Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 630 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Fråga om Savvy Hunter... Fusekort ...
Lätt guide: Skillnaden på L1 och L2 domare!
Senast läst: 05:22:08, 19/4 -24. Läst 23818 gånger.
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

Lätt guide: Skillnaden på L1 och L2 domare! 21:01:55, 4/2 -13  
Hejsan!

Ni kanske har märkt på sidan att det numera står antingen L1 eller L2 bredvid JUDGE-titlen under domarnas avatarer. Det kanske inte är uppenbart vad detta betyder, så jag tänkte enkelt dra de största skillnaderna på dessa två. L1 och L2 står för Level 1 respektive Level 2, och är två olika nivåer på domare. När jag skriver detta, så har vi ungefär 50 domare i Sverige där ungefär 20% är L2.

Level 1 - Store Judge
- De lokala domarna i affärer.
- Förväntas kunna regler någorlunda bra.
- Inga större krav för att behålla sitt domarskap.
- Ofta mål för diverse artiklar som satsar på att utbilda domare.
- Utgör den största gruppen domare.

Level 2 - Area Judge
- Klara alla L1-kraven
- Ska kunna hålla turneringar på competetive REL.
- Förväntas högre allmän regelkunskap än L1.
- Ska döma minst en gång per halvår och på två olika ställen, minst en competetive/år.
- Kunskap om att arbeta i lag med andra.
- Stor del av communityt lokalt, regionellt, och gärna nationellt.
- Möjlighet att certifiera nya domare.
- Får ofta döma Grand Prix

Vad som är viktigt att poängtera kring detta är att L1or kan mycket väl vara minst lika duktiga som L2or när det gäller regler, då vi alla är människor med olika ambitioner. Level betyder oftast att man har andra mål med vad man vill göra med sitt domarskap.

Vid frågor eller förslag till denna korta guide, kommentera gärna!

För den som gillar att läsa, lite mer officiell definition.
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
Uppdaterad: 23:41:14, 26/6 -16

hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

1. äntligen någon som faktiskt kl... 21:06:27, 4/2 -13  
äntligen någon som faktiskt klargör en skillnad! utifrån egna erfarenheter så har jag fått kommentarer som "och du ska vara judge?" bara för att jag inte kunnat svara på vissa regelfrågor...
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

2. Äsch, finns det verkligen någo... 21:14:41, 4/2 -13  
hertz skrev 21:06, 4/2 -13 äntligen någon som faktiskt klargör en skillnad! utifrån egna erfarenheter så har jag fått kommentarer som "och du ska vara judge?" bara för att jag inte kunnat svara på vissa regelfrågor...

Äsch, finns det verkligen någon som är sådan? Trodde jag inte :(

Det är bara att fråga på, jag vet att jag skrev väldigt hastigt och har säkert missat massa viktiga detaljer, men tror att jag fått med det fundamentala! Kul att höra att jag hjälpt någon till lite mer förståelse!
 
DCI Judge Level 2.

Hjälper gärna folk att bli domare.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

3. I mitt tycke är det bättre att... 21:22:24, 4/2 -13  
I mitt tycke är det bättre att svara att man inte kan än att gissa. Vissa är bara dryga men ibland kan det bli lite konstigt i stundens hetta i interaktionen mellan domaren och den dömde.
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

4. finns människor till allt :) m... 21:23:52, 4/2 -13  
Glazastik skrev 21:14, 4/2 -13
hertz skrev 21:06, 4/2 -13 äntligen någon som faktiskt klargör en skillnad! utifrån egna erfarenheter så har jag fått kommentarer som "och du ska vara judge?" bara för att jag inte kunnat svara på vissa regelfrågor...

Äsch, finns det verkligen någon som är sådan? Trodde jag inte :(

Det är bara att fråga på, jag vet att jag skrev väldigt hastigt och har säkert missat massa viktiga detaljer, men tror att jag fått med det fundamentala! Kul att höra att jag hjälpt någon till lite mer förståelse!

finns människor till allt :) men ja det känns som att det viktigaste är med
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

5. en domare svarar aldrig med 'j... 21:25:52, 4/2 -13  
en domare svarar aldrig med 'jag kan inte' :)
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

6. Det är ett problem i så fall.... 21:27:17, 4/2 -13  
hertz skrev 21:25, 4/2 -13 en domare svarar aldrig med 'jag kan inte' :)

Det är ett problem i så fall.
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

7. varför skulle det vara det? om... 21:28:52, 4/2 -13  
varför skulle det vara det? om vi tänker i ett turneringsförhållande så finns det mycket mer passande svar :)
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

8. Typ med på vad du menar, man b... 21:38:33, 4/2 -13  
hertz skrev 21:28, 4/2 -13 varför skulle det vara det? om vi tänker i ett turneringsförhållande så finns det mycket mer passande svar :)

Typ med på vad du menar, man bör ju inte säga "jag vet inte" rakt ut för att göra de stackars spelarna väldigt osäkra på en.

Alltså, folk kan ju inte allt, som domare ska man inte vara rädd för att säga att man behöver kolla upp något. Dock är ens image vääääldigt viktig, så när man inte kan något gäller det för en att snabbt ta reda på det så man kan lämna spelare med säkra svar.
 
DCI Judge Level 2.

Hjälper gärna folk att bli domare.
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

9. exakt det jag menade, som du s... 21:42:35, 4/2 -13  
Glazastik skrev 21:38, 4/2 -13
hertz skrev 21:28, 4/2 -13 varför skulle det vara det? om vi tänker i ett turneringsförhållande så finns det mycket mer passande svar :)

Typ med på vad du menar, man bör ju inte säga "jag vet inte" rakt ut för att göra de stackars spelarna väldigt osäkra på en.

Alltså, folk kan ju inte allt, som domare ska man inte vara rädd för att säga att man behöver kolla upp något. Dock är ens image vääääldigt viktig, så när man inte kan något gäller det för en att snabbt ta reda på det så man kan lämna spelare med säkra svar.

exakt det jag menade, som du själv nämner så är ens image som domare väldigt viktig och spelarna uppskattar om man inte tar allt för lång tid på sig om man måste kolla upp något. Hur vida man gör det, om man antingen kollar upp det i comprehensiv rules eller frågar en domare av högre grad/HJ
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
skarsnik1981
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 29/6 -07

5 rubriker
116 svar

10. Vi då som ett mindre community... 21:49:53, 4/2 -13  
Vi då som ett mindre community av spelare i Trelleborg som inte har en lokal domare, vi använder oss av att googla våra problem som dyker upp under våra turneringar om ingen annan spelare vet. Fast visst hade det varit kanon med en domare närvarande vid alla turneringarna vi har. Har själva velat bli domare, men tror inte jag besitter tillräckligt med kunskap av alla regler för att bli det :P
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

11. Du ska inte vara rädd, kraven ... 21:56:13, 4/2 -13  
skarsnik1981 skrev 21:49, 4/2 -13 Vi då som ett mindre community av spelare i Trelleborg som inte har en lokal domare, vi använder oss av att googla våra problem som dyker upp under våra turneringar om ingen annan spelare vet. Fast visst hade det varit kanon med en domare närvarande vid alla turneringarna vi har. Har själva velat bli domare, men tror inte jag besitter tillräckligt med kunskap av alla regler för att bli det :P

Du ska inte vara rädd, kraven är faktiskt väldigt låga, och har du möjlighet att ta dig till Lund/Malmö så finns det fantastiska personer som kan hjälpa dig att bli domare ( du kan ha kontakt med dem fram tills ditt slutprov över nätet, provet görs IRL)

Vill du att jag puttar bra namn i din generella riktning? :)
 
DCI Judge Level 2.

Hjälper gärna folk att bli domare.
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

12. Om du är intresserad av att bl... 21:57:56, 4/2 -13  
skarsnik1981 skrev 21:49, 4/2 -13 Vi då som ett mindre community av spelare i Trelleborg som inte har en lokal domare, vi använder oss av att googla våra problem som dyker upp under våra turneringar om ingen annan spelare vet. Fast visst hade det varit kanon med en domare närvarande vid alla turneringarna vi har. Har själva velat bli domare, men tror inte jag besitter tillräckligt med kunskap av alla regler för att bli det :P

Om du är intresserad av att bli domare så ta kontakt med en L2 domare så kommer han/hon hjälpa sig och förmodligen ha ett par 'läxförhör' innan du gör det riktigt provet! :) detta är väldigt nyttigt för om du inte har den kunskap som krävs nu så kommer du ha det efter ett bar diskussioner med en L2 domare :)
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

13. Hur ser det ut i ödemarken Nor... 22:14:00, 4/2 -13  
Hur ser det ut i ödemarken Norrland? Själv så är jag för närvarande bosatt i Sundsvall och har funderat på att bli Judge. Isf skulle min initiella ambitionsnivå vara L2.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

14. Fast det är lätt att det blir ... 22:30:21, 4/2 -13  
Glazastik skrev 21:38, 4/2 -13
hertz skrev 21:28, 4/2 -13 varför skulle det vara det? om vi tänker i ett turneringsförhållande så finns det mycket mer passande svar :)

Typ med på vad du menar, man bör ju inte säga "jag vet inte" rakt ut för att göra de stackars spelarna väldigt osäkra på en.

Alltså, folk kan ju inte allt, som domare ska man inte vara rädd för att säga att man behöver kolla upp något. Dock är ens image vääääldigt viktig, så när man inte kan något gäller det för en att snabbt ta reda på det så man kan lämna spelare med säkra svar.

Fast det är lätt att det blir lite "These are not the droids you are looking for".
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

226 rubriker
7656 svar

15. Tack för den posten! Trevligt ... 22:31:56, 4/2 -13  
Tack för den posten! Trevligt med lite domarinformation.

Är det inte också så att en level 2-domare förväntas döma då och då för att få behålla sin level?
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

16. Jo, det gör vi! Turneringar... 22:38:34, 4/2 -13  
414448 skrev 22:31, 4/2 -13 Tack för den posten! Trevligt med lite domarinformation.

Är det inte också så att en level 2-domare förväntas döma då och då för att få behålla sin level?

Jo, det gör vi!

Turneringar på två olika ställen per halvår, och en competetive per år. Jag har uppdaterat huvudposten, tack! :D
 
DCI Judge Level 2.

Hjälper gärna folk att bli domare.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

17. Finns Magics regelbok att köpa... 22:59:03, 4/2 -13  
Finns Magics regelbok att köpa i RIKTIG bokform med ordentlig pärm?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
frozen
JUDGE L1
Danderyd
@svm s. 18/9 -06

107 rubriker
2307 svar

18. Vi har en hög level 1, men för... 23:18:35, 4/2 -13  
ImpossibleFFS skrev 22:14, 4/2 -13 Hur ser det ut i ödemarken Norrland? Själv så är jag för närvarande bosatt i Sundsvall och har funderat på att bli Judge. Isf skulle min initiella ambitionsnivå vara L2.

Vi har en hög level 1, men för domartestet måste du ta dig till storstaden.
 
"Only I can be with the ducks." - Farmer
hertz
JUDGE L1
@svm s. 2/1 -07

38 rubriker
276 svar

19. Beror på vilka regler du vill ... 23:22:40, 4/2 -13  
latsblaster skrev 22:59, 4/2 -13 Finns Magics regelbok att köpa i RIKTIG bokform med ordentlig pärm?

Beror på vilka regler du vill ha. Det du kan göra är att skriva ut de PDF filer som finns (då det är en väldigt bra innehållsförtecking i den) och sätta in den i en pärm själv
 
DCI judge level 1

Är du intresserad att börja spela magic i Enköping, Uppsala, Västerås eller Stockholm så kontakta mig här på SVM så kan jag hälpa dig.
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

226 rubriker
7656 svar

20. EDIT: nevermind :) Hanns före.... 23:23:16, 4/2 -13  
latsblaster skrev 22:59, 4/2 -13 Finns Magics regelbok att köpa i RIKTIG bokform med ordentlig pärm?

EDIT: nevermind :) Hanns före.
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!
Uppdaterad: 23:24:38, 4/2 -13

LFC4E presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Wheel of Fortune (GD)

Dark Ritual

Phyrexian Altar (FN) 330:-

Lightning Bolt (FN)

Brushland

Counterspell (EX)

Counterspell

Demonic Tutor (EX) 500:-

Serendib Efreet (GD)

Urborg, Tomb of Yawgmoth 299:-

Empress Galina (FN) 99:-

Proclamation of Rebirth (FN) 15:-

Blackcleave Cliffs (EX)

2 Incinerate (FN) 2:-

Snuff Out (GD) 59:-

Vicious Hunger (FN) 1:-

Temple of the False God (FN) 5:-

2 Temple of the False God (FN) 6:-

Red Elemental Blast (GD)

Forbidden Orchard


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!