Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Deflecting Palm... Använda Spellskite för att för ...
Ang Morph
Senast läst: 07:13:48, 23/4 -24. Läst 2466 gånger.
Eclectic
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/2 -13

42 rubriker
233 svar

Ang Morph 12:58:44, 29/8 -14  
Hej,

Ett par frågor ang Morph som kommer tillbaka i Khans of Tarkir.

Stämmer det att jag spelar ut ett morph kort för 3 uncolored och då är det vänt neråt utan att motståndaren för se kortet?

Trigger ETB när man spelar ut det för morph kostnaden eller när man "flippar" det?
Vad händer ifall du spelar ut ett kort som inte har morph för en morph kostnad? Klassas detta rakt av som fusk och du får game loss?

När man flippar kortet, räknas det som ny permanent eller samma? Kan jag attackera med en 2/2 morphad och sedan flippa det efter declare blocker step?

Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

28 rubriker
1213 svar

#19 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly

1. 1) Ja det stämmer. Kortet lägg... 13:04:10, 29/8 -14  
1) Ja det stämmer. Kortet läggs ut med baksidan upp, och motståndaren får inte titta på andra sidan av det. (Men du får, naturligtvis.)

2) Om ett morph-kort skulle ha en ETB-trigger så skulle den bara trigga om du spelar ut det med rätt sida upp. Men jag tror inte att det finns något sådant kort, just för att det skulle förvirra folk. Morph-kort tenderar att ha abilities som triggar när de vänds istället.

3) Ja, det är fusk att spela ett kort som inte har morph som om det hade morph. Exakt vad staffet blir överlåter jag åt någon annan att avgöra.

4) När du vänder kortet räknas det fortfarande som samma permanent.
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

2. Om du känner till att kortet i... 13:07:45, 29/8 -14  
Om du känner till att kortet inte har Morph men spelar det ändå så kommer det bli seriösa konsekvenser, vi har nämligen nolltolerans mot fusk.
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

3. En annan sak som kan vara intr... 13:13:42, 29/8 -14  
En annan sak som kan vara intressant att veta är att om du precis förlorat ett parti, kanske för att du blev översprungen av morphare, så kan du be motståndaren att visa alla nedmorphade djur (kan ju vara relevant om en av dom är en bomb osv osv), just för att bevisa att hen inte fuskat ut dom.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

4. Det finns faktiskt faktiskt en... 13:32:50, 29/8 -14  
Det finns faktiskt faktiskt en morph-kille som kan ha en ETB-effekt och det är Vesuvan Shapeshifter.

Om du spelar den uppvänd så kan den få ETB-effekter (exempelvis som Acidic Slime) men om du morphar upp den så kommer inte eventuella ETB-effekter trigga.

Det bör nog nämnas att det är inte är valbart att visa upp en morphkille efter avslutad duell. Man måste visa upp en morphkille om den inte är visad på något annat sätt efter att duellen avslutats.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
Uppdaterad: 13:35:20, 29/8 -14
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

5. Det där med att man måste visa... 14:03:36, 29/8 -14  
Discus skrev 13:32, 29/8 -14 Det finns faktiskt faktiskt en morph-kille som kan ha en ETB-effekt och det är Vesuvan Shapeshifter.

Om du spelar den uppvänd så kan den få ETB-effekter (exempelvis som Acidic Slime) men om du morphar upp den så kommer inte eventuella ETB-effekter trigga.

Det bör nog nämnas att det är inte är valbart att visa upp en morphkille efter avslutad duell. Man måste visa upp en morphkille om den inte är visad på något annat sätt efter att duellen avslutats.

Det där med att man måste visa vart nytt för mig.
Det skall jag lägga på minnet och komma ihåg :D
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Quadman
JUDGE L1
Oxie
@svm s. 22/12 -04

86 rubriker
5026 svar

6. Förrutom när gamet tar slut så... 14:06:45, 29/8 -14  
psykopatmullvad skrev 14:03, 29/8 -14
Discus skrev 13:32, 29/8 -14 Det finns faktiskt faktiskt en morph-kille som kan ha en ETB-effekt och det är Vesuvan Shapeshifter.

Om du spelar den uppvänd så kan den få ETB-effekter (exempelvis som Acidic Slime) men om du morphar upp den så kommer inte eventuella ETB-effekter trigga.

Det bör nog nämnas att det är inte är valbart att visa upp en morphkille efter avslutad duell. Man måste visa upp en morphkille om den inte är visad på något annat sätt efter att duellen avslutats.

Det där med att man måste visa vart nytt för mig.
Det skall jag lägga på minnet och komma ihåg

Förrutom när gamet tar slut så gäller även att när ett kort med morph byter zon annat än mellan stacken och battlefield så måste du visa den. Detta gäller tillexempel Unsummon.
 
SBA -> Triggered abilities på stacken -> Prioritet
302.5. Creatures can attack and block.
608.2c The controller of the spell or ability follows its instructions in the order written...
Uppdaterad: 14:07:13, 29/8 -14
Eclectic
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/2 -13

42 rubriker
233 svar

7. Men säg att du har en permanen... 14:09:38, 29/8 -14  
Men säg att du har en permanent som säger att "When a creature enters the battlefield" Då triggar den både om den kommer ut som vanligt, och ifall man spelar den morphad, men inte när man flippar antar jag?
Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

28 rubriker
1213 svar

#19 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly

8. Ja, morph-kortet kommer i spel... 14:14:06, 29/8 -14  
Eclectic skrev 14:09, 29/8 -14 Men säg att du har en permanent som säger att "When a creature enters the battlefield" Då triggar den både om den kommer ut som vanligt, och ifall man spelar den morphad, men inte när man flippar antar jag?

Ja, morph-kortet kommer i spel som en varelse oavsett vilken sida man spelar ut, så den triggar abilities som tittar efter varelser som kommer i spel.
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

9. om man lägger Unstable Mutatio... 14:28:11, 29/8 -14  
om man lägger Unstable Mutation på ens morphade gubbe och sedan flippar den, hänger unstable med då? antar att det finns en hel del likheter mellan morph och Innistradblockets flipkort (Typ Delver of Secrets)
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

10. Den hänger med, det är fortfar... 15:19:08, 29/8 -14  
Preacher skrev 14:28, 29/8 -14 om man lägger Unstable Mutation på ens morphade gubbe och sedan flippar den, hänger unstable med då? antar att det finns en hel del likheter mellan morph och Innistradblockets flipkort (Typ Delver of Secrets)

Den hänger med, det är fortfarande samma permanent
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

11. Det visste jag. Det var just e... 17:10:21, 29/8 -14  
Quadman skrev 14:06, 29/8 -14
psykopatmullvad skrev 14:03, 29/8 -14
Discus skrev 13:32, 29/8 -14 Det finns faktiskt faktiskt en morph-kille som kan ha en ETB-effekt och det är Vesuvan Shapeshifter.

Om du spelar den uppvänd så kan den få ETB-effekter (exempelvis som Acidic Slime) men om du morphar upp den så kommer inte eventuella ETB-effekter trigga.

Det bör nog nämnas att det är inte är valbart att visa upp en morphkille efter avslutad duell. Man måste visa upp en morphkille om den inte är visad på något annat sätt efter att duellen avslutats.

Det där med att man måste visa vart nytt för mig.
Det skall jag lägga på minnet och komma ihåg :D

Förrutom när gamet tar slut så gäller även att när ett kort med morph byter zon annat än mellan stacken och battlefield så måste du visa den. Detta gäller tillexempel Unsummon.

Det visste jag. Det var just efter spelet jag inte visste.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Flodaboy
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 3/8 -11

9 rubriker
49 svar

12. Läste tråden men fick inte rik... 19:38:09, 13/9 -14  
Läste tråden men fick inte riktigt svar på en grej. Om man attackerar med sin morphade 2/2 ( Abzan Guide ) motståndaren blockar med en vanilla 3/3. Kan jag då morpha upp den efter han blockat till en 4/4 ( Abzan Guide ) och hans 3/3 dör + att min lever?
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

13. Japp.... 19:42:03, 13/9 -14  
Flodaboy skrev 19:38, 13/9 -14 Läste tråden men fick inte riktigt svar på en grej. Om man attackerar med sin morphade 2/2 ( Abzan Guide ) motståndaren blockar med en vanilla 3/3. Kan jag då morpha upp den efter han blockat till en 4/4 ( Abzan Guide ) och hans 3/3 dör + att min lever?

Japp.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Flodaboy
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 3/8 -11

9 rubriker
49 svar

14. Då kommer det bli mycket mindg... 19:42:53, 13/9 -14  
Då kommer det bli mycket mindgames på prellen, tack för svar ;)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!