Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 632 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
TORGET 2 Inga biz blir accepterade... Porto, rek och svar på auktion ...
Referens med status köp / sälj
Senast läst: 00:39:55, 9/4 -24. Läst 6516 gånger.
zodiac
MEDLEM
Farsta
@svm s. 28/5 -02

188 rubriker
2131 svar

Referens med status köp / sälj 16:33:45, 17/8 -10  
Vet inte ifall det har postats ett liknande förslag förut.

Hade varit givande ifall det hade kunnat gå o lägga in så man kan hänvisa resp referens se ifall personen i fråga har fått sin refs genom köp resp sälj. Det kan ge en liten hint och kanske ökad trygghet för den person som ska deala med en annan med låga refs. Ett exempel kan man finna på Traderas refsystem.

Anledningen är ju att man annars kan samla på sig en massa bra refs genom att köpa en massa småpotatis på auktioner för att bygga upp sin reffbas bara för att sedan slänga upp en fet auktion och ev. blåsa en massa personer som tror personen är pålitlig.

Detta är kanske ett madrömsscenario men det är ju inte fel o gardera sig så gott det går.


 
ref nr. 200 av Huckelberry
ref nr. 300 av Ultros
ref nr. 400 av Teleconny

GunnarH
MEDLEM
Lund
@svm s. 30/12 -08

63 rubriker
553 svar

1. Låter som en bra idé.... 17:17:35, 17/8 -10  
Låter som en bra idé.
 
För övrigt anser jag att combat damage ska gå på stacken.
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

2. Kan man inte göra samma sak ge... 17:26:33, 17/8 -10  
Kan man inte göra samma sak genom att sälja massa småskit?
 
ZIM shall lead!
Eksem
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 30/12 -08

68 rubriker
2614 svar

3. Och även den hyggligaste typ b... 17:31:35, 17/8 -10  
Och även den hyggligaste typ börjar väl alltid med att just köpa kort, för att man som nykomlig förmodligen har en liten eller gammal samling som behöver expanderas och fräschas upp. Jag är helt för tydliga och pålitliga reff-system, men jag är inte övertygad om att det här förslaget faktiskt bidrar med något positivt.
 
Upp med händerna som om du va arg på taket
zodiac
MEDLEM
Farsta
@svm s. 28/5 -02

188 rubriker
2131 svar

4. Självklart kan man det. Men de... 18:08:13, 17/8 -10  
PsssT skrev 17:26, 17/8 -10 Kan man inte göra samma sak genom att sälja massa småskit?

Självklart kan man det. Men det känns ju ändå som att det finns lite mer att gå efter om personen i fråga har hållt i auktioner tidigare.
 
ref nr. 200 av Huckelberry
ref nr. 300 av Ultros
ref nr. 400 av Teleconny
zodiac
MEDLEM
Farsta
@svm s. 28/5 -02

188 rubriker
2131 svar

5. Kanske inte..det var ett försl... 18:10:55, 17/8 -10  
Eksem skrev 17:31, 17/8 -10 Och även den hyggligaste typ börjar väl alltid med att just köpa kort, för att man som nykomlig förmodligen har en liten eller gammal samling som behöver expanderas och fräschas upp. Jag är helt för tydliga och pålitliga reff-system, men jag är inte övertygad om att det här förslaget faktiskt bidrar med något positivt.

Kanske inte..det var ett förslag som sagt. Det ger iaf mig lite mer trygghet att veta att det har funkat med tidigare auktioner hos personen man bjuder hos. Det syns ju ganska fort ifall man har slarvat.


 
ref nr. 200 av Huckelberry
ref nr. 300 av Ultros
ref nr. 400 av Teleconny
Lomaw
MEDLEM
Bromma
@svm s. 18/11 -01

81 rubriker
913 svar

6. Jag efterlyser summor som biz:... 18:54:13, 17/8 -10  
Jag efterlyser summor som biz:en involverar (Totala summan för biz:en i kronor, även byten). Stora summor medför ofta ett gott intryck och visar att personen kan hantera stora betalningar/utskick av kort. På Ebay har man detta.

/Lomaw
 
"Ach! Lomaw, scoop! It's the Lhurgoyf!". Selkie-strike är en skitlek.
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

7. Behöver ju inte handla om hur ... 23:27:14, 17/8 -10  
Eksem skrev 17:31, 17/8 -10 Och även den hyggligaste typ börjar väl alltid med att just köpa kort, för att man som nykomlig förmodligen har en liten eller gammal samling som behöver expanderas och fräschas upp. Jag är helt för tydliga och pålitliga reff-system, men jag är inte övertygad om att det här förslaget faktiskt bidrar med något positivt.

Behöver ju inte handla om hur benägen en person är att lura någon annan, kan lika gärna vara bra att veta om personen man bizzar med är en van säljare eller köpare. Van köpare är väl iofs inte så viktigt, men jag kan helt klart säga att jag hellre köper kort av en kille som redan har 1000 positiva säljreffar, då vet han vad han pysslar med, medan en annan kille som också har 1000 positiva reffar kanske har samlat på sig 990 av dem som köpare, men bara 10 som säljare. Då är han helt klart lite ovan på själva säljandet, skickbedömningen, förpackningen, och kanske även långsam med leveransen.

Jag tycker det finns en stor nytta i att kunna se hur stor andel av reffarna som är köp-, byt- och säljreffar (lär dock inte funka att dela in de gamla reffarna i det systemet, men borde funka med framtida reffar). Man önskar att detta hade införts för länge sen.
 
Gratis biobiljetter! (JA, det är en värvningslänk...)

Auktionsdags igen:
Bye-bye M10 och Alara-blocket! Snabb utrensning, många playsets! Allt börjar på 1 kr!
Eksem
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 30/12 -08

68 rubriker
2614 svar

8. Fast vad jag menar är att de s... 23:42:43, 17/8 -10  
Fast vad jag menar är att de siffrorna kommer att skeva och ge en märklig bild oavsett där alla med få reffar kommer att verka mer opålitliga än vad de är och det tror jag inte är bra för någon.
 
Upp med händerna som om du va arg på taket
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

9. Folk med få reffar är inte per... 12:15:56, 18/8 -10  
Eksem skrev 23:42, 17/8 -10 Fast vad jag menar är att de siffrorna kommer att skeva och ge en märklig bild oavsett där alla med få reffar kommer att verka mer opålitliga än vad de är och det tror jag inte är bra för någon.

Folk med få reffar är inte per definition opålitliga, däremot kan de vara oerfarna traders på SvM.

Ett system med uppdelade reffar skulle inte ge en skevare bild än dagens system, som verkligen ger en skev bild...om någon har 100 reffar, så säger det mig ingenting om hur bra han är som säljare, han kan ha fått alla sina 100 reffar som köpare, vilket reffkommentarerna oftast inte ger svar på.

Förklara isåfall på vilket vis du upplever att uppdelade reffar skulle vara sämre än det system vi har idag?
 
Gratis biobiljetter! (JA, det är en värvningslänk...)

Auktionsdags igen:
Bye-bye M10 och Alara-blocket! Snabb utrensning, många playsets! Allt börjar på 1 kr!
Eksem
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 30/12 -08

68 rubriker
2614 svar

10. För att de som har upp till 10... 14:05:39, 18/8 -10  
För att de som har upp till 100 reffar oftast har majoriteten av dem som köp-reffar, eftersom de är nya på sajten och troligen har en gammal eller en liten samling som behöver uppdateras. Det betyder att folk i ännu större utsträckning kommer att framstå som oerfarna/opålitliga att göra affärer med (vilket man inte nödvändigtvis är bara för att man har få reffar). Det kommer i sin tur innebära ett i längden större "bytes"-monopol med högre priser och mindre kortrotation. Det är dåligt.
 
Upp med händerna som om du va arg på taket
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

11. Isåfall är det ingen skillnad ... 00:30:26, 19/8 -10  
Eksem skrev 14:05, 18/8 -10 För att de som har upp till 100 reffar oftast har majoriteten av dem som köp-reffar, eftersom de är nya på sajten och troligen har en gammal eller en liten samling som behöver uppdateras. Det betyder att folk i ännu större utsträckning kommer att framstå som oerfarna/opålitliga att göra affärer med (vilket man inte nödvändigtvis är bara för att man har få reffar). Det kommer i sin tur innebära ett i längden större "bytes"-monopol med högre priser och mindre kortrotation. Det är dåligt.

Isåfall är det ingen skillnad från det nuvarande systemet, folk med 100 reffar känns ändå direkt jättepålitliga, men allt handlar ju om var man drar gränsen. 100 reffar var för övrigt bara ett exempel.

Hellre se exakt varifrån en person har fått sina reffar, än att sväva i ovisshet och bara kunna spekulera kring huruvida personen är en bra köpare, en bra säljare, eller både och.
 
Gratis biobiljetter! (JA, det är en värvningslänk...men det är gratis, och gratis är gott)
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

12. +1... 18:00:40, 12/4 -15  
+1
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!