Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 673 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Rapid Hybridization + Indestru... Kul med Glissa. ...
Skillnad för Corpsejack Menace?
Senast läst: 08:31:27, 9/4 -24. Läst 1394 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

Skillnad för Corpsejack Menace? 17:38:44, 30/7 -14  
Om jag reanimerar Corpsejack Menace med Vigor Mortis får den på grund av wordingen bara med sig en +1/+1 counter. Är det skillnad med Miraculous Recovery eller Defy Death (om man skulle ha något som fixade typen på Corpsejack Menace?) som är wordad på ett lite annorlunda sätt?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Den kommer in i spel med 1 cou... 18:29:53, 30/7 -14  
Den kommer in i spel med 1 counter.
När du använder dig av replacementeffekter som påverkar hur någonting kommer in i spel så tittar du på hur battlefield med mera ser ut innan objektet kommer in i spel. Eftersom Corpsejack inte finns i spel innan den bytt zon så finns inte dubbleringseffekten av counters än.
Antalet counters och/eller andra effekter "låses in" på samma sätt som kostnader när du spelar spells/abilitys och kan därefter inte ändras. 1 counter.

Defy Death är dock ingen replacement. Den lägger creaturen i spel, sedan har den en effekt som lägger på counters om det är en ängel.
Skillnaden ligger alltså som du noterade i wordingen "enters the battlefield with.." och "etb and then..."
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 18:31:31, 30/7 -14
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. Otydligt svar. Vigor Mortis... 21:23:10, 30/7 -14  
Otydligt svar.

Vigor Mortis ger 1 counter.

Miraculous Recovery ger 1 eller två?

Hur många ger Defy Death om jag har något som gör att Corpsejack Menace kommer in som ängel?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
mastarwe
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 7/3 -12

10 rubriker
184 svar

3. Miraculous Recovery har i orac... 21:35:18, 30/7 -14  
Miraculous Recovery har i oracle samma samband i texten som Defy Death. Alltså kommer Menace in i spel, för att sedan få en counter, vilket genom replacement effects blir två counters.

Som ängel kommer Defy Death också att dubbla, då Menace redan ligger i spel när man kommer till meningen som ger counters. Alltså ges 4 counters.
 
it's magic!
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

4. Happ. Enters the battlefield... 21:35:45, 30/7 -14  
Happ.
Enters the battlefield with... = replecementeffekt. Den kommer in med det antal counters som står på kortet.

Put it on the battlefield. Then [do stuff]... = inte en replecement. Den dubblar counters.


Ska försöka ge mindre generella förklaringar å mer raka svar :-)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 21:39:50, 30/7 -14
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

5. I ditt svar skrev du aldrig vi... 00:58:28, 31/7 -14  
Choper skrev 21:35, 30/7 -14 Happ.
Enters the battlefield with... = replecementeffekt. Den kommer in med det antal counters som står på kortet.

Put it on the battlefield. Then [do stuff]... = inte en replecement. Den dubblar counters.


Ska försöka ge mindre generella förklaringar å mer raka svar :-)

I ditt svar skrev du aldrig vilket/vilka kort som du åsyftade, därav oklarheten.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

6. men corpsejack menace dubblar ... 09:34:36, 31/7 -14  
men corpsejack menace dubblar väl antalet counters en Mycoloth kommer in i spel med? varför dubblar den inte sej själv?
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

7. I ditt exempel är Corpsejack M... 11:09:05, 31/7 -14  
nepO skrev 09:34, 31/7 -14 men corpsejack menace dubblar väl antalet counters en Mycoloth kommer in i spel med? varför dubblar den inte sej själv?

I ditt exempel är Corpsejack Menace redan på battlefield.

Abilityn gäller först när den är på battlefield, som det brukar vara för permanents. Med Vigor Mortis har den inte kommit in på battlefield när countern "läggs på".
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

8. Dormant Sliver till exempel hi... 14:35:59, 31/7 -14  
Dormant Sliver till exempel hinner ju ge sej själv effekten att dra kort innan den kommer in i spel, ser inte hur det blir annorlunda med Corpsejack Menace

Uppdaterad: 14:36:08, 31/7 -14
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

9. Skillnaden är att den ena är e... 14:42:23, 31/7 -14  
Skillnaden är att den ena är en trigger och den andra en replacementeffect. Miraculous Recovery ger som sagt corpsejack dubbla counters, men när det ska avgöras hur många counters corpsejack får av Vigor Mortis så är corpsejack på en obskyr plats mellan stacken och bartlefield. Spelet ser inte corpsejacks ability när det ska avgöras hur många counters som ska läggas på den eftersom corpsejack inte är på battlefielden än

Uppdaterad: 14:43:20, 31/7 -14
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

10. anledningen till att jag nämnd... 15:39:25, 31/7 -14  
Vibrava skrev 14:42, 31/7 -14 Skillnaden är att den ena är en trigger och den andra en replacementeffect. Miraculous Recovery ger som sagt corpsejack dubbla counters, men när det ska avgöras hur många counters corpsejack får av Vigor Mortis så är corpsejack på en obskyr plats mellan stacken och bartlefield. Spelet ser inte corpsejacks ability när det ska avgöras hur många counters som ska läggas på den eftersom corpsejack inte är på battlefielden än

anledningen till att jag nämnde Dormant Sliver är för att den också befinner sig på den där obskyra platsen mellan battlefield och stacken när den kommer in i spel, men den statiska abilityn som ger den en triggered ability är aktiv även i nämnda obskyra platsen

med den grunden så tycker jag att Corpsejack Menace bör ha sin statiska ability aktiv medan den kommer in i spel och därför få dubble counters på samma sätt som ifall du spelat en Mycoloth och käkat upp en Saproling medan du har Corpsejack Menace i spel




edit: Dormant slivar har alltså ingen triggered ability, utan en static ability som ger den en triggered ability medan den är i spel, men du får ändå dra ett kort av Dormant sliver själv när den kommer in i spel

Uppdaterad: 15:41:14, 31/7 -14
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

11. 614.12. Some replacement effec... 17:04:03, 31/7 -14  
614.12. Some replacement effects modify how a permanent enters the battlefield. (See rules 614.1c–d.) Such effects may come from the permanent itself if they affect only that permanent (as opposed to a general subset of permanents that includes it). They may also come from other sources. To determine which replacement effects apply and how they apply, check the characteristics of the
permanent as it would exist on the battlefield, taking into account replacement effects that have already modified how it enters the battlefield (see rule 616.1), continuous effects generated by the resolution of spells or abilities that changed the permanent’s characteristics on the stack (see rule 400.7a), and continuous effects from the permanent’s own static abilities, but ignoring continuous effects from any other source that would affect it.

Översatt, replacementeffekter för hur object kommer in i spel gäller aldrig sig själv om inget annat säges (tex this creature enters the bf with a +1/+1 counter)
Corpsejack Menace är en generell replacement som nämt i regelstycket och kommer alltså inte att gälla sig själv.


Angående Dormant Sliver.
ETB effekter går igång när någonting kommer in på bf. Dormant Sliver kommer alltså in på bf och tittar sig sedan omkring efter etb abilitys.
Eftersom det inte finns något tillfälle på bf som Dormant Sliver inte har "ETB draw a card" så kommer den att trigga (annars hade man aldrig fått dra kort eftersom alla slivers får triggern när de landat på planen)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 17:05:18, 31/7 -14
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!