Magic the Gathering
Magic the Gathering20403 MEDLEMMAR 455 inloggade

Användare:

Lösenord:

Bli medlem
Glömt lösenord?

Forumnytt

Torgetnytt
44000pimpkort|10-50% av prinsallan
Köööp :) av huynhvincent
GRYMT SKÖNA KORT TIL av omglol1337
5h kvar! auktion!! av QuaD
Stoneforge, Geist, S av the_overlord
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
ALLMäNT Kort för att få dra fler? Röd,... Nybörjare som vill ha tips...
Reff-etik
Senast läst: 10:09:20, 18/5 -13. Läst 1808 gånger.
Filimon

Izzet
MEDLEM
Hisings backa
@svm s. 7/8 -10

33 rubriker
135 svar

Reff-etik 16:27:14, 3/8 -12  
Varenda gång jag gör en bizz och ska reffa så känns det som om jag måste kompromissa. Det känns som om det är många plan som spelar roll när man reffar någon efter en bizz. Jag tycker att reffen skall omfatta:

1) Hastighet, på betalning/avsändning
2) Huruvida skicket stämmer överens med angivet skick
3) Hur lätt det är att ha att göra med personen, mail telefon osv
4) Pris på kort/objekt
5) Emballage

Låt oss ta ett exempel. Jag köper 10 kort i 15-20 kronors klasen för ca 10kr styck. De är upplagda som NM. Jaf får 8 st NM och 2 EX. Men jag får dem dagen efter att pengarna är insatta, perfekt förpackade enligt konstens alla regler och ett litet handskrivet meddelande.

Jag kan omöjligt med gott samvete säga att personen borde ha en neutral reff, men en positiv reff med en kommentar "försvinner" ju med tiden så faktumet att jag har fått två kort i sämre skick än angivet kommer att försvinna.

Hur gör ni när ni reffar och någonting inte var bra men övergripande intrycket var bra?

Zeldan_Zelodon

Azorius
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

67 rubriker
1083 svar

1. Reffsystemet är ju tyvärr en s... 16:35:03, 3/8 -12  
Reffsystemet är ju tyvärr en smula simpelt och föråldrat.

Egentligen kanske man skulle ha ett system där man bedömmer bizzens delkomponenter enskilt på enskilda skalor.

Det tål helt klart att diskuteras.

"Good guys finish last, but at least they finish."
Med andra ord är man snäll blir man dubbelt fucked over, man får inte knulla runt och när man väl får ligga så går man på nitlotten att fastna i ett förhållande (med en brud som gjort både det ena och det andra, men självklart kan hon inte tänka sig att ha trekant med just dig, för du är för speciell och det skulle bli konstigt...).

/Victor86
Knaz

Simic
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

76 rubriker
999 svar

2. Tycker inte att pris ska ha nå... 16:40:17, 3/8 -12  
Tycker inte att pris ska ha något med reffen att göra. Antingen betalar man det man vill eller så gör man det inte. Klart man kan pruta, men i slutändan så har man bestämt sig att kortet är värt det priset man betalar för.
berry

Simic
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/10 -10

161 rubriker
5441 svar

3. Man bizzar positivt tills det ... 16:40:20, 3/8 -12  
Man bizzar positivt tills det faktiskt är värt att göra någonting annat.

Bizzar du neutralt på ditt exempel har du en riktigt värdelös reff-etik.

"4) Pris på kort/objekt" - nej, du går med på att köpa för det priset säljaren erbjuder, du kan inte reffa dåligt för att du inte gillade priset du själv accepterat.

Arketypnörd.

Team ÖPÖ OL!
8705dabe

Rakdos
MEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

22 rubriker
496 svar

4. +1... 16:48:48, 3/8 -12  
Knaz skrev 16:40, 3/8 -12 Tycker inte att pris ska ha något med reffen att göra. Antingen betalar man det man vill eller så gör man det inte. Klart man kan pruta, men i slutändan så har man bestämt sig att kortet är värt det priset man betalar för.

+1
Gullvar

Orzhov
MEDLEM
Malmö
@svm s. 22/4 -10

35 rubriker
1200 svar

5. Jag har till och med reffat po... 17:12:41, 3/8 -12  
Jag har till och med reffat positivt då en leverans tog 2 veckor på grund av att gottgöringen sköttes så pass bra och det var tydligt att förseningen var ett ärligt misstag.

"Mänskligheten indelas i fyra kategorier: Banditer, lymlar, fähundar och idioter." - Sten Broman

Eternalkungen Kval Legacy i Lund
Ettess

Boros
MEDLEM
Luleå
@svm s. 6/3 -07

63 rubriker
1121 svar

6. Något jag tycker mig notera är... 17:29:49, 3/8 -12  
Något jag tycker mig notera är att folk verkar döskraja för att få (och därför även ge?) neutrala reffar. Dessutom överdrivs "nöjdheten" ibland, det går liksom inflation i reffarna. Nu senast när jag höll auktion fick jag en drös med "A+", "Perfekt!", "Världsklass" (osv) reffar. Jag kanske är ödmjuk, men för "världsklass" tycker jag att det krävs ganska mycket. Visst, jag packade bra och skickade de första korten dagen efter att betalningarna kommit in, men "världsklass"? Äh. Å andra sidan är det ju peppande att få positiva reffar när man gör saker rätt.

Men angående neutrala reffar: Om någon betalar för korten först efter tre påminnelser borde personen inte få en positiv reff. Det är ju till och med "neutralt", inte ens "dåligt intryck"? Jag vill uppmuntra alla att använda neutrala reffar mer. Alternativet (och det brukar jag själv göra ibland) är ju att ge en positiv reff, men med "brasklapp", alltså skriva vad personen skulle kunna förbättra. Istället för att låtsas som att det regnar och skriva "Bra." kanske man kan skriva "Glömde betala, men betalade snabbt efter påminnelse :)"?

Och för att svara på OPs fråga: Helhetsintrycket, tycker jag ska avgöra. Om allt var bra utom skicket kan man ju använda metoden ovan, dvs. reffa positivt och skriva t.ex. "Ett par kort var sämre skick, men bra affär ändå"?
frozen

Dimir
VäKTARE
JUDGE L1
Umeå
@svm s. 18/9 -06

91 rubriker
2029 svar

7. Vad tycker ni om personer som ... 17:53:00, 3/8 -12  
Vad tycker ni om personer som på din auktion har satt "Betala inom X dagar" och sen inte skickar inom tidsramen? Jag delade nyligen ut den här reffen:

"XXX hade som regel på sin auktion att man har 5 dagar på sig att betala vilket brukar betyda att han tar på sig att skicka inom 5 dagar efter betalning. Jag betalade samma dag som auktionen slutade och han hade inte skickat efter 6 dagar. Jag fick skicka ett PM för att han skulle skicka."
- Något strul

Efter det fick jag klagomål från person som tyckte jag satte reffen för hårt. Jag har på mina 300+ bizar satt ungefär 10 neutrala reffar och alltid förklarat i reffen varför. Jag tycker generellt sett personer på SvM sätter för bra reffar, om det var något som strulade i affären och du inte fått kompensation, dela ut en neutral reff!

"MOD
Att lista samtliga legala extendedkort kan knappast anses vara till hjälp"

- Hoogard
latsblaster

Rakdos
MEDLEM
@svm s. 17/7 -09

314 rubriker
4048 svar

8. Jag startade just en tråd om m... 17:54:10, 3/8 -12  
Jag startade just en tråd om mina skadade kort. Jag reffade positivt, det är ju uppenbart att posten har msshandlat mina kort som jag köpt.

Jag reffar nästan alltid positivt. Är det något som är lite sämre kan jag nämna det om det är något speciellt.

Tiden är ju lurig. Vissa som har köpt av mig får vänta långt efter att jag har skickat korten, andra får dem kommande dag.

När jag själv får vänta, hur kan jag veta att de som skickat har gjort något fel?

En gång kommenterade jag i en biz att jag var missnöjd med hur en detalj sköttes. Personen i fråga tyckte inte om det, men det är dens uppfattning och då har den inte förstått hur jag upplevde det hela. Den episoden säger ju en del, att ärligheten man bjuder på inte alltid uppskattas. Att stöta sig är ibland onödigt.
Filimon

Izzet
MEDLEM
Hisings backa
@svm s. 7/8 -10

33 rubriker
135 svar

9. Kan klargöra vad jag menade. J... 17:58:43, 3/8 -12  
Knaz skrev 16:40, 3/8 -12 Tycker inte att pris ska ha något med reffen att göra. Antingen betalar man det man vill eller så gör man det inte. Klart man kan pruta, men i slutändan så har man bestämt sig att kortet är värt det priset man betalar för.

Kan klargöra vad jag menade. Jag tycker att ett billigt pris är en del av en bra bizz. Inte på något sätt så att dyra kort skulle dra ner priset, man har ju valt att betala det. Men säljer man billiga kort så tycker jag att det är värt att nämnas, eller?
Gullvar

Orzhov
MEDLEM
Malmö
@svm s. 22/4 -10

35 rubriker
1200 svar

10. Det är dock inget som ska spel... 18:02:27, 3/8 -12  
Det är dock inget som ska spela roll för betyget mer än ett plus i kanten. Tycker jag alltså...

"Mänskligheten indelas i fyra kategorier: Banditer, lymlar, fähundar och idioter." - Sten Broman

Eternalkungen Kval Legacy i Lund
frozen

Dimir
VäKTARE
JUDGE L1
Umeå
@svm s. 18/9 -06

91 rubriker
2029 svar

11. Latsblaster, jag tycker de som... 18:03:58, 3/8 -12  
Latsblaster, jag tycker de som får vänta "väldigt länge" kan ha rätt att sätta neutral reff beroende på hur länge "väldigt länge" är. De gånger jag klantat mig och tagit över 10 dagar på mig att skicka kort har jag alltid skickat med något foilkort i kompensation men skulle ändå inte bli upprörd om någon reffade Något Strul.

Jag tycker också det är okej att reffa något strul om korten förstörs eller kommer bort i posten så länge du inte får hela beloppet ersatt. Ja, det är troligtvis inte personens fel. Det är ändå bra om alla "kom bort i posten" reffar samlas på samma ställe så att man märker om någon satt det i system. Att ha någon neutral reff påverkar inte min uppfattning om personen.

"MOD

- Hoogard
latsblaster

Rakdos
MEDLEM
@svm s. 17/7 -09

314 rubriker
4048 svar

12. Man kan nämna det om man tycke... 18:05:10, 3/8 -12  
Man kan nämna det om man tycker att det passar. Däremot är det självklart olämpligt att påstå att krafset var dyrt om man har valt att köpa och betala.
8705dabe

Rakdos
MEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

22 rubriker
496 svar

13. Jag har haft strul då de tog ö... 18:09:05, 3/8 -12  
Jag har haft strul då de tog över en månad , me kort etc men jag fick kompensation nog så jag blev nöjd även om vi båda var överrens om att de borde vart en gul reff, dock så var han lätt o prata me lätt att få tag på kompenserade utan problem utan att jag ens behövde direkt klaga etc.

jag tycker en stor del beror på skötseln av bizz , snarare än någonting annat , jag menar alla kan göra misstag speciellt sådana som inte e samlare på skick på kort etc.

Knaz

Simic
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

76 rubriker
999 svar

14. Om man säger att du har 5 daga... 18:30:26, 3/8 -12  
frozen skrev 17:53, 3/8 -12 Vad tycker ni om personer som på din auktion har satt "Betala inom X dagar" och sen inte skickar inom tidsramen? Jag delade nyligen ut den här reffen:

"XXX hade som regel på sin auktion att man har 5 dagar på sig att betala vilket brukar betyda att han tar på sig att skicka inom 5 dagar efter betalning. Jag betalade samma dag som auktionen slutade och han hade inte skickat efter 6 dagar. Jag fick skicka ett PM för att han skulle skicka."
- Något strul

Efter det fick jag klagomål från person som tyckte jag satte reffen för hårt. Jag har på mina 300+ bizar satt ungefär 10 neutrala reffar och alltid förklarat i reffen varför. Jag tycker generellt sett personer på SvM sätter för bra reffar, om det var något som strulade i affären och du inte fått kompensation, dela ut en neutral reff!

Om man säger att du har 5 dagar på dig att betala tycker jag han har 5 dagar efter de 5 dagarna på sig att skicka till dig. Självklart vill man att det ska gå så fort som möjligt, men om det nu måste gå fort får man maila och säga att man gärna tar de så fort som möjligt.
Då lär säljaren skynda på just ditt brev. Har man 100 brev som ska skickas så skickar man ju inte alla på samma dag. De görs ju i omgångar varje dag och om 10 personer säger att de vill ha de fort så lär ju dessa bizzar prioriteras lite.

Funderingar?
frozen

Dimir
VäKTARE
JUDGE L1
Umeå
@svm s. 18/9 -06

91 rubriker
2029 svar

15. Standard är att man har 10 dag... 18:41:09, 3/8 -12  
Knaz skrev 18:30, 3/8 -12
frozen skrev 17:53, 3/8 -12 Vad tycker ni om personer som på din auktion har satt "Betala inom X dagar" och sen inte skickar inom tidsramen? Jag delade nyligen ut den här reffen:

- Något strul

Om man säger att du har 5 dagar på dig att betala tycker jag han har 5 dagar efter de 5 dagarna på sig att skicka till dig. Självklart vill man att det ska gå så fort som möjligt, men om det nu måste gå fort får man maila och säga att man gärna tar de så fort som möjligt.
Då lär säljaren skynda på just ditt brev. Har man 100 brev som ska skickas så skickar man ju inte alla på samma dag. De görs ju i omgångar varje dag och om 10 personer säger att de vill ha de fort så lär ju dessa bizzar prioriteras lite.

Funderingar?

Standard är att man har 10 dagar på sig att betala. Om du tycker säljaren då har 10 dagar utöver det på sig att skicka så tycker du alltså det är helt okej att det tar nästan 3 veckor innan du får dina kort om du betalar direkt?

Har man 100 brev man ska skicka kan jag förstå att alla inte kommer iväg samma dag, men om säljaren tar längre tid på sig att skicka (från inbetalningsdatumet)fram än vad jag har fått tid på mig att betala så kommer jag sätta neutral reff. Jag räknar inte när brevet kom fram utan när det stämplades.

"MOD

- Hoogard
Uppdaterad: 18:42:01, 3/8 -12
Knaz

Simic
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

76 rubriker
999 svar

16. OM jag inte har sagt åt säljar... 18:44:57, 3/8 -12  
frozen skrev 18:41, 3/8 -12

- Något strul

Funderingar?

Standard är att man har 10 dagar på sig att betala. Om du tycker säljaren då har 10 dagar utöver det på sig att skicka så tycker du alltså det är helt okej att det tar nästan 3 veckor innan du får dina kort om du betalar direkt?

Har man 100 brev man ska skicka kan jag förstå att alla inte kommer iväg samma dag, men om säljaren tar längre tid på sig att skicka (från inbetalningsdatumet)fram än vad jag har fått tid på mig att betala så kommer jag sätta neutral reff. Jag räknar inte när brevet kom fram utan när det stämplades.

OM jag inte har sagt åt säljaren att jag skulle behöva korten tidigare.. ja varför inte. Om jag inte ska använda korten på 3 veckor så spelar det ju ingen roll om jag har det i handen eller om de är påväg, men om jag nu behöver korten inom 1 vecka så får man ju kommunicera detta och jag har aldrig någonsin blivit bemött med ett "NEJ" om jag vill ha korten så fort som möjligt.
frozen

Dimir
VäKTARE
JUDGE L1
Umeå
@svm s. 18/9 -06

91 rubriker
2029 svar

17. Jag tror de flesta som köper k... 18:53:43, 3/8 -12  
Knaz skrev 18:44, 3/8 -12
frozen skrev 18:41, 3/8 -12

- Något strul

Funderingar?

OM jag inte har sagt åt säljaren att jag skulle behöva korten tidigare.. ja varför inte. Om jag inte ska använda korten på 3 veckor så spelar det ju ingen roll om jag har det i handen eller om de är påväg, men om jag nu behöver korten inom 1 vecka så får man ju kommunicera detta och jag har aldrig någonsin blivit bemött med ett "NEJ" om jag vill ha korten så fort som möjligt.

Jag tror de flesta som köper kort vill ha dom direkt och enda skälen att ta så lång tid på sig att skicka är om man verkligen har en massiv auktion eller något oväntat händer. I så fall vill jag som köpare bli kontaktad och kan därefter begära att bli prioriterad om jag vill det. Om korten tar lång tid på sig att komma utan att jag blivit kontaktad så förutsätter jag att det är eftersom säljaren är lat. Att auktionen slutar är något auktionshavaren varit medveten om ett längre tag och det är inte orimligt att jag som köpare förväntar mig att vinsten ska skickas nu istället för senare.

Som jag skrev tidigare; neutrala reffs borde delas ut oftare. Det hjälper till att skilja på de riktigt bra säljarna och de som är helt okej men ibland strular. Om de som ibland strular pekas skiljs från de som aldrig strular kommer fler vara motiverade att aldrig strula.

"MOD

- Hoogard
8705dabe

Rakdos
MEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

22 rubriker
496 svar

18. håller me om att neutral reffs... 19:00:49, 3/8 -12  
håller me om att neutral reffs används för lite ..
anthrox

Golgari
TOMTE
VäKTARE
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 16/4 -04

421 rubriker
9973 svar

19. As always; Communication is ke... 19:01:46, 3/8 -12  
As always; Communication is key. Är det något man är missnöjd med i bizzen så bör man ta upp det med den andre och se vad han säger om det. Är det svårt att komma överrens kanske det då är på sin plats med en neutral reff. Är det mycket som inte stämmer kanske till och med en negativ. Är det ett fel som inte påpekas kommer heller personen som gjorde felet inte att lära sig av det. Alla mina (alla 3 :)) neutrala reffar har gjort att jag blivit bättre, eftersom jag tagit åt mig av kritiken och gjort saker bättre efteråt.

Det har varit många diskussioner om reff-systemet på sistone och det är väl inte helt optimalt, men mycket av det har att göra med att det inte används av de flesta medlemmarna. Det ska inte vara så mycket problem med att få eller ge en neutral reff, eftersom den egentligen inte är en dålig sak, utan snarare en liten tillrättavisning om att man borde göra saker lite bättre när man gör affärer.

7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Team Kaffebryggers
8705dabe

Rakdos
MEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

22 rubriker
496 svar

20. vad säger ni om detta då grabb... 19:19:01, 3/8 -12  
vad säger ni om detta då grabbar/flickor ?

har en auktionsvinst .
Betala samma dag som vanligt

han påstod skickat kom inge brev efter 2 veckor fråga jag vad som hänt han sa han skickat med alla andra , sen dagen efter skrev han att han hitta o skicka brevet, det tog ytterligare en vecka sen frågade jag igen o då skrev han att han skickat , jag tog kontakt o fick hjälp via en här om att ta kontakt med posten,

undertiden HÄNVISADE han till sin auktion HAN TAR INTE ANSVAR FÖR POSTENS SLARV, dock ärkännde han att han inte skrivit avsändare..

Tog kontakt med posten och mycket riktigt de hade fastnat påstår han han tog kontakten,
veckan efter kom brevet dock saknades helften av alla kort
jag bara wtf .. tog kontakt och då tjata han om att han skickat me alla andra etc. sen sa han att han skickat 2 brev helt plötsligt ...
efter någon vecka till kom korten,
dock kort i sämre skick o kort saknas återigen han säger han ska fixa detta o skicka kort för att kompensera.
veckor efter fortfarande inget tog kontakt igen o nu skrev han att han ska betala tillbaka om jag gav honom konto uppgifter o vilka kort o vad jag köpt dem för ..

nu har jag skickat dessa uppgifter men tror inte jag kommer få cash återstår la o se ...

bizz datum 25/6-12
väntar fortfarande

XD
Här har vi Lätt att få tag i o prata me , struligt .

kan man avsäga sig postens slarv ? ? ? ? visst anvar har man la ?

om jag nu får kompensation borde jag sätta en negativ reff alt en gul reff?

..
BYT BORD TILL

Vi köper din samling!
Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek: