Magic the Gathering
Magic the Gathering34891 medlemmar 692 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Kortpärmen Sök | Magic Quiz | Slumpvis kort | Butiken | Illustratörer | Identifiera kort  
Ojutai Monument Silumgar Monument

Alla utgåvor:

Scion of Ugin
Dragons of Tarkir, Uncommon

manakostnad: MV: 6
Korttyp: Creature — Dragon Spirit
Nuvarande oracletext:
Flying
P/T: 4/4
Flavourtext:
For hundreds of years Ugin slept, encased in the cocoon of stone and magic Sarkhan had created using a shard of a Zendikari hedron. As Ugin lay dormant, his spectral guardians kept vigil.
Illustration: Cliff Childs
Kortspecifika regler
2015-02-25
Scion of Ugin is colorless. It isn’t monocolored, nor is it an artifact.


Legalitet:

Standard: Ej legal
Pioneer: Legal
Modern: Legal
Legacy: Legal
Vintage: Legal
EDH / Commander: Legal
Pauper: Legal
Explorer: Ej legal
Historic: Ej legal
Brawl: Ej legal
Premodern: Ej legal
93/94: Ej legal

Scion of Ugin är Legal i dessa block: Khans of Tarkir


Regelfrågor om Scion of Ugin
Lekar med Scion of Ugin

VÄRDE PÅ TORGET Logga in för att se värdet
VÄRDE PÅ MAGIC ONLINE ~0.03 tix tix (14 Apr '24)
 

Outlaws of Thunder Junction

Vill du slippa reklamen? Bli Guldmedlem!
 
tillbaka till Anslagstavlan

Anslagstavlan: Commondrakar i Dragons of Tarkir?

Kenji skrev 12:51, 14/4 -15
Jag har funderat lite kring det här att Dragons of Tarkir ska vara Wizards drakset, och att Mark Rosewater vid ett tillfälle sa att för att ett set verkligen ska kännas som ett drakset så måste man öka 'genomsnittet drakar man öppnar per booster' (det var en deras huvudsakliga misslyckanden med Scourge). Ett försök till att öka detta genomsnitt var att lägga till Scion of Ugin till setet på common (men den bumpades sedan till uncommon av spelskäl).

Jag kan inte låta bli att känna att de missade öppet mål med att inte printa några commondrakar. Och för att få utlopp för min rastlöshet så kommer här mitt förslag på fem commondrakar som hade kunnat läggas till setet för att pusha draktemat ännu lite mer:

Dromokas commondrake
5W
Flying
Cardname can't attack or block.
When Cardname enters the battlefield, exile another target creature.
When Cardname leaves the battlefield, return the exiled card to the battlefield under its owner's control.
4/3
Kommmentar: Den vita draken är en oblivion ring för gubbar. Tematiskt flyger den tjocka, vita draken in på slagfältet och sätter sig på en motståndare och sitter kvar och gör inte så mycket mer förän slaget är över.

Ojutais commondrake
5U
Creature Dragon
Flying
Cardname can't attack unless defending player controls a Dragon.
4/4
Kommentar: Det här är drakversionen av Islandhome, något som vi ofta ser på storvuxna blå djur.

Silumgars commondrake
6B
Creature Dragon
Flying
4/3
Kommentar: Svart brukar kunna utrustas med överkostade flygare på common (ofta på cmc5 med power 3, so this is pushing the envelope some...)

Kolaghans commondrake
1R eller 2R
Creature Dragon
Flying, haste
At the beginning of the end step, sacrifice Cardname.
4/4
Kommentar: Att rött får en 'boltdrake' är nog inte så förvånande.

Atarkas commondrake
4G
Creature Dragon
Flying
Cardname can't attack or block.
When Cardname enters the battlefield, you may have it fight target creature with flying.
5/5
Kommentar: Att grönt skulle ha en stor flyer på common är big no-no, så istället föreställer jag mig en hungrig drake på jakt som letar upp sitt byte och sedan sätter sig och mumsar och är nöjd. Designmässigt så är det vanligt att grönt hoppar på just flyers, och dessutom så hjälper den stora kroppen formidable.

Generell designkommentarer: Eftersom drakar inte kläcks ur ägg på Tarkir, utan spawnas ur Dragon Tempests så är utgångspunkten designmässigt att drakar är 4/4or.

Kommentarer? Skulle commondrakar i stil med dessa hjälpt till att pusha drakstämningen lite extra i setet? Är det någon av drakarna som är helt bruten?
anthrox svarade 14:59, 14/4 -15
Så 4/5 drakar kan inte slåss?
KalleKoinberg svarade 16:00, 14/4 -15
Den röda är rätt mycket bättre än de andra, speciellt för 1R, men även för 2R. Kanske att en flying, haste 4/4 skulle kunna vara common för 3R.
Kenji svarade 16:07, 14/4 -15
@anthrox: Tre av fem kan slåss, men två (blå och röd) är förhållandevis smala i hur de slåss. Det skulle bli ett väldigt konstigt set i limited om varje färg hade vanliga flygande 4/4:or på common.

@KalleKoinberg: Fair enough att jag undercost'ade den röda. Jag skulle hellre se den på 1RR än 3R, but I guess it'll do.
RolloTomasi svarade 16:19, 14/4 -15
Den röda hade varit riktigt nice!
anthrox svarade 16:22, 14/4 -15
De har alldeles för komplexa abilities för common slot. Ingenting säger att de måste vara 4/4. Är du orolig för powerleveln så öka hellre kostnaden i så fall.
Vad är liksom syftet att de ska vara överkostade sorceries? Att ge dem en drakkänsla spelar ju liksom ingen roll om de ändå inte kan slåss.
Kenji svarade 16:50, 14/4 -15
@anthrox: Personligen tycker jag inte att de är _för_ komplexa, men du har säkert rätt.

Mark Rosewater har själv sagt att de måste vara stora, typ 4/4:or. Så där har du faktiskt fel.

Själva grejen med att de är övercostade sorceries är för att tankeexperiementet går ut på att få in drakar på commonslots:en, men det passar sig inte med att ha flygande 4/4:or på common i alla färger, så då försökte jag hitta andra vägar.

Varför tycker du att du utmärkande draget för en drake är att den kan slåss? En av de stora grejerna med Dragons of Tarkir är väl att visa på att det finns olika sidor i drakar, på samma sätt som att de finns olika sidor av en massa andra creature types? Det som är utmärkande för Atarka är att de är stora och starka och gillar spänna sina muskler, det som är utmärkande för Ojutai är att de är snabba och graciösa, osv.
latsblaster svarade 17:54, 14/4 -15
Förutom att de var aningen komplexa/konstiga så var de ju rätt vidriga och då var det väl skönt att slippa få se dem, den svarta var ju riktigt tragisk, även jämfört med Zombie Goliath.
Laggie svarade 18:17, 14/4 -15
Lightning Shrieker finns ju som commondrake när man draftar Dragons, den är kass, men den finns :P. Förutom den röda gillar ja den vita också, även den hjälper till med formidable men gör något annat också.
anthrox svarade 18:37, 14/4 -15
Att drakarna är fullvuxna från födseln gör dem inte automagiskt till 4/4, de kan fortfarande ha andra attribut. En snabb, graciös drake är i mitt huvud snarare närmre en 3/3 haste (säkert för 5-6 mana). Huvudsaken är att de känns som en drake. Drakar kan göra andra saker än att vara massiva bestar. Däremot finns det ingen anledning att göra varelser som inte kan ta del av combat öht, det är bara dålig design. Den vita till exempel, varför har den inte bara defender? Den kunde haft samma ability, defender och varit 1/7 och fortfarande känts som en drake. Den hade däremot fortfarance inte kunnat vara common med den abilitien.
Kenji svarade 20:36, 14/4 -15
@latsblaster: Varför är dem vidriga?

@Laggie: Yes, precis, så det är ju inte en omöjlighet att få en drake som common...

@anthrox: Tack, äntligen konstruktiv kritik. Defender, flying 1/7 med samma ability tror jag skulle bli för bra eftersom den skulle fungera som både ett removal och stoppkloss i luften och på marken (och den fyller då dubbla syften i leken).

ang. komplexitet så undrar jag vad det är som du tycker är för komplext? Oblivion Ring vad common på sin tid, och det fanns ju en massa nightmares med samma typ av ability på common förr i tiden - eller finns det något officiellt statement att det är för komplext på common nuförtiden?

ang. power 1 så är det hittills bara drakungar som printats med power 0, 1 och 2. But there's gotta be a first time for anything.
Ichorid svarade 22:48, 14/4 -15
Lightning Shrieker kass?
Oh, I remember the days, när Viashino Cutthroat var en helt ok creature
Ichorid svarade 22:49, 14/4 -15
Whoops, läste lite fel där på Lightning Shrieker!
Jepp, den är rätt kass
Laggie svarade 22:50, 14/4 -15
Fast Viashino Cutthroat är ju klart bättre. Det är ju hela blanda in i leken biten med Lightning Shrieker som gör den kass, man förlorar ju kortet. Hade den gått på hand hade det varit en annan femma ;)!
Laggie svarade 22:51, 14/4 -15
Du hann rätta dig själv innan jag hann svara^^
noatzon svarade 22:57, 14/4 -15
Kenji :) "New Word Order" som dom kallar det är deras nya design filosofi och den kikade igång nån gång runt 2010 om jag inte minns helt fel C. Ett common kort ska helt inte göra så mycket. Det är "förbjudet" att ha "game-changing" effekter på common. Här syftar jag på kort som helt kan vända spelet i din fördel. Självklart får det finnas kort som hjälper till med detta men det skall inte vara så att du drar det och tippar spelet i din fördel V:

På Common vill man oftast ha simpla direkta effekter som en nybörjare direkt ser den självklara användningen för men som ända kan användas av mer erfarna spelare som "combat tricks" etc.

Är u verkligen intresserad av att veta hur R&D tänker kring designen runt ett set/block rekommenderar jag att du läser Rosewaters artikelserie "Nuts and Bolts".

Jag tvivlar på att dom skulle göra så pass många drakar som har defender utan den vanligaste lösningen för att göra ett common kort är att dra upp manakstnaden och ta bort någon fancy effekt C:

Hoppas det här inte var allrtför förvirrande utan istället hjälpte til att klara upp vissa missförstånd & funderingar C: JHar du frågor är det sjlvklart bara att skriva dom U:
Kenji svarade 08:05, 15/4 -15
Inte förvirrande noatzon, tvärt om :) Skönt med någon som är lite påläst och refererar tillbaka Wizards designfilosfi. Jag ska definitivt läsa Nuts and Bolts.

Jag är med på att en av de stora grejerna med New World Order är att göra commons mer simpla, men jag har tolkat det som att de generellt styr designen mot att låta varje common ha ett syfte istället för flera syften (jämför Lightning Shrieker med den vita draken som Anthrox föreslog).

Men förstår jag ditt argument rätt att problemet med de här commondrakarna inte är att de är svåra att spela med, utan att de är kontraproduktiva rent intuitivt? Ex 'om jag köper en stör grön drake så vill jag att den ska kunna slåss, inte bara käka upp en flygare'?
tgd svarade 14:33, 15/4 -15
Det som förvånar mig mest med mtgs spelarbas är hur vissa kan bry sig om saker som jag själv verkligen aldrig ens skulle kunna tänka ut själv. Utmärkelsen nerd among nerds borde röstas fram av svmf isf saker som årets stjärnskott..
noatzon svarade 14:45, 15/4 -15
Kenji: Precis! Om jag har en ny spelare och han ser än drake inte sjutton förstår han sig på användningen i att "bara" få käka upp en gubbe. Nej istället vill ju den här spelaren ha en stor tjokis som kan slå super hårt på motståndaren.

Man ska tänka på att commonkorten är dom som "casual" spelare ser mest av också och därför vill man kunna förmedla temat med blocket/setet redan på common.

Anledningarna med att dina drakar kansk inte skulle funkar beror mest på att, 1: Dom har för mycket text. (Man vill inte överumpla spelarna med för mycket text och gärna göra dom så tydliga som möjligt). 2: Commons ska som tigigare påpekat ha någonting med temat att göra, Dina drakar borde ha klan-effekterna med andra ord C:
3: Dom måste vara minst 4/4:or eftersom detta är vad R&D anser vara minimum för en fullvuxen drake som dom faktikt är i FTR & DTK :)

Som vanligt är det bara att fråga om jag är oklar eller det är nått mer du undrar över C:
Kenji svarade 15:28, 15/4 -15
@tgd: Tack! (tror jag? :] )

@noatzon: Tack för bra argument! Men då återstår frågan: Skulle det ha gått att designa drakar på common till DTK, eller var/är det en omöjlig uppgift? Om det skulle gå, hur skulle de då se ut?
noatzon svarade 16:18, 15/4 -15
Kanji: Det skulle absolut gått C: Dom kände antagligen bara inte för att göra det eftersom drakarna då inte kunde vara lika "awesome" som om dom gjorde dom på högre nivåer.

Jag kan göra några när jag kommer hem så får du ser hur dom kunde sett ut U: VIll du att jag använder dina som en bas eller ska jag göra nya från scratch Kanji? :)
Kenji svarade 16:25, 15/4 -15
@noatzon: Gör det från scratch, du. Ska bli spännande att se vad du har för idéer!
latsblaster svarade 19:11, 15/4 -15
kenji: det vidriga var ju att de var så läskigt common-overcosted. :) Hellre inga fliers alls på common.
Vibrava svarade 19:44, 15/4 -15
För att slippa "cant attack or block" skulle den gröna kunna ha 1 eller 2 i toughness och ingen may-klausul. Så om den är ensam slår den för mycket, men om antingen man själv eller motståndaren har något djur så lär den inte överleva

Dock lite komplicerat kanske... Att den kommer slå ihjäl dina egna gubbar skulle kunna missas
Vibrava svarade 19:45, 15/4 -15
Den gröna fight-draken alltså
Kenji svarade 23:46, 15/4 -15
@latsblaster: Noterat!

@Vibrava: Så skulle man definitivt kunna göra, men precis som med anthrox förslag om den vita 1/7an så skulle detta leda till ett kort som fyller två syften (removal och potentiell beat stick), vilket vanligen brukar undvikas på common. Ytterligare så är risken stor att den skulle börja behandlas som en Flametongue Kavu - dvs vänta med att spela ut den tills du har ett legal target.

Ett annat sätt att hantera 'may not attack or block' hade varit att säga 'may not attack or block unless you control Dragonlord Atarka, för att hype'a draklordena ännu lite mer...
latsblaster svarade 21:18, 16/4 -15
Man är fortfarande inne på en design som inte är NWO-vänlig. Jag tror inte att drakar passar som common om de inte är hatchlingar :/
noatzon svarade 21:40, 16/4 -15
Gargh! Jag sa att jag skulle komma tillbaka med några common drakar för att demonstrera vad skåpet skall stå men det är fruktansvärt svårt att göra :C

Det är klurigt att veta vad som skall vara på drakarna för att diffiensera dom frånandra flygare. Dom självklara sakerna som måste vara med är ju;
1: 4/4:or
2: Flying (duh)
3: Dragon (obvious)

Sen blir det genast mycket krångligare krångligare. Jag skulle vilja ha varje drake på >6CMC så att man kan spela dom i combo med UC MM drakarna (Morpha UC drakarna på r3, spela C drake på r6 & UM Uc drake på r7 C:).

Det hela är mysigt osv men sen kommer ytterligare problem, klarar setet av fler drakar eller blir det för mkt? Blir alla "reveal/control a dragon" kort för starka? Nu går jag ju in alldeles för långt men det är lite min grej att göra sånt, är nämligen balans & plot kontrollant på ett set jag & en polare håller på med. Roligt nog har vi också fruktansvärt många drakar och annat mys i vårat set men vi har gått en totalt annan väg än R&D C:

Jag klurar vidare och återkommer när jag hittat mitt svar. Till dess är det bara att fråga på och komma med alla funderingar om allt möjligt U:
Kenji svarade 06:12, 17/4 -15
@Latsblaster: Ja, med den premissen så blir det svårt att vara innovativ. Själv kan jag komma på flera sätt som alla ligger mer eller mindre på gränsen för vad NWO tillåter:

* Gör drakarna till spells på ben (som den vita och den gröna ovan). Problem: Drakarna blir väldigt wordy och även väldigt kontraintuitiva för nybörjare.
* Gör drakarna till morphs med väldigt hög morphkostnad. Problem: Detta har redan gjorts på UC, men vi skulle ju kunna leka med tanken att man tog bort UC morph cykeln och ersatte den med en annan drakcykel.
* Gör drakarna väldigt overcosted, cmc7 och cmc8 (som jag gjorde med den svarta ovan). Problem: Nya spelare blir besvikna på att de inte får spela med drakarna, trots att de har dem i leken.
* Gör så att drakarna dör i slutet på rundan (som jag gjorde med den röda ovan). Problem: Detta passar bättre på vissa färger än andra. Dessutom är det en besvikelse för nybörjare att deras coola drake bara lever en tur.
* Gör drakarna till 4/4:or men låt dem komma in i spel med -1/-1 counters (dem är sjuka eller trötta eller nåt) och lägg sedan till klausuler på korten för att ta bort dessa counters. Problem: Wordy, komplext, och inte roligt för en nybörjare. Dessutom går -1/-1 counters mot Abzan/Dromokas tema.
* En blandning av några eller alla ovan, which is what I gunned for. Problem: Ännu mindre NWO.

Själva tanken med den här posten var ju att jag ville visa vilka avvägningar jag gjort i frågan, och öppna upp för att se om någon annan kunde komma på en bättre idé. Jag är fortfarande öppen för möjligheten att det verkligen inte går att balansera ett gäng drakar på common, men jag ville ge det ett försök iaf.

@noatzon: Avvägningen ’klarar setet av fler drakar’ är inte relevant eftersom frågeställningen är ’om det fanns plats, är det möjligt?’.

Ang. att det är svårt att balansera drakarna på common så håller jag med dig. Att döma av reaktionerna på alla andra som skrivit i den här tråden så verkar det som att de flesta andra håller med dig också.

Igen: Jag var mest sugen på att se ifall jag hade missat någon jättetydlig angle, men att döma av folks reaktioner så hade jag inte det. Det går helt enkelt inte att designa intressanta och relevanta drakar för alla färger som uppfyller temat och håller sig inom designramarna för New World Order. Det var ju lite tråkigt, kan jag tycka.
Hugin svarade 07:10, 17/4 -15
Ge dem bara keywords som är rätt för färgen.
Grön har trample
Vit har vigilance
Röd har first strike
Svart har deathtouch
Blå har hexproof

Sen får man balansera manakostnaderna efter styrkan av keywordet.
Kenji svarade 07:52, 17/4 -15
@Hugin: Hur tycker du att man balanserar kostnaden för en grön flygande 4/4 med trample på common? Jag skulle säga 5GG eller 6GG.
Hugin svarade 07:54, 17/4 -15
Ja, det är ju problemet med min idé, korten blir så hiskeligt dyra att spela.
Kenji svarade 07:59, 17/4 -15
mm :(
nepO svarade 12:06, 18/4 -15
om ingen märkt det så finns det en cykel commondrakar i fate reforged...

maro nämnde nånstans (tror det var på tumblr) att han ångrar lite grann att dom inte bytte plats på den cykeln och en av uncommoncyklerna i dragons of tarkir för att öka ration av drakar i varje booster.
SidPao svarade 12:50, 18/4 -15
Personligen så kan jag bara hitta Lightning Shrieker som enda common-drake i hela standard, men jag kanske är dålig på att söka?
nepO svarade 13:12, 18/4 -15
hoppsan, i mitt minne är jag helt säker på att jag läst nånting om en commoncykel av drakar som maro ångrade att han inte stoppade i dragons of tarkir... men jag måste väl ha virrat till det på nått sätt...
ImpossibleFFS svarade 17:24, 18/4 -15
Hade väl hellre sett att de lekt med spelbara semivanilla kort som får en lite bonus av att man har en drake nånstans. Typ Scaleguard Sentinels-mekaniken.
Om du hade varit inloggad hade du kunnat svara här
 

I BUTIKEN

Singlar
4:-/styck
20 st inne
Foil
11:-/styck
Ej i lager!

LÄGG TILL MIN H/W

Lägg till st Scion of Ugin (Dragons of Tarkir) till min
 

PÅ HAVE

Lexenius (1st), Lexenius (5st), numbnuts (4st), Yoggoth (4st), Robostar (4st), 666killer666 (1st), 666killer666 (4st), Eneas (2st), Discus (4st), duperhasse (3st), AlxSamuelsson (1st), AlxSamuelsson (2st), pellekuling (56st), pellekuling (1st), BullenTheBullen2 (2st), BullenTheBullen2 (2st), Frashannes (2st)

PÅ WANT

- Ingen -

Till salu

pellekuling 1 SEK (56st)
Bagerilukt 1 SEK (eng) (6st)
Robostar 1 SEK (eng, NM) (1st)
duperhasse 2 SEK (eng, EX) (3st)
Drago 2 SEK (eng, NM) (4st)
JonasN 2 SEK (eng, NM) (55st)
prinsallan 2 SEK (eng, NM) (1st)
Borraren 2 SEK (eng, NM) (1st)
Lexenius 2 SEK (3st)
AlxSamuelsson 2 SEK (eng, NM) (2st)
lauriv_ 2 SEK (eng) (2st)
Eneas 2 SEK (eng, NM) (1st)
Skygne 2 SEK (eng, NM) (7st)
Robostar 2 SEK (eng, NM) (3st)
Eneas 2 SEK (eng, EX) (1st)
Discus 2 SEK (eng, NM) (4st)
Frashannes 2 SEK (eng, EX) (2st)
Baxar 3 SEK (eng, EX) (4st)
Yoggoth 3 SEK (eng, NM) (4st)
Lexenius 4 SEK (2st)
pellekuling 5 SEK Foil! (1st)
Lexenius 5 SEK Foil! (1st)
AlxSamuelsson 5 SEK (eng, NM) Foil! (1st)

VILL KÖPA

- Ingen -
Info om listorna
 

PÅ AUKTION (1)

- Commander och lite b... (av Borraren) 1 SEK (BO: 2 SEK) (eng, NM) (1st, 0 bud), 5 dagar kvar