Magic the Gathering
Magic the Gathering20446 MEDLEMMAR 396 inloggade

Användare:

Lösenord:

Bli medlem
Glömt lösenord?

FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Enduring Ideal+ Erayo, Soratam... Soulond....
Man kan inte bränna sina egna planeswalkers!
Senast läst: 11:30:38, 24/5 -13. Läst 966 gånger.
Bjorn

Gruul
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

49 rubriker
2275 svar

Man kan inte bränna sina egna planeswalkers! 01:55:35, 30/6 -12  
Upptäckte just något som antagligen inte är en självklarhet för de flesta när jag läste Innistrad FAQ om Garruk, Relentless. Följande punkt stod där:

* The planeswalker rules allow only an opponent to redirect noncombat damage that would be dealt to you to a planeswalker you control. For example, you can't cast Shock targeting yourself and choose to redirect that damage to a Garruk Relentless you control hoping to transform him.

Bara för upplysnings skull.

lorkain

Orzhov
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 2/12 -10

41 rubriker
983 svar

1. men man borde la fortf kuna sl... 02:02:05, 30/6 -12  
men man borde la fortf kuna slänga den direkt på honom ?

GO TEAM RETARDS
WOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!
Getolle_Punk

Boros
MEDLEM
Uddevalla
@svm s. 11/4 -05

121 rubriker
1033 svar

2. hur då?' Han är inte en creat... 02:04:49, 30/6 -12  
lorkain skrev 02:02, 30/6 -12 men man borde la fortf kuna slänga den direkt på honom ?

hur då?'
Han är inte en creature eller player.

- Jag åt en halv...
- Nu har jag lagt min spell på stacken - Hansson
- Bygg en lek - dagens tips den 24/6 -07.
I Uddevalla heter alla Emil (typ som alla heter Glen i GBG). - Equilibri
Troll? är det sådana med tuppkam?
Raeser

Dimir
JUDGE L2
Åkarp
@svm s. 6/4 -11

34 rubriker
1078 svar

3. Nej. Man slänger aldrig spells... 02:12:44, 30/6 -12  
lorkain skrev 02:02, 30/6 -12 men man borde la fortf kuna slänga den direkt på honom ?

Nej. Man slänger aldrig spells direkt på Planeswalkers sålänge inte en planeswalker är ett legalt target för den spellen. "Lightning Bolt" till exempel kan INTE targeta en planeswalker på samma sätt som den inte kan targeta en enchantment, men man targetar spelaren och kan på resolv välja att redirecta skadan till en planeswalker den spelaren kontrollerar.

DCI Judge Level 2
Intresserad av att bli domare? Chansen finns att jag kan hjälpa dig.

Akut regelfråga? Sitter ni och spelar och behöver ett svar nu? Jag kan göra SMS-Rulings på 076 8-46 51 59, nästan dygnet runt. (PS: Jag ser gärna att ni hellre postar frågan i regelforumet om ni kan vänta, jag kollar där väldigt ofta och kan besvara den då istället, tillsammans med den superba expertis hos alla andra domare. Detta är tänkt för 'nödfall', alltså under pågående spel. Tack)
Uppdaterad: 02:13:12, 30/6 -12
214

Dimir
JUDGE L1
Malmö
@svm s. 18/10 -11

121 rubriker
3244 svar

4. "den spelarn" = "den motstånda... 02:27:22, 30/6 -12  
"den spelarn" = "den motståndaren"

Om jag tolkar reglerna rätt kan jag inte bränna min/ā teammates pw's heller om jag spelar 2hg/emperor/pgmp/whatevermultiplayermedlagkompisar

SÖKER KORT
Exterion

Simic
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 2/2 -10

5 rubriker
103 svar

5. Att säga att man boltar en pla... 02:34:02, 30/6 -12  
Att säga att man boltar en planeswalker är dock en shortcut som så gott som alla accepterar (ibland för att de inte är medvetna om regeln nämnd ovan) som betyder ungefär "jag siktar min bolt i dig och tänker redirecta skadan i din planeswalker"

Dock så är det fullt tillåtet att, efter att de valt att passa priority, säga att du siktar i dem i stället, då du inte gör det valet förrän skadan faktiskt utdelas. Men är det lite av en fuling :P
(samma sak fungerar naturligtvis baklänges)
Raeser

Dimir
JUDGE L2
Åkarp
@svm s. 6/4 -11

34 rubriker
1078 svar

6. Nej, det är inte okej under tu... 02:38:02, 30/6 -12  
Exterion skrev 02:34, 30/6 -12 Att säga att man boltar en planeswalker är dock en shortcut som så gott som alla accepterar (ibland för att de inte är medvetna om regeln nämnd ovan) som betyder ungefär "jag siktar min bolt i dig och tänker redirecta skadan i din planeswalker"

Dock så är det fullt tillåtet att, efter att de valt att passa priority, säga att du siktar i dem i stället, då du inte gör det valet förrän skadan faktiskt utdelas. Men är det lite av en fuling :P
(samma sak fungerar naturligtvis baklänges)

Nej, det är inte okej under turneringsspel att säga att du tänker bolta en planeswalker och sedan inte göra det. Om du säger att du boltar en planeswalker så måste du välja att redirecta om din motståndare inte svarar på det.

Däremot om han gör någonting alls mellan det att du säger att du har intention att bolta en planeswalker och resolv av bolten kan du välja att göra skada i spelaren istället.

Så att säga att du boltar en PW och på resolv "omdirigera" till spelare = Inte ok. Att bolta en spelare och sen omdirigera till PW = Ok, eftersom det är den korrekta proceduren.

EDIT:

Magic Tournament Rules, §4.2 'Tournament Shortcuts':

If a player casts a spell or activates an ability and announces choices for it that are not normally made until resolution, the player must adhere to those choices unless an opponent responds to that spell or ability. If an opponent inquires about choices made during resolution, that player is assumed to be passing priority and allowing that spell or ability to resolve.

Förstärkt med: (samma paragraf)

A player who chooses a planeswalker as the target of a spell or ability that would deal damage is assumed to be targeting the planeswalker’s controller and redirecting the damage on resolution. The player must adhere to that choice unless an opponent responds.

DCI Judge Level 2
Intresserad av att bli domare? Chansen finns att jag kan hjälpa dig.

Akut regelfråga? Sitter ni och spelar och behöver ett svar nu? Jag kan göra SMS-Rulings på 076 8-46 51 59, nästan dygnet runt. (PS: Jag ser gärna att ni hellre postar frågan i regelforumet om ni kan vänta, jag kollar där väldigt ofta och kan besvara den då istället, tillsammans med den superba expertis hos alla andra domare. Detta är tänkt för 'nödfall', alltså under pågående spel. Tack)
Uppdaterad: 02:45:43, 30/6 -12
elof_the_mighty

Azorius
ETERNALKUNGEN 2009
REDAX
FSVM - REVISOR
Varberg
@svm s. 9/5 -02

782 rubriker
28160 svar

7. Det kom upp i vm-finalen för n... 11:33:44, 30/6 -12  
Det kom upp i vm-finalen för några år sen. Uri, tror jag det var, frågade domare om han kunde redirecta skadan från sitt painland till sin planeswalker. Det kunde han inte.

Scandinavian Master

elofs magicblogg!
CH

Azorius
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

146 rubriker
5341 svar

8. MODRensat Vänligen diskuter... 22:09:53, 30/6 -12  
MODRensat

Vänligen diskutera korts "flavor" på något annat bord :)

Bor du i eller nära Sundsvall och vill spela Magic? Hör av dig, så får du en inbjudan till Sundsvallsbordet.
BYT BORD TILL

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek: