Magic the Gathering
Magic the Gathering34894 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
VINTAGE Homebrew - vann en turnering... Lek hjälp ...
Ska börja med Vintage och behöver tips!
Senast läst: 09:32:35, 22/4 -24. Läst 8370 gånger.
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

Ska börja med Vintage och behöver tips! 20:06:46, 21/4 -14  
Nu är det så att jag hade tänkt bygga min första vintage lek och jag behöver lite hjälp i lekval mm.

Det jag undrar över är vad en bra lek att börja med? Det vore väl bra om man kanske inte behöver full power utan nån del till att börja med. Förslag är välkomna :).

Sen skulle jag behöva tips på vart man köper power och vad som är rimliga priser idag för dom olika delarna :).
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum

unfhampus

Simic
MEDLEM
Lessebo
@svm s. 22/9 -10

79 rubriker
2079 svar

1. Herr_Glans spelade Bant Fisk u... 20:17:18, 21/4 -14  
Herr_Glans spelade Bant Fisk under vintage under gothcon. Den behövde inte så mycket power och är en ok lek vad jag sett
 
┐(´д`)┌
¯(ºдಠ)/¯
Nykterist Javist
I Think I Heard daz Polizzz
Team Hollowdakrness :P
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

2. Jag har samma problem krogen, ... 20:27:29, 21/4 -14  
Jag har samma problem krogen, har precis skaffat mig power men ska bestämma mig för lek. Det jag hittat som påminner lite om vanlig magic där du kan fokusera på andras lekar och inte så mycket på din egen är BUG. Söker man på leklistor kallas den oftast Fish (trots brist på merfolk) och har en bas med confidant, deathrite, trygon predator, ooze och ibland goyf. Sen spelar men kontringssvit och removal.

Roligast verkar ju dock TPS eller Oath vara, men då får man träna lite på vintage för att inte bli haze:ad på streams
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

3. Hatbjörnar/fisk är bra om man ... 20:40:20, 21/4 -14  
Hatbjörnar/fisk är bra om man är på budget, men det kräver fortfarande lite av pilotens kunskap om formatet.
Annars så är olika former av jace-kontroll relativt lätta att bygga sin power på. Börja med ancestral och loa, sen on-color moxar, sen TW och lotus och sist off-color moxar typ.

Jag spelar typ grixis-kontrollaggro med bob, schnappi och pyro, backat av kontringar, silverkulor och jace. Funkar asbra, även utan full power.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

4. Kräver inte alla jace-listor m... 20:42:48, 21/4 -14  
anthrox skrev 20:40, 21/4 -14 Hatbjörnar/fisk är bra om man är på budget, men det kräver fortfarande lite av pilotens kunskap om formatet.
Annars så är olika former av jace-kontroll relativt lätta att bygga sin power på. Börja med ancestral och loa, sen on-color moxar, sen TW och lotus och sist off-color moxar typ.

Jag spelar typ grixis-kontrollaggro med bob, schnappi och pyro, backat av kontringar, silverkulor och jace. Funkar asbra, även utan full power.

Kräver inte alla jace-listor mana drains dock? De är rätt pricey för att inte vara power.
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

5. Nä, jag har alltid spelat utan... 20:43:45, 21/4 -14  
useL skrev 20:42, 21/4 -14
anthrox skrev 20:40, 21/4 -14 Hatbjörnar/fisk är bra om man är på budget, men det kräver fortfarande lite av pilotens kunskap om formatet.
Annars så är olika former av jace-kontroll relativt lätta att bygga sin power på. Börja med ancestral och loa, sen on-color moxar, sen TW och lotus och sist off-color moxar typ.

Jag spelar typ grixis-kontrollaggro med bob, schnappi och pyro, backat av kontringar, silverkulor och jace. Funkar asbra, även utan full power.

Kräver inte alla jace-listor mana drains dock? De är rätt pricey för att inte vara power.

Nä, jag har alltid spelat utan. Dubbelblå suger rätt tungt för det mesta.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

6. Gött, är lightning bolt inte f... 20:46:05, 21/4 -14  
anthrox skrev 20:43, 21/4 -14
useL skrev 20:42, 21/4 -14
anthrox skrev 20:40, 21/4 -14 Hatbjörnar/fisk är bra om man är på budget, men det kräver fortfarande lite av pilotens kunskap om formatet.
Annars så är olika former av jace-kontroll relativt lätta att bygga sin power på. Börja med ancestral och loa, sen on-color moxar, sen TW och lotus och sist off-color moxar typ.

Jag spelar typ grixis-kontrollaggro med bob, schnappi och pyro, backat av kontringar, silverkulor och jace. Funkar asbra, även utan full power.

Kräver inte alla jace-listor mana drains dock? De är rätt pricey för att inte vara power.

Nä, jag har alltid spelat utan. Dubbelblå suger rätt tungt för det mesta.

Gött, är lightning bolt inte för svag jämfört med abrupt decay?
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

7. Lightning Bolt är typ formatet... 20:59:22, 21/4 -14  
useL skrev 20:46, 21/4 -14
anthrox skrev 20:43, 21/4 -14
useL skrev 20:42, 21/4 -14
anthrox skrev 20:40, 21/4 -14 Hatbjörnar/fisk är bra om man är på budget, men det kräver fortfarande lite av pilotens kunskap om formatet.
Annars så är olika former av jace-kontroll relativt lätta att bygga sin power på. Börja med ancestral och loa, sen on-color moxar, sen TW och lotus och sist off-color moxar typ.

Jag spelar typ grixis-kontrollaggro med bob, schnappi och pyro, backat av kontringar, silverkulor och jace. Funkar asbra, även utan full power.

Kräver inte alla jace-listor mana drains dock? De är rätt pricey för att inte vara power.

Nä, jag har alltid spelat utan. Dubbelblå suger rätt tungt för det mesta.

Gött, är lightning bolt inte för svag jämfört med abrupt decay?

Lightning Bolt är typ formatets bästa removal :) Skillnaden mellan decay och bolt är att bolt dödar jace. Och sen är rött en mycket bättre färg än grönt i övrigt också.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

8. Okey nu har jag ändå fått gans... 21:34:11, 21/4 -14  
Okey nu har jag ändå fått ganska bra tips på lek. Men vart får man tag i power idag? Det finns ju ingen som säljer det i Sverige verkar det som.
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
Eksem
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 30/12 -08

68 rubriker
2614 svar

9. Magic Card Market är antaglige... 21:44:35, 21/4 -14  
Magic Card Market är antagligen en lämplig plats att jaga power.

Vad det gäller bolten är jag lite chockad över hur ofta folk använder brainstorm-effekten på Jace mot öppen röd mana. Ingen respekt visar man. Boltade så många Jace på Gothcon att jag tappade räkningen.

Abrupt Decay är att grymt viktigt kort i formatet, eftersom den svarar på Oath och Time Vault likaväl som Dark Confidant och så vidare. Bolten dödar dock Lodestone Golem, och det skall inte underskattas.

Huruvida grönt eller rött är bättre i formatet l övrigt låter jag vara osagt, men det finns mycket som talar för grönt såsom Deathrite Shaman, Nature's Claim, Trygon Predator och sånt.
 
Force of Will stops your opponent from winning, and it also stops your opponent from stopping you from winning.
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

10. Det är väl en smaksak antar ja... 22:26:35, 21/4 -14  
Eksem skrev 21:44, 21/4 -14 Magic Card Market är antagligen en lämplig plats att jaga power.

Vad det gäller bolten är jag lite chockad över hur ofta folk använder brainstorm-effekten på Jace mot öppen röd mana. Ingen respekt visar man. Boltade så många Jace på Gothcon att jag tappade räkningen.

Abrupt Decay är att grymt viktigt kort i formatet, eftersom den svarar på Oath och Time Vault likaväl som Dark Confidant och så vidare. Bolten dödar dock Lodestone Golem, och det skall inte underskattas.

Huruvida grönt eller rött är bättre i formatet l övrigt låter jag vara osagt, men det finns mycket som talar för grönt såsom Deathrite Shaman, Nature's Claim, Trygon Predator och sånt.

Det är väl en smaksak antar jag :)
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

11. Det beror helt på vad du vill ... 00:36:25, 22/4 -14  
Det beror helt på vad du vill spela. Jag skulle rekommendera att spela en lek som är lik någon lek du tidigare spelat i andra format. Det går att spela lekar som inte är blå. Det enda viktiga är att du har svar på tidiga hot (Time Vault-setup, Oath, removal för djur).
Finnes reanimator-kort spela det. Finnes delver kort, spela det.. Vintage handlar väldigt mycket om att ha rätt svar vid rätt tidpunkt och inte lika mycket att brute-forca genom sina vinster så som legacy är (densiteten av starka kort är lägre i vintage.. rycket ett nyckelkort och du slipper flera rundors press).

Vad som är bra i blått är conditional-kontringar, Force of Will och Snapcaster Mage.
Svart har ryck.. ryck är riktigt riktigt bra för att förstöra game-plans. Svart har också de jobbigaste graveyard hate som finns för dredge att möta.
Grönt har svar på allt utan storm samt fetaste djuret i stan (Tarmogoyf).
Rött har mängder av bra kort och det beror helt på hur du vill bygga leken. Boltar, Price.. blastar.. Blood Moon.. massor av göttiga kort finns i rött.
Vitt har hatbjörnar, plogar..
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

12. Ja har ju en del kort till del... 07:48:01, 22/4 -14  
Ja har ju en del kort till delver/stoneblade i legacy så det kanske går att bygga nåt på det. Några förslag?
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
Uppdaterad: 08:31:42, 22/4 -14
Blutmond
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/3 -10

3 rubriker
31 svar

13. Tja! Jag skulle rekommender... 08:23:13, 22/4 -14  
Tja!

Jag skulle rekommendera BUG Fisk innan full power införskaffats. Jag gick 3-1 helt utan power i söndagens vintage på gothcon. Fisk har svar på det mesta i form av Abrupt Decay, kontringar, Null Rod och är väll ganska straight forward spelmässigt.
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

14. Kan man få en lista? =)... 08:32:02, 22/4 -14  
Kan man få en lista? =)
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
Blutmond
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/3 -10

3 rubriker
31 svar

15. EDIT: Dubbelpost... 08:55:16, 22/4 -14  
EDIT: Dubbelpost

Uppdaterad: 08:55:36, 22/4 -14
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

16. Blutmond har gått bra med sin ... 09:37:15, 22/4 -14  
Blutmond har gått bra med sin BUG fisk. Det är en bra och straight forward lek. Dessutom kan du lätt omvandla den till en legacylek om du vill spela det. Första powerkort Ancestral Recall och andra powerkort Time Walk.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

17. [deck]157382[/deck]... 09:38:21, 22/4 -14  

krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

18. Blir nog något sådant till att... 09:41:23, 22/4 -14  
Blir nog något sådant till att börja med =)
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

19. Varför Simian guides och inte ... 09:43:07, 22/4 -14  
Varför Simian guides och inte gröna?
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

20. Tror faktiskt han skrivit fel ... 09:43:22, 22/4 -14  
Tror faktiskt han skrivit fel :)
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!