Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 665 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Köpa ny dator, bra delar?... min nya dator ...
Snart är det val!
Senast läst: 15:40:42, 23/4 -24. Läst 7875 gånger.
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

Snart är det val! 18:21:42, 28/8 -14  
Tycker det har varit förvånansvärt lite snack om politik här på som under året. Det måste vi väl ändra på?
Vad funderar ni på inför valet? Hur resonerar ni? Vad är viktigt att tänka på? Hur insatta är ni?

Själv har jag länge varit en avigt inställd vänsterpartist i många år, utan att riktigt ha tänkt igenom det. Det började ändras i takt med att rasisterna började visa upp sig och jag personligen fick beskåda hur vänsterextremister beter sig. Jag är inte överdrivet förtjust i samhällets uppbyggnad och de system som existerar inom det. Som av en slump snubblade jag över ett väldigt litet parti som stod väldigt nära hur jag själv känner, enhet (www.enhet.se för den som är nyfiken). Det är det enda partiet jag någonsin sett som faktiskt vill göra bra saker för människor. Speciellt människor som mig själv.

Så hur tänker ni då?
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

1. Att vi har få framträdande tro... 18:28:27, 28/8 -14  
Att vi har få framträdande trovärdiga politiker i vår valrörelse. Det var bättre med Göran Persson, han var så mysigt otrevlig att han blev extemt trovärdig med sitt mysande och "bufflande" (attribut uppfunnet för Göran Persson). Jag kollar hellre videos på youtube med elaka påståenden från Göran än lyssnar på tramset. Man borde bara få berätta om de dåliga sakerna man vill göra. Sverigedemokratena är kanske ärligast, för de vill nog minska invandringen radikalt på riktigt och det kanske inte nödvändigtvis är något bra.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

2. Jag har en känsla av att det h... 18:46:29, 28/8 -14  
Jag har en känsla av att det här valet handlar om inkomstnivå för många. De som tjänar bättre röstar på alliansen och de som tjänar sämre röstar på SVMP
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

3. Finns det nått svartgrönt part... 18:47:28, 28/8 -14  
Finns det nått svartgrönt parti som vill kedja fast sitt folk i mestopholis kedjor?
 
EDH lekar utan smokestack är inga riktiga lekar!

Sex is like 2hg if you don't have a good partner you better have a good hand.
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

4. Jag är lite vilsen, tidigare h... 18:49:58, 28/8 -14  
Jag är lite vilsen, tidigare har det varit att garantera en bra bana för mig själv, men sedan är frågan om man själv är viktigast. Det som är klart är att jag absolut inte samtycker med SD.
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

5. Mitt heltidsarbete (ordförande... 18:56:52, 28/8 -14  
Mitt heltidsarbete (ordförande för en partipolitiskt obunden studentförening) gör att jag är väldigt bunden i min åsiktsfrihet eftersom folk blir väldigt griniga om vi går ut och gör ett ställningstagande ens i enskilda sakfrågor, oavsett politisk koppling. Extra ironiskt är att just min förening i princip alltid arbetar internt mot lärosätet och aldrig externt, så eventuella samarbeten med politiska organisationer utanför lärosätet är otänkbara redan på rot.

Således diskuterar jag inte politik annat än med mina närmaste, men jag står ändå på en ganska stabil ideologisk grund och vet åtminstone vilket håll jag ska rösta åt. Mina hjärtefrågor är friskolorna och vinster i välfärden. Jag tittade kort på länken du postade, anthrox, och tyckte spontant att partiets värderingar överensstämmer till stor del med mina egna, åtminstone på ytan. Jag ska nog ta mig tid att läsa valmanifest och partiprogram ordentligt i helgen, om jag hinner.
 
Mina lekanalyser:
Canadian Threshold Del 2 Min primer på The Source

Team America


StoneBlade

PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes
Uppdaterad: 18:57:45, 28/8 -14
Imagine
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 3/12 -12

5 rubriker
133 svar

6. Jag tar på mig tråkmössan och ... 19:03:09, 28/8 -14  
Jag tar på mig tråkmössan och uppmanar alla att rösta oavsett er värdegrund. Ni som tänker vrida bilder i uppsala bör förtidsrösta.

För övrigt så anser jag att vi borde ha diktatur med mig vid rodret.
 
"Logik kan ta dig från punkt A till punkt B, fantasi kan ta dig varsomhelst"./ Albert Einstein
sparkelemtal

Golgari
JUDGE L1
Ekenässjön
@svm s. 29/9 -04

146 rubriker
870 svar

7. Att politiker tappat kontakten... 19:10:05, 28/8 -14  
Att politiker tappat kontakten med väljarna och inte ser längre än till stockholms förorter. (Ursäkta om några stockholmare tar illa upp) Vad jag kunnat utläsa av debatter mm. så har inget parti en lösning på hur vi ska få fler i arbete, hur de ska försöka lösa bostadsbristen, hur de vill att sveriges infrastruktur ska se ut. Hur ska vi få upp betygen i skolan? Det pratas mycket om betyg och annat lafs men verkar mer som akuta insatser som ska behandla symptomen och inte sjukdomen. Personligen vet jag inget om hur partierna ställer sig till kärnkraft i energifrågan. Endast miljöpartiet har en klar åsikt i den frågan vad jag vet.
Själv är jag i ingenmansland ang. politisk tillhörighet. Svårt att hitta nåt som passar.

@anthrox: ska kolla in enhet och se om det är något för mig med.
 
Asså.... du tänker så.....
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

8. Jag förstår inte hur man kan k... 19:19:53, 28/8 -14  
useL skrev 18:46, 28/8 -14 Jag har en känsla av att det här valet handlar om inkomstnivå för många. De som tjänar bättre röstar på alliansen och de som tjänar sämre röstar på SVMP

Jag förstår inte hur man kan koppla sin inkomst till sin ideologi, det är däremot väldigt enkelt, tycker man att pengar är viktigt röstar man höger och tycker man att människan är viktig röstar man vänster.


Om man röstar vänster för att man råkar plugga eller gå på soc är man helt fel ute, på samma sätt som att folk röstar höger för att dom råkar tjäna lite mer pengar, det handlar ju om hur vi ska skapa ett så bra samhälle för våra medborgare som möjligt och då kan man inte bara utgå från sig själv.
 
Min Bytespärm, byt med mig så blir jag glad!!!

Monsterauktion med massa gött

"214 vet vad han snackar om" - nepO
Uppdaterad: 19:22:31, 28/8 -14
IronJack
MEDLEM
Vargön
@svm s. 1/9 -12

38 rubriker
412 svar

9. Jag är inte särskilt förtjust ... 19:28:58, 28/8 -14  
anthrox skrev 18:21, 28/8 -14 Tycker det har varit förvånansvärt lite snack om politik här på som under året. Det måste vi väl ändra på?
Vad funderar ni på inför valet? Hur resonerar ni? Vad är viktigt att tänka på? Hur insatta är ni?

Själv har jag länge varit en avigt inställd vänsterpartist i många år, utan att riktigt ha tänkt igenom det. Det började ändras i takt med att rasisterna började visa upp sig och jag personligen fick beskåda hur vänsterextremister beter sig. Jag är inte överdrivet förtjust i samhällets uppbyggnad och de system som existerar inom det. Som av en slump snubblade jag över ett väldigt litet parti som stod väldigt nära hur jag själv känner, enhet (www.enhet.se för den som är nyfiken). Det är det enda partiet jag någonsin sett som faktiskt vill göra bra saker för människor. Speciellt människor som mig själv.

Så hur tänker ni då?

Jag är inte särskilt förtjust i att diskutera politik på offentliga forum. Dock tycker jag det är lite roligt att det är just Enhet du refererar till. Då vi faktiskt har en representant för dem här på SvM i form av yespair.

Lycka till med alla vidare diskussioner i denna tråden
 
What kinda creature do we have here?
It feels like love, but it smells like fear.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

10. Ett stort problem jag upplever... 19:37:32, 28/8 -14  
Ett stort problem jag upplever när jag pratar politik med folk är att man endast ser till vad som gynnar en själv.

Är du en fattig bidragstagare så röstar då troligtvis på det röd/gröna blocket och är du en rik inkomsttagare så röstar du på det blåa blocket.

Tänkvärt är också att många gör en politisk resa genom sitt liv.
De börjar på vänsterkanten som fattiga studenter eller arbetslösa ungdomar och vandrar sedan sakta mot höger i och med att de blir färdigutbildade och får en god inkomst. Senare på ålderns höst då de är fattiga pensionärer återvänder de till de röda blocket.
Detta mönster stämmer såklart inte in på alla och det är nästan sorgligt med folk som är helt låsta i sin övertygelse och röstar på vad deras föräldrar skolat dem i.

Det jag efterlyser är ett mer hållbart samhällsperspektiv. Vad gynnar landet och dess folk i stort, inte enbart min egen aktuella situation.
Personligen röstar jag grönt (det vet vi ju alla att det är skönt) av den anledningen. Det finns betydligt större globala hot att ta tag i än att ge folk 200 spänn mer i plånboken eller höja a-kassan.

Sen kan man ju fråga sig vad besparingar i välfärden resulterar i. Jag har svårt att tro att skattesänkningar för de som tjänar bäst på bekostnad av skola och omsorg kommer löna sig i längden. Men får man hål i plånboken så är det ju bara att sälja ut massa statliga företag (hey, för dom kommer väl aldrig generera några pengar på lång sikt?...). Nä, nu tycker jag vi tackar av den kortsiktiga politiken och breddar vårat perspektiv!
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

11. Jag trodde du skulle flytta ti... 19:37:49, 28/8 -14  
Glazastik skrev 18:49, 28/8 -14 Jag är lite vilsen, tidigare har det varit att garantera en bra bana för mig själv, men sedan är frågan om man själv är viktigast. Det som är klart är att jag absolut inte samtycker med SD.

Jag trodde du skulle flytta tillbaka till Trollhättan och rösta på mig i kommunalvalet? :/
 
Kika gärna in /r/mypacktopower och hojta till om du vill byta någonting!
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

12. Jag har länge känt att där int... 19:45:45, 28/8 -14  
Jag har länge känt att där inte fanns några parieter som kunde möte mina önskemål och mina målbilder om hur jag vill att samhället ska se ut. Kanske främst för att jag tycker att det är så konstigt att man accepterar industrisamhällets sysselsättningsgrad som en norm, trots all automatisering vi redan har och den automatisering som vi håller på att utveckla. Jag tycker än idag att det är jättekonstigt att samtliga riksdagspartier arbetar för att skapa mer jobb. Som om att jobb är det ultimata som du kan få ut i ditt liv som människa, som om att ett arbete är ett grundläggande behov som finns hos varje människa - ett behov som är så pass stort att vi gärna ska spendera 40 vakna timmar på det i veckan.

För mig är det jättekonstigt. Jag förstår det inte helt enkelt. Jag tror att vi har så mycket mer som vi kan göra som människor om vi ges tid, så mycket personlig utveckling och så mycket kreativitet som vi kan ge utlopp för. Så mycket stimulans som vi kan få i sociala möten genom våra olika intressen som vi delar med andra.

Samhället är från början byggt för att underlätta för oss människor och för att vi ska få mer tid över till annat, men som det ser ut idag upplever jag att vi numera arbetar enbart för att upprätthålla samhället, och när vi inte arbetar för att upprätthålla det så konsumerar vi av samma anledning.

Det är för att jag har denna syn som jag kände mig hemma när jag hittade det lilla partiet Enhet, och det är också därför som jag valt att vara aktiv medlem i partiet och även ställer upp som ensam kandidat till kommunfullmäktige i Trollhättan. Jag tycker mig inte se något parti som har viljan att arbeta mot de visionerna som Enhet har. Jag ser inte heller en uns av att några andra partier skulle ha denna typ av visioner, tyvärr.
 
Kika gärna in /r/mypacktopower och hojta till om du vill byta någonting!
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

13. Föresten.. Kan någon förklara ... 19:47:40, 28/8 -14  
Föresten.. Kan någon förklara det här med varför det är viktigt att rösta?
Jag vill minnas att det var vänstern eller kommunisterna som vod förra valet uppmanade alla att gå och rösta för "röstar du inte är det en röst på extrem högern" eller något liknande.. Om jag inte minns helt fel så var det viktiga i kampanjen att just rösta (oavsett parti).
Såg även utfrågningen av Jimmy Åkesson och där beskrevs det hur många soffliggare (de som inte röstar i vanliga fall) nu har borstat av sig chipssmulorna och rest sig upp och gått till vallokalen och lagt en röst på SD.

Dessa två påståenden är ju ganska motsägelsefulla och vänstern borde ju i sådana fall be soffliggarna att öppna en ny påse chips och slå på reprisen av Kvinnofängelset.

Hjälp mig förstå hur det här hänger ihop!?
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
GL
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 18/7 -07

51 rubriker
450 svar

14. Personligen har jag alltid gil... 19:51:01, 28/8 -14  
Personligen har jag alltid gillat politik och ser mig själv överlag som relativt kunnig och insatt.

Men....

Jag har facebook och då jag är där tämligen ofta känner jag hur alla politiska inlägg och delandet av länkar har fått mig att ... tröttna. Det är "meh" med politik för det har blivit för mycket.
fugi
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 20/10 -02

133 rubriker
2274 svar

15. Har hög inkomst men röster giv... 19:57:28, 28/8 -14  
Har hög inkomst men röster givetvis ändå på V. Vill man ha ett sämhälle för alla eller bara för vissa? Svårare än så är det inte.
 
^^
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

16. Personligen så tycker jag att ... 20:01:39, 28/8 -14  
mindtrix skrev 19:47, 28/8 -14 Föresten.. Kan någon förklara det här med varför det är viktigt att rösta?
Jag vill minnas att det var vänstern eller kommunisterna som vod förra valet uppmanade alla att gå och rösta för "röstar du inte är det en röst på extrem högern" eller något liknande.. Om jag inte minns helt fel så var det viktiga i kampanjen att just rösta (oavsett parti).
Såg även utfrågningen av Jimmy Åkesson och där beskrevs det hur många soffliggare (de som inte röstar i vanliga fall) nu har borstat av sig chipssmulorna och rest sig upp och gått till vallokalen och lagt en röst på SD.

Dessa två påståenden är ju ganska motsägelsefulla och vänstern borde ju i sådana fall be soffliggarna att öppna en ny påse chips och slå på reprisen av Kvinnofängelset.

Hjälp mig förstå hur det här hänger ihop!?

Personligen så tycker jag att de som säger att det är viktigare att man röstar än vad man röstar på har fel. Att utnyttja sin demokratiska rätt är inte samma sak som att göra oansvariga beslut som inte alltid är baserat på något. Känner många som slentrianröstar på diverse olika partier, utan att ha någon som helst aning om vad de faktiskt röstar på (har själv gjort det nån gång). Ska man rösta så tycker jag att det är ens egna ansvar att faktiskt sätta sig in i vad man röstar på. Problemet där är att man då inte kan lyssna på vad politikerna säger, för jag tror inte jag har hört någon av de större politikerna säga något vettigt eller sant de senaste åren.
Men som det ser ut idag dock, en röst som inte är på SD är ju iaf inte på SD. Det är väl så de tänker.


Also: Yespair, du är min nya idol :)
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

17. Bra sagt. Alliansen och SD... 20:02:23, 28/8 -14  
fugi skrev 19:57, 28/8 -14 Har hög inkomst men röster givetvis ändå på V. Vill man ha ett sämhälle för alla eller bara för vissa? Svårare än så är det inte.

Bra sagt.

Alliansen och SD är ganska lika i att dom vill att "eliten" ska ha det bra, jag förstår inte varför vi inte kan sträva efter ett samhälle där alla har det bra? Varför vill vissa utesluta invandrare och låginkomsttagare?
 
Min Bytespärm, byt med mig så blir jag glad!!!

Monsterauktion med massa gött

"214 vet vad han snackar om" - nepO
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

18. Personligen sållar jag mig til... 20:05:12, 28/8 -14  
Personligen sållar jag mig till skaran: Politiskt trött men medvetna.

Att rösta är självklart men att fördjupa sig mer än politik vid middagsbordet har jag inte orkat direkt. Facebook är fruktansvärt just nu med politik. "Bekanta" som man har ytliga förhållande med gillar SD-Syd från tomma intet så man mår illa. Att rösta på något som gynnar "alla" är väl obefintligt med dagens parti.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

19. Som vanligt blev den politiska... 20:06:23, 28/8 -14  
Som vanligt blev den politiska debatten en lång harang om hur dåliga SD är. Jag är inte förvånad
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

20. Karl Marx definierade arbete s... 20:08:54, 28/8 -14  
yespair skrev 19:45, 28/8 -14 Jag har länge känt att där inte fanns några parieter som kunde möte mina önskemål och mina målbilder om hur jag vill att samhället ska se ut. Kanske främst för att jag tycker att det är så konstigt att man accepterar industrisamhällets sysselsättningsgrad som en norm, trots all automatisering vi redan har och den automatisering som vi håller på att utveckla. Jag tycker än idag att det är jättekonstigt att samtliga riksdagspartier arbetar för att skapa mer jobb. Som om att jobb är det ultimata som du kan få ut i ditt liv som människa, som om att ett arbete är ett grundläggande behov som finns hos varje människa - ett behov som är så pass stort att vi gärna ska spendera 40 vakna timmar på det i veckan.

För mig är det jättekonstigt. Jag förstår det inte helt enkelt. Jag tror att vi har så mycket mer som vi kan göra som människor om vi ges tid, så mycket personlig utveckling och så mycket kreativitet som vi kan ge utlopp för. Så mycket stimulans som vi kan få i sociala möten genom våra olika intressen som vi delar med andra.

Samhället är från början byggt för att underlätta för oss människor och för att vi ska få mer tid över till annat, men som det ser ut idag upplever jag att vi numera arbetar enbart för att upprätthålla samhället, och när vi inte arbetar för att upprätthålla det så konsumerar vi av samma anledning.

Det är för att jag har denna syn som jag kände mig hemma när jag hittade det lilla partiet Enhet, och det är också därför som jag valt att vara aktiv medlem i partiet och även ställer upp som ensam kandidat till kommunfullmäktige i Trollhättan. Jag tycker mig inte se något parti som har viljan att arbeta mot de visionerna som Enhet har. Jag ser inte heller en uns av att några andra partier skulle ha denna typ av visioner, tyvärr.

Karl Marx definierade arbete som självförverkligande, det är väl ett sätt att förstå det på.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!