Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 643 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1895 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

SvM
Auktionslekarna är utvalda

Inskickningen av auktionslekar är avklarad. Ungefär femtio lekar skickades in, allt som allt, och det var faktiskt riktigt knepigt att välja ut de nio som ska auktioneras ut i finalen på Svenskamagicmästerskapen. Lekarna är i alla fall utvalda, och jag hoppas att de utgör en bra blandning av lektyper, färger och flavour kontra power.

av Priceguy
22:23, 22/5 -05
läst 3154 ggr.
Skriv ut artikel
0 kommentarer

Innan jag går över till att presentera lekarna, vill jag förklara hur auktionen kommer att gå till. Startbudet är 8 kort och 25 liv (vi apar efter Invitational på den punkten). Den som leder i standings börjar med att välja en lek och lägga ett bud. Standingstvåan får sedan lägga ett bud eller dra sig ur budgivningen på den leken. Har man en gång dragit sig ur får man inte lägga fler bud på den leken. Budgivningen fortsätter tills alla dragit sig ur utom en, och han får då leken. Om han har bjudit 6 kort och 16 liv börjar han varje match med 6 kort på handen och 16 i liv. Man får inte bjuda under sig själv. Man får inte backa på ett lagt bud. Kort är automatiskt värda en oändlig mängd liv, så ett bud på 7 kort och 25 liv är lägre än ett bud på 8 kort och 1 liv.

Nio lekar har kommit med vilket innebär att en av dem inte kommer att spelas i finalen. Vilken, undrar man?

Över till lekarna. Först ut är Wollblads vampyrlek "Give us blood".

3 Vampire Bats
4 Vampire Hounds
2 Sengir Bats
1 Baron Sengir
1 Grandmother Sengir
1 Sengir Vampire
1 Arrogant Vampire
1 Krovikan Vampire
1 Mephidross Vampire
1 Ravenous Vampire
1 Repentant Vampire
1 Skyshroud Vampire
1 Treacherous Vampire
3 Word of Command
2 Vampiric Embrace
2 Vampiric Touch
2 Vampiric Feast
3 Torture
2 Gaze of Pain
3 Vampiric Tutor
4 Dark Ritual
3 Lake of the Dead
17 Swamp

Den här leken representerar auktionens starkaste flavour. Flavourn flyter, bubblar och strömmar omkring den. Med Wollblads egna ord:

"Vampyrer i massor, enda undantaget är Grandmother Sengir.

Förklaring till övriga tveksamma kort:

1) Word of Command - vampyrer är kända för sin hypnotiseringsförmåga.
2) Gaze of Pain - se Word of Command.
3) Torture - har citat från Grandmother Sengir och är något som vampyrer kanske pysslar med på lediga stunder.
4) Dark Ritual - hur blev de annars vampyrer? Se även Lake of the Dead.
5) Lake of the Dead - denna är mest spelteknisk eftersom det mesta i leken kostar smått fantastiska mängder mana. Men om jag vore vampyr och anlade en sjö i min trädgård skulle det nog vara en sådan här sjö."

Jo, det får vi väl hålla med om. Lake of the Dead verkar vara precis den typ av sjö som en vampyr gärna skulle sitta och spana ut över med ett champagneglas blod i handen.

Nästa lek är Thiraxodons alvlek "Alvkannibaler".

4 Llanowar Elves
4 Fyndhorn Elves
3 Quirion Ranger
3 Birchlore Rangers
4 Wood Elves
4 Sylvan Messenger
4 Multani's Acolyte
4 Glimpse of Nature
4 Food Chain
3 Titania's Chosen
3 Heedless One
2 Concordant Crossroads
15 Forest
3 Gaea's Cradle

Detta är en av auktionens kombolekar, ett slags variant på Food Chain Goblins, men en obegripligt mycket coolare version som dessutom vinner på Heedless One eller Titania's Chosen. Bättre blir det knappt.

Thiraxodon:

"Få ut Food Chain, spela Glimpse of Nature och Sylvan Messenger coh fortsätt pumpa ut alver tills du hittar en Concordant Crossroads och anfall med några enorma Heedless One och Titania's Chosen. Som många kombolekar kräver denna en del mullande för att få bra starthänder. Leken är även kapabel att gå gå av "till hälften" med bara delar av kombon tillgängliga.

Sedan har vi eifel_tornets myrlek "Genesis Myr".

4 Myr Servitor
4 Myr Moonvessel
4 Myr Retriever
4 Lodestone Myr
4 Genesis Chamber
4 Silver Myr
4 Myr Enforcer
4 Leaden Myr
3 Coat of Arms
3 Skullclamp
4 Urza's Tower
4 Urza's Mine
4 Urza's Power Plant
10 Island

Även denna lek är lite av en kombolek, även om den vinner på en enorm mängd små myror eller en jättestor Lodestone Myr. Över till eifel_tornet.

"Leken bygger på att spela ut Genesis Chamber, lägga mycket myror och sedan vinna med Lodestone Myr eller Coat of Arms. Skullclamp och Urzatron finns där för att göra detta lite snabbare. Jag spelade denna leken innan Skullclamp bannades (lite annorlunda dock) och det gick rätt hyfsat, brukade vinna med ca 60 st 60/60."

Vem är modig nog att spela Coat of Arms i creature type-formatet? Eifel_tornet är det i alla fall.

In på auktionens kontrollek, mholmboms fågellek "Feathers, feathers and more feathers".

4 Sage Owl
4 Spire Owl
4 Soulcatcher
4 Keeper of the Nine Gales
4 Raven Familiar
4 Thieving Magpie
1 Lieutenant Kirtar
1 Kangee, Aerie Keeper
1 Aven Brigadier
4 Soulcatchers' Aerie
4 Battle Screech
4 Airborne Aid
4 Seaside Haven
10 Island
7 Plains

Dra kort, dra fler kort, snoka lite, dra några kort till, gör dina fåglar större, flyg över för vinsten. Eller, som mholmbom själv uttrycker det:

"Spela lite flaxande creatures, leta lite fler flaxande kort, låt fjädrarna flyga. Hur kan det gå fel? Krax krax ..."

Hur indeed.

Alla creature type-format måste innehålla en sliverlek, och här är denna auktions: Scryb_Sprites lek "Sliver Madness".

4 Muscle Sliver
4 Crystalline Sliver
3 Heart Sliver
2 Quick Sliver
1 Sliver Queen
1 Sliver Overlord
2 Winged Sliver
1 Ward Sliver
2 Synapse Sliver
1 Magma Sliver
1 Brood Sliver
1 Essence Sliver
2 Acidic Sliver
2 Disenchant
4 Brainstorm
3 Repulse
2 Seal of Strength
4 City of Brass
3 Adarkar Wastes
3 Brushland
2 Yavimaya Coast
3 Wooded Foothills
1 Sulfurous Springs
2 Forest
3 Mountain
1 Plains
1 Island
1 Flooded Strand

En massa olika Slivers i en härlig röra, med en riktigt otäck manabas. Vad säger Scryb_Sprite själv?

"Leken är ganska simpel. Det går ut på att lägga ut så många Slivers som du behöver för att döda motståndaren. Under tiden slåss man med dom man har. Och utnyttjar Repulse för att ta bort stora farliga varelser. Brainstorm använder man för att få upp kort snabbare."

Då var det dags för Felix råttlek "Attans". Nej, jag vet inte heller vad han menar med det namnet.

10 Swamp
4 Chrome Mox
4 Polluted Delta
1 Island
4 Carrion Rats
4 Aether Vial
4 Ravenous Rats
3 Nezumi Graverobber
3 Nezumi Shortfang
4 Night's Whisper
4 Cavern Harpy
4 Chittering Rats
2 Throat Slitter
4 NekRATaal
3 Marrow-Gnawer
2 Ink-Eyes, Servant of Oni

Det är råttor, det är kort som funkar med råttor, och det är NekRATaal. What's not to like? Felix:

"Leken är en version av råttleken som funkar okej i Online Extended. Aether Vial/187-råttor/Cavern Harpy är den uppenbara kombon (och låset). Leken skriker synergi och är riktigt bra, har guldfiskat en del. Att Nekrataal är med är imo genialt."

Från de minsta djuren till de största, med barbapappas draklek "Sneaky Dragons".

1 Yosei, the Morning Star
1 Keiga, the Tide Star
1 Kokusho, the Evening Star
2 Ryusei, the Falling Star
4 Birds of Paradise
4 Eternal Witness
4 Llanowar Elves
1 Zo-Zu the Punisher
4 Time of Need
1 Gamble
4 Sneak Attack
4 Molten Rain
4 Pillage
3 Sensei's Divining Top
10 Forest
8 Mountain
4 Karplusan Forest

Leta reda på drakarna med Gamble och Time of Need, få ut Sneak Attack, hugg en gång och få myseffekter när draken dör i slutet på rundan. Plocka upp draken med Eternal Witness och gör om det. Som barbapappa själv säger:

"Leken går ut på att man lägger Sneak Attack och sedan letar man sig en lämplig drake med Time of Need. Med bilden på Sneak Attack i baktanke så tänkte jag att det måste vara tufft att göra en drak-lek. En lek som finner sina svar med drakar helt enkelt."

Jag skulle i förbifarten vilja nämna att draken på Sneak Attacks bild är den som blir anfallen, inte den som anfaller, men så är jag ju också helt anal.

Nästa lamm till slaktbänken är Sadegs druidlek "5c-Druids".

4 Diligent Farmhand
4 Yavimaya Elder
1 Joiner Adept
4 Sylvok Explorer
3 Infused Arrows
1 Yavimaya's Embrace
1 Groundskeeper
3 Sterling Grove
1 Overgrown Estate
2 Global Ruin
2 Eladamri's Call
3 Allied Strategies
3 Nantuko Cultivator
1 Kamahl, Fist of Krosa
1 Collective Restraint
1 Genju of the Realm
4 Werebear
13 Forest
2 Island
2 Plains
1 Mountain
1 Swamp
1 Undiscovered Paradise
1 Gaea's Cradle

Den här leken spelar tamigfan bara roliga kort. Man letar kort med Sterling Grove och Eladamri's Call, det finns en liten toolbox, man får spela alla färger och om man är cool nog kanske man får vinna på Genju of the Realm. Sadeg:

"Använd druiderna för att accelerera ut domain och börja droppa bomber, alternativt vinna snabbt med en fet Cultivator och Werebears med threshold."

Kort och koncist, men poängen går fram.

Sist men absolut inte minst har vi den lek som antagligen är min favorit i auktionen, Filles ninjalek "Fear of the dark".

4 Ninja of the Deep Hours
3 Okiba-Gang Shinobi
2 Mistblade Shinobi
2 Throat Slitter
2 Higure, the Still Wind
1 Ink-Eyes, Servant of Oni
1 Skullsnatcher
1 Walker of Secret Ways
4 Ornithopter
4 Aven Envoy
2 Thalakos Seer
3 Shuriken
3 Shadow Rift
3 Devour in Shadow
2 Cover of Darkness
7 Island
6 Swamp
4 Polluted Delta
4 Underground River
1 Minamo, School at Water's Edge
1 Shizo, Death's Storehouse

Den här leken har precis allt. Den har flavour (shadow, Devour in Shadow, Cover of Darkness) samtidigt som flavourkorten är riktigt bra i leken. Den har små meningslösa djur som ingen spelar med, men som blir bra tillsammans med ninjorna. Den har ninjor. Den har Thalakos Seer, som är ett så smart tillägg till en ninjalek att Fille borde få Nobelpriset. Som om allt detta inte vore nog, så har Fille dessutom författat följande:

"Ninjor lever ett sällsamt liv. De rör sig ljudlöst i skuggan utav andra. Deras uppdrag utförs minutiöst och utan några frågor. Till sin hjälp har de inte bara skuggorna och mörkret, utan även extremt dödliga vapen i form av kaststjärnor. Finns det något svar på dessa skuggornas lakejer? Deras elvatusenåriga historia talar sitt tydliga språk... Att bråka med en ninja är allt som oftast det sista du gör."

Jag visste inte att det fanns ninjor för elvatusen år sedan, men nu vet jag bättre. Hur skulle den här leken inte kunna komma med i auktionen? Det är ju helt omöjligt.

Det var alla nio lekarna som kom med. Det fanns en hel del nära missar och jag har en honourable mention som jag måste visa er om jag inte ska skämmas i resten av mitt naturliga liv, men innan dess vill jag påpeka att det kom in femtio lekar, så snälla, fråga inte varför just er lek inte kom med. Att besvara 41 sådana frågor blir drygt i längden.

Med de orden vill jag visa er von_Schnigels elefantlek, som bär det genialiska namnet " Armodons - these are their last days, but they will not leave without being picked for the SvM-championship". Tyvärr blir de nog tvungna till det.

2 Trained Armodon (7)
2 Endangered Armodon (5)
2 Crazed Armodon (10)
2 Vintara Elephant (14)
2 Rogue Elephant (17)
2 Wild Mammoth (11)
2 Metamorphic Wurm (19)
2 Rabid Elephant (9)
4 Call of the Herd (13)
4 Assault // Battery (15)
4 Elephant Resurgence (16)
3 Elephant Guide (20)
3 Elephant Grass (18)
6 Elephant Graveyard (12)
14 Forest (1)

1 Gaea's Cradle (2)
1 Desert (3)
1 Oasis (4)
1 Quicksand (6)
1 Grand Coliseum (8)
1 Shivan Oasis (4)

von_Schnigels beskrivning: "För länge, länge sedan, i en djup, djup skog(1) levde en fredlig men likväl märklig varelse, lik en elefant men betydligt större och med fler horn och betar. Vi känner dem som armodonerna, men vad de själva kallade sig eller vad de kallades av de samtida jägarna förblir dolt i historiens dunkel.

En dag trädde en annan elefant ut ur Gaeas trygga vagga(2) in i en glänta i djungeln, detta var Slusken(17), en inte fullt lika taggig, men desto våldsammare kusin till armodonerna. Den hade en förkärlek till att fälla alla träd som kom i dess väg istället för att helt enkelt gå runt dem, en ovana som snart satte sina spår.

I takt med att skogen försvann ersattes den av en ofruktsam öken(3) och armodonerna tvingades ge sig ut på en lång och ödesdiger vandring, i sanning, detta var den sista tiden för det stora flertalet av dem.

Elefanterna vandrade genom öknen mellan spillrorna av skogen och oaserna(4). Till oaserna hade också en grupp upprätgående primater sökt sig, de var utrustade med enkla, men inte dessto mindre dödliga vapen och bar andra djur hudar ovanpå sitt eget. Djuren som kallades "människor" kom att bli den största faran(5) för armodonerna - värre än öknens hetta och eller den förädiska kvicksanden(6).

Människorna förföljde armodonerna, de jagade dem för köttets skull, för att tämja(7) eller för att släpa dem till arenor(8) där de roade sig med att se dem utkämpa långdragna och plågsamma dödskamper. Många elefanterna slogs hellre till sista blodsdroppen mot mäniskorna än lät sig infångas - som vore de besatta.

Människorna kallade dem "rabiata"(9) och "galna"(10).

Andra lät sig vackert infångas men lät sig aldrig styras, utan förblev vilda(11) till sitt sätt, trots ryttarna uppå deras ryggar.

De flesta flydde dock sina plågoandar, iväg från oaserna genom öknen och ut på de vidsträckta grässlätterna(18) som många år senare blev uppkallade efter dem. Färden var för de flesta av dem dock dömd att sluta långt innan de nått fram, något som de många(hela 6st faktiskt) elefantkyrkogårdarna(12) bär vittnesmål om.

Några få av armodonerna hade till fullo låtit sig tämjas och hörsammade noga sina nya herrars kall(13), tacken uteblev dock och istället blev de enkla brickor och redskap i människornas interna maktkamper. Människorna brukade sin magi på armodonerna för att öka deras stridbarhet, men istället blev de omöjliga att kontrollera av sina skötare(14) och kastades därför vårdslöst in i strider som var omöjliga att vinna(15).

Slutligen fanns inte en enda levande armodon att finna, i hela vidsträckta världen.

De mänskliga magikerna var dock som besatta av tanken på armodonernas ojämnförliga styrka i strid, och lät inte ens det faktum att alla numera vad döda stoppa dem. Nej, istället sökte upp de gamla kyrkogårdarna och kvicksandshålen och använde sina krafter för att återkalla(16) armodonerna till strid och förstörelse, ett kall många av dem följde. Det var dock inte bara förruttnande armodoner som reste sig ur gravarna.

I dess mörker hade hade den blandningen av misslyckad mänskliga magi, förruttnelse och likmaskar frambringat en ny fruktansvärd varelse, en monstermask(19) som slukade allt som kom i dess väg.

Magikerna stod handfallna - det här var något långt utanför deras kontroll. Vad skulle de göra? De visaste av dem återvända till elefantkyrkogårdarna för att söka de tidlösa armodonandarnas vägledning(20)..."

Mycket mer genialiskt än så blir det inte.


BELÖNAD! Denna artikel blev belönad med 100 krediter . Grattis Priceguy! Vill du också skriva för SvenskaMagic och ha chansen att vinna krediter? Skriv in din artikel här på siten, klicka länk längst upp! :)

 

Artikel-feedback

Ingen har kommenterat "Auktionslekarna är utvalda" än.


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!