Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COMBOS Infinite loops och annat gott... Spela från toppen i standard. ...
Infinite Kartläggning
Senast läst: 01:30:37, 22/4 -24. Läst 4212 gånger.
Serpan
MEDLEM
@svm s. 21/2 -13

62 rubriker
167 svar

Infinite Kartläggning 15:25:45, 31/3 -14  
Halloj,

Har vid flera tillfällen mött folk som spelar efter infinite och tänkte nu bara kolla de olika infinites som finns för att brygga lite sideboard när man möter en sådan lek framöver.

För mig är magic något casual och kul med vänner så "Nu vann jag" combos är lite av min ärkefiende speciellt i andra format än edh

Några combos jag mött:

Infinite creatures:
Kiki-Jiki, Mirror Breaker + Valfri ETB med untap typ (Pestermite eller Restoration Angel)

Infinite Turns:
Mindslaver + 10 mana + Academy Ruins

Infinite Mill: (mötte denna mot min fövåning i edh nydligen) Kombon från artikeln Kai Budde
Altar of Dementia + Iridescent Drake + Abduction

Dessa betyder ofta förlust direkt. Jag vet att det finns infinite life och infinite mana osv med och ville bara kolla lite vilka kort man bör se upp för om de kommer in i spel så man kan ha nått användbart i sin side eller lägga om strategin.
 
Mörker saknar Färg, ljus saknar djup men tillsammans blir allt alldeles grått.

Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

1. Grim Monolith + Power Artifact... 15:46:02, 31/3 -14  
Grim Monolith + Power Artifact
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

2. inf mill Helm of Obedience +... 15:53:05, 31/3 -14  
inf mill
Helm of Obedience + Rest in Peace

inf creatures
Splinter Twin + Pestermite / Deceiver Exarch
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

3. Animate Dead + Worldgorger Dra... 15:58:51, 31/3 -14  
Animate Dead + Worldgorger Dragon = infinite litevadsomhelst.

Det blir en draw också om man inte har ett annat target för Animate Dead, vilket ju är kul.
 
Mina lekanalyser:
Canadian Threshold Del 2

Team America


StoneBlade
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

4. Gravecrawler+Phyrexian Altar ä... 16:00:10, 31/3 -14  
Gravecrawler+Phyrexian Altar är favoriten!
 
"I got it, I got it, I...."
Monolith
MEDLEM
Enskededalen
@svm s. 11/7 -08

14 rubriker
454 svar

5. Food Chain + Misthollow Griffi... 16:07:35, 31/3 -14  
Food Chain + Misthollow Griffin
 
Two lefts doesn't make a right, but three does.
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

18 rubriker
505 svar

6. Inf colorless mana: Origin ... 16:35:06, 31/3 -14  
Inf colorless mana:

Origin Spellbomb + Salvaging Station + Krark-Clan Ironworks / Ashnod's Altar

Klassisk inf:

Enduring Renewal + Ornithopter + Goblin Bombardment eller annan sac outlet
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

7. Det finns så många infinite co... 17:57:27, 31/3 -14  
Det finns så många infinite combos att det inte är meningsfullt eller praktiskt möjligt att lista alla. En relativt uttömmande lista finns dock här: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/commander-edh/204377-infinite-combos-strong-synergies-database-now

Angående combo som ärkefiende: Jag håller med om att combo inte är så kul. Emellertid förstår jag inte det speciella hat mot "oändliga" combos som finns i EDH-kretsar. Visst kan det vara lite av ett antiklimax att nån får ihop sin oops-i-win-combo efter en två timmar lång EDH-grindfest, men är det mindre antiklimax att nån drar av en Debt to the Deathless på 10?

Vad är det för skillnad mellan att motståndaren gör oändligt många 1/1 tokens och att han spelar en kickad Rite of Replication i en It That Betrays eller en Pathrazer of Ulamog? I båda fallen är det stor sannolikhet att du förlorar nästa runda om du inte har en sweeper.

Eller jämför Painter's Servant + Grindstone med Ad Nauseam + ritualer + Tendrils of Agony i legacy. Painter-combon är "infinite" medan ANT typiskt "bara" kan få dig att förlora maximalt 200 liv och i praktiken snarare 40-60. I båda fallen är det mycket sannolikt att du dör tur 3-4 om du inte har kontringar eller annan disruption.
Serpan
MEDLEM
@svm s. 21/2 -13

62 rubriker
167 svar

8. tack för alla svar. tråden ... 08:55:29, 1/4 -14  
tack för alla svar.

tråden var mest till för att få syn på när det börjar närma sig en infinite och då förbereda taktiken för det.

infinite är ju endast för att få de där "oj nu vann jag" och därför inte är så casual att möta. Även därför många online gör rum som bannar infinite och MLD då man mest lirar för att ha nån kulig combo man vill pröva.

Så jag tänkte kolla lite vad man behöver se upp med och har nu flera bra combos som jag kan lägga blockers för i min side
 
Mörker saknar Färg, ljus saknar djup men tillsammans blir allt alldeles grått.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

9. "... få syn på när det börjar ... 13:21:54, 1/4 -14  
"... få syn på när det börjar närma sig en infinite och då förbereda taktiken för det"

"Även därför många online gör rum som bannar infinite och MLD..."

Det är precis det här jag inte förstår. Varför är det värre att nån går infinite och vinner på stället, än att nån får ihop en ändlig kombo och vinner på stället? Eller att nån får ut sin mest brutna bomb (hej Iona och Emrakul) och det inte finns något i din lek som kan hantera den?

Sen finns det en mängd infinite combos som inte vinner spelet. Är t.ex. Saffi Eriksdotter + Sun Titan + Ashnod's Altar brutet? Du får visserligen hur mycket färglös mana du vill, men om du inte har gott om kort på handen kommer du inte kunna göra så mycket med den manan. Och om du hade mana nog att spela Sun Titan, hur mycket mer behöver du rampa?

Säg att combon istället är Saffi Eriksdotter + Sun Titan + Viscera Seer + Aura Shards. Det är visserligen en infinite combo som låter dig förstöra alla artifacts och enchantments, och leta upp ett kort att lägga på toppen av libraryt. Å andra sidan kan du få i praktiken samma destroy-effekt med t.ex. Purify (kanske tillsammans med Trygon Predator för att förstöra eventuella framtida permanenter). Tutor-effekten kan du få med t.ex. Vampiric Tutor. Om man vill att effekten ska vara återanvändbar, så t.ex. Vampiric Tutor + Isochron Scepter, eller Bringer of the Black Dawn. Jämför man kostnaden så är Saffi Eriksdotter + Sun Titan + Viscera Seer + Aura Shards totalt 4 kort och 12 mana. Vampiric Tutor + Isochron Scepter + Purify + Trygon Predator är 4 kort och 10 mana, med 2 mana i upkeep kostnad.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!