Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
JOURNEY INTO NYX Riktiga God-Packs i Journey in ...
Journey into Nyx storyline *spoiler alert*
Senast läst: 07:29:31, 17/4 -24. Läst 11614 gånger.
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

Journey into Nyx storyline *spoiler alert* 12:56:10, 18/4 -14  
Är det någon mer än jag som är lite besviken på Journey into Nyx storyline?

Jag menar, det är en massa snack om att Elspeth och Ajani skall "återställa balansen" genom att mula Xenagos. Men hallå.. han är ju den tionde tvåfärgade guden. Utan honom så är det obalans, ju. Det hade varit annorlunda om han hade tagit rollen från någon annan gud och Elspeth och Ajani reste till Nyx för att ge tillbaka makten till den föregående guden. Plus att vad är det för fel med att ha en fest-gud? Skitbra.

Det hela luktar väldigt mycket ett försök att trycka in amerikansk fantasy i grekisk mytologi. Amerikansk fantasy är typisk i att den är väldigt storvulen med huvudpersoner som är bland dom främsta hjältarna i världen och få saker kan rå på dom och det är hjältedåd som är världsomvälvande och alltid med lyckliga slut. Europeisk (och även asiatisk fantasy till stor del) är känd för att vara mer ödesmättad, där "hjältarna" oftast är mer "mänskliga" och måste kämpa mot allsköns svårigheter, för att lyckas tippa balansen till sin fördel så att en gemensam ansträngning resulterar i ett hyfsat, för den goda sidan, bra slut som oftast inte är genomlyckligt utan istället innehåller sorg och förlust och alla möjliga konsekvenser. I asiatisk fantasy är sluten ibland helt enkelt olyckliga och huvudpersonerna dör och förvandlas till en svan utan att ha lyckats utföra det dom ursprungligen satte ut att göra. I grund och botten är amerikansk fantasy "I'm on top of the world!" (världen kretsar runt mig), europeisk fantasy "I'm in the middle of the world!" (världen är stor och hemsk) och asiatisk "The world is on top of me!" (allt är hemskt). Oavsett kulturella traditioner så passar inte den amerikanska approachen ihop med grekisk-inspirerad mytologi (av förklarliga skäl).

Journey into Nyx hade känts mer "genuin" om till exempel dom lyckades ta ifrån Xenagos lite av hans makt och "sätta honom på plats" så att han tvingades härska på samma villkor som de andra tvåfärgade gudarna. Upplägget blir bättre där den tidigare maktgalna guden tvingas ner på en lägre nivå där han kan sitta och vara bitter och festar för att pigga upp sig själv.

Jag är rätt så besviken på hur dom avslutade storylinen. Bedrövligt.
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
Uppdaterad: 12:57:54, 18/4 -14

Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

1. Tja, grekisk mytologi är väl o... 13:10:56, 18/4 -14  
Tja, grekisk mytologi är väl också väldigt mycket hjältar som måste övervinna saker, och lyckas (iaf ibland). Sen så får man väl läsa böckerna för att få mänskliga huvudpersoner som ska möta olika svårigheter, flavorn som ska spridas till alla som spelar måste ju få plats på ett halvt a4, så där kan man ju inte utveckla så mycket. Att gudarna vänds mot folket och det blir krig mellan dem är väl dessutom en del av en lite djupare story...? Det hade ju bara kunnat vara att elspeth slåss mot olika fiender och till slut slaktar guden. Att xenagos skulle skonas på slutet tycker jag mest skulle låta som något slags mys-slut. "Ja han var ju inte helt ond, och alla klarade sig till slut :D". I böckerna skulle det mycket väl kunna finnas något halvdåligt med slutet, gudarna har ju faktiskt haft öppet krig mot de dödliga.

Uppdaterad: 13:11:40, 18/4 -14
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

2. Vilka böcker menar du? Såvi... 17:17:42, 18/4 -14  
Vibrava skrev 13:10, 18/4 -14 Tja, grekisk mytologi är väl också väldigt mycket hjältar som måste övervinna saker, och lyckas (iaf ibland). Sen så får man väl läsa böckerna för att få mänskliga huvudpersoner som ska möta olika svårigheter, flavorn som ska spridas till alla som spelar måste ju få plats på ett halvt a4, så där kan man ju inte utveckla så mycket. Att gudarna vänds mot folket och det blir krig mellan dem är väl dessutom en del av en lite djupare story...? Det hade ju bara kunnat vara att elspeth slåss mot olika fiender och till slut slaktar guden. Att xenagos skulle skonas på slutet tycker jag mest skulle låta som något slags mys-slut. "Ja han var ju inte helt ond, och alla klarade sig till slut :D". I böckerna skulle det mycket väl kunna finnas något halvdåligt med slutet, gudarna har ju faktiskt haft öppet krig mot de dödliga.

Vilka böcker menar du?

Såvitt jag vet skrivs det inga böcker längre.
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

3. Det gör det, bara som eböcker ... 17:28:16, 18/4 -14  
Det gör det, bara som eböcker dock.

https://www.wizards.com/magic/magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/feature/293
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

4. Vad jag har förstått så är det... 17:40:02, 18/4 -14  
Vibrava skrev 17:28, 18/4 -14 Det gör det, bara som eböcker dock.

https://www.wizards.com/magic/magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/feature/293

Vad jag har förstått så är det bara korta historier. Inte alls fullängdsromaner som det var förr.
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

5. "Length: 124 pages (estimated)... 17:46:31, 18/4 -14  
"Length: 124 pages (estimated)", från sidan som säljer den, och det är bara första boken. Har sett längre böcker, men räcker för att täcka upp bra mycket mer än "Elspeth ska döda dumming. Elspeth dödar hydra. Gudar arga"
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

6. Visst gör det det, men det är ... 17:54:06, 18/4 -14  
Vibrava skrev 17:46, 18/4 -14 "Length: 124 pages (estimated)", från sidan som säljer den, och det är bara första boken. Har sett längre böcker, men räcker för att täcka upp bra mycket mer än "Elspeth ska döda dumming. Elspeth dödar hydra. Gudar arga"

Visst gör det det, men det är fortfarande bara en novell.

Och i din post ovan så nämnde du flera av dom sakerna som jag ser som ett problem. Skillnaden i approach bland annat. I grekisk mytologi går det inte alltid bra. I theros är det värsta som händer att gudarna, som uppenbarligen är ganska pantade, fördriver Elspeth för att det tydligen är hennes fel att Xenagos utnyttjade deras segerfest för sin ritual. Att slutet är det godas seger över det onda är också typiskt amerikanskt, men inte alls typiskt i europeisk fantasy. Det hela känns rätt krystat.

Jag upplever helt enkelt att det blir störande friktion mellan respektive berättartradition, när dom försöker kombinera dom.
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
Uppdaterad: 17:54:52, 18/4 -14
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

7. Det går inte alltid bra? Nej k... 18:17:01, 18/4 -14  
Det går inte alltid bra? Nej kanske inte, men de har bara en story att göra något med, och det går väl inte alltid dåligt heller.
Det värsta som händer att Elspeth blir bortdriven? Det är ett öppet krig mellan gudar och dödliga! Krig! Folk dör! Det händer jobbiga saker också, allt får bara inte plats på ett halva a4.

Sen vet jag inget om gamla myter och det kan mycket väl hända att du har rätt på vissa punkter, men att beskylla en story som man har fått reda på från flavortexts, trailers och några rader från någon wizardartikel för att inte ha tillräckligt med djup är bara orättvist.

Edit: Ber om ursäkt och erkänner din högre kunskap om ämnet om du faktiskt vet mer om storyline än nåt man kan snappa upp från "flavortexts, trailers och några rader från någon wizardartikel"

Uppdaterad: 18:19:38, 18/4 -14
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

8. Mja, jag har ju läst lite mer ... 18:37:19, 18/4 -14  
Vibrava skrev 18:17, 18/4 -14 Det går inte alltid bra? Nej kanske inte, men de har bara en story att göra något med, och det går väl inte alltid dåligt heller.
Det värsta som händer att Elspeth blir bortdriven? Det är ett öppet krig mellan gudar och dödliga! Krig! Folk dör! Det händer jobbiga saker också, allt får bara inte plats på ett halva a4.

Sen vet jag inget om gamla myter och det kan mycket väl hända att du har rätt på vissa punkter, men att beskylla en story som man har fått reda på från flavortexts, trailers och några rader från någon wizardartikel för att inte ha tillräckligt med djup är bara orättvist.

Edit: Ber om ursäkt och erkänner din högre kunskap om ämnet om du faktiskt vet mer om storyline än nåt man kan snappa upp från "flavortexts, trailers och några rader från någon wizardartikel"

Mja, jag har ju läst lite mer än flavourtexter. :)

Men men.. Alla har rätt till sin åsikt. Jag tyckte att storyn verkade lovande för blocket och hade bara hoppats på ett lite "tyngre" slut. Tycker att "hjälten dödar skurken" är tunt och fantasilöst när man har så stor potential i karaktärer, värld osv.

Och jag skall väl tillägga att bara för att dom skrev längre historier förr så betyder det inte att dom var bättre alla gånger. ;)
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

9. Jag måste hålla med Finnpalm o... 10:54:24, 19/4 -14  
Jag måste hålla med Finnpalm och säga att även om det händer hemska saker med jämna mellanrum så hade det åtminstone kunna vara jävligt mycket mer bedrövligt under BNG sen att det blev ett lyckligt slut bryr jag mig inte om. Det är mest att jag hade hoppats på lite mer episkhet men de kan ju, tyvärr, inte bryta spelet.
 
byt med mig
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

10. http://www.wizards.com/magic/m... 10:47:16, 26/5 -14  
http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/301

Tyngre slut? Jag tycker att slutet faktiskt var ganska väldigt tungt!
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

11. Det var ju "obalans" i gudarna... 14:05:53, 26/5 -14  
Det var ju "obalans" i gudarna från början, Xenagos tog inte sin plats från någon annan gud. Men det handlar ju mer om magic-symmetri än om en faktiskt oblans.

Och Elspeth dör ju, så allt är ju inte direkt perfekt.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

12. Fast i slutet av artikeln vibr... 16:08:50, 26/5 -14  
anthrox skrev 14:05, 26/5 -14 Det var ju "obalans" i gudarna från början, Xenagos tog inte sin plats från någon annan gud. Men det handlar ju mer om magic-symmetri än om en faktiskt oblans.

Och Elspeth dör ju, så allt är ju inte direkt perfekt.

Fast i slutet av artikeln vibrava skickade hintar de (eller berättar mer eller mindre) att hon kommer tillbaka.
 
Hjälp mig börja med legacy, lite random kort blir, förhoppninsvis, Miracles. klicka här!
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

13. Fast hon dog fortfarande, du m... 16:13:06, 26/5 -14  
soppanootanten skrev 16:08, 26/5 -14
anthrox skrev 14:05, 26/5 -14 Det var ju "obalans" i gudarna från början, Xenagos tog inte sin plats från någon annan gud. Men det handlar ju mer om magic-symmetri än om en faktiskt oblans.

Och Elspeth dör ju, så allt är ju inte direkt perfekt.

Fast i slutet av artikeln vibrava skickade hintar de (eller berättar mer eller mindre) att hon kommer tillbaka.

Fast hon dog fortfarande, du måste gå med på att slutet ökar ganska mycket i deppighet om huvudpersonen dör
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

14. Ja det blir väl deppigare.... 16:19:06, 26/5 -14  
Vibrava skrev 16:13, 26/5 -14
soppanootanten skrev 16:08, 26/5 -14
anthrox skrev 14:05, 26/5 -14 Det var ju "obalans" i gudarna från början, Xenagos tog inte sin plats från någon annan gud. Men det handlar ju mer om magic-symmetri än om en faktiskt oblans.

Och Elspeth dör ju, så allt är ju inte direkt perfekt.

Fast i slutet av artikeln vibrava skickade hintar de (eller berättar mer eller mindre) att hon kommer tillbaka.

Fast hon dog fortfarande, du måste gå med på att slutet ökar ganska mycket i deppighet om huvudpersonen dör

Ja det blir väl deppigare.
 
Hjälp mig börja med legacy, lite random kort blir, förhoppninsvis, Miracles. klicka här!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!