Intervju
Intervju med Martina Pilcerova

Bättre sent än aldrig - här kommer min intervju med krigarkvinnan Martina Pilcerova!

av vampiric_ninja
18:00, 5/5 -12
läst 3298 ggr.

vampiric_ninja: Hej, Martina. Tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Din bakgrund som konstnär är väldokumenterad, men jag skulle vilja veta mer om dig som person. Du kommer från Slovakien, eller hur? Bor du fortfarande där? Vem är egentligen Martina Pilcerova?


Martina Pilcerova: När jag föddes var det fortfarande Tjeckoslovakien, men jag bor i staden där jag växte upp. Jag gillar att resa världen över, men på något vis älskar jag att återvända till mitt land, och vandra genom skogarna med min kamera. Jag gillar att besöka gamla slott, och att träffa folk som håller på med historisk fäktning. Själv är jag dock mer inne på iaido, vilket handlar om strid med katanasvärd (1). Till sist - och jag borde förmodligen inte berätta om det här - är jag lite besatt av att spela mina blood elves i World of Warcraft så fort jag får tid över.

v_n: När jag skummar igenom din meritlista inser jag att du har gjort ett betydande arbete inom många områden, alltifrån spel till serietidningar och bokomslag. Vad jag skulle vilja veta är dock var allting började, det vill säga när du började måla och skaffade dig ett intresse för fantasy och sci-fi. Ledde det ena till det andra eller..?

MP: Först ritade jag bara. Vad som helst. Jag började rita så fort jag kunde hålla en penna. Sedan kom mitt intresse för amerikansk västern, huvudsakligen på grund av att jag såg Winnetou som barn. Européer borde veta vad jag pratar om! (2)
Vänta, nu ljuger jag lite, som barn ville jag egentligen bli astronaut, men jag hade ingen aning om att något som science fiction existerade! Den verkliga SF-febern började när jag såg Stjärnornas Krig för första gången. Jag föredrar att läsa sci-fi och gillar bara ett fåtal fantasyförfattare, främst Tolkien, George R.R. Martin och den polske författaren Sapkowski, som är fantastisk.
Darksteel Ingot
v_n: Har du en ateljé eller arbetar du hemifrån? Hur viktig är omgivningen för dig när du arbetar?

MP: Jag har en ateljé hemma. Jag kan inte avgöra om det är hemma eller en ateljé, det är en blandning. Jag behöver utrymme för att kunna arbeta ordentligt.
Jag har arbetat utomlands under vissa projekt, exempelvis för två filmbolag - ett i Los Angeles och ett i Berlin. Jag designade också Ravnica-länder i Seattle, men på något vis måste jag omges av min egen miljö där jag är ostörd och har tillgång till alla böcker och andra resurser..

v_n: Vad inspirerar dig som konstnär? Hämtar du inspiration någonstans utanför konstvärlden?

MP: Ja, den mesta inspirationen kommer alltid från annat. I min mening är det enda sättet att skapa något originellt. Jag tittar ofta igenom andra konstnärers arbeten, men det är något du kan lära dig ifrån, inte något du ska låta dig inspireras för mycket av. Ofta kan saker omkring oss ge fräschare idéer, speciellt när de kombineras på oväntade sätt.

v_n: Du har arbetat med Magic the Gathering nästan ett decennium nu, och besökt så olika platser som metallvärlden Mirrodin, den myllrande staden Ravnica och Lorwyns förtrollade skogar. Om du blickar tillbaka, vilken expansion passade din konstnärliga stil bäst?

MP: Jag gillade Ravnica, fast bara tills jag var tvungen att göra hundratals fönster på olika byggnader. Av någon anledning kände jag mig ganska ok med Kamigawa. Lorwyn passade mig inte bra målermässigt, eftersom jag gillar sci-fi mer än fantasy, och Lorwyn hade väldigt mycket sagostämning.

v_n: När vi ändå är inne på ämnet, vad tycker du om den senaste settingen, Innistrad?

MP: Jag gillar Innistrad, mörkt och fint. Förmodligen kände jag mig lite tungsint när setet kom för det kändes väldigt bra att jobba med de målningarna.

v_n: Du har gjort ungefär samma mängd föremål och stilsamma miljöer (som equipments och länder) och actionbilder med olika figurer och mycket som händer. Medan det mer actionorienterade arbetet kanske framstår som mer spännande för vissa, finner jag det atmosfäriska och suggestiva mer intressant. Vad föredrar du?

MP: Det beror på! Jag avskyr verkligen att behöva göra samma sak om och om igen. Vid en tidpunkt var jag tvungen att bara göra artefakter som antingen låg på marken eller svävade i rymden, och det drev mig till vansinne. Samma sak hände när jag gjorde kort för Warcraft (3).
Av denna anledning var jag väldigt glad när jag fick arbeta med några varelser och en massa djur. Jag behöver variation, och när ämnen upprepas blir jag snabbt uttråkad och målningarna kan bli ointressanta för mig.
Hornet Queen
v_n: Vid ett tidigare tillfälle berättade du för mig att du arbetar med nya kort och har en deadline som närmar sig. Det vore intressant att veta hur tuffa deadlines ni har. Ger Wizards er gott om tid?

MP: Wizards har alltid liknande deadlines, och det är ett fast datum. Man kan inte vara sen, för då kan det bli problem! De ger oss ett rimligt antal illustrationer att göra, problemet är bara när deadlines krockar med andra arbetsgivare. Till exempel skulle jag göra omslag för tjeckiska och tyska samlarutgåvan av Game of Thrones-böckerna. Förläggaren sa att han behövde nästa omslag om exakt en månad och jag insåg att mina Magic-målningar skulle vara färdiga ungefär samtidigt. Det är då det börjar bli tufft. Bokserier som Game of Thrones kan komma ut en gång om året, men det kan vara oftare än så och det är omöjligt att veta i förväg hur förläggaren vill göra..

v_n: Är du bekant med de andra Magic-illustratörerna?

MP: Ja, de flesta av oss i kärnan av MtG-illustratörer känner varandra. Är det inte personligen från signeringar, så är det från konvent eller Facebook. Vi kollar ofta in varandras målningar och pratar igenom saker.

v_n: Ok, coolt! Vissa inkarnationer av Batman-skurken Clayface har förmågan att tillfälligt kopiera andras färdigheter. Om du kunde låna stilen och färdigheterna från en annan Magic-illustratör för en dag, vem skulle det vara?

MP: Hm... Förmodligen Greg Staples!

v_n: Bra val! Tack för din tid, Martina, och lycka till framöver!


FOTNOTER
1) Det bör kanske förtydligas att iaido handlar om svärdskonst, inte att hugga folk i småbitar.
2) Winnetou är ursprungligen en boktrilogi av den tyske författaren Karl May. Händelserna i böckerna är beskrivna i förstapersonsperspektiv av tysken Old Shatterhand, och kretsar mycket kring de vitas expansion i Amerika. Jag antar att det finns någon gammal animerad tv-serie eller dylikt. Jag har ingen aning. Winnetou var nyheter för mig!
3) Antar att hon menar WoW, samlarkortspelet.

 

Artikel-feedback