Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 696 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY BOM 9 - Var hittar jag matcher... UW Landstill i legacy? ...
Söker brädkort mot miracles
Senast läst: 19:29:47, 22/4 -24. Läst 7479 gånger.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

Söker brädkort mot miracles 09:32:46, 22/4 -14  
Jag kommer spela den otroligt dåliga leken Bant på Bazaren om en vecka och behöver lite hjälp. Efter att ha blivit totalt krossad av Björn i Lund i förrgår söker jag nu lite vettiga kort som man kan bräda in för att vinna mot miracles. Här är min leklista:

bant control

Legacy / Turneringsspel

Av: useL
07:54, 21/3 -14

useL kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
31317:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]156516[/lek]
Köp leken! Proxa leken!



Kort jag funderar på är:

Elspeth, Knight-Errant
Jace TMS
Winter Orb
Venser Shaper Savant
Phyrexian Revoker
Gaddock Teeg
Sylvan Safekeeper

Scenariot är oftast liknande:

Jag spelar hot, han spelar top
mina hot blir plogade om jag inte landar TNN då sveper han brädet
han drar det han vill ha, jag drar länder eller hot som är lätthanterliga
sen kanske jag drar ett nytt hot som han kontrar eller hanterar med sweeper och sen görs det änglar på slutet då jag har slut på resurser

Jag tänker att jag vill ha en permanent lösning som stör hans gameplan, de två korten jag mest överväger är Winter Orb (har spelats med goda resultat i BUG-lekar mot mirakel och min lek är snarlik) samt Elspeth (hanteras bara av miracles med hot som jag då kanske kan tvinga fram förtidigt och sedan hantera)

Tips mottages med glädje!

aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

1. Winter Orb känns rätt hård. De... 09:50:17, 22/4 -14  
Winter Orb känns rätt hård. De har inte mycket svar mot en resolvad Orb och den gör slarvsylta av mirakel. Frågan är bara om du hinner fixa tillräckligt många i beta innan BOM.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

2. Jag har en Japansk FBB som får... 09:53:21, 22/4 -14  
Jag har en Japansk FBB som får ligga där och se glad ut. Frågan är om jag kan vinna i tid med en resolvad orb. Men den känns onekligen rätt bra.
Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

3. Hur brädar du med nuvarande se... 09:58:59, 22/4 -14  
Hur brädar du med nuvarande setup? Tycker du har rätt mycket brädkort mot miracles redan...

Vilka slots är "lösa" ? Hur bra är du mot kombo generellt? Kan man shejva en swan song och en meddling mage för 1 null rod och en elsa tro? Alternativt för elsa ett andra sylvan library.

Gillar verkligen envelop i kombination med krosan grip.

Orben är rätt nice med manadjur men jag tror det är ett för dåligt kort mot för många lekar.
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

4. Jag brukar föreslå så flexibla... 09:59:55, 22/4 -14  
Jag brukar föreslå så flexibla kort som möjligt, om Winter Orb endast är bra emot miracles så hade jag inte spelat den. Dock tror jag den kan vara bra emot typ lands och annat också :) Nålar sägs ju vara bra också och det verkar du redan ha.

Elspeth brukade vara bra, den går inte att blasta och de måste hantera tokensen/elspeth och bortsett från änglar så har de inte mycket svar på den väl?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

5. Krosan Grip och Needle har fun... 10:05:54, 22/4 -14  
Krosan Grip och Needle har fungerat bra för mig, men Winter Orb är nog den mest effektiva hosern för just Miracles. Choke också möjligtvis.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

6. Min nuvarande brädning är: ... 10:29:32, 22/4 -14  
Min nuvarande brädning är:

-3 Daze, -2 Pierce -1 Umezawa's Jitte, -4 Swords to Plowshares
+ 2 Krosan Grip, +2 Pithing Needle, +3 Meddling Mage, +2 Envelop, +1 Swan Song

Planen är att kontra hans sweepers med kontringar som inte taxar och att hålla hans top/jace borta med det andra hatet. Kan ha varit otypiska partier utan stoneforge som träffade bordet etc men generellt så gjorde terminus för mycket.

Krosan Grip kändes lite overkill men samtidigt väldigt bra mot toppen som man annars måste slåss om. Gillar ett andra Sylvan och en Elsa men
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

7. vore en Enlightened Tutor-bräd... 10:32:42, 22/4 -14  
vore en Enlightened Tutor-bräda något att fundera på? iofs kissigt med kortundertag men nice med typ oneoff o-ring mot SnT då också.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

8. Kanske kan man spela Edric ist... 10:32:47, 22/4 -14  
Kanske kan man spela Edric istället? Han drar ju kort så fort något connectar. Vet inte om sylvan är bättre eller sämre.
allek
MEDLEM
Lomma
@svm s. 24/1 -07

274 rubriker
2802 svar
Fyller år idag! 41 år! Grattis!


9. Sylvan är bara bättre, du komm... 10:38:26, 22/4 -14  
useL skrev 10:32, 22/4 -14 Kanske kan man spela Edric istället? Han drar ju kort så fort något connectar. Vet inte om sylvan är bättre eller sämre.

Sylvan är bara bättre, du kommer aldrig connecta med edric när jace/terminuslåset är på plats.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

10. Precis som du säger så gillar ... 10:42:48, 22/4 -14  
skallbrand skrev 10:32, 22/4 -14 vore en Enlightened Tutor-bräda något att fundera på? iofs kissigt med kortundertag men nice med typ oneoff o-ring mot SnT då också.

Precis som du säger så gillar jag inte kortundertaget.
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

11. Krosan är ju sweet om hen tar ... 10:43:08, 22/4 -14  
useL skrev 10:29, 22/4 -14 Min nuvarande brädning är:

-3 Daze, -2 Pierce -1 Umezawa's Jitte, -4 Swords to Plowshares
+ 2 Krosan Grip, +2 Pithing Needle, +3 Meddling Mage, +2 Envelop, +1 Swan Song

Planen är att kontra hans sweepers med kontringar som inte taxar och att hålla hans top/jace borta med det andra hatet. Kan ha varit otypiska partier utan stoneforge som träffade bordet etc men generellt så gjorde terminus för mycket.

Krosan Grip kändes lite overkill men samtidigt väldigt bra mot toppen som man annars måste slåss om. Gillar ett andra Sylvan och en Elsa men

Krosan är ju sweet om hen tar in Stoneforge med.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

12. Tänkte precis nämna det. Bräda... 10:52:36, 22/4 -14  
LarsLeif skrev 10:43, 22/4 -14
useL skrev 10:29, 22/4 -14 Min nuvarande brädning är:

-3 Daze, -2 Pierce -1 Umezawa's Jitte, -4 Swords to Plowshares
+ 2 Krosan Grip, +2 Pithing Needle, +3 Meddling Mage, +2 Envelop, +1 Swan Song

Planen är att kontra hans sweepers med kontringar som inte taxar och att hålla hans top/jace borta med det andra hatet. Kan ha varit otypiska partier utan stoneforge som träffade bordet etc men generellt så gjorde terminus för mycket.

Krosan Grip kändes lite overkill men samtidigt väldigt bra mot toppen som man annars måste slåss om. Gillar ett andra Sylvan och en Elsa men

Krosan är ju sweet om hen tar in Stoneforge med.

Tänkte precis nämna det. Brädar dom in SFM i den här matchupen? Qasali borde väl dock lösa det problemet?

Finns det nån möjlighet att de har några obskyra SB-kort? Typ Humility, Moat, Bridge eller dylikt?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

13. Både Humility och Moat har set... 10:56:22, 22/4 -14  
Både Humility och Moat har sett spel i Miracles så det är kort att räkna med även om inte alla kommer spela det. Moat känns som ett kort fler skulle spela med om de ägde det.

Uppdaterad: 10:56:40, 22/4 -14
MoonGoat

Gruul
HEDERSMEDLEM
Hisings backa
@svm s. 7/4 -05

59 rubriker
1312 svar

14. Kanske Stifle, kanske till och... 10:58:52, 22/4 -14  
Kanske Stifle, kanske till och med i main för att kontra miracle-triggers och fetch och massa annat skoj.
 
Mitt verkstadskort: Literal Payback
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

15. Stifle är rätt dåligt faktiskt... 11:01:22, 22/4 -14  
MoonGoat skrev 10:58, 22/4 -14 Kanske Stifle, kanske till och med i main för att kontra miracle-triggers och fetch och massa annat skoj.

Stifle är rätt dåligt faktiskt mot miracles. Det enda du kan sno är ett fetch i början eller kanske en mirakeltrigger. Då tar de bara kortet till handen och spelar det on någon runda eller brainstormar tillbaka det. Jag tycker att stifle bara passar i RUG där man verkligen går hårt på manadenialplanen.
Caps_lock
LEGACY-SM MäSTARE 2022
Västerås
@svm s. 9/3 -06

194 rubriker
2855 svar

16. Håller fast vid att det är sta... 11:17:28, 22/4 -14  
Håller fast vid att det är starkt att spela med 1 GSZ i MD. Det ger dig bra bullets i brädan mot miracles, Gaddock teeg comes to mind även saker som Thrun och Sylvan Safekeeper känns bra.
 
[03:56:14] Christoffer Niemi: Sunforger är typ en kombinerad demonic tutor och mind's desire på ben. För 3 mana.

"Patrick Chapin thinks the deck is bad, wich means that the deck is bad or it doesn't play mulldrifter"
Uppdaterad: 11:20:22, 22/4 -14
Caps_lock
LEGACY-SM MäSTARE 2022
Västerås
@svm s. 9/3 -06

194 rubriker
2855 svar

17. Annars, kanske O-Ring kan vara... 11:24:25, 22/4 -14  
Annars, kanske O-Ring kan vara något? Tror förövrigt att sättet att vinna mot Miracles är att ha ett bra sätt att hantera Jace på.
 
[03:56:14] Christoffer Niemi: Sunforger är typ en kombinerad demonic tutor och mind's desire på ben. För 3 mana.

"Patrick Chapin thinks the deck is bad, wich means that the deck is bad or it doesn't play mulldrifter"
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

18. De flesta djur såsom Safekeepe... 11:28:11, 22/4 -14  
De flesta djur såsom Safekeeper, Gaddock, lider väl lite av samma problem som de flesta djurlekar gör mot Miracles. Man måste committa mycket till brädet och sen kommer Terminus/WoG. Att försöka skydda en Gaddock från Plogar för att skydda sig själv mot Terminus känns som en väldigt långsökt brädplan, framförallt med tanke på att vi pratar om att bräda max 1/2.

Edit:
En resolvad Gaddock har ett par Daze och Spell Pierces + sideboardkontringar som skydd. Det känns relativt vekt. Gaddock är dock ett flexibelt brädkort och jag kan tänka mig att bräda in en kan vara vinnande i vissa scenarion - om de har slösat plogar och du lyckas låsa bort Miracle-korten och Jace.

Jag tror mer på dina planer rörande non-creature cards som är effektiva i matchupen. Jag har personligen aldrig sett Winter Orben, men jag förstår varför den kan vara bra. Vidare verkar Choke och Elspeth som rimliga alternativ.

Då man tittar på din egna landsetup inser man att Choke inte känns rimligt då den kommer skada dig lika mycket som de lekar du vill bräda in den mot. Winter orb känns effektivare där då den som påpekats är funktionell även mot Lands och annan eventuell random kontroll (och har fördelen att bara kosta två, etc. etc. om man jämför mot Choke). Vad gäller Elspeth känns hon som ett brädkort för enbart en matchup. Personligen kan jag känna att detta inte är bra i ett så extremt varierat format som Legacy. Jag tenderar att alltid ha så flexibla brädkort som möjligt av den anledningen och Elspeth känns lite som en pokemon som bara är effektiv mot Pikachu.

Terminus-lekar överlag är svåra att slå med djurlekar och jag tror generellt man får acceptera att det är en svår matchup. Hur är Vendilion Clique generellt här? Jag tänker om du skulle vilja ha en tredje i brädan, den är ändå relativt flexibel mot många andra lekar och känns som ett okej hot mot Miracles.
 
:)

gortekS Säljtråd, något för alla! :)
Uppdaterad: 11:33:15, 22/4 -14
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

19. Även jag tycker nog inte att m... 11:34:29, 22/4 -14  
Även jag tycker nog inte att man kan ha för många vendilions i 75an för att slå just mirakel och combo. Kanske är det så att elspeth bara är där för att slå en lek men den går även att ta in mot andra midrange lekar såsom jund/shardless/blade för att stabilisera och skapa flyers för att vinna till slut.

Jag gillar inte riktigt gaddock för han stänger av fow och zenith och sådan antisynergi är alltid irriterande (speciellt om man inte kan tuta fram karakas med en knight).
Caps_lock
LEGACY-SM MäSTARE 2022
Västerås
@svm s. 9/3 -06

194 rubriker
2855 svar

20. THRAGTUSK... 11:37:57, 22/4 -14  
THRAGTUSK
 
[03:56:14] Christoffer Niemi: Sunforger är typ en kombinerad demonic tutor och mind's desire på ben. För 3 mana.

"Patrick Chapin thinks the deck is bad, wich means that the deck is bad or it doesn't play mulldrifter"
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!