det är fortfarande ett kort som inte gör nånting. Dessutom är effekten ganska redundant då Ponder, Brainstorm, (Sylvan), Top, alla gör effekterna bättre och kostar dig inget kort.

Förstår att Guile verkar lockande på en starthand och är antagligen ganska okej där (fast hade hellre lagt Thoughtseize, Delver, Shaman, Brainstorm, Ponder, med flera) men tänk att dra den när man vill flippa en Delver för vinsten och motståndaren stabiliserar. Ytterligare en tur av "hoppas inte min motståndare fuckar upp för mig".

Nej, hela poängen är att Mirri's Guile gräver djupare än Brainstorm, Ponder och Sylvan Library, och lika djupt som Top fast till mycket lägre kostnad. Du förlorar inte ett kort på Mirri's Guile jämfört med Sylvan library eller top förutsatt att du inte shufflar bort topen igen eller betalar 4 liv för ett enda kort (oftast brukar man räkna med att ett kort är värt 2-3 liv).

Jag håller med om att library och top är mer mångsidiga, men ska man gräva är Mirri's Guile mycket bättre.

Och visst, T1 guile konkuretar med delver och shamanen, men till skillnad från Brainstorm, library, top mm så filtrerar den effektivt utan att sabba möjligheten till T2 stoneforge eller bob.
Burk3n

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 7/6 -05

116 rubriker
2265 svar

19. Läser du vad du själv skriver ... 07:18:09, 3/10 -14  
terbjo skrev 00:45, 3/10 -14
elof_the_mighty skrev 23:29, 2/10 -14 Alltså, det är fortfarande ett kort som inte gör nånting. Dessutom är effekten ganska redundant då Ponder, Brainstorm, (Sylvan), Top, alla gör effekterna bättre och kostar dig inget kort.

Förstår att Guile verkar lockande på en starthand och är antagligen ganska okej där (fast hade hellre lagt Thoughtseize, Delver, Shaman, Brainstorm, Ponder, med flera) men tänk att dra den när man vill flippa en Delver för vinsten och motståndaren stabiliserar. Ytterligare en tur av "hoppas inte min motståndare fuckar upp för mig".

Nej, hela poängen är att Mirri's Guile gräver djupare än Brainstorm, Ponder och Sylvan Library, och lika djupt som Top fast till mycket lägre kostnad. Du förlorar inte ett kort på Mirri's Guile jämfört med Sylvan library eller top förutsatt att du inte shufflar bort topen igen eller betalar 4 liv för ett enda kort (oftast brukar man räkna med att ett kort är värt 2-3 liv).

Jag håller med om att library och top är mer mångsidiga, men ska man gräva är Mirri's Guile mycket bättre.

Och visst, T1 guile konkuretar med delver och shamanen, men till skillnad från Brainstorm, library, top mm så filtrerar den effektivt utan att sabba möjligheten till T2 stoneforge eller bob.

Läser du vad du själv skriver innan du trycker på "ok"?
 
Inget jag säger är sant och om det mot förmodan skulle gå
att använda i verkligheten så var inte det meningen
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

20. Sjävklart läser jag igenom vad... 11:28:00, 3/10 -14  
Sjävklart läser jag igenom vad jag skriver innan jag postar. Beklagar att jag missade felstavningen av konkurerar. Var det något annat?
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!