Magic the Gathering
Magic the Gathering34882 medlemmar 628 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Fel bild i kortpopup för High ... problem med auktion efter aukt ...
"Casual" - Förvalt format i leklådan
Senast läst: 22:32:50, 18/4 -24. Läst 7310 gånger.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

41. Nja, det flyttar casual legacy... 17:44:04, 1/7 -15  
Kelvandil skrev 14:47, 1/7 -15
Beakid skrev 12:39, 1/7 -15 terbjo: Nej, en lek kan inte vara legal i Standard om den innehåller icke-Standard-legala kort. Vintage innehåller flest legala kort, därför blir Casual-lekarna naturligt legala däri.

Ett antal av de senast inlagda Vintage-lekarna är icke-casual Modern-lekar, så för dem skulle det hjälpa. Det finns dock fortfarande fler rena casual-lekar än riktiga Vintage-lekar, och det enda terbjos lösning gör där är att flytta problemet från Vintage till Legacy.

Nja, det flyttar casual legacy-lekar till legacy sidan och casual modern-lekar till modern sidan, dvs där de hör hemma. Det finns redan nu ett fält där man väljer om det är Casual eller Turneringsspel, och det är Casual som default. Vill man inte se casuallekar är väl lösningen snarast att man sätter ett individuellt filter som bara visar den lektyp man är intresserad av.

I grund och botten är problemet att folk är lata och inte klassifiserar sina lekar korrekt. Att skapa ett slaskformat som default kommer bara göra problemet värre. Visserligen kommer det inte ligga några casual lekar i vintage-kategorin, men det kommer inte heller ligga några riktiga vintage lekar där eftersom vintagespelarna också varit lata...

Det mitt förslag inte löser är kortlistor som inte är några lekar alls, och custom format typ gamla standardlekar som inte är legala någonstans.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

42. Beakid: Bara för att man spela... 23:12:27, 3/7 -15  
Beakid: Bara för att man spelar casual när man spelar Vintage betyder det inte att man spelar Vintage när man spelar Casual. Eller hur?

terbjo:
Jag förespråkar fortfarande att det ska finnas ett Casualformat som förvalt format. Alla lekar är tillåtna. 5 Skullclamp, Mox Belcher och what not.

Är det på detta sätt så kommer prox.dec och "jag testar lite"-leken att hamna någon annanstans än i ett riktigt format. Ge oss skräplådan vi behöver så vi slipper smutsa ner andra format med sånt som inte borde vara där...


Och ändra prioriteringen att "Synig endast för mig" hamnar överst.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

43. Kommenterar lite "Vintage"-lek... 19:40:54, 17/7 -15  
Kommenterar lite "Vintage"-lekar.

Bumpar här också.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

44. Jag kan passa på att upprepa a... 20:14:00, 17/7 -15  
Jag kan passa på att upprepa att jag kan föreslå en patch ifall jag får kolla på koden.

Tibia: Jag skulle gärna ha ett format där alla lekar är tillåtna, men jag tycker inte att det bör vara default. Mer än 99 % av lekarna folk lägger in har ett riktigt format de är legala i, och bör då placeras i den kategorin. Om de inte är tävlingslekar bör de klassas som casual istället för turneringsspel inom den kategorin.

Att folk lägger in proxlistor skulle lösas av ditt andra förslag, dvs att "visa endast för mig själv" är default. Ett mer sofistikerat alternativ är att "visa endast för mig" är default enbart för lekar som inte är legala i något riktigt format. Om folk inte var tvungna att lägga in 40 Forests för att komma över 60 kortsgränsen i sina proxlistor så skulle de automatiskt placeras i custom formatet och därmed inte göras synliga för alla.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

45. Det här är huvudet på spiken! ... 22:36:44, 17/7 -15  
terbjo skrev 20:14, 17/7 -15 Jag kan passa på att upprepa att jag kan föreslå en patch ifall jag får kolla på koden.

Tibia: Jag skulle gärna ha ett format där alla lekar är tillåtna, men jag tycker inte att det bör vara default. Mer än 99 % av lekarna folk lägger in har ett riktigt format de är legala i, och bör då placeras i den kategorin. Om de inte är tävlingslekar bör de klassas som casual istället för turneringsspel inom den kategorin.

Att folk lägger in proxlistor skulle lösas av ditt andra förslag, dvs att "visa endast för mig själv" är default. Ett mer sofistikerat alternativ är att "visa endast för mig" är default enbart för lekar som inte är legala i något riktigt format. Om folk inte var tvungna att lägga in 40 Forests för att komma över 60 kortsgränsen i sina proxlistor så skulle de automatiskt placeras i custom formatet och därmed inte göras synliga för alla.

Det här är huvudet på spiken! Give this man a Cookie!
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

46. Bump.... 17:53:59, 12/8 -15  
Bump.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

47. Ping.... 17:17:15, 21/8 -15  
Ping.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10801 svar

48. Sorry, det kommer inte att hän... 13:38:15, 22/8 -15  
Sorry, det kommer inte att hända i denna versionen av SvM, dock finns den i nästa (SvM3).
 
Strätz!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!