Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 696 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SKAMVRåN Någon som känner CH?... Någon som känner Eyelidx? ...
Ej betalat inom fem dagar?
Senast läst: 02:43:25, 19/4 -24. Läst 7750 gånger.
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

Ej betalat inom fem dagar? 09:48:22, 1/2 -13  
Hej!

Efter avsultad auktion så satte jag 5 dagars möjlighet till att betala. Det va runt 15 budgivare som jag har skickat ut korten till och där är en kvar som inte har betalt.

Personen ifråga har ju självklart till dagens slut på sig att betala men om nu detta inte sker, ger det mig möjlighet till att reffa negativt? Personen har inte hört av sig till mig via PM heller, jag kommer att skicka ut ett PM där jag frågar varför det dröjer med betalning. Jag ser även på dennes profil att inloggning har skett flertalet gånger efter jag har markerat att jag har skickat korten.

Tack för era synpunkter på förhand.

Ragnar

Loka
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/11 -05

265 rubriker
2122 svar

1. Negativ om inget speciellt stå... 09:51:36, 1/2 -13  
Negativ om inget speciellt står i infon längst ner angående fördröjning
 
lika bra o va tyst...
Quadman
JUDGE L1
Oxie
@svm s. 22/12 -04

86 rubriker
5026 svar

2. Negativt innebär inte samma sa... 09:55:02, 1/2 -13  
Negativt innebär inte samma sak som ekonomisk brottslighet i straffregistret, bara din personliga reflektion.
 
SBA -> Triggered abilities på stacken -> Prioritet
302.5. Creatures can attack and block.
608.2c The controller of the spell or ability follows its instructions in the order written...
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

3. Jag förstår innebörden av nega... 09:59:11, 1/2 -13  
Jag förstår innebörden av negativt, min personliga reflektion av att inte betala för en avtalad vara anser jag som negativt.

Sen om det har uppstått problem eller div. andra grejer så tas ju det självklart i beaktning. Hade personen ifråga kryssat i att denna har betalat och betalning inte har kommit fram får man ju forska i problemet. Nu är det dock så att ingenting alls har hänt.
Quadman
JUDGE L1
Oxie
@svm s. 22/12 -04

86 rubriker
5026 svar

4. Reffa precis som du tycker =)... 10:01:19, 1/2 -13  
Reffa precis som du tycker
 
SBA -> Triggered abilities på stacken -> Prioritet
302.5. Creatures can attack and block.
608.2c The controller of the spell or ability follows its instructions in the order written...
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. Reffa precis som du tycker, ja... 10:18:33, 1/2 -13  
Reffa precis som du tycker, jag personligen hade inte gett det en negativ reff. Jag hade nog påmint personen först och lyssnat till personens svar, tycker att 5 dagar är väldigt kort tid på sig att betala men jag är notorisk slö och lat (*dubbelkollar så att det inte är jag som ska betala*(*puh, det var det inte*)) så det tar oftast nån extra dag.

Vidare kan man ju filosofera vad konsekvensen av en negativ reff blir, jag skulle ju aldrig palla med att köpa av någon som gett mig en negativ reff för att jag var nån dag sen.

Jag skulle ge det en neutral-reff om jag varit en "sån" person som bryr sig om datum, negativ tycker jag det är först när man försöker smita/lura/är oändligt seg/liknande.
 
Scandinavian Master

elofs magicblogg!
Loka
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/11 -05

265 rubriker
2122 svar

6. Är det många som bryr sig om N... 10:21:28, 1/2 -13  
Är det många som bryr sig om Negativa/Neutrala reffs? jag köper ganska fritt, har typ 7 neutrala och 2 negativa, har aldrig blivit nekad att köpa nåt :P
 
lika bra o va tyst...
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

7. Ok. Ang. 5 dagars betalning... 10:33:38, 1/2 -13  
elof_the_mighty skrev 10:18, 1/2 -13 Reffa precis som du tycker, jag personligen hade inte gett det en negativ reff. Jag hade nog påmint personen först och lyssnat till personens svar, tycker att 5 dagar är väldigt kort tid på sig att betala men jag är notorisk slö och lat (*dubbelkollar så att det inte är jag som ska betala*(*puh, det var det inte*)) så det tar oftast nån extra dag.

Vidare kan man ju filosofera vad konsekvensen av en negativ reff blir, jag skulle ju aldrig palla med att köpa av någon som gett mig en negativ reff för att jag var nån dag sen.

Jag skulle ge det en neutral-reff om jag varit en "sån" person som bryr sig om datum, negativ tycker jag det är först när man försöker smita/lura/är oändligt seg/liknande.

Ok.

Ang. 5 dagars betalning: Vet man om att man är slö eller tycker det är stressigt med så kort tid så kan man ju lika bra låta bli att buda tycker jag. Det står ju svart på vitt i auktionsinfo och vet man om att man kommer att ha svårt att betala inom den tidsramen så tycker jag att man antingen kontaktar mig och säger till att jag vill gärna ha dessa korten men jag kan inte betala inom 5 dagar efter avslut, då hade det varit en helt annan femma.

Jag ska Pma iaf och se om denne vill svara så får vi se vad som händer.

Tack

Ragnar
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. Loka: inte direkt, jag får nå... 11:10:10, 1/2 -13  
Loka: inte direkt, jag får nån enstaka gång skicka först men det gör man ju alltid när man köper kort iaf och så ofta byter jag inte.

Cardmaster1988 Alla gör ju som de själva vill, de flesta bryr sig inte så mycket om det kommer in nån dag sent, de föredrar nog hellre att de får några fler kronor för korten än att det kommer in exakt på dagen. Sen kan det vara svårt att veta om man kommer att hinna betala i tid eller ej, det beror dels på hur högt upp man prioriterar betalningen och dels vad som händer i livet i övrigt (semester, övertid osv är sånt som kan komma emellan). Det blir oftast extra svårt när auktionen är lång, dvs är den på typ 20 dagar kan det vara svårt att förutspå vad man gör om just de dagarna.

Jag hade i ditt fall gjort just det där extra tydligt genom att skriva OBS OBS OBS!! BETALA inom 5 DAGAR! OBS OBS OBS!! typ. Magicspelare, om jag får tycka fritt, är generellt lata.
 
Scandinavian Master

elofs magicblogg!
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

9. Har man olika banker tar det v... 11:25:37, 1/2 -13  
Har man olika banker tar det väl någon extra dag med.
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

10. Ja men problemet är att person... 11:38:43, 1/2 -13  
Ja men problemet är att personen inte ens har skickat pengarna. Jag fick betalat senast i tisdags av alla andra utom denna person så att magic folk är lata vetefasen alltså ;-)
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

11. Kanske ändrats under året och ... 12:04:28, 1/2 -13  
Kanske ändrats under året och så beror det ju också på vilka kort man vunnit, brukar gå snabbare om man vunnit något man behöver/något billigt än om man vunnit nått random skräp som man inte behöver :P
 
Scandinavian Master

elofs magicblogg!
Cardmaster1988
MEDLEM
Beddingestrand
@svm s. 22/2 -12

49 rubriker
193 svar

12. Har redan skickat korten :)... 12:05:45, 1/2 -13  
Har redan skickat korten :)
Trogdoor
MEDLEM
Tumba
@svm s. 22/1 -05

9 rubriker
275 svar

13. Refsystemet ger dig en chans a... 13:14:15, 1/2 -13  
Refsystemet ger dig en chans att påverka hur folk agerar när de handlar.

Som andra har sagt: Reffa som du tycker.

Bedöm andra som du själv vill bli bedömd. Tycker du att det är viktigt med punktlighet så är det kanske viktigt att vara i tid när man handlar med dig? Med det sagt är inte 5 dagar lång tid. (Tänk på hur folk reagerar på räkningar med 7 dagars betalningstid även om de vetat om att den ska komma i en månad)
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

14. @Loka: Angående reffningar. ... 13:46:39, 1/2 -13  
@Loka: Angående reffningar.

Jag skulle vara tveksamt inställd till att köpa kort utav dig eller bjuda på din auktion, då de reffningssidorna verkar endast visa att du köper kort nu för tiden och dina neutrala reffar samt negativa reffar alla handlar om när du själv ska skicka kort(med ett undantag).

Däremot skulle jag tillåta dig att få köpa mina kort och att du skickar pengarna först.
Loka
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/11 -05

265 rubriker
2122 svar

15. Ser inget negativt med det, sä... 16:41:56, 1/2 -13  
ImpossibleFFS skrev 13:46, 1/2 -13 @Loka: Angående reffningar.

Jag skulle vara tveksamt inställd till att köpa kort utav dig eller bjuda på din auktion, då de reffningssidorna verkar endast visa att du köper kort nu för tiden och dina neutrala reffar samt negativa reffar alla handlar om när du själv ska skicka kort(med ett undantag).

Däremot skulle jag tillåta dig att få köpa mina kort och att du skickar pengarna först.

Ser inget negativt med det, säljer unga kort längre heller, och de gånger jag gör det har det inte varit något problem, mina dåliga reffs är från 2007 senast så vet inte hur hård man ska vara mot folk
 
lika bra o va tyst...
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

16. Jo alltså grejen är just det a... 20:59:00, 1/2 -13  
Jo alltså grejen är just det att om jag hade sett att de senaste reffningarna hade varit om dig som säljare så hade jag kunna förbise de neutrala och negativa reffarna pga att de är gamla.

Men då jag bara verkar se att du har köpt kort så blir det ju lite tveksamt. Hade de handlat om <100 skulle jag nog låta det få gå, 100-500 skulle jag nog inte bry mig om att försöka, över 500 så skulle jag betala för rek och begära scan om jag skulle bry mig om skicket. ;D
Andreas_Pettersson
MEDLEM
Anderstorp
@svm s. 3/2 -11

27 rubriker
49 svar

17. men seriöst orka bry om de går... 19:57:54, 30/12 -14  
men seriöst orka bry om de går +- 1 dag.
Hobbe
MEDLEM
Forshaga
@svm s. 29/9 -04

75 rubriker
501 svar

18. Om någon inte lever upp till a... 11:25:10, 31/12 -14  
Om någon inte lever upp till auktionsreglerna är det väl fritt fram att reffa ner tycker jag även om t.ex. 1 dags försening kanske snarare är "neutralt" i mina ögon.

Som en parentes kan ju nämnas att idag inte är bankdag utan nästa bankdag är på fredag vilket innebär att har ni inte samma bank får du tidigast pengarna på fredag vilket jag personligen skulle tycka var okej med tanke på helgdagarna osv.
steef
MEDLEM
Gävle
@svm s. 2/4 -07

154 rubriker
3156 svar

19. Kan nog hålla med dig här i de... 13:58:16, 31/12 -14  
Andreas_Pettersson skrev 19:57, 30/12 -14 men seriöst orka bry om de går +- 1 dag.

Kan nog hålla med dig här i de flesta fall.
I somras hade jag en rätt stor auktion där det var viktigt att betala i tid(sommarjobb på annan ort), men då var jag extra tydligt med hur viktigt det var att betala i tid (även om jag hade 7 dagar och inte 5).
 
Kolla på egen risk
Min Kalender
Min Kalender
Min Kalender
Min Kalender
Andreas_Pettersson
MEDLEM
Anderstorp
@svm s. 3/2 -11

27 rubriker
49 svar

20. jo men precis... 00:41:28, 2/1 -15  
steef skrev 13:58, 31/12 -14
Andreas_Pettersson skrev 19:57, 30/12 -14 men seriöst orka bry om de går +- 1 dag.

Kan nog hålla med dig här i de flesta fall.
I somras hade jag en rätt stor auktion där det var viktigt att betala i tid(sommarjobb på annan ort), men då var jag extra tydligt med hur viktigt det var att betala i tid (även om jag hade 7 dagar och inte 5).

jo men precis



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!