Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 644 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Hjälp mig tweeka Psycho-Berser... Feedback på leklista ...
Extirpate vs Relic of Progenitus?
Senast läst: 07:12:08, 28/3 -24. Läst 1814 gånger.
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

Extirpate vs Relic of Progenitus? 16:03:58, 28/7 -14  
Det finns mycket bra gravhat nu för tiden. Jag funderar på att använda Extirpate eller Relic of Progenitus i sideboarden i min lek.

Min lek är här:
http://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=149848

Hur ska jag tänka om huruvida jag ska ha Extirpate / Surgical Extraction eller Relic of Progenitus / Nihil Spellbomb / Tormod's Crypt i side boarden?

Uppdaterad: 16:06:20, 28/7 -14

Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

1. [lek]149848[/lek] Surgical ... 16:13:38, 28/7 -14  
Counter-Response

Legacy / Turneringsspel

Av: autonom
20:26, 10/12 -13

autonom kommenterar:
SAMMANFATTNING
Har breda svar som kan hatera det mesta. Använder cantrips för att hitta svaret jag behöver. Ligger ofta en runda efter i början, men får kortövertag med tiden. Har en stabil lek med sideboard som gör stor skillnad.

MAINBOARD
Snapcaster Mage
Låter mig spela valfri instant igen, har kropp och kan bouncas. Ger mig kortövertag.

Dark Condidant
Ger mig kortövertag. Vill komma ut tidigt och skyddas.

Vendillion Clique
Hanterar problemkort som Punishing Fire

Jace
Lock win-con, stärker Dark Confidant, kan bounca mina Snapcasters, kan bounca motståndarens gubbar i samband med att jag spelar Meddling Mage.

Force of Will
Mot kombo

Brainstorm och Ponder
Ska jag spara så länge jag kan. Används för att hitta rätt land och rätt svar på hot.

Counterspell
Hanterar de flesta hot från midgame och framåt

Council's Judgment och Vindicate
Hanterar hot som ligger ute. Council's Judgment hanterar True Name och Batterskull. Vindicate hanterar problemländer (främst det som används med punishing fire), blå fåglarna som kan spelas from exile och kan spelas när jag inte har WW.

Swords to Plowshares
Snabbt svar på gubbhot. Kan återanvändas snabbt med Snapcaster för att ge kortövertag.

Hymn to Tourach
Vill oftast bara få en. Vill spela den tidigt för kortövertag. Stark kandidat för att återanvändas runda 4 med Snapcaster.

Riptide Laboratory
Vill endast dra en. Ger mig kortövertag från midgame och framåt eller skyddar mina gubbar mot hot om jag redan har övertag i spelet. Motståndaren förstör den om han spelar Wasteland, annars får den leva.

Wasteland
Spelas oftast inte i kontroll, men jag tror att jag kan spela 2 tack vare mina 8 cantrips. Hanterar problemländer, som annars bara Vindicate gör. Låter mig sinka spelet om jag får ut en Dark Confidant tidigt.

SIDEBOARD
Extirpate, Nihil Spellbomb och Relic of Progenitus
Gravhat. Vet ej vilken som är "bäst", har alla för att den inte ska kunna stoppas med Pithing Needle, Leyline of Santity eller något annat. Extirpate har synergi med Snapcaster men är smalast. Nihil Spellbomb tagretar. Relic of Progenitus är extra bra mot Deathrite och Tharmogoyf.

Perish och Zealous Persecution
Gubbhat. Persish är bra mot Elves och Tharmogoyf/Mongoose/Deathrite. Zealous Persecution är eventuellt bra mot Death & Taxes, Affinity, tokens, goblins/elves, wizards och för att skydda mina gubbar.

Pithing Needle, Phyrexian Revoker och Meddling Mage
Nyckelkorthat. Pithing Needle och Revoker är liknande. Revoker kan targeta LED och har en kropp. Pithing Needle kan targeta wasteland/punishing fire landet och kan inte boltas/plogas.
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
44687:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]149848[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Surgical Extraction för att du kan spela den för 2 liv innan du har lagt ditt första land. Samt att du kan spela den ytterligare en gång från graven för 2 liv med snapcaster. ganska bra ekonomi där.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Uppdaterad: 16:15:38, 28/7 -14
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

2. Sedan är Council’s Judgment ba... 16:19:04, 28/7 -14  
Sedan är Council’s Judgment bara bättre än Vindicate. Byt ut rakt av.

Spela gärna lite blandat gravhat. Gärna något som kan vara bra i andra matcher också. T.ex. Grafdigger's Cage. Kan vara relevant att ta in mot t.ex. Alver.

Annars föredrar jag Nihil Spellbomb eftersom du låter din egna grav vara (till snappcaster) och den cyclar sig själv. :)
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

3. Tycker Grafdigger's Cage verka... 16:23:18, 28/7 -14  
Tycker Grafdigger's Cage verkar vara ettextremt starkt kort, men har inte spelat det hittills för att det motverkar mina Snapcaster Mage
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

4. Cage är inte så bra som den se... 16:32:16, 28/7 -14  
autonom skrev 16:23, 28/7 -14 Tycker Grafdigger's Cage verkar vara ettextremt starkt kort, men har inte spelat det hittills för att det motverkar mina Snapcaster Mage

Cage är inte så bra som den ser ut, för om motståndaren hittar removal är graven precis lika stark som om den aldrig var i spel.

På orginaltopic håller jag med tiba om extraction just pga snapcaster, den är mer flexibel är crypta(och vänner) då den även fungerar som annat än gravhat och kan ligger osynlig på handen tills den slår ner i instantspeed.

Har du dock en hel del dredge/loam spelare i ditt meta eller andra lekar som använder väldigt stora delar av graven kan en artifact vara bra att backa upp med extraction.

Nihil Spellbomb är den överlägset bästa enligt mig då du alltid kan sacca den för 0 när det kniper, men cantrippar för det mesta. Med snapys i leken är det gött att inte exilea sitt eget heller.
 
EDH lekar utan smokestack är inga riktiga lekar!

Sex is like 2hg if you don't have a good partner you better have a good hand.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

5. Grejen är ju att den ger dig t... 16:36:01, 28/7 -14  
Grejen är ju att den ger dig tid. Mycket tid. Så att du hinner andra svar eller rent av vinna. Antagligen måste de på något sätt hantera Cage. Så om du håller Snapcaster Mage på handen tills de förstör din Cage så kan du sedan spela Snapcaster för value!
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

6. Det överlägset bästa gravhatet... 16:40:43, 28/7 -14  
meanberry skrev 16:32, 28/7 -14
autonom skrev 16:23, 28/7 -14 Tycker Grafdigger's Cage verkar vara ettextremt starkt kort, men har inte spelat det hittills för att det motverkar mina Snapcaster Mage

Cage är inte så bra som den ser ut, för om motståndaren hittar removal är graven precis lika stark som om den aldrig var i spel.

På orginaltopic håller jag med tiba om extraction just pga snapcaster, den är mer flexibel är crypta(och vänner) då den även fungerar som annat än gravhat och kan ligger osynlig på handen tills den slår ner i instantspeed.

Har du dock en hel del dredge/loam spelare i ditt meta eller andra lekar som använder väldigt stora delar av graven kan en artifact vara bra att backa upp med extraction.

Nihil Spellbomb är den överlägset bästa enligt mig då du alltid kan sacca den för 0 när det kniper, men cantrippar för det mesta. Med snapys i leken är det gött att inte exilea sitt eget heller.

Det överlägset bästa gravhatet är ju Leyline of the Void. Därefter kommer Rest in Peace och Ravenous Trap.

Sedan beror det på vad du vill åstadkomma:
Remova specifika kort? Extirpate/Surgical
Låsa ner? Grafdigger's Cage
Remova allas gravar? Rest in Peace/Relic of Progenitus
Remova en grav? Nihil Spellbomb > Tormod's Crypt
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

7. Vad är extraction bra mot utöv... 16:49:02, 28/7 -14  
meanberry skrev 16:32, 28/7 -14
autonom skrev 16:23, 28/7 -14 Tycker Grafdigger's Cage verkar vara ettextremt starkt kort, men har inte spelat det hittills för att det motverkar mina Snapcaster Mage

Cage är inte så bra som den ser ut, för om motståndaren hittar removal är graven precis lika stark som om den aldrig var i spel.

På orginaltopic håller jag med tiba om extraction just pga snapcaster, den är mer flexibel är crypta(och vänner) då den även fungerar som annat än gravhat och kan ligger osynlig på handen tills den slår ner i instantspeed.

Har du dock en hel del dredge/loam spelare i ditt meta eller andra lekar som använder väldigt stora delar av graven kan en artifact vara bra att backa upp med extraction.

Nihil Spellbomb är den överlägset bästa enligt mig då du alltid kan sacca den för 0 när det kniper, men cantrippar för det mesta. Med snapys i leken är det gött att inte exilea sitt eget heller.

Vad är extraction bra mot utöver att fungera som gravhat?
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

8. Den fungerar som ryck om perso... 16:50:24, 28/7 -14  
Den fungerar som ryck om personen har ett visst kort på handen. Alternativt om du vill slippa ett visst kort i resten av matchen. Typ Wasteland kan vara jobbiga. :)

Eller så äger du upp Reanimator i brygga om du svarar med att plocka bort, inte nog med en, utan alla Griselbrand i svar på reanimering.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Uppdaterad: 16:51:43, 28/7 -14
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

9. Du kan ta in den mot lekar Som... 16:52:14, 28/7 -14  
Du kan ta in den mot lekar Som SnT och painter m.m som använder ett väldigt specifikt kort för att vinna. Så behöver du bara kontra en av dom och swich så är resten av leken stekt. Vet ej hur bra denna taktik är utan target discard dock.
 
EDH lekar utan smokestack är inga riktiga lekar!

Sex is like 2hg if you don't have a good partner you better have a good hand.
Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

10. Vad gäller gravhatet så hade j... 17:05:37, 28/7 -14  
Vad gäller gravhatet så hade jag spelat 2 surgical extraction och 1 Relic of Progenitus och 1 Nihil Spellbomb. Det är bra att diversifiera sitt hat mot Cabal Therapy/Ancient Grudge mot dredge. Relicen är bättre mot RUG och Deathrite Shaman än Nihil Spellbomb som annars är klart kraftfullare. Jag tror Extirpate är för långsamt för att vara en realistisk plan med Snapcaster Mage mot Dredge och Reanimator, det går heller inte alltid att stoppa Grove of the burnwillows+Punishing Fire med Extirpate. Överväg ytterliggare ett gravhat om du går ner på kontringar eller tar bort din nål. Jag är allergisk mot att spela Snapcaster i samma lek som Rest in Peace eller Grafdigger's cage (även om det sistnämnda främst är ett verktyg för att slå Alver då den sänger av fetch för dryad arbor, Natural Order och Green Sun's Zenith).

Om jag får gå in och ha lite synpunkter på din maindeck gillar jag inte riktigt Hymn to Toruach i det här skalet. Antingen hade jag bytt ut dina Counterspell mot Liliana of the Veil eller också cuttat hymnarna för Stoneforge Mystic. Vidare hade jag gått ner på hatbjörnar i brädan och spelat mana-effektiva hot som går att snapcastra, t.ex Swan Song eller Flusterstorm. Manabasen kan behöva en justering med. Speciellt med Hymn gillar jag att du inte spelar basics, men om du cuttar dem kan du få plats med åtminstone ett island. Alternativt kan du bygga om den för att få in Wasteland eller Mishror.
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

11. Surgical Extraction blir bra m... 17:06:19, 28/7 -14  
Surgical Extraction blir bra med Snapcaster Mage eftersom man kan flashback den och plocka ut nyckelkort utan att det kostar allt för mycket kort, mana och tempo. Jättebra att hela tiden få koll på motståndarens hand, att få kolla igenom bibblan måste ses som en liten bonus jämfört med annat gravhat. Skitbra att teoretiskt sätt både kunna vara extra pseudo-discard och ibland sabba motståndarens mana genom att dra bort länder (fungerar mot vissa trefärgade lekar), men blir bättre med ett par Wasteland.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

12. Om vi tittar på dagens meta så... 17:41:50, 28/7 -14  
Om vi tittar på dagens meta så hade jag föredragit Extirpate före Surgical om du spelar svart. Miracles kan inte göra något mot Extirpate på samma sätt och RUG/BUG kan inte kontra den.

Spelar man kontroll tycker jag nog att gravhat som drar kort är bäst precis som Truck säger.
Getolle_Punk
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 11/4 -05

138 rubriker
1195 svar

13. har de cmc1 på toppen kan de k... 19:25:00, 28/7 -14  
useL skrev 17:41, 28/7 -14 Om vi tittar på dagens meta så hade jag föredragit Extirpate före Surgical om du spelar svart. Miracles kan inte göra något mot Extirpate på samma sätt och RUG/BUG kan inte kontra den.

Spelar man kontroll tycker jag nog att gravhat som drar kort är bäst precis som Truck säger.

har de cmc1 på toppen kan de kontra en Extirpate med Counterbalance, Triggerd ability.
Men visst den är svår att svara på.
 
- Jag åt en halv...
- Nu har jag lagt min spell på stacken - Hansson
- Bygg en lek - dagens tips den 24/6 -07.
I Uddevalla heter alla Emil (typ som alla heter Glen i GBG). - Equilibri
Troll? är det sådana med tuppkam?
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

14. Det var därför jag skrev att R... 19:36:07, 28/7 -14  
Getolle_Punk skrev 19:25, 28/7 -14
useL skrev 17:41, 28/7 -14 Om vi tittar på dagens meta så hade jag föredragit Extirpate före Surgical om du spelar svart. Miracles kan inte göra något mot Extirpate på samma sätt och RUG/BUG kan inte kontra den.

Spelar man kontroll tycker jag nog att gravhat som drar kort är bäst precis som Truck säger.

har de cmc1 på toppen kan de kontra en Extirpate med Counterbalance, Triggerd ability.
Men visst den är svår att svara på.

Det var därför jag skrev att RUG/BUG inte kan kontra den, för CB kan.
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

15. Varför gillar du inte hymnarna... 15:33:01, 4/8 -14  
Truck skrev 17:05, 28/7 -14 Vad gäller gravhatet så hade jag spelat 2 surgical extraction och 1 Relic of Progenitus och 1 Nihil Spellbomb. Det är bra att diversifiera sitt hat mot Cabal Therapy/Ancient Grudge mot dredge. Relicen är bättre mot RUG och Deathrite Shaman än Nihil Spellbomb som annars är klart kraftfullare. Jag tror Extirpate är för långsamt för att vara en realistisk plan med Snapcaster Mage mot Dredge och Reanimator, det går heller inte alltid att stoppa Grove of the burnwillows+Punishing Fire med Extirpate. Överväg ytterliggare ett gravhat om du går ner på kontringar eller tar bort din nål. Jag är allergisk mot att spela Snapcaster i samma lek som Rest in Peace eller Grafdigger's cage (även om det sistnämnda främst är ett verktyg för att slå Alver då den sänger av fetch för dryad arbor, Natural Order och Green Sun's Zenith).

Om jag får gå in och ha lite synpunkter på din maindeck gillar jag inte riktigt Hymn to Toruach i det här skalet. Antingen hade jag bytt ut dina Counterspell mot Liliana of the Veil eller också cuttat hymnarna för Stoneforge Mystic. Vidare hade jag gått ner på hatbjörnar i brädan och spelat mana-effektiva hot som går att snapcastra, t.ex Swan Song eller Flusterstorm. Manabasen kan behöva en justering med. Speciellt med Hymn gillar jag att du inte spelar basics, men om du cuttar dem kan du få plats med åtminstone ett island. Alternativt kan du bygga om den för att få in Wasteland eller Mishror.

Varför gillar du inte hymnarna i det skalet?

Jag byter nästan alla kort 1-mot-1 så jag upplever det som att hymnarna ger mig ett välbehövligt kortövertag för att jag på sikt ska kunna vinna



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!