Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Söker brädkort mot miracles... Legacy-kort i JiN? ...
UW Landstill i legacy?
Senast läst: 10:21:15, 22/4 -24. Läst 2437 gånger.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

UW Landstill i legacy? 23:55:33, 22/4 -14  
Vad tror folk, kan blåvit landstill fungera i dagens legacymeta? Jag funderar på nåt sånt här, även om den är långt ifrån optimerad:

UWg Landstill

Legacy / Turneringsspel

Av: terbjo
16:00, 18/4 -14

terbjo kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
27835:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]158168[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Standstill ger lätt ett övertag mot kombo och kontroll, samtidigt som man har Humility plus 6-7 sweepers mot aggro. Iom TNN borde creaturelekarna bli lite långsammare vilket gynnar Humility. Genom att splasha grönt för LftL ist för Crucible of Worlds slipper man undan Abrupt Decay.

En relaterad fråga; vad var de som gjorde att landstill praktiskt taget försvann omkring 2011?

666
MEDLEM
@svm s. 30/1 -02

170 rubriker
2130 svar

1. Har aldrig spelat combo själv ... 00:04:18, 23/4 -14  
Har aldrig spelat combo själv men om jag spelade TPS eller whatever blir jag nog glad om min motståndare lägger standstill, speciellt utan gubbland som sätter press som du bara har 4 av i leken.
 
Mvh (eller inte...)
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

2. Mja, men det beror nog på att ... 00:37:18, 23/4 -14  
666 skrev 00:04, 23/4 -14 Har aldrig spelat combo själv men om jag spelade TPS eller whatever blir jag nog glad om min motståndare lägger standstill, speciellt utan gubbland som sätter press som du bara har 4 av i leken.

Mja, men det beror nog på att resten av listan består av rätt mycket creaturehat. Skulle du känna på samma sätt om man tex brädade ut Humility, StP och Supreme Verdict för t.ex. Flusterstorm, Envelop, Spell Snare och Ethersworn Canonist?

Jag hade ursprungligen tänkt skriva att Standstill är lätt att resolva mot kombo och kontroll, med ändrade det iom att motståndaren kan discarda eller kontra standstill. Min poäng var att det inte är något problem att få kortövertag (vilket det kan vara i creature-matchups). Huruvida kortövertaget går att omvandla till en vinst beror givetvis på vad som finns i leken i övrigt.
Sinister
MEDLEM
@svm s. 14/6 -10

28 rubriker
81 svar

3. Det behövs alternativt wincon.... 01:01:28, 23/4 -14  
Det behövs alternativt wincon. En resolvad mage eller liknande mot Jace gör att det blir svårt att vinna. Det finns många lekar som kan spela effektivt mot stanstill, vial, sfm, mutavault ex. Jämför med UW miracles; terminus > detention sphere i 8 fall av 10 och countertop är ofta grymt CA.

Om du vill spela counters och stanstill tror jag merfolk är den lek sim bäst utnyttjar synergierna av korten.

Lycka till dock!
FastIgen
HEDERSMEDLEM
Märsta
@svm s. 25/8 -11

13 rubriker
274 svar

4. Gillar verkligen idén, men tro... 01:24:11, 23/4 -14  
Gillar verkligen idén, men tror inte att leken funkar utan ytterligare sätt att dra nytta av Standstill. Kombolekar kan stå still tills de kan gå av, och sen ofta vinna trots att du drar 3 kort. Eftersom du bara har FOW som gratiskontring tror jag det blir svårt att stoppa dem rundan de försöker vinna (då de lär ha Daze, Spell Pierce och FOW själva för att skydda kombon).

Tyvärr är det nog ännu svårare mod aggrolekar som Delver, om de får ner en Nimble Mongoose eller en Delver of Secrets vill du ogärna spela standstill. Och Supreme Verdict blir svår att nå innan du dör då Wasteland och Stifle sabbar försök att nå 4 mana. Aggrolekar med vial kommer abusa dina Standstill så de matcherna blir svåra.

Om jag ska försöka säga något konstruktivt tycker jag att du nog behöver ha fler kontringar för att stoppa tidigare gubbar och spells som landar innan din Standstill, Counterspell är ju live först runda 3 om du ska lägga Standstill på tur 2. Kanske typ Daze och Force Spike? För om du landar Standstill på tomt bräde har du en bra strategi för att stabilisera och vinna.

Gillar som sakt tanken, hoppas du knäcker Legacy med leken
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

5. Jag tror att du kan gå ned på ... 11:39:42, 23/4 -14  
Jag tror att du kan gå ned på Explosives och Verdicts för typ Enlightened Tutor, Clique, Snapcasters osv kanske? Jag tror att mirakelskalet kan vara bättre för standstill generellt, då du kan använda top osv under låset och dessutom kan du ju trigga mirakel ifall motståndaren knäcker standstill.

Typ som denna? http://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=150798&p=&sok=japp
Benke
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/9 -08

35 rubriker
344 svar

6. Skulle försökt få in minst 1 t... 12:13:47, 23/4 -14  
Skulle försökt få in minst 1 top och 1 elspeth. Ponder är ett kort som ej behövs i min mening.
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

7. Jag tror man måste fundera öve... 12:38:00, 23/4 -14  
Jag tror man måste fundera över varför man ska spela med leken ovan istället för UW(r/b) Miracles, om man vill spela blåvitt, eller BUGstill om man vill spela med Standstill.
 
Mina lekanalyser:
Canadian Threshold Del 2

Team America


StoneBlade

PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes/Podcaster!
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

8. Tack för alla tips! Jag har sp... 19:50:33, 23/4 -14  
Tack för alla tips! Jag har spelat lite miracles, men stör mig på att den leken inte har nåt vettigt kortdrag samt att det tar så lång tid att få card advantage ur countertop.

(Jag vet att många kommer bli upprörda över att jag klankar ner på counterbalance+top, och delvis beror det nog på spelmissar jag gör, men antag att motståndaren spelar T1 Delver, T2 Stoneforge, T3 Batterskull mot din T1 Top, T2 Counterbalance. I det läget behöver man antagligen en sweeper T3 eller T4 och pga mirakelkostnaden måste man hitta den bland de 4 kort man ser med toppen, alternativt ha både sweepern och en brainstorm på handen. Man har helt enkelt slösat bort de två första turerna och två kort utan att ha fått något value alls ur dem, och man får inte card advantage förrän man kontrat 3 spells med counterbalance. Från Counterspell, Spell Snare och StP så får man value direkt, och man kan räkna med att dra 2 till kontringar/removals av Standstill.)

Mot lekar med Aether Vial så är det klart att Standstill inte är så bra, men Counterbalance är ännu sämre eftersom dessa oftast spelar Cavern of Souls.

Håller helt med om att det är lite för lite kontringar i leken, men Daze och Force Spike passar inte imo. Motståndaren kan lätt spela runt sånna kontringar genom att vänta med att knäcka standstill.

Clique och Snapcaster har dålig synergi med Humility, och jag tycker att Humility borde vara ett rätt bra val just nu. Enlightened Tutor kan nog passa bättre.

Ponder slänge jag mest med eftersom det aldrig är riktigt dåligt, men Elpeth och Top är säkert bättre.
FastIgen
HEDERSMEDLEM
Märsta
@svm s. 25/8 -11

13 rubriker
274 svar

9. Kanske du kan fokusera lite me... 15:17:40, 24/4 -14  
Kanske du kan fokusera lite mer på länder? Exempelvis spela The Tabernacle at Pendrell Vale för att döda gubbar som landar innan standstill. Tabracle gör sig fint i Intuitionpaket med en Life from the Loam samt andra galna länder, t.ex. Karakas och Bojuka Bog (i brädan för SnT samt gravhat mot diverse lekar). Sen kan man också spela Crop rotation för att hitta länderna i instantfart.

latsblaster presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Wheel of Fortune (EX)

Lightning Bolt (EX) 20:-

Flooded Strand

4 Polluted Delta (Spanska)

Shivan Reef (EX) 25:-

Shivan Reef (EX, Ryska) 35:-

Verdant Catacombs

6 Windswept Heath

Wooded Foothills (Franska)

2 Breeding Pool

Breeding Pool

2 Psychotic Fury 5:-

2 Spellweaver Helix (EX) 10:-

Thrashing Wumpus (PR)

Vorrac Battlehorns (EX) 2:-

Howling Mine (EX, Ryska) 40:-

Dissipate (EX) 2:-

2 Dissipate 3:-

Inquisition of Kozilek (EX) 25:-

2 Shimian Specter 3:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!