LinCon 2006! SvM
Auktionslekarna är utvalda - the 2006 edition
Av de över fyrtio inskickade lekarna har nu de nio som ska användas i auktionen på Svenskamagicmästerskapen valts ut. De representerar en hygglig spridning bland färger och arketyper och innehåller kort alltifrån gamla klassiker som Pestilence till nya stjärnskott som Coiling Oracle.
av
Priceguy 19:55, 15/5 -06 läst 6045 ggr. |
Skriv ut artikel 0 kommentarer |
Nog med struntpratet och över till lekarna. Den första skickades in av vår fräknige frälsare, mysandets Messias, administratören från Alingsås, mannen med makten, den störste, den ende, Beakid!
(paus för applåder)
Leken kallar sig kort och gott "UGR Gating Beatdown" och ser ut ungefär så här:
3 Ninja of the Deep Hours
3 Horned Kavu
4 Shrieking Drake
3 Blastoderm
4 Ghitu Slinger
4 Man-o'-War
4 Coiling Oracle
2 Jilt
3 Lightning Bolt
4 Llanowar Elves
3 Pyrite Spellbomb
5 Forest
7 Island
2 Izzet Boilerworks
6 Mountain
3 Simic Growth Chamber
Nice lek. Återanvänd abilities från Coiling Oracle, Man-o'-War och Ghitu Slinger, fyll på en döende Blastoderm, och hugg för mängder.
Beakid: "Massa bra varelser med fler än ett syfte ihop kan inte vara dåligt. Speciellt inte när de kan återanvändas :) En riktig mysarlek, no doubt."
Nästa lek ligger mig, som alla vet, varmt om hjärtat. Det är Neeko som skickat in sin lek "Pauper's Pwnage":
7 Mountain
13 Island
4 Zuran Spellcaster
4 Razorfin Hunter
4 Horseshoe Crab
4 Fireslinger
4 Quicksilver Dagger
4 Lotus Petal
4 Accumulated Knowledge
4 Serum Visions
3 Sigil of Sleep
3 Lightning Bolt
2 Pyrotechnics
Horseshoe Crab och Quicksilver Dagger. Går det att motstå? Jag säger nej. Över till Neeko.
"Spela små pingare och enchanta dem med otäcka auror såsom Sigil of Sleep. Horseshoe Crab med Quicksilver Dagger är alltid najs. Leken har lite bränn också för att kunna hantera extremaggrolekarna."
Vidare till en av auktionens kombolekar, "Druids are free(d)" signerad Razorfin:
8 Forest
2 Island
2 Mountain
4 Izzet Boilerworks
4 Simic Growth Chamber
4 Ley Druid
4 Juniper Order Druid
4 Krosan Restorer
4 Drift of Phantasms
1 Flamewave Invoker
2 Wild Cantor
4 Freed from the Real
4 Fireball
4 Kaervek's Torch
1 Harrow
4 Wild Growth
4 Utopia Sprawl
Äntligen dags att göra något med den här obegränsad mana-kombon, alltså. Vad kan Razorfin ha att säga?
"Well, det är ju en kombolek, så vinner man inte så förlorar man =)
Lägg Freed from the Real på en (untap-)tjomme, se till att ha ett land i spel som producerar minst två mana varav minst en blå i. Sen börjar det roliga; tappa landet för mana, tappa upp det med tjommen, tappa upp tjommen med Freed from the Real, repetera önskat antal gånger. Någonstans behöver du en (eller 5) röda mana också.
För att undvika manaburn samt vinna bör du ha ett wincondition på hand (X-bolt eller Flamewave Invoker, hehe).
Drift of Phantasms är heeeeelt bananas också, letar ju upp vilken kombodel som helst!
Wild Cantor tryckte in sig i leken på slutet också, accelererar eller löser lite problem som inget annat kort gör, hehe!
Om matchen mot förmodan skulle gå långt har man ju alltid en lategameplan! Freed from the Real kan bli removal, så även X-spellsen. Transmuta efter eller dra Invokern och vinn "vanligt". Eller så kan du rent av skicka iväg en X-spell utan Freed from the Real med dina kopiösa mängder mana!"
Då så.
Vad vore Magic utan rödgrön beatdown? Jo, ett spel utan Dragonstalkers "Bang och Bränn".
10 Forest
12 Mountain
4 Wild Mongrel
4 Scab-Clan Mauler
4 Mogg Fanatic
4 Kird Ape
4 Ghazban Ogre
4 Rancor
4 Lightning Bolt
4 Chain Lightning
3 Fireblast
3 Incinerate
Inget särdeles originellt, bara, för att använda Dragonstalkers ord, "Snabba creatures uppbackade av boltar". Det har funkat förr.
Det har ZinGos lek "Common Madness" också:
8 Forest
10 Island
4 Simic Growth Chamber
2 Acorn Harvest
4 Deep Analysis
4 Tolarian Winds
4 Careful Study
4 Mental Note
4 Obsessive Search
4 Wild Mongrel
4 Werebear
4 Merfolk Looter
4 Basking Rootwalla
ZinGo: "Varför inte spela commonmadness? Gör sig nästan starkare utan uncommons och rares! Kanske den bästa budgetleken?"
Det återstår att se, förstås.
En till beatdownlek finns det plats för, och det blev Me_yourselfs svarta kreation "B3":
22 Swamp
4 Duress
4 Last Gasp
3 Corrupt
3 Recover
4 Carnophage
4 Festering Goblin
4 Carrion Feeder
4 Dauthi Slayer
4 Nezumi Cutthroat
4 Organ Grinder
Ganska enkelt lekkoncept även här, som Me_yourself förklarar: "Slå snabbt med billiga och effektiva varelser och avsluta med att aktivera Organ Grinder ett par gånger eller spela en Corrupt."
Nästa lek är Njarls självförklarande "In it to win it v.2":
23 Island
3 Rishadan Airship
4 Waterfront Bouncer
4 Ophidian
4 Ninja of the Deep Hours
2 Exclude
4 Repeal
4 Impulse
4 Mana Leak
4 Counterspell
4 AEther Burst
Ophidian och Ninja of the Deep Hours matar Waterfront Bouncer medan Rishadan Airship flyger in for the kill. Njarl säger kort och gott "Dra kort, studsa gubbar och sucka tys(k)t, vad mer kan man önska?" och det har han ju rätt i.
Gillar du att sacrificea creatures, få tillbaka dem och sacrificea dem igen? Det gör Morgan, och det visar han med sin lek "Thoughtpicker's glee".
4 Thoughtpicker Witch
4 Sakura-Tribe Elder
4 Mourning Thrull
4 Shambling Shell
4 Stinkweed Imp
4 Unearth
4 Reclaim
4 Rancor
4 Sadistic Glee
4 Necromancer's Magemark
10 Swamp
10 Forest
Jag ska inte säga ett ord, utan bara lämna över till skaparen själv: "Kontroll är ledordet för den här leken. I början får man ta ställning till om man vill satsa på Thoughtpicker Witch eller Sakura Tribe-Elder. Antingen manaövertag eller kontroll över motståndarens kortdrag med andra ord. I båda fallen gäller det att snurra runt lite varelser mellan spel och gravhögen. Ju långsammare lek man möter desto bättre brukar det visa sig att satsa på Thoughtpicker Witch. Stinkweed Imp och Shambling Shell andvänds på kort sikt som skrämselförsvar.
När den omedelbara överlevnaden är avklarad kommer alla enchantments in i bilden. En tidig Sadistic Glee kan lätt förvandla Thoughtpicker Witch till ett monster medan hon gör sitt jobb, en uppbiffad Stinkweed Imp kan liksaså visa sig vara riktigt jobbig. Men den mysigaste kombon återstår. Får man ut en Necromancer's Magemark och en Rancor kan man spela och sacrificea samma varelse om och om igen, sen är det bara att välja om man vill ha länder, +1/+1 counters eller total kontroll över vad motståndaren drar."
Den sista leken i auktionen skapades av min boss, Hoogard, så det är klart den måste komma med. Jag vågar inte tänka på vad han skulle göra annars.
4 Pestilence
4 Dark Ritual
4 Duress
4 Faith's Fetters
2 Circle of Protection: Black
2 Seal of Cleansing
2 Evincar's Justice
2 Rune of Protection: Red
4 Order of Leitbur
4 Daunting Defender
4 Dimir House Guard
2 Desert
8 Plains
2 Secluded Steppe
10 Swamp
2 Barren Moor
Gammal myskombo från way way waaaaaaaay back. Över till the man.
"Leken är tämligen enkel. Få ut Pestilence och håll borta moståndarens varelser samtidigt som dina egnar varelser överlever Pestilence samt håller kvar den i spel. Dimir House Guard finns för att transmuta in i Pestilence samt Evincar's Justice. Förutspår att rött blir den värsta fienden och inkluderar därför två runor mot rött."
Och det var det hele. Auktionen kommer att fungera lite annorlunda i år. Liksom förra året är börjar bjudandet på 8 kort och 25 liv, men i stället för att standingsettan måste välja en lek och lägga ett bud kan han välja att passa till tvåan, som kan välja att passa och så vidare tills någon väljer en lek och bjuder eller tills det kommer till standingsåttan, som måste välja och bjuda. Budgivningen fortsätter sedan tills alla dragit sig ur utom en, och han får då leken. Om han har bjudit 6 kort och 16 liv börjar han varje match med 6 kort på handen och 16 i liv. Man får inte bjuda under sig själv. Man får inte backa på ett lagt bud. Kort är automatiskt värda en oändlig mängd liv, så ett bud på 7 kort och 25 liv är lägre än ett bud på 8 kort och 1 liv.
När en lek väl blivit färdigbjuden börjar denna process om med standingsettan (eller tvåan om det var ettan som knep första leken) tills varje spelare har varsin lek och endast en lek återstår (som ett slags omvänt Hela havet stormar). Sedan är det bara att spela, vinna och stoppa cash i fickan.
Lycka till, allihop.