Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
STANDARD Pharika Deck i Standard. Försl... G/W Enchantment/Bestow/Heroic- ...
"Infinite" liv, turer och stora gubbar.dec
Senast läst: 01:13:15, 19/4 -24. Läst 2947 gånger.
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

"Infinite" liv, turer och stora gubbar.dec 00:15:07, 16/4 -14  
Infinite....Everything?

Standard / Casual

Av: Squeakyshoes
23:45, 15/4 -14

Squeakyshoes kommenterar:
http://www.svenskamagic.com/forum/topic.php?ID=150291
Kategori: Casual
Format: StandardStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1762:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]157988[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Är det dags för combo i standard återigen?

Även om det är durdligt och inte särskilt bra, eller ens sannolikt att du kommer att kunna executa den?

Ja, det tycker jag.

Combon har funnits väldigt länge såklart:

Horizon Chimera + Fathom Mage + Archangel of Thune

Låter dig dra hela din lek, göra dina gubbar väldigt stora, och ge dig väldigt mycket liv.

När Journey Into Nyx släpps så kommer den sista delen av denna combon, nämligen Sage of Hours (Artisan of Forms i leklistan som proxy)

Detta tillåter dig att även ta väldigt många extra rundor, och förmodligen slå ihjäl din motståndare.

Så... hur gör vi denna leken så bra som möjligt, eller iallafall bra nog för att överleva och utföra combon?

Just nu är leklistan mer eller mindre Bant kontroll med en kombo inslängd.

Grundtanken var att ha många kontringar för att skydda combon och hålla motståndarens tryck och removal under kontroll, Supreme Verdict känns väldigt dålig då combon enbart består av creatures, men den kan vara för viktig för att inte ha.

Inga av våra creatures har power som är över 3 till att börja med, det betyder att Elspeth kan ta hand om dem riktigt stora och jobbiga av motståndarens creatures och även lägga ut chomp blockers och köpa oss tid.

Jag hoppar omkring i magical christmas land där allting fungerar och utspelar sig exakt så som jag vill just nu, men om jag får utföra denna combon bara en gång av etthundra matcher så har jag iallafall något att bocka av min bucket list.
 
"Go, you shirtless beast of sexiness. You take care of that Bayou."

- Conley Woods

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers

anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

1. Ajani måste vara bra?... 00:21:26, 16/4 -14  
Ajani måste vara bra?
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

2. Jag kan se hur han drar kort v... 00:24:49, 16/4 -14  
Jag kan se hur han drar kort via Fathom Mage och +1, gräver efter combo delar med -1 och ger motståndaren något att hantera, men jag är osäker på exakt hur han kommer att fungera.

Jag tror att det största problemet kommer vara att skydda mina gubbar samt att inte bli överkörd av Pack Rats.
 
"Go, you shirtless beast of sexiness. You take care of that Bayou."

- Conley Woods

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Uppdaterad: 00:25:13, 16/4 -14
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

3. Kanske nån Kiora, lite kortdra... 00:25:24, 16/4 -14  
Kanske nån Kiora, lite kortdrag och fog-effekt är väl aldrig fel, fast fler 4-drop är väl kanske inte så passande. Känns ju som Supreme kommer bli kortet som sabbar för dig, där det är casta eller förlora nästa tur med 2/3 combo-bitar på bordet =/ ^

Kan rätt lite om standardmetat men skulle väl nästan rösta för nån form av turbo-fog. Defend the Hearth, Druid's Deliverance och Fog. Kanske slänga in nån Curse of the Swine för att nita Desecrations, Brimaz, köpa tid tills du kan få av combon. Curse känns mycket stabilare än Supreme för att behålla combon. ^^ Edit: + att curse äter gudar!

Stora frågan är ju om du överlever tillräckligt länge för att få ut alla bitarna!
 
"I got it, I got it, I...."
Uppdaterad: 00:28:42, 16/4 -14
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

4. Ajani, Mentor of Heroes bör de... 00:25:41, 16/4 -14  
Ajani, Mentor of Heroes bör definitivt vara med!

Han letar upp dina combobitar.
Med Sage of Hours, så får man två rundor istället för en.
Med Fathom Mage så får man dra tre kort.
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

5. Tjänar Sage of Hours ens någon... 00:28:44, 16/4 -14  
Tjänar Sage of Hours ens någon funktion i den här leken? Om man samlar ihop alla andra så vinner man ju iaf, SoH är väl bara överflödig...?

Iaf om man siktar på att vinna med leken, det är ju alltid kul att ta infinite turer :)

Edit: Med ajani med i leken så kan du slänga in Vorel of the Hull Clade också om du vill. Varför köra en infinite combo, när du kan köra två!! (Ajani, Mentor of Heroes + Sage of Hours + vorel

Uppdaterad: 00:32:19, 16/4 -14
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

6. Rootborn Defenses i brädan kän... 00:37:52, 16/4 -14  
Rootborn Defenses i brädan känns ju rätt uppenbar.
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

7. Ice_Age Jag gillar idén av e... 00:38:46, 16/4 -14  
Ice_Age
Jag gillar idén av en Fog version av leken men jag tror inte det är det jag vill ha. Du har antagligen mycket rätt angående Supreme Verdict, men en catch all sweeper känns för bra för att inte ha, Curse of the Swine kostar mycket och tar inte exakt bort trycket på bordet, man kan ju dock Detention Spherea alla grisar :)

Ichorid
Ajani känns bättre och bättre ju mer jag tänker på det...

Vibrava
Detta är mer en durdel lek än en lek som vill rakt av vinna, jag vill kunna utföra en combo, och Sage of Hours är mer eller mindra den sista spiken i kistan, du behöver honom inte för att vinna... men vem vill inte ta massa extra rundor!?

Kan se att Vorel blockar fint och hjälper till med counters med mera, men jag tror inte att han passar in i just den combon som jag vill göra
 
"Go, you shirtless beast of sexiness. You take care of that Bayou."

- Conley Woods

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

8. simic charm?... 01:11:22, 16/4 -14  
simic charm?
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

9. Eftersom du inte har nån critt... 01:15:41, 16/4 -14  
Eftersom du inte har nån critter-"tutor" tillgänlig (utom möjligen nya Ajani) så tycker jag du ska dumpa extra turn-gubbarna och gå för 4x av dina tre combo critters. Sjukt trist att få en Arch angel äten av nån removal och sen försöka gräva efter en av dina 2 kvarvarande bland ~45 kort. Angel är ju ett hot i sig också så maindecka 4 känns inte som nått större problem!

Tycker du ska gå för en combo!
 
"I got it, I got it, I...."
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

10. Don: Just nu fokuserar jag på... 01:54:18, 16/4 -14  
Don:
Just nu fokuserar jag på hur maindeck ska fungera osv, men Rootborn är ett starkt kort för att skydda en creature baserad combo, kanske tom slinker in i main för att vara ärlig

Shamaatae:
Hade faktiskt helt glömt bort Simic Charm, är som gjord för leken tycker jag.

Frågan är bara vad som ska ut och vad som ska in.

Ice_Age:
Det måste jag nog göra för att göra leken mer konsistent och rakt av bättre, även om extra rundor är roligt så får det kanske bli att jag tar ut den, vi får se
 
"Go, you shirtless beast of sexiness. You take care of that Bayou."

- Conley Woods

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

11. Kan en 1-off Elixir of Immorta... 09:35:38, 16/4 -14  
Kan en 1-off Elixir of Immortality vara bra? Går du "infinite" kommer du ju få discarda sjukt mycket kort ifall du inte kan avgöra samma runda?

Uppdaterad: 09:35:50, 16/4 -14
Whiskerer
MEDLEM
Järfälla
@svm s. 2/5 -12

4 rubriker
80 svar
WATCHLISTAD
Grad: 1
Sedan: 15:29, 5/10 -22
Mer info, klicka här!


12. Vad ska du egentligen med vare... 10:14:20, 16/4 -14  
Vad ska du egentligen med vare sig Elixir of Immortality eller Sage of Hours till egentligen? Båda två gör väldigt lite om du inte har combon ute, och med combon ute så har du en flying trample och en flying life link som båda är gigantiska. Enda sättet du inte vinner då är om dom har removal. Och har dom removal så stoppar dom din combo istället. Dom korten är helt enkelt 100% win more.

Edit: Jag skulle nog överväga Elvish Mystic istället för Sylvan Caryatid också. Mycket värre att dom sparar sin removal till en del i din combo. Iförsig så kan ju fixen vara viktig också. Men kan vara värt att tänka på i varje fall.

Uppdaterad: 10:21:32, 16/4 -14
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

13. Voice of Resurgence skulle nog... 10:14:23, 16/4 -14  
Voice of Resurgence skulle nog passa jättebra iden här leken.
Den vinner tid, kombar fint med Ajani's +1/+1 counterability, och är all around en av magics mest kostnadseffektiva gubbar.
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 10:14:34, 16/4 -14
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!