Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 637 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Vad är EDH / Commander... Mind seize tuning ...
bra sätt att förstöra länder i EDH?
Senast läst: 06:15:38, 19/4 -24. Läst 4171 gånger.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

bra sätt att förstöra länder i EDH? 16:17:35, 19/4 -14  
att förstöra länder är en sak som aldrig uppskattats i vårt meta, men just länder börjar bli ett seriöst problem i samma takt som spelare börjar köpa dyrare kort och bli bättre på att bygga lekar...

ramplekar har en tendens att spåra ganska hårt samt vara svåra att stoppa utan nån sorts landwipe, särskilt om dom leds av typ azusa eller karametra...

kort som Academy Ruins, Volrath's Stronhold, Kessig Wolf-Run, Gaea's Cradle, Serra's Sanctum, Cabal Coffers, Maze of Ith med flera har en enorm impact på spelet men ingen vågar lägga in landhat i sina lekar för att "landpaj är ju tråkigt"...

jag efterlyser nu sätt att Landhata på ett sätt som inte förstör det roliga helt enkelt.

strip mine och liknande länder känns mest som om man straffar sig själv på samma gång, självklart spelar jag med några men jag vill gärna ha andra metoder som fungerar bättre, till exempel så har jag sneglat på kort som Limited Resources och Global Ruin.

Obliterate och Decree of Annihilation och liknande däremot är högst föraktade i och med att de i princip resettar speler vilket inte alls uppskattas.

har nån andra förslag på "rättvist/roligt landhat"?

Plague_Spitter

Dimir
MEDLEM
@svm s. 30/6 -10

15 rubriker
470 svar

1. Kort i stil med Trench Wurm oc... 16:23:31, 19/4 -14  
Kort i stil med Trench Wurm och liknande kanske kan vara något? Det är ju ett ok djur som kan ta ut ett speciellt hotfullt land när det behövs.

Pithing Needle fungerar också på sätt och vis emot problem länder.

Blood Moon eller Back to Basics är nog för extrema kanske.
Flesheater

Golgari
MEDLEM
Västerås
@svm s. 10/9 -04

7 rubriker
334 svar

2. Ruination, Goblin Ruinblaster,... 16:30:18, 19/4 -14  
Ruination, Goblin Ruinblaster, Ravenous Baboons är väl kort som funkar. Förutom att spela typ Strip Mine, Wasteland, Tectonic Edge och det nya landet jag aldrig minns vad det heter. Limited Resources är ett roligt kort i min mening. Spelet börjar inte riktigt om men kan vara bra för att få ordning på extrem ramp.
 
Grappling Hook Count: 200

Har du en foilad Grappling Hook över? Interna!
Baalsebub
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/4 -07

46 rubriker
427 svar

3. Man spelar väl för att vinna? ... 16:31:17, 19/4 -14  
Man spelar väl för att vinna? Det är klart man tröttnar på att möta UGX lekar som rampar och drar kort för att sedan lägga sig långt före alla andra som spelar snälla lekar som inte innehåller de färgerna. Dra nytta av de kort din färg erbjuder. Vit är kung med Armageddon, jag menar, om du har något eller några elaka djur ute på slagfältet så blir den mycket stark då de oftast blir svårare att hantera. Att rampa perverst mycket bör ju rimligtvis föraktas lika mycket som massivt landpaj, men jag vill inte lämna det osagt att jag personligen inte anser något vara föraktfullt i Magic, någonsin.

Förslag på kort: Blood Moon, Keldon Firebombers, Sinkhole, Pox, Death Cloud, Winter Orb, Hokori, Dust Drinker.
 
Söker foil Snow-Covered basics. Byter och köper.
Uppdaterad: 16:33:27, 19/4 -14
Puff
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/8 -09

32 rubriker
178 svar

4. Personligen lirar jag Dust Bow... 16:31:58, 19/4 -14  
Personligen lirar jag Dust Bowl för att ta ut dom absolut värsta utility länderna. Lirar även Reap and Sow fast det kräver att man lirar grönt. Så länge man inte börjar Dust Bowla for the sake of mana denial helt utan mest går för utility länder brukar folk inte gråta för mycket.
Puff
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/8 -09

32 rubriker
178 svar

5. Kan även påpeka att Limited Re... 16:33:34, 19/4 -14  
Kan även påpeka att Limited Resources som folk är inne på är bannad i edh

Uppdaterad: 16:35:51, 19/4 -14
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

6. Balancing Act kan funka.... 17:10:17, 19/4 -14  
Balancing Act kan funka.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

7. Razia's Purification är nice. ... 17:10:54, 19/4 -14  
Razia's Purification är nice. :D
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

8. Blood Moon, annars kan du spel... 17:22:41, 19/4 -14  
Blood Moon, annars kan du spela combo så kan dom ha hur många land dom vill
 
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT HITTA FBB Volcanic Island??? Hojta om du har

Have med Foils och eternalstaples
Uppdaterad: 17:59:32, 19/4 -14
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

9. Non-basic spot-removal för län... 17:56:02, 19/4 -14  
Non-basic spot-removal för länder är ALLTID bra. Att bara sweepa allas länder är gör bara att spelet kommer ta onödigt lång tid och gör dig till bordets största target. Kör med Strip Mine, Tectonic Edge och har du grönt i leken så finns ju Acidic Slime, Woodfall Primus etc.
Plague_Spitter

Dimir
MEDLEM
@svm s. 30/6 -10

15 rubriker
470 svar

10. Jag spelar alltid Wasteland oc... 18:01:44, 19/4 -14  
Jag spelar alltid Wasteland och Strip Mine som givna slots i alla EDH lekar, för övrigt.
Serpan
MEDLEM
@svm s. 21/2 -13

62 rubriker
167 svar

11. Den roligaste combon jag kan t... 18:43:46, 19/4 -14  
Den roligaste combon jag kan tänka på om man nu måste hålla på med det hela och förstöra länder är nog Reaper King med massa Changelings så som Mirror Entity eller Shapesharer

Sen kan man även göra det ännu mer elakt när du förstör deras länder och dina återvänder i spel med landhämtar kort så som Crucible of Worlds,
 
Mörker saknar Färg, ljus saknar djup men tillsammans blir allt alldeles grått.
Blinking
MEDLEM
Fagersta
@svm s. 13/5 -06

191 rubriker
2081 svar

12. Även fast du inte vill ha "res... 18:58:18, 19/4 -14  
Även fast du inte vill ha "reset" effekter så måste jag säga att Maelstrom Wanderer in i Jokulhaups in i Primeval Titan är förbannat sweet, du resettar bara spelet för dom andra också, inte för dig själv

Annars är väl Balancing Act som föreslogs fair om du inte själv sitter med Zuran Orb
 
svm-blinking på magic online, spelar modern :)
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

13. Primeval Titan är bannad i edh... 19:10:31, 19/4 -14  
Blinking skrev 18:58, 19/4 -14 Även fast du inte vill ha "reset" effekter så måste jag säga att Maelstrom Wanderer in i Jokulhaups in i Primeval Titan är förbannat sweet, du resettar bara spelet för dom andra också, inte för dig själv ;)

Annars är väl Balancing Act som föreslogs fair om du inte själv sitter med Zuran Orb då ;)

Primeval Titan är bannad i edh dock. =/

Tycker OP ska gå rogue och bara göra en mono-röd med Ruination och Blood moon. Sparka folk på smalbenen lite! =) Seriöst dock så spelar det ju stor roll på metat, kör folk maelstrom, azuza, elves m.fl har man ju inte så stor chans utan bra mana-acc i artifact och UG-x lekar.

Jag tror inte att du kommer kunna förstöra länder effektivt utan att få skit för det. Listan över mtgs cardinal sins går väl ungefär från destroy creature -> permanent -> kontring -> sweeper -> okontringsbar sweep/kontring -> discardlek -> folkmord -> landhat. Finns få saker som upprör mer än att paja folks manabaser :p

Men boardwipes är ju ofta avgörande även om de saktar ner hela matchen...
 
"I got it, I got it, I...."
Uppdaterad: 19:15:38, 19/4 -14
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar
Fyller år idag! 38 år! Grattis!


14. Shivan Harvest är ett rött kor... 19:47:15, 19/4 -14  
Shivan Harvest är ett rött kort som hatar till ett resonligt pris.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

15. Strip Mine/Wasteland + Crucibl... 20:15:22, 19/4 -14  
Strip Mine/Wasteland + Crucible of Worlds fungerar. Spelar du grönt kan Acidic Slime fungera i kombination med ngn blinkeffekt.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Getolle_Punk
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 11/4 -05

138 rubriker
1195 svar

16. Destructive Flow kan ställa ti... 20:23:47, 19/4 -14  
Destructive Flow kan ställa till det mycket för många.
 
- Jag åt en halv...
- Nu har jag lagt min spell på stacken - Hansson
- Bygg en lek - dagens tips den 24/6 -07.
I Uddevalla heter alla Emil (typ som alla heter Glen i GBG). - Equilibri
Troll? är det sådana med tuppkam?
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

17. Kudzu Ghost Quarter är nog ... 21:16:36, 19/4 -14  
Kudzu

Ghost Quarter är nog lättaste sättet att hata utilityländer utan att bli mobboffer. Man måste alltså bjussa på något irrelevant.

Sen kan man ju spela hexproof mot maze of ith, Night Soil (etc) mot Volrath's Stronghold osv. Om man nu vill undvika landpajhäxjakten...
 


Uppdaterad: 21:32:04, 19/4 -14
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

18. Karn Liberated?... 23:13:57, 19/4 -14  
Karn Liberated?
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

19. nooooh :(... 01:19:23, 20/4 -14  
Puff skrev 16:33, 19/4 -14 Kan även påpeka att Limited Resources som folk är inne på är bannad i edh

nooooh :(
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

20. värt att nämna är väl att jag ... 01:29:12, 20/4 -14  
värt att nämna är väl att jag troligtvis är den främsta missbrukaren av nonbasics i vårt meta:P

lite mer specifikt så vill jag hitta nått som låter mig antingen rensa alla jobbiga länder på en gång eller ha nått som kan upprepas så många ggr det behövs, helst utan att träffa mej alternativt träffa mej mindre än alla andra.

i vissa lekar passar ruinationaktiga kort så helt orelevanta är dom iallafall inte.

främst är jag ute efter nått som funkar med min femfärgade lek som är helt utan basics, Shivan Harvest och Global Ruin ser bäst ut so far. även Catastrophe är rätt najs ändå

Uppdaterad: 01:30:17, 20/4 -14
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!