Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 636 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Arachnus Spinner + Arachnus We... deathtouch vs indestructible ...
Blood Scrivener och dredge?
Senast läst: 16:31:51, 13/4 -24. Läst 2169 gånger.
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

Blood Scrivener och dredge? 13:59:33, 21/4 -14  
Om jag har 0 kort och ska dra ett kort.

Samt har Blood Scrivener i spel och ett kort med Dredge i graven, kan jag
- använda Blood Scrivener för att dra två kort istället för ett
- välja att dredga istället för att dra ett av de korten?

Uppdaterad: 14:01:57, 21/4 -14

tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

1. Du måste dra två kort. Du får ... 14:19:00, 21/4 -14  
Du måste dra två kort. Du får om du vill ersätta ett av dom dragen med en dregde ability.
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

2. Vad bra! Om jag har två dredge... 14:26:15, 21/4 -14  
Vad bra! Om jag har två dredgekort i graven, får jag då välja om jag vill byta 0,1 eller 2 av dragen mot dredge?
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

3. Autonom: Ja Om man bara har... 14:39:28, 21/4 -14  
Autonom: Ja

Om man bara har ett liv kvar, får man då välja att byta ut Blood Scrivener effekten mot dredge, så att man varken drar ett extra kort eller förlorar liv. Båda är väl replacement effects, hur funkar det?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

4. Både dredge och Blood Scrivine... 14:45:52, 21/4 -14  
Både dredge och Blood Scriviner är replacement effects. Du kan bara ersätta samma event (dra ett kort) med en replacement effect.

Om du väljer att ersätta med dredge så dredgar du en gång. Du förlorar inget liv.

Om du väljer attersätta draw med Blood Scriviner får du två card draw. Båda dessa kan du välja att dra kort för eller dredga, i tur och ordning. Dvs du kan dra först och sedan avgöra om du vill dredga det andra eller om du vill dra ett kort till. Du förlorar ett liv oavsett.

Så svaret på Vivabaras fråga är: Ja, du kan överleva.
 
Efter 10 år var det dags att skaffa sig en profilbild. :)
Uppdaterad: 14:46:44, 21/4 -14
hay
JUDGE L2
Alvesta
@svm s. 5/9 -12

15 rubriker
741 svar

5. Dredge och Blood Scrivener är ... 14:46:17, 21/4 -14  
Dredge och Blood Scrivener är ersättningseffekter, när två eller flera ersättningseffekter vill påverka en händelse så väljer den påverkade spelaren eller kontrolleraren av objektet som blir påverkad i vilken ordning han vill applicera dessa.

Väljer du att dredga före Blood Scrivener påverkar det första draget så kommer du endast att dredga som normalt och inte förlora ett liv då Blood Scrivener har inget riktigt kortdrag kvar att påverka.

Annars så kommer Blood Scrivener ändra "dra kort" till "dra kort, dra kort, förlora ett liv". Därefter har du valet mellan att dredga eller dra ett kort normalt för varje drag dvs, du fullföljer att ta upp det dredgade kortet på handen och sätter X kort i graven innan du gör nästa val.
 
Stop trying to hymn me and hymn me.

Wexio Spelkonvent

Jag hade åtminstone fina länder.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. "Om du väljer attersätta draw ... 16:10:34, 21/4 -14  
"Om du väljer attersätta draw med Blood Scriviner får du två card draw. Båda dessa kan du välja att dra kort för eller dredga, i tur och ordning. Dvs du kan dra först och sedan avgöra om du vill dredga det andra eller om du vill dra ett kort till. Du förlorar ett liv oavsett."

Det jag inte förstår är om man kan ersätta sitt/sina kortdrag med att dredga två gånger, först för det ordinarie kortdraget och sedan även för "extradraget"?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

7. Om du låter blodskrivaren akti... 16:15:01, 21/4 -14  
Om du låter blodskrivaren aktiveras så ersätts det "ordinarie kortdraget" av 2 nya. Båda av dessa kan bytas ut mot dredge
autonom
MEDLEM
@svm s. 21/11 -12

52 rubriker
60 svar

8. Grymt! Tack för svaret! Jag... 16:23:16, 21/4 -14  
Grymt! Tack för svaret!

Jag har en följdfråga om Blood Scrivener.

Om jag har två Blood Scriverens i spel och ska dra ett kort, hur många kort får jag dra då?

EDIT: Jag har hittat svaret på min nya fråga. "Each additional Blood Scrivener you control will effectively add one card and 1 life lost"

Uppdaterad: 16:25:56, 21/4 -14
hay
JUDGE L2
Alvesta
@svm s. 5/9 -12

15 rubriker
741 svar

9. 3 totalt. Ersättningseffekter ... 16:27:03, 21/4 -14  
3 totalt. Ersättningseffekter får bara påverka samma händelse en gång annars så hade en ensam Blood Scrivener dragit hela leken, oändligt negativt liv och en oändlig loop.

För första normala draget så har du två effekter (2 Blood Scrivener) som du sätter i den ordningen du vill. Den senare av det två kommer fortfarande vara "aktiv" då den har inte påverkat en händelse än så den kommer att ersätta den första draget ifrån Blood Scrivener med dra två kort.

Så totalt så drar du 3 kort och förlorar 2 liv.
 
Stop trying to hymn me and hymn me.

Wexio Spelkonvent

Jag hade åtminstone fina länder.

endbringer presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Blandat godis Premodern! Mox Diamond, Sliver Queen etc.

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Treachery (FN) 325:-

Sulfurous Springs (EX) 35:-

Yavimaya Coast (EX) 85:-

Yavimaya Hollow (GD) 625:-

Sol Ring (GD) 70:-

Lightning Bolt (PR) 20:-

Adarkar Wastes (PR) 61:-

Adarkar Wastes (FN) 40:-

Adarkar Wastes (EX) 45:-

Ankh of Mishra (GD) 35:-

Counterspell (PR) 20:-

Flooded Strand (EX) 456:-

Mystic Remora (PR) 25:-

Serendib Efreet (GD) 50:-

Academy Rector (FN) 500:-

Wrath of God (GD) 30:-

Karplusan Forest (PR) 35:-

Karplusan Forest (EX) 30:-

Sylvan Library (FN) 265:-

Enlightened Tutor (GD) 235:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!