LinCon 2007! SvM
Auktionslekarna är utvalda 2007
Femtiofyra lekar skickades in den här gången, vilket var högsta antalet hittills. Av dem överlevde nio den rigorösa och strikt vetenskapliga slantsinglingsproceduren och ska nu presenteras inför era hungriga ögon.
av
Priceguy 16:02, 27/3 -07 läst 6614 ggr. |
Skriv ut artikel 0 kommentarer |
Jag måste först säga att jag är lite förvånad över att en del lekar inte dök upp. Jag minns bara en lek med Megrim, och den körde inte Urza's Guilt-Recoil-Warped Devotion-paketet, vilket jag iskallt räknade med. Det fanns ingen redig variant på uggleleken och knappt nåt discard-The Rack-mys heller. Vissa andra lektyper kunde jag dock ha gödslat med, om de innehållit någon näring. Nog om det.
I oenlighet med traditionen börjar jag med min personliga favorit, Fabians lek "U/g/w Gifts". Vad den saknar på "klatschigt namn"-fronten tar den igen överallt annars.
3 Sensei's Divining Top
4 Counterspell
4 Mana Drain
4 Gifts Ungiven
3 Thirst for Knowledge
2 Fact or Fiction
4 Krosan Grip
2 Gaea's Blessing
3 Gilded Light
1 Life From the Loam
1 Mindslaver
1 Nevinyrral's Disk
1 Jester's Cap
1 Crucible of Worlds
1 Darksteel Reactor
4 Flooded Strand
2 Polluted Delta
1 Windswept Heath
3 Breeding Pool
2 Hallowed Fountain
1 Temple Garden
2 Seat of the Synod
3 Island
1 Petrified Field
1 Academy Ruins
1 Cephalid Coliseum
1 Nomad Stadium
1 Tranquil Thicket
1 Lonely Sandbar
1 Strip Mine
Fabian har (liksom förvånande många denna omgång) skrivit en hel uppsats om leken, så nog med mitt struntprat och över till honom:
"Nyckelkortet är Gifts Ungiven, som man främst använder för att hitta någon av landmotorerna, Crucible of Worlds eller Life from the Loam. Under normala omständigheter hämtar man nog Crucible of Worlds först, eftersom Life from the Loam inte har bra synergi med Gaea's Blessing. Har man Sensei's Divining Top i spel kan man dock spela runt Gaea's Blessing shuffleeffekt, och i så fall kan man hämta Life from the Loam/cyclingland/Academy Ruins/silver bullet istället för Crucible of Worlds/Acadmy Ruins/Petrified Field/silver bullet som standard.
Många matcher kan vinnas av Mindslaverlåset, trots att det är långsamt i den här leken (inga Urzaländer). Annars har du Darksteel Reactor som återvinningsbart indestructible wincondition, eller så använder man Cephalid Coliseum och/eller Jester's Cap för att decka motståndaren. Jester's Cap finns i leken eftersom många av lekarna sannolikt kommer spela få winconditions/nyckelkort, och inte kan vinna efter en aktivering av Jester's Cap.
Leken har (förhoppningsvis) svar mot de flesta strategier (Krosan Grip mot Battle of Wits, Test of Endurance, Door to Nothingness etc, Gilded Light mot Tendrils of Agony, Gaea's Blessing mot Brain Freeze eller Dampen Thought, Nomad Stadium mot bränn, och Mindslaver mot Darksteel Reactor för att nämna några)."
Inget att tillägga där. Över till nästa lek, som är ett exempel på den absolut mest populära lektypen i formatet. Låt mig uttrycka det så här: om jag aldrig ser en Biorhythm igen i mitt liv så är det antagligen för snart. Bland alla dessa var det IJKs "Angelic Biorhythm" som triumferade.
8 Forest
7 Plains
2 Boseiju, Who Shelters All
4 Brushland
3 Biorhythm
3 Chromatic Sphere
2 Early Harvest
2 Disenchant
4 Eon Hub
3 Rampant Growth
4 Sunbeam Spellbomb
3 Aegis of Honor
4 Kodama's Reach
3 Harrow
4 Delaying Shield
4 Angel's Grace
IJK har följande att säga:
"Två kombos finns i leken: För att överleva, spela Eon Hub och Delaying Shield. För att vinna, spela Biorhythm och Angel's Grace.
Spela mana-acceleration och dra sedan iväg någon av dina kombos. Om man inte har dem kan man oftast hitta dem med Spellbombs och Chromatic Sphere. Även utan kombos kan man överleva länge med Spellbombs och Aegis of Honor."
Lich är ett gammalt myskort, och det håller tydligen Angus med om, för han har byggt leken "The Perfect Lich".
4 Godless Shrine
4 Windswept Heath
4 Scrubland
4 City of Brass
3 Caves of Koilos
2 Plateau
2 Flooded Strand
4 Lich
4 Dark Ritual
4 Conflagrate
1 Zuran Orb
2 Gerrard's Wisdom
1 Spellbook
4 Scent of Jasmine
4 Sunbeam Spellbomb
1 Words of Worship
1 Words of War
4 Renewed Faith
4 Enlightened Tutor
3 Reviving Dose
Angus: "Den här leken är inspirerad av anledningen till att Wizards bestämde sig för att inte trycka en timeshiftad vit Lich i Planar Chaos. Inga creatures betyder att Martyr of Sands i kombon får byta plats med Scent of Jasmine.
Leken går ut på att bryta Lich så mycket som möjligt med hjälp av lifegain. Words of Worship är galen med Lich i spel, men för betydligt mindre mana kan man med enkelhet dra hela leken med hjälp av kort som Gerrard's Wisdom. Efter detta vinner man med en flashbackad Conflagrate (Words of War funkar också som win condition)."
Personligen tänker jag göra vad jag kan för att hålla mig i närheten av bordet där den här leken spelas. Att dra obscena mängder kort är kul.
Nästa lek har tyvärr en ganska omedelbar föregångare i turneringssammanhang, men den är häftig nog att få vara med ändå. Det är Sveriges näst bäste domare kungenavrolfstorp som mobbat ihop "Let's Do The Time Walk Again".
4 Tropical Island
4 Breeding Pool
3 Flooded Strand
2 Polluted Delta
10 Island
4 Locket of Yesterdays
4 Whispers of the Muse
4 Walk the Aeons
3 Gaea's Blessing
4 Accumulated Knowledge
2 Intuition
2 Merchant Scroll
3 Careful Consideration
4 Force of Will
2 Compulsive Research
3 Brainstorm
2 Misdirection
Även kungen har myst ihop en längre förklarande text, så här följer den.
"Grundkonceptet med leken är att dra så mycket kort att du drar igenom hela leken för att lägga upp kombon med att spela Gaea's Blessing på Gaea's Blessing, Walk the Aeons och Compulsive Research för att sedan göra så att motståndaren drar hela sin lek.
Locket of Yesterdays och Whispers of the Muse är en motor som ska hjälpa till att dra igenom hela leken och dessutom hjälpa till avsevärt i slutet när det är dags att ta kål på motståndaren. Två Locket of Yesterdays i spel och tre Whispers of the Muse i graven eller tvärtom gör att du får spela Whispers of the Muse med buyback för . Resten av leken ska sedan finnas där för att hitta kombodelar och skydda mot eventuella taskiga kort som Tormod's Crypt eller Cranial Extraction.
En övergripande strategi med leken är att under de första rundorna bara dra en massa kort för att sedan lägga upp för en runda då motståndaren förhoppningsvis är ganska uttappad, och sedan ta extra rundor med Walk the Aeons. Varje extra runda kan du förhoppningsvis dra så mycket extra kort att du hittar en ny Walk the Aeons eller helt enkelt får spela en du hade på handen med buyback. Det är alltid värt att beakta att motståndaren kan ha en kontring eller liknande irriterande kort som kan spelas och att det därfår bör spelas runt genom att se till att ha en egen kontring på handen. När du ska börja vinna kommer motståndaren att dra igenom hela sitt bibliotek vilket ger denne många möjligheter att sabba för dig i slutändan."
Auktionens enda röda lek skickades in av BishopHill, och den är av välkänt rött snitt: det är en hel massa eld som slungas i ansiktet på motståndaren tills han börjar gråta.
4 Sacred Foundry
4 Battlefield Forge
4 Barbarian Ring
8 Mountain
4 Lightning Helix
4 Char
4 Lightning Bolt
4 Rift Bolt
4 Seal of Fire
4 Chain Lightning
4 Rite of Flame
4 Lava Spike
4 Demonfire
4 Hidetsugu's Second Rite
BishopHill har följande koncisa kommentar att säga: "Bränn, bränn och bränn. Antingen så får man ner motståndaren på 10 och så gör Hidetsugu's Second Rite jobbet, eller så bränner man bara ner."
Fattade ni?
Om ni trodde att det skulle vara ett creaturelöst format utan en enda Isochron Scepter så hade ni hejdundrande fel. Qberts skapelse "Studs-Mill" använder sig nämligen av detta smakliga kort.
2 Plains
12 Island
4 Flooded Strand
4 Tundra
4 Mesmeric Orb
4 Isochron Scepter
4 Lotus Petal
3 Disenchant
4 Stifle
3 Chain of Vapor
4 Boomerang
4 Counterspell
4 Force of Will
2 Brain Freeze
2 Tormod's Crypt
Leken bör vara lättbegriplig, men nu för tiden vet man tamefan ingenting säkert, så Qbert får ge en instruktion: "Studsa tillbaka threats som kommit förbi dina kontringar. Vinn genom millning från Mesmeric Orb och en vältajmad Brain Freeze."
Nu tar vi oss en monosvart lek för mångfaldens skull. MasterGunnar har snott ihop leken "Forbidden Ritual", döpt efter ett kort han spelar två exemplar av.
20 Swamp
3 Wasteland
4 Sinkhole
4 Blight
4 Choking Sands
4 Liability
4 Duress
4 Planar Void
4 Dark Ritual
4 Gravestorm
3 Iron Maiden
2 Forbidden Ritual
MasterGunnar: "Leken ska först försöka förstöra vartenda land den ser och helst även spela en Planar Void tidigt. Planar Void är bra med Gravestorm och även mot eventuella lekar som kan ta upp kort ur sin graveyard. Vinnarkortet är sedan Forbidden Ritual. Du har förhoppningsvis fått ut en del länder och enchantments medan motståndaren inte har några länder eller mycket annat ute att offra. Att formatet inte tillåter varelser tror jag gör Forbidden Ritual bättre. Liability är bra att offra först så att man slipper ta skada från den, sedan är det bara att offra vilt tills din motståndare är nere för räkning!
Iron Maiden lade jag till som ett extra sätt att få ner de sista liven på. "
Dags för en blast from the past med Landgrafs "Mysprison". Så här många one-ofs har inte synts till sedan Oscar Tans senaste typ 1-artikel, eller möjligen sedan Fabians lek "U/g/w Gifts".
4 Force of Will
3 Remand
1 Disrupt
1 Annul
1 Seal of Cleansing
1 Aura of Silence
1 Circle of Protection: Red
1 Jester's Cap
1 Phyrexian Furnace
1 Arcane Laboratory
1 Counterbalance
3 Sylvan Library
1 Sensei's Divining Top
4 Brainstorm
4 Enlightened Tutor
1 Abundance
2 Gaea's Blessing
2 Winter Orb
1 Icy Manipulator
1 Relic Barrier
2 Armageddon
1 Crucible of Worlds
1 Fellwar Stone
1 Mind Stone
3 Wasteland
1 Seat of the Synod
1 Savannah
3 Tropical Island
3 Tundra
4 Flooded Strand
2 Windswept Heath
3 Flagstones of Trokair
"Grunden i leken är oldschool prison: Winter Orb, saker som tappar ner Winter Orb (Icy Manipulator, Relic Barrier) och sedan Armageddon när motståndaren har tvingats spela ut massor av länder. Dock har fokus förskjutits rätt mycket mot Enlightened Tutor-motorn med olika sätt att stänga av de flesta lekar (Arcane Laboratory mot storm eller oändliga loopar, Circle of Protection: Red mot steklekar och så vidare). Crucible of Worlds ger ytterligare ett sätt att kontrollera manan med Wasteland-recursion och kombar bra med Armageddon. Detsamma gäller Flagstones of Trokair.
Leken vinner på att få in Sylvan Library och Abundance, vilket gör att man kan dra tre kort av valfri sort (land eller ickeland) per runda utan att betala något. Det faktiska vinstkortet, om man inte vill vänta på att motståndaren deckas (man kan inte själv deckas med Abundance i spel, men det finns ett par Gaea's Blessing för att man inte ska få slut på kort), är en Jester's Cap. Med tillgång till så många kort är det inte svårt att börja recurra den rätt snabbt när man har fått kontroll. Den borde även vara bra mot diverse kombolekar (även om den är en aning dyr).
En Disrupt är förhoppningsvis självförklarande. Seat of the Synod är till för att man ska kunna tuta efter blå mana. Tree of Tales fick inte plats; det kändes viktigare med tillräckligt många Plains till Flagstones of Trokair. I övrigt bör leken fungera bra i ett auktionsformat: om man får många liv men få kort kan man betala för att dra fler kort med Sylvan Library, och det lär finnas många lekar som inte gör särskilt mycket skada så det borde vara tryggt att kunna gå ner på lite liv så länge man har kontroll. Att leken opererar på lite mana gör också att den borde fungera bra med få kort. Det är också en anledning till att det inte finns fler manastenar. Fellwar Stone borde vara bra eftersom många andra lekar lär ha många färger. Egentligen vore det väl bättre med en Fellwar Stone till i stället för Mind Stone, men Mind Stone är en gammal klassiker som jag inte vill missa en chans att lägga in igen."
Slutligen har min boss lyckats squeaka sig in på niondeplatsen ännu en gång. Jag vet inte vad han häller i flingorna om morgonen, den mannen. Leken är i alla fall "Hoogard's Amazing Feat of Deck Construction".
4 Null Brooch
2 Rule of Law
4 Dark Ritual
4 Duress
4 Hymn to Tourach
3 Bottled Cloister
1 Cursed Scroll
4 Bottomless Pit
3 Seal of Cleansing
1 Words of Worship
3 Enlightened Tutor
1 Zuran Orb
2 Phyrexian Furnace
1 Rune of Protection: Red
4 Ancient Tomb
2 Orzhova, the Church of Deals
4 Caves of Koilos
6 Swamp
4 Plains
3 Wasteland
Mannen själv: "En kontroll-lek featuring gamla härliga Tempestlåset Null Brooch plus Bottomless Pit. Tidig disruption för att rycka moståndarens hand. Knäck honom sedan helt med en Bottomless Pit plus Null Brooch på bordet. Massa mysartifakter och enchantments, reda att träffa bordet. Enlightened Tutor hjälper dig hitta dem. Svar på det mesta men ganska seg. Instabil manabas kräver en spelare som vet vad han sysslar med när han avgör mull eller inte."
Själv vill jag tillägga att detta är den lek som är mest winconditionlight. En Cursed Scroll, två Orzhova, the Church of Deals... och sen är man rökt.
Där har ni alltså de nio lekar som kommer att auktioneras ut i top8:n på Svenskamagicmästerskapen. Auktionen fungerar likadant som förra året. Man bjuder med start/max-hand och startliv. Högsta möjliga budet är 8 kort och 25 liv. Ett kort är värt en oändlig mängd liv, så ett bud på 4 kort och 25 liv är lägre än ett bud på 5 kort och 1 liv.
Standingsettan börjar med att antingen välja en lek och bjuda på den, eller att passa till standingstvåan som då har samma val. Man får inte lov att bjuda under sig själv; inte heller får man backa på ett lagt bud. Budgivningen fortsätter tills alla dragit sig ur utom en, som då rakar in leken för sitt lagda bud.
Vi ses på LinCon. Lycka till allihop, utom om ni möter mig eller Fille.