Magic the Gathering
Magic the Gathering34872 medlemmar 663 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Kopiera Sensei's Divining Top... Fråga angående Dismember. ...
En fråga om priority
Senast läst: 14:13:20, 3/4 -24. Läst 1353 gånger.
Liljekrantz
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 9/7 -11

12 rubriker
15 svar

En fråga om priority 12:11:30, 31/8 -11  
Jag är en ny spelare och blir lite förvirrad av vissa grejer. Det jag undrar är vad detta betyder:

…boatloads of spotremoval? This works like beating Diabolic Edict: You set up a gamestate where you can resolve Natural Order. You then either have four lands plus an uncracked fetch, Dryad Arbor in your hand or enough mana to cast Green Sun's Zenith, Noble Hierarch or Tarmogoyf. You then get a green creature to sacrifice for Natural Order and do so without passing priority. And violà: you get a 10/10 with protection from everything (including spotremoval).

Men när man spelar ut sin creature/spell så blir det väl priority för motståndaren och han kan removea den?
Vad är det jag missar?

Cranky
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -06

21 rubriker
927 svar

1. Så här fungerar det: (Vi an... 13:15:30, 31/8 -11  
Så här fungerar det:

(Vi antar att det är min tur här)
1. Jag spelar en gubbe, jag får prioritet (i turneringssammanhang är detta shortcuttat till att jag automatiskt passar prioritet om jag inte säger annat). Därefter får du prioritet. Du har här chans att spela Counterspell eller liknande kort för att kontra min gubbe.
2. Gubben resolvar. Jag får prioritet. Här kan jag spela Natural Order och offra min gubbe. När jag har lagt Natural Order får du prioritet.

Din motståndare har alltså inte chans att removea din gubbe när den precis har resolvat. Du måste passa prioritet först. Det är tvärt om på motståndarens tur (säg om din gubbe hade flash eller så) eftersom det är han som är aktiv spelare.
 
You are now breathing manually.
Liljekrantz
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 9/7 -11

12 rubriker
15 svar

2. Ok, ska se om jag har fattat d... 13:24:02, 31/8 -11  
Ok, ska se om jag har fattat detta rätt när jag spelar min gubbe så kan han endast kontra eftersom gubben fortfarande är på stacken. Men när allt är resolvat och gubben klarade sig så kan han t ex in ploga för jag har prioritet? Så när jag kastar Natural Order och sacar min gubbe kan inte han svara med att ploga min gubbe då plogen kommer hamna överst på stacken och resolva först eller? vilket gör att jag inte har en gubbe att sacca. Eller kommer natural order funka endå?
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

3. Han kommer inte kunna svara me... 13:38:05, 31/8 -11  
Han kommer inte kunna svara med plogen på Natural Order eftersom det är en del av Natural Orders kostnad att sacca en gubbe. Gubben saccas alltså inte på resolution av Natural Order, utan när du castar den.

Det betyder också att om Natural Order kontras kommer din gubbe ändå att vara saccad.
Liljekrantz
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 9/7 -11

12 rubriker
15 svar

4. Ok, tack då förstår jag. :)... 14:04:41, 31/8 -11  
Ok, tack då förstår jag. :)
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!