Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
STANDARD Röd aggro feedback... R/W Heroic Aggro hjälp ...
Rakshasa vs. Fleecemane Lion
Senast läst: 01:52:36, 17/4 -24. Läst 3142 gånger.
ArgentumEmperio
MEDLEM
Luleå
@svm s. 7/10 -13

6 rubriker
8 svar

Rakshasa vs. Fleecemane Lion 00:47:40, 1/10 -14  
Tjo!

Jag är rättså ny när det gäller att faktiskt bygga standard lekar men då man ser något kort eller kollektion av kort som intresserar mig så gör man ett försök och då hamnade man med att skapa en Abzan mid-range lek och här är en fråga:

Då jag letade lite efter referenspunkter för kort som finns i en sådan lek så dök Fleecemane Lion upp en, två, tre gånger men aldrig ett kort som Rakshasa Deathdealer så jag är nyfiken på varför Fleecemane är populär men Rakshasa är det inte.

Jag kan se flera fördelar med Rakshasa som Fleecemane inte har förens den har blivit monstrous som att den inte lätt dör till Bile Blight eller Drown in Sorrows och kan även räddas från "Destroy"-effekter med regenerate. Så varför är inte Rakshasa ett populärt kort till Abzan lek?
... förutom kanske just att Fleecemane är en 3/3 för två varav Rakshasa är en 2/2 för 2 som istället kan buffa sig själv och även har regenerate.

Så - varför? Och skulle Rakshasa kunna passa in lika bra, bättre eller sämre än Fleecemane i en mid-range liknande lek trots att den inte har en monstrosity effekt som gör den mer effektiv i mid-spelet?
 
"If time was changed by the victor, the world would weep for supremecy... much like today."

Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

1. Själv så spelar jag 2st Raksha... 01:45:55, 1/10 -14  
Själv så spelar jag 2st Rakshasa Deathdealer och 4st Fleecemane Lion i min junk Midrange, men skälet till att man skulle föredra Fleecemane Lion är att den är bra utan att man behöver använda resurser till den varje tur, man kan fortsätta att bara utveckla brädet istället. Jag vill hellre fortsätta kurva ut med tur 3 Courser of Kruphix - > tur 4 Siege Rhino typ än att tvingas hålla uppe all mana varje tur för Rakshasa Deathdealer så att den ska vara mer än en 2/2 för 2 mana.

Eftersom att detta antagligen är precis vad man vill göra i standard framöver då det inte verkar finnas så stor risk att bli blowoutad av en Supreme Verdict eller liknande så är Rakshasa Deathdealer helt enkelt för dyr att hålla igång jämfört med Fleecemane Lion.

Jag spelar dock två av den för att det är ett kort som aldrig är värdelöst, drar man den sent så är den potentiellt en väldigt stor svårdödad beater som man kan slänga all mana in i som man ändå inte har kort att casta för.
ArgentumEmperio
MEDLEM
Luleå
@svm s. 7/10 -13

6 rubriker
8 svar

2. Tackar, trodde det var någonti... 11:18:45, 1/10 -14  
Tackar, trodde det var någonting åt det hållet men den verkade fortfarande alldeles för bra för att "helt" ignoreras!

Tusen tack för det bra svaret! :D
 
"If time was changed by the victor, the world would weep for supremecy... much like today."
Badmoon
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 7/9 -10

20 rubriker
101 svar

3. Jag spelar två av varje av då ... 12:50:20, 1/10 -14  
Jag spelar två av varje av då man väldigt sällan vill ha två stycket rakshasa ute samtidigt. Tror att rakshasa kommer spelas i många lektyrer då den nästan alltid är bra att dra och kan själv vinna matcher ganska snabbt vid behov. Fleecemane är skön då den inte behöver mana på samma sätt men har inte samma kraft och är sämre sent i spelet. Så två av varje för mig
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

4. Fleecemane Lion har varit lega... 18:41:30, 1/10 -14  
Fleecemane Lion har varit legal i ett år, Rakshasa Deathdealer i 6 dagar.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!