Magic the Gathering
Magic the Gathering28414 medlemmar 367 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Kortpärmen Sök | Magic Quiz | Slumpvis kort | Butiken | Illustratörer | Identifiera kort  
Defiant Salvager Fen Hauler

Fatal Push
Aether Revolt, Uncommon

Manakostnad: CMC: 1
Korttyp: Instant
Nuvarande oracletext:
Destroy target creature if it has converted mana cost 2 or less.
Revolt - Destroy that creature if it has converted mana cost 4 or less instead if a permanent you controlled left the battlefield this turn.
Illustration: Eric Deschamps
Kortspecifika regler
2/9/2017
Fatal Push can target any creature, even one with converted mana cost 5 or greater. The creature's converted mana cost is checked only as Fatal Push resolves.

2/9/2017
If the mana cost of a creature on the battlefield includes Variable Colorless, X is considered to be 0.

2/9/2017
Revolt abilities check only whether a permanent you controlled left the battlefield this turn or not. They don't apply multiple times if more than one permanent you controlled left the battlefield. They don't check whether the permanent that left the battlefield is still in the zone it moved to.

2/9/2017
Revolt abilities don't care why the permanent left the battlefield, who caused it to move, or where it moved to. They're equally satisfied by an artifact you sacrificed to pay a cost, a creature you controlled that was destroyed by Murder, or an enchantment you returned to your hand with Leave in the Dust.

2/9/2017
Tokens that leave the battlefield will satisfy a revolt ability.

2/9/2017
Energy counters aren't permanents. Paying Energy won't satisfy a revolt ability.



Legalitet:
Standard: Legal
Modern: Legal
Legacy: Legal
Vintage: Legal
EDH / Commander: Restricted
Pauper: Ej legal
93/94: Ej legal

Fatal Push är Legal i dessa block: Kaladesh


Regelfrågor om Fatal Push
Lekar med Fatal Push

VÄRDE PÅ TORGET Logga in för att se värdet
VÄRDE PÅ MAGIC ONLINE ~2.06 tix (28 Feb '17)
 
Vill du slippa reklamen? Bli Guldmedlem!
 
tillbaka till Anslagstavlan

Anslagstavlan: Pyroblast

yespair skrev 03:29, 8/1 -17
Skönt med lite wording man känner igen.
Ichorid svarade 08:42, 8/1 -17
Mmm, intressant ändring.

Jämför Fatal Push's wording med Smother:

"Destroy target creature if it has converted mana cost 2 or less."

"Destroy target creature with converted mana cost 3 or less."



Den senare är väl egentligen att föredra, då Smother i teorin skulle kunna misstolkas.

Kill it WITH FIRE

Destroy target creature WITH FIRE

Destroy target creature WITH CONVERTED MANA COST 3 OR LESS
Ichorid svarade 08:43, 8/1 -17
*Den tidigare, d.v.s. Fatal Push wording alltså, är då alltså att föredra.
noatzon svarade 10:09, 8/1 -17
Värt att nämna med Fatal Pushs wording är att du kan targeta ett monster med cmc 5+ men FP dödar den bara inte, användbart om du behöver en prowesstrigger eller liknande C:
skumme svarade 11:34, 8/1 -17
Antagligen är språket formulerat på det viset för att det inte ska bli en massa diskussion när man väl spelar det i en varelse med CMC 3+ utan att revolt har uppfyllts. Det enda som då händer är att inget händer (förutom allt som påverkas av att en spell har kastats eller resolvat).

Det minskar alltså framtida Game Rule Violations-scenarior, och underlättar bedömingen för domare. Om det märks att en spelare har spelat Fatal Push i en varelse med CMC 5+ behöver inte domaren agera. Dock kan det lätt hända att man inte inte upptäcker detta, men då blir det trots allt enklare för en domare vrida det hela tillbaka. Push i gravhögen, varelsen tillbaka på bordet.

En annan anledning till att de gått i från det brukliga ordvalet kan vara att Fatal Push redan har en inbyggd "if"-sats i revolt-förmågan (If a permanent died, etc), och det vore då smart att fortsätta på det spåret istället för att komplicera det hela ännu mer.

En fördel med detta är att det även kan förhindra framtida komplexa scenarior, t.ex när WotC plötsligt bestämmer sig för att göra ett CMC-baserat block, och trycker kort som ändrar andra korts CMC, "All cards has CMC X until end of turn.", eller varför inte ett när de väl trycker ett kort som säger "Permanents dying doesn't trigger effects or abilities." eller något annat tokigt :)

Det känns som om WotC har velat försäkra sig och med språkvalet säger att det nu blir spelarens misstag om han/hon spelar kortet i en varelse som ej uppfyller villkoret för förstörelse. "Du spelade tokigt, inget händer förutom att du betalat B för att diska ett kort, ingen domare behövs här, det är ditt fel..."

Problemet med detta är att folk kommer att ha möjligheten att spela kortet tokigt, utan att kunna ta tillbaka det, och de kommer fråga sig varför de inte kan göra det, osv.
Spelar du det i en 4-CMCare utan att revolt har blivit uppfyllt? - No takebacks!
Sedan finns risken att man helt enkelt pekar på fel varelse. - No takebacks?
Det gäller att peka rätt, eller om man spelar på MTGO, att klicka rätt. Jag kan bara tänka mig hur många som kommer att klaga på MTGO tack vare detta kortet :D

En fråga man bör ställa sig är "blir det bättre med den här formuleringen?"
Det återstår väl att se, men WotC verkar i alla fall tro det och jag tror att jag håller med. Misstag görs, och man får lära sig av dem. Dättre det än att skylla på något man inte kan förändra fullt lika enkelt, såsom spelreglerna eller framtida scenarion.
lyckegard svarade 20:10, 8/1 -17
Det går ju att targeta en cmc 4 kort utan revolt, revolt kollas först när spellen resolvas. Så det är möjligt att spela denna, svara på den (förslagsvis innan man passar prioritet) och få revolt.
yespair svarade 11:18, 9/1 -17
lyckegard: Med den här wordingen kan du targeta Draco om du så vill.
Advena svarade 21:03, 10/1 -17
Känns ändå lite logoskt. Jag tänker mig att klart man kan putta även den stora killen, bara att han inte nödvändigtvis ramlar omkull ^^
Bjorn svarade 07:20, 11/1 -17
Är ni helt säkra på det här? Jag känner mog ganska säker på att du bara kan targeta saker med cmc 2/4 med Fatal Push.
noatzon svarade 09:08, 11/1 -17
Absolut, 210% ubersäker Bjorn!
Patrizzo svarade 11:31, 13/1 -17
Det är som skillnaden mellan Red Elemental Blast och Pyroblast.
latsblaster svarade 18:49, 20/1 -17
Ser ni likheten med tempest-korten när Vhati il-Dal kastas överbord (Diabolic Edict)?
Om du hade varit inloggad hade du kunnat svara här
 

I BUTIKEN

Singlar
103:-/styck
1 st inne
Foil
302:-/styck
Ej i lager!

LÄGG TILL MIN H/W

Lägg st Fatal Push till min
 

PÅ HAVE

Johan812 (2), Delthar2 (5), Tycko_D (1), pannbiff (4), Pestilence (1), supermike (1), Cuthalion (1), pinge (4), Vergeil (3), Steamliner (4), Orion (1), Bellmyr89 (4), Khaz_Modan (2), Speaking_Hands (1), AlxSamuelsson (2), salomonssonjohn (2), Savok (1), blajban (1), Steken (1), Steken (2), Maaki (5), Zohappy (2), sus (1), honk86 (3)

PÅ WANT

Linsman (1st), Trulle (1st), ross (4st), Mik (4st), Itharim (4st), Stormcrow (4st), Timmythekid87 (3st), a06petah (2st), Slaimer (1st), raazelit (1st), aginamist (4st), lajm (3st), Blastoderm (3st), DaKing (4st), donhaggis (1st), zeising (3st), echofish (2st), Pestilence (3st), supermike (1st), weiuweiu (2st), AlleW (4st), Jhonzsy (2st), axbjaaaa (3st), Louie (4st), Almersh (1st), moe (2st), Bloodspawn (2st), Grönis (2st), disciple_of_the_master (4st), furnace (1st), mickemajk (1st), SpendAlot (4st), Crussedull (4st), DrKN (3st), Slanfan (5st), Mortivore (4st), Isanion (4st), BigD (2st), Virrharr (3st), Squeakyshoes (1st), mindtrix (4st), Langeon (4st), AlxSamuelsson (1st), salomonssonjohn (2st), Robostar (1st), ThalanDor (1st), Forsheda (1st), lordofinistrad (2st), Bubblesgum (4st), karnild (1st), KimpaK (4st), Steken (2st), zatzy (4st), legurish (4st), petrusvestberg (4st), Dejn (4st), beorning (1st)

TILL SALU

Speaking_Hands 54 SEK (NM) (1st)
danols 60 SEK (eng, NM) (1st)
Cuthalion 60 SEK (1st)
mindre 260 SEK (eng, NM) Foil! (1st)
Orion 280 SEK (eng, NM) Foil! (1st)
sus 300 SEK (eng, NM) Foil! (1st)
Steken 300 SEK (eng, NM) Foil! (1st)

VILL KÖPA

Itharim 70 SEK (eng, NM) Foil! (4st)
zatzy 70 SEK (eng, NM) Foil! (4st)
Isanion 65 SEK (eng, NM) Foil! (4st)
SpendAlot 50 SEK Foil! (4st)
Stormcrow 20 SEK (4st)
Robostar 10 SEK (eng, NM) Foil! (1st)
Mortivore 1 SEK (4st)
Info om listorna
 

PÅ AUKTION (0)

- inga -
 
 

Aether Revolt!