Magic the Gathering
Magic the Gathering29265 MEDLEMMAR 999 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1742 ARTIKLAR
Sortera efter: datum - namn - artikeltyp - författare

 

Recension [EDH]
Commander Top 15: Amonkhet

Här recenserar jag alla nya set, ur ett Commander-perspektiv.
Top 5 commanders och top 10 spells, samt övriga kort jag anser är värda att nämna inom det här formatet.

Främst bedöms korten efter deras generella spelbarhet i Commander. Ju starkare och mer splashbart ett kort är, samt ju fler olika lekarketyper det bedöms vara bra i, desto bättre betyg får det. Kort som har smala användningsområden kan hamna i topplistan om de är exceptionellt starka, exempelvis att de lätt skapar oändlighetskombos, eller om de är så pass intressanta att de skapar unika situationer eller lekarketyper.

av Vindhjaerta
13:00, 29/7 -17
läst 1820 ggr.
Skriv ut artikel
8 kommentarer




Amonkhet




Topplistan, generaler:




5.

Hapatra, Vizier of Poisons


Vår första general som ger en effekt med -1/-1-counters! Skeleton Ship finns sedan tidigare, men den skapar bara fler counters utan att egentligen göra något vettigt med dem.
Den här leken bygger praktiskt taget sig självt; Släng in de bästa korten som skapar -1/-1-counters, lägg in några kort som ger support för tokens, klart! Wincons kan vara allt från Craterhoof Behemoth till Triumph of the Hordes (det sistnämnda ger dig drösvis med tokens när folk tvingas blocka, win/win!).
Helst av allt vill du ha kort som ger motståndarnas kort -1/-1-counters, exempelvis Contagion Engine, Trigon of Corruption eller Carnifex Demon, men även kort såsom Dusk Urchins och Grim Poppet är bra då de har effekter som utnyttjar att de själva har -1/-1-counters på sig.
Harbinger of Night, Black Sun's Zenith och Midnight Banshee är bra även fast de dödar dina befintliga tokens, då de oftast skapar ännu fler än du hade från början och dessutom rensar spelplanen.

Över lag så skulle jag rekommendera att undvika instants och sorceries som skapar enstaka counters, använd dig istället av större one-shot-effekter eller permanenter som kontinuerligt kan skapa counters. Specifika mekaniker såsom wither eller infect kan vara bra för att skapa counters; Cauldron of Souls ger dina varelser -1/-1-counters genom en fördelaktig effekt. Blight Sickle, Fang Skulkin, Corrosive Mentor är alla bra sätt att skapa counters genom combat.
Du vill även ge din general unblockable på något sätt, då hon inte riktigt tål att anfalla in i saker som kan blocka. Vad som helst från Whispersilk Cloak till Trailblazer's Boots fungerar.

Som en av de 99 kan jag bara tänka mig henne i någon sorts lek baserad kring -1/-1-counters som använder sig av en random flerfärgad general bara för att få tillgång till fler färger. Vi lär nog oftast se Hapatra i sin egen lek dock.

4.

Temmet, Vizier of Naktamun


Det är alltid roligt med lite annorlunda generaler, i det här fallet har vi fått token voltron.
Grunden till den här leken är givetvis stora tokens, så spela hellre kort såsom Phyrexian Processor över kort som Increasing Devotion. Du kan alltid dubbla unblockable-triggern med Strionic Resonator för att göra fler tokens oblockbara, men du tjänar fortarande mest på att använda dig av enstaka men stora tokens framför en större hög med småttingar.
Några exempel på bra kort att spela med: Phyrexian Rebirth, Stitcher Geralf, Clone Legion, Mimic Vat, Rite of Replication och Saheeli's Artistry.
För att pumpa dina tokens ännu mer så kan du spela equipments, precis som vilken voltron-lek som helst. Sword of Feast and Famine, Loxodon Warhammer, Inquisitor's Flail, m.fl.

Åh, och tänk på att svärden som ger protection från blått och vitt hindrar Temmet från att targeta, så ha det i åtanke om du spelar med dem.

Som en av de 99 tror jag inte att Temmet kommer att hitta ett hem, jag känner inte till en enda token-lek som skulle vilja använda sig av det här kortet. Räkna med att se honom enbart i sin egen lek.

3.

Bontu the Glorified


Det är alltid trevligt att ha en sacrifice-effekt i command zone, i synnerhet då drain och scry är två starka effekter, det är bara synd att aktiveringskostnaden är 2 mana. Det finns dock några sätt att lösa situationen på, eller åtminstone förbättra den något; Då Bontu alltid är en varelse så kan aktiveringskostnaden sänkas med Heartstone till hälften. Detta är en fördel gentemot Theros-gudarna då dessa inte alltid är varelser (och när vi ändå är inne på det ämnet så kan jag passa på att nämna Pariah's Shield). Vidare så behöver man ju inte bygga leken som en renodlad sacrifice-lek med tokens, man kan istället bygga leken kring enstaka varelser som ger effekter när de offras, exempelvis Kokusho, the Evening Star eller Mindslicer, på det sättet så gör det inte så mycket att effekten kostar 2 mana då du inte behöver aktivera den lika ofta jämfört med en token-lek.

Som en av de 99 ser jag dessvärre alldeles för många andra sacrifice-effekter som är så mycket effektivare än Bontu. Phyrexian Altar, Ashnod's Altar, Viscera Seer, Carrion Feeder, Yahenni, Undying Partisan, m.fl.
Därmed sagt så är hon trots allt en indestructible sacrifice-effekt, så om du vill ha en Yahenni, Undying Partisan med en sacrifice-effekt som faktiskt gör något och inte bryr dig om att den kostar 2 mana, så är hon absolut ett möjligt alternativ. Flesh Carver spelas trots allt i några få lekar här och där, så hon är inte ett helt hopplöst fall.

2.

Rhonas the Indomitable


Av de fem Amonkhet-gudarna så är den här den enklaste att aktivera, allt du behöver är en varelse med minst 2 power och en aktivering från Rhonas så är det klappat och klart. Och du spelar i grönt, att få ut en (eller mer troligt, flera) arga bestar med 4+ power är inga som helst problem.
Deathtouch är ett fantastiskt keyword då du kan använda ping-equipments i stil med Thornbite Staff eller Viridian Longbow för att få tillgång till kontinuerlig removal. Tänk på att Rhonas alltid är en varelse och kan vara equippad och pinga ihjäl saker även om du inte har honom aktiverad genom andra varelser.
Den aktiverade förmågan är aningens dyr för bara +2/+0, men det faktum att den ger trample gör det hela lätt värt det. Trample är en extremt viktig förmåga för grönt då hela den delen av färgpajen bygger på att slå igenom med stora varelser, och då inte alla varelser har inbyggd evasion så är det väldigt bra att ha tillgång till det via generalen.

Som en av de 99 kan jag absolut se Rhonas som ett alternativ till Nylea, God of the Hunt i lekar som tenderar till att anfalla med endast några få men stora varelser. Ezuri, Claw of Progress eller Xenagos, God of Revels exempelvis.

1.

Samut, Voice of Dissent


En general som centreras kring tap-effekter, mycket intressant!
Det mest uppenbara att göra med den här generalen är givetvis att klämma in så många varelser med starka tap-effekter som möjligt. Godsire, Krenko, Mob Boss, Feldon of the Third Path, Intrepid Hero eller Kiki-Jiki, Mirror Breaker för att nämna några av de bästa. Det finns även starka supportkort såsom Rings of Brighthearth och Aurelia, the Warleader som är fantastiska för tap-förmågor.
Det faktum att generalen ger alla varelser haste är extremt starkt i den här situationen, då tap-varelser annars är känsliga på grund av att de måste vänta en tur för att bli av med summoning sickness.
Vidare har man möjligheten att spela leken som voltron, tack vare vigilance, haste och double strike. Riktigt bra för den arketypen. Kläm in några starka equipments såsom Sword of Fire and Ice eller Loxodon Warhammer och kötta på.

Som en av de 99 är kortet begränsat av sitt färgkrav, det är inte många Naya-lekar som jag känner till som specifikt vill spela henne. Däremot är hon trots allt ett kort med väldigt många starka keywords och ger dessutom haste till hela laget, så hon är värd att spela av bara den anledningen. Om din lek dessutom lätt kan ge evasion och kan pumpa upp hennes power så kan hon bli en stark finisher. Starka haste-varelser är alltid bra i det här formatet på grund av alla sweepers som spelas.

Jag valde att sätta henne överst på topplistan av den enkla anledningen att hon är stark, supportar en specifik och sällsynt lekarketyp samt har stor flexibilitet för övrigt lekbygge, vilket gör att vi helst säkert kommer att få se en hel del Samut-lekar framöver.



Topplistan, spells:




10.

Watchers of the Dead


Motståndarna får behålla två av sina bästa kort, vilket gör det här kortet suboptimalt mot kombolekar (som bara bryr sig om några enstaka nyckelkort iallafall), men det faktum att det inte påverkar din egen grav och dessutom rensar (nästan) rent hus hos alla dina motståndare samtidigt gör kortet väldigt spelbart.
Om du vill rensa alla gravar så finns det en hel drös med kort som gör detta, med allt från Relic of Progenitus till Rest in Peace, men problemet där är din egen grav också rensas, något som man i princip aldrig vill. Av den anledningen spelar jag inte de två ovan nämnda gravhatskorten längre, utan föredrar Tormod's Crypt eller dylikt. Detta blir dock problematiskt när jag kommer till metan med väldigt många gravbaserade lekar, där det inte räcker med att exila en enstaka grav.
Så för att summera: Spela det här kortet i metan med många goodstuff-lekar som kontinuerligt missbrukar kort såsom Sepulchral Primordial eller Living Death, undvik det i metan med kombolekar.

9.

Prowling Serpopard


Ett stort problem med Gaea's Herald är att de där nesliga blå magikerna alltid lyckas kontra den vid helt fel tillfälle, vilket alltså är när man försöker spela ut den. Men nu är det slut på det, kattormen kommer till undsättning! En mana dyrare men den går knappt att kontra över huvud taget.
Blå glädjedödare - Gröna hjältar: 0 - 1

8.

Harvest Season


Grönt fick precis ett nytt brutet rampkort!
Det första som bör sägas om det här kortet är att det inte är en rampspell du spelar tidigt i spelet, såvida du inte har en extremt billig general eller råkar ha en eller två varelser med låg CMC på starthanden förstås. Se det här kortet snarare lite som en extremt manaeffektiv Boundless Realms (med betoning på extremt manaeffektiv), d.v.s en rampspell som tar dig från midgame till lategame. Kortet kommer i första hand att kunna brytas sönder och samman i tokenlekar, främst en- eller tvåfärgade sådana, men så länge du har tillräckligt många basics i leken så är kortet spelbart. Även de få lekar som faktiskt gillar varelser som tappar för mana (elf tribal exempelvis) kommer att uppskatta det här kortet extra mycket.

7.

Vizier of Many Faces


En klon för fyra mana med en extra förmåga är alltid fantastiskt. Vi har förvisso redan en hel drös starka kloner sedan tidigare (Phyrexian Metamorph, Clever Impersonator, Dack's Duplicate, Progenitor Mimic, Altered Ego, m.fl.), men även om kortet inte hamnar bland top 5 bästa kloner i formatet så kommer det utan tvekan att ligga bland top 10 en lång tid framöver. Embalm-förmågan är extra bra i lekar som inte har tillgång till vit eller svart reanimering och det här kortet kommer definitivt att övervägas över andra kloner där.

6.

Dusk // Dawn


Weenie- eller tokenlekar som spelar med Retribution of the Meek, Austere Command eller Elspeth, Sun's Champion sedan tidigare kommer fullständigt att älska det här kortet. Inte nog med att du har en ensidig sweeper för en låg manakostnad, du får dessutom ett starkt kortövertag på köpet!
Kortet passar extra bra i Doran, the Siege Tower.

5.

Throne of the God-Pharaoh


Alla kort som innehåller texten "each opponent" och vars effekt skalar på något sätt är alltid värda att titta på en extra gång. I det här fallet så har vi en ny staple för i princip alla tokenlekar någonsin. Inte nog med att kortet är löjligt billigt att spela ut, det triggar dessutom i end step, är färglöst och går lätt att leta upp ur biblioteket med en drös olika effekter (Fabricate, Thalia's Lancers, Shred Memory). Den enda nackdelen med kortet är att varelserna måste vara tappade, vilket oftast innebär att du måste ha attackerat med dem och därmed kanske får några ihjälblockade innan kortet får trigga. Men även om kortet bara triggar på några få tokens så är det fortfarande ett extremt manaeffektivt wincon.

När det kommer till effekter som tappar tokens så är detta lättast att uppnå i grönt. Kort såsom Earthcraft, Cryptolith Rite och Glare of Subdual spelas redan i tokenlekar, men även i andra färger har du allt från Opposition till Angel's Trumpet. I icke-gröna lekar så är det nog dock mer vanligt att du attackerar med dina tokens för att få dem tappade.

Jag vill även poängtera att det här kortet är bra även i lekar utan tokens. Om du anfaller med eller tappar 3 varelser så är det 9 skada totalt på dina motståndare (i en normal 4-spelarmatch)! Mängden skada per mana på det här kortet är brutal.

4.

Oracle


Vad vi har här är en färglös Outpost Siege med en aktiveringskostnad på , vilket är helt fantastiskt bara det. Det som däremot gör kortet riktigt läskigt är att det efter 3 rundor förvandlas till en Aetherworks Marvel utan energikrav. Vilket kort som helst, även länder, helt gratis varje runda är helt galet. Och som inte det vore nog så kan du även missbruka kortet med untap-effekter för att gå riktigt bananas.

Som vanligt är det främst lekar i och/eller som kommer att spela det här kortet, men jag kan även se att vissa kombolekar som gillar att untappa artefakter kommer att salivera över det. Oavsett så kommer kortat garanterat att se se spel.

3.

Vizier of the Menagerie


Varje gång jag har tittat på Garruk's Horde i kortpärmen så har jag alltid tänkt "det här hade varit ett riktigt bra kortövertag om det inte hade kostat 7 mana att spela ut". Magic-gudarna hörde mina klagomål och tryckte samma kort för 4 mana istället, med manafix på köpet som kompensation för att jag fick vänta så länge. Snacka om kundservice!
Du kan trycka in det här kortet i praktiskt taget vilken grön lek som helst, då de flesta gröna lekar är varelsebaserade. Tack vara den inbyggda manafixen så är det extra bra i flerfärgade lekar.

Specifika lekar som kan tänkas uppskatta det här kortet är framför allt Animar, Soul of Elements, som snabbt kan gå bananas med det. Även Hua Tuo, Honored Physician och Momir Vig, Simic Visionary som båda lägger varelser överst på biblioteket.

2.

Pull from Tomorrow


En mana billigare än Blue Sun's Zenith och Stroke of Genius. Att du behöver discarda ett kort är ärligt talat inga problem, då du i bästa fall slänger ett kort som du ändå vill reanimera och i sämsta fall slänger du ett kort du ändå inte behöver. X-spells spelas ju sällan när man har lite mana, så i 99 fall av 100 så kommer du ändå att ha för många kort på handen i slutet av turen och måste slänga en hel drös med kort. Det här kortet kommer lätt att spelas mycket i formatet framöver.

1.

Anointed Procession


Jämför man gröna och ickegröna tokenlekar så har grönt historiskt sett alltid haft övertaget då de har effekter som dubblar mängden tokens. Det är svårt för exempelvis en monovit lek att klå resursövertaget som skapas av Doubling Season och Parallel Lives. Men nu har det blivit ändring på det! Nu kan lekar såsom Kemba, Kha Regent och Teysa, Orzhov Scion också producera löjliga mängder tokens.
Jag lovar er, om ni möter en vit tokenlek framöver, även en som också innehåller grönt, så kommer det här kortet till 100% garanterat att finnas med i leken. Om jag någonsin har sett ett kort som verkligen förtjänar stämpeln "format staple" så är det Anointed Procession.
Jag tänker inte ens nämna fler exempel på lekar som kan tänkas spela kortet; Om du spelar en vit lek som innehåller en större mängd tokens så ska du spela med det här kortet, punkt. Och av denna anledning hamnar kortet utan tvekan på förstaplatsen.



Hedersomnämnanden:





I de flesta avseenden en sämre Heliod, God of the Sun. Dina varelser får inte vigilance, du får en 1/1 för samma manakostnad där Heliod skapar 2/1:or och tack vare att de tokens du skapar inte är enchantments så kan du inte heller få mängder med mana via Serra's Sanctum, eller trixa med kort såsom Skybind. Det bör även tilläggas att jag anser att devotion-mekaniken för Theros-gudarna är bättre då du kan aktivera dem med vilken färgad permanent som helst, i den här leken måste du specifikt få ut varelser på spelplanen och då generalens aktiveringskostnad är hela fyra mana så kan du inte helt förlita dig på endast generalen för att skapa tokens. Detta gör att du måste dedikera en hel drös med kort i leken endast till att aktivera generalen, vilket tvingar leken till att bli en ren token-lek.

Så är Oketra helt värdelös? Nej, absolut inte. Hon är utan tvekan sämre än Heliod, men sämre är inte nödvändigtvis samma sak som dålig.
För det första är Oketras aktiveringskostnad , vilket bör ses som en marginell fördel då du kan skapa fler tokens än Heliod om du har drösvis med färglös mana till övers (antalet Plains begränsar ju tokenskapandet, och dubbelt så för Heliod). Färglös mana brukar inte vara några problem, det är snarare den färgade manan som håller tokenskapandet tillbaka.
Vidare är det faktum att Oketra tvingas till att bli en tokenlek inte något dåligt, då vitt har gott om kort som supportar tokens, det är bara aningens mindre flexibelt.
En annan fördel med Oketra är att hon alltid är en varelse, även om hon inte alltid kan anfalla eller blockera. Det innebär att kort såsom Heartstone och Worship alltid går att använda med henne. Dessvärre är det alldeles för bökigt att bygga henne som en voltron-lek då du tvingas spela så många token-kort, hennes double strike är ju annars alldeles förträffligt för detta ändamål. Däremot kommer du ändå vilja ha några enstaka kort såsom Sword of Fire and Ice då du spelar monovitt, så några få equipments med starka effekter kan utan tvekan dra nytta av hennes double strike när hon är aktiv.

Som en av de 99 ställer jag mig lite tveksam till henne. Heliod spelas i princip undantagslöst i diverse lekar för hans vigilance-effekt, tokenskapandet är mer en bonus. Oketras enda bidrag till leken är hennes tokenskapande och 4 mana är alldeles för ineffektivt för detta.
Warrior tribal lär dock vilja spela henne, och hon är trots allt fortfarande en token-skapare som är indestructible om du har svårt att hitta andra token-skapare till din lek. En mana billigare än Myr Matrix, alltid något.


För att vara en blå general som drar kort så var den här rätt underväldigande. Fyra mana för att dra ett kort är inte speciellt imponerande faktiskt, och att plocka upp länder till handen är ingenting du vill göra utanför en lek specifikt dedikerad till att fippla runt med mycket länder varje runda. Och att ha 7+ kort på handen låter lättare än vad det faktiskt är; I början av matchen vill du alltid spela manastenar och dylikt för att bygga upp dina resurser, i mitten av matchen är du fullt upptagen med att spela removal i hot eller spela ut dina egna för att inte bli ihjälslagen. Det är först i lategame som du kommer att ha tillräckligt med kortdrag för att ha handen konstant fylld med kort, vilket gör att den här generalen praktiskt sett endast kommer att användas som finisher.
Men även om blått har flertalet generaler som drar kort bättre än denna, så är det fortfarande en general som drar kort. Om du vill ha en blå general som inte ser lika hotfull ut på spelplanen som exempelvis Azami, Lady of Scrolls så kan Kefnet vara ett lämpligt alternativ.

Som en av de 99 ser jag verkligen ingen anledning att spela honom andra blå kortdrag, möjligtvis med undantag för den femfärgade landleken som kanske kan tänkas hitta en plats för honom.


Min första tanke när jag såg det här kortet var "ah, definitivt 'It's a trap!'-material". Saken är nämligen den att oavsett vilken lek du än bygger så vill du aldrig ha ont om kort på handen. Du kanske vill vänta med en specifik removal då du vet att motståndarna sitter på kort som du bara har ett svar på i hela din lek, eller så kanske du väntar på att de ska spela en sweeper och därför inte vill dumpa hela handen på spelplanen direkt. Oavsett anledning så är det dåligt att sitta i topdeck mode, och om inte annat så är Commander ett format där resursövertag är allt, så om du bara drar ett kort per tur och dina motståndare drar 2-3 per tur så kommer du garanterat att förlora.
Så med detta i åtanke så kändes det som en klar fälla att spela en general som vill dumpa sin hand... men sen tänkte jag till lite; Rött har ju faktiskt numera en hel drös med effekter som är dess egen variant av kortdrag, nämligen "impulsivt kortövertag" eller "spela nu eller inte alls". Jag tänker givetvis på Outpost Siege, Chandra, Pyromaster, Act on Impulse, Stromkirk Occultist och Commune With Lava (och den nya Oracle's Vault). Genom de här effekterna så får du kortövertag utan att för den sakens skull öka mängden kort på din hand. Du kan även använda dig av clue tokens, främst genom Tamiyo's Journal och Magnifying Glass för att kontrollera när du drar dina kort. På det här sättet så får du fortfarande kortövertag men har samtidigt inga kort på din hand och har därmed generalen aktiv.
Sen kan man även betänka det faktum att senare i spelet så kommer du ha så pass mycket mana att du lätt kan börja spela vanligt kortdrag igen, så du kan lägga in något enstaka kort eller två i stil med Mind's Eye eller Staff of Nin för detta ändamål. Ghirapur Orrery är också ett bra alternativ, då få andra spelare kommer att sitta med 0 kort på handen vilket gör att du är den som kommer att dra 3 kort per tur (och du kan alltid discarda med generalen om det behövs).
Så med allt detta i åtanke så har jag bestämt mig för att även om detta inte är en av de bästa röda generalerna, så är den definitivt spelbar.

Den här leken bygger man antagligen bäst med ett tungt reanimeringstema, antingen genom rena reanimeringskort såsom Feldon of the Third Path eller Mizzix's Mastery, alternativ med kort som kan ta tillbaka sig själva från graven exempelvis Flamewake Phoenix eller Devil's Play.
Eftersom du ändå vill ha en (näst intill) tom hand så kan du spela kort som Null Brooch, Nahiri's Wrath, Avaricious Dragon, Grafted Skullcap och Jaya Ballard, Task Mage för god effekt.
Sist men inte minns så vill du antagligen utnyttja kort som kan discardas om och om igen för att utnyttja Hazorets skadeability till max, så allt från Squee, Goblin Nabob till Shard Phoenix fungerar.

Jag skulle kunna tänka mig att det här kortet eventuellt skulle kunna spelas i någon sorts reanimeringslek, men det finns så många bättre kort som discardar kort från handen med bättre effekter så jag betvivlar att vi kommer att se Hazoret utanför sin egen lek.


Den här generalen är lite märklig då han inte alls är bra som minotaur tribal. För det första är tribal en relativt svag arketyp i Commander, för det andra är minotaurer en av de svagare varelsetyperna om man väl får för sig att bygga en tribal-lek, för det tredje så är first strike till alla dina minotaurer en mestadels harmlös förmåga och sist men inte minst så är det aktivt dåligt att ha få kort på handen vilket gör att du sällan kommer att få användning av pumpförmågan (om du inte kör på samma kortdragsprincip som jag nämnde för Hazoret ovan). Du kan absolut spela honom som tribal ändå för coolhetsfaktorn, men egentligen gör han ingenting hotfullt över huvud taget som ledare för minotaurerna.

Det man däremot kan göra är att fokusera på hans sista förmåga; Se till att ha extra mycket kortdrag i leken, equippa honom med unblockable och double strike och gå sedan loss på valfri motståndare. Så länge ditt kortdrag håller måttet så kommer motståndarna snart sitta i topdeck mode medans du fortfarande kan spela ut hot och därmed ta över matchen.
Huruvida den här strategin är bra eller inte återstår att se, men det är antagligen det bästa sättet att bygga den här generalen på.

Som en av de 99 finns det säkert en hel del lekar som kan tänkas spela honom, allt ifrån discard-lekar till reanimeringslekar, problemet är bara att du är totalt beroende av att ge honom som minst unblockable. Men om din lek klarar det så kan han vara användbar.


Jag brukar inte gilla planeswalkers i Commander, då man sällan hinner få så mycket utdelning av dem innan de blir ihjälslagna. Undantaget är dock de planeswalkers som har åtminstone en stark effekt som är i sig värd manakostnaden. I det här kortets fall så är det reanimeringsförmågan, som absolut kan vara värd 5 mana. Lyckas du få några zombies utöver detta, eller till och med en till aktivering av reanimeringsförmågan, så är det bara grädde på moset.
Räkna inte med att få aktivera den sista förmågan, men lyckas du så är det ju givetvis helt fantastiskt. Zombie är en vanlig varelsetyp i formatet, men ytterst få av de allra farligaste korten är zombies så du kommer oftast att rensa praktiskt taget det mesta av värde. Och du kan givetvis spela det här kortet i valfri zombie tribal-lek för god effekt.


Om du har svårt att hantera voltron-lekar så är det här kortet alldeles förträffligt. Och till skillnad från Nevermore så är det även ett bra topdeck då det inte måste spelas i förebyggande syfte utan även räddar dig efter att den jobbiga generalen har spelats ut.


Kombodel för lekar som använder sig av Devoted Druid eller valfritt persist-kort. Egentligen finns det ingen anledning att spela det här kortet över Melira, Sylvok OUtcast, men Melira kostar trots allt några kronor så om du vill begränsa din budget lite och ändå har tillgång till vitt i din kombolek så är det här kortet bättre.


I de flesta fall så kommer Sneak Attack alltid att vara bättre än det här kortet, men det finns några lägen då du definitivt kan ha nytta av det. Framför allt så glänser kortet när du har tillgång till kontinuerlig reanimering, exempelvis om du splashar svart och spelar kort såsom Dawn of the Dead, då du kan trigga ETB-effekter varje runda med ett och samma kort.
Och som vanligt så finns det alltid specifika lekar som gillar kortet, i synnerhet de som gillar att saker offras. Kresh the Bloodbraided, Child of Alara, Sek'Kuar, Deathkeeper och Homura, Human Ascendant exempelvis.


Fling på ben. Det här kortet kan du spela i alla lekar som missbrukar graven på något sätt, extra bra i Kresh the Bloodbraided och Xenagos, God of Revels.
Över lag så vill du helst reanimera (eller blinka) det här kortet om och om igen, men embalm-förmågan är bra att ha vid nödlägen där du saknar reanimering eller i lekar som saknar vitt och svart. Oavsett så är det en extra bonus som bara gör kortet ännu mera spelbart.


Bra kortdrag på ungefär samma nivå som Shamanic Revelation. Att du bara får kort för varelser med power 3 eller mer är till kortets nackdel, men det faktum att du kan skapa en token på en tom spelplan och därmed få garanterat minst ett kort väger upp för detta. Dessutom spelar du ju kortet i en grön lek, varelser med 3 power är inga som helst problem.
Kortet är extra bra i lekar såsom Trostani, Selesnya's Voice och Rhys the Redeemed då det ger dig en token till generalens förmåga om din sida av spelplanen är tom i övrigt.


Det största problemet med planeswalkers i Commander att de oftast bara har några få loyalty counters och därmed dör väldigt lätt då dina motståndare totalt sett oftast har tillräckligt med power för att slå ihjäl dem på en runda eller två. Lite samarbete motståndarna emellan och de flesta planeswalkers dör praktiskt taget omedelbart.
Här har vi vår första planeswalker som kommer i spel med så många counters som du har tillgång till mana, vilket omedelbart gör kortet väldigt mycket hållbarare än praktiskt taget alla andra planeswalkers. Inte ens Karn Liberated eller Nicol Bolas, Planeswalker lär kunna mäta sig med det här kortet i ren överlevnadsförmåga.
+2: Helt okej. Scry 2 är användbart och du får två loyalty counters.
0: Denna förmågan är den som gör kortet spelbart. X på 6-8 bör kunna spela ut praktiskt taget varenda varelse i din lek. Varje runda. Och om du sätter x till en riktigt hög summa i lategame så kommer dina motståndare ha svårt att hantera kortet.
-6: 10 skada med haste och flying är faktiskt riktigt bra. Så snart någon spelar en sweeper så blir du dock av med dina länder, men eftersom du har tillgång till grönt så lär förlusten av två länder inte vara något som helst problem (i lategame vill säga, aktivera inte den här innan du har tillräckligt många länder ute eller tillgång till recursion)


Jag säger inte att det här kortet är gudomligt starkt på något vis, men det är absolut inte dåligt och har definitivt sina användningsområden. Tack vare att du kan cycla det tidigt i spelet så är det aldrig ett dött kort och du kan låta det ligga i graven tills du når lategame, varvid du på valfritt sätt kan hämta upp det igen och börja ta över saker. Kortet gör sig bäst i lekar som lätt kan ta tillbaka enchantments, specifikt Hanna, Ship's Navigator.


6/6 med trample är alltid trevligt, att dessutom få embalm på kortet är som grädde på moset. Det här kortet vill du främst spela i lekar som vill ha stora tokens, exempelvis Trostani, Selesnya's Voice, men det går att spela i praktiskt taget vilken grön lek som helst.


Ramp tidigt i spelet och kortdrag i lategame, riktigt stabilt kort. Låt er inte luras av den dyra manakostnaden, rampdelens manakostnad är acceptabel på 3 mana och även om kortdraget är hiskeligt dyrt så är det ändå värt det då du får båda effekterna på ett och samma kort.


Perfekt i reanimator-lekar, exempelvis Sedris, the Traitor King, Feldon of the Third Path eller Alesha, Who Smiles At Death. Så snart du har ett reanimator-target på handen så kan du spela generalen och få ner det i graven samtidigt.
Du behöver ärligt talat inte ens spela kortet i just en röd lek, förmågan att få ner kort från handen till graven är så pass viktig i reanimator-lekar att mana-reduceringen bara är en bonus.


Riktigt bra kort. Precis som med de andra monumenten behöver du inte spela det här kortet i just en vit lek, utan effekten är så pass användbar att du lätt kan stoppa in kortet i vilket varelsebaserad tokenlek som helst.
Notera att alla monumenten är legendary och i just vita lekar är detta extra viktigt då du kan hämta kortet med Thalia's Lancers.
En riktigt bra lek för det här kortet är Ezuri, Claw of Progress, som snabbt kommer att springa iväg med experience counters om monumentet får ligga kvar i spel.


Det bästa monumentet i min mening. Effekten är så pass generellt bra att du ärligt talat inte behöver tänka alls på att spela kortet i just svarta lekar. Vilken varelsebaserad lek som helst kan spela det här kortet som ett diskret wincon. Ärligt talat så skulle jag vilja påstå att vita blink/studs-lekar är de som kommer att ha mest nytta av det här kortet, då kort såsom Whitemane Lion och Fleetfoot Panther lätt kan trigga monumentet kontinuerligt. Specifika lekar för detta skulle kunna vara Athreos, God of Passage, Karametra, God of Harvests och Ephara, God of the Polis.


Om du spelar grönt så har du tillgång till allt från Nylea, God of the Hunt till Brawn, och i andra färger finns det alltid tillgång till equipments som ger trample, vilket gör att kortet har stor konkurrens. Därmed sagt så kombinerar kortet manareducering med en pumpeffekt och trample, vilket gör det fullt spelbart i gröna varelsebaserade lekar (vilket ärligt talat inkluderar de flesta gröna lekar).


Gigantiska maskar varje tur! Det är kort som detta som vi Commander-spelare lever för.
Du kan antingen fuska in det i spel med Academy Rector eller bara helt enkelt göra som gröna spelare alltid har gjort sedan urminnes tider: rampa skiten ur leken och spela ut kortet runda 4 ändå.
Oavsett hur du löser manakostnaden så är kortet ett starkt wincon.


Det är synd att kortet bara targetar en spelare och därtill kostar mer än ett CSN-lån att spela ut, men effekten är stark och vill man verkligen jävlas med en enskild spelare så är kortet helt klart lockande. När offret för det här kortet väl har slut på varelser så går det utför rätt snabbt.


Rätt bra wincon för kontrollekar faktiskt. Bäst kombinerad med svart så att du kan leta upp den med exempelvis en Dark Petition och vinna samma runda efter att ha spelat den första gången, eller blått för kortdrag för att snabba upp processen.


Stabil exile-effekt. Du vill antagligen behålla den på handen i största möjliga mån för att ta hand om potentiella hot, men om du har bra recursion i leken så är cycle-förmågan väldigt bra.


Jag skulle personligen spela Nylea, God of the Hunt om jag vill ha tillgång till trample och spelar grönt, men det här kortet kan absolut vara spelbart i :a aggressiva lekar.



It’s a trap!





Ni som har följt den här artikelserien ett tag vet vad jag anser om Oblivion Ring-effekter i Commander. Du räddar dig från ett hot kortsiktigt, men får det ännu värre långsiktigt när någon har spelat en sweeper och du sitter där med noll permanenter och motståndaren har fått tillbaka det där farliga kortet igen.


I de flesta fall så kommer någon att blocka det här kortet när du anfaller med det, vilket gör att du oftast bara får ut en användning av det. Elvish Piper kan istället lägga ut varelser flera gånger och kan dessutom göra det i instant speed, vilket alltid gör det till ett bättre val än det här kortet. Har du en haste-effekt i spel så kan du dessutom anfalla med varelsen du lägger ut via Elvish Piper samma runda, vilket inte går att göra med det här kortet då du alltid får ut varelsen efter att du har anfallt.


Kortet kostar förvisso bara 1 mana att spela ut, men du kan bara filtrera mana (till en kostnad) de första tre turerna, vilket gör det till ett uselt topdeck. Om du vill ha artefakter som producerar mycket mana så finns det drösvis med bättre alternativ än det här kortet.


I de flesta vanliga lekar är det här kortet alldeles för långsamt för att vara spelbart. Möjligtvis om du får ut det runda 3 och ingen drar removal på typ 6 rundor, men i alla andra lägen så gör kortet ingenting. Spela Aetherworks Marvel om du vill fuska ut kort istället.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att testa kortet i Atraxa, Praetors' Voice, där du teoretiskt sett kan spela ut kortet även i midgame och samtidigt hinna lägga på tillräckligt många counters tillräckligt snabbt för att kortet ska hinna göra nytta, men jag misstänker att det inte ens där är tillräckligt bra i praktiken. Det enda det här kortet gör är att låta dig spela ut ett extra kort gratis per runda, och så vida du inte spelar en flash-lek så gör valfri manadubblare samma jobb bättre.



Slutord:




Det här setet hade rätt många starka Commander-kort, även om utbudet av generaler var lite tamt. Några av dem var definitivt coola, men framförallt gudarna var en besvikelse. Bland spellsen däremot fick vi mycket fint godis, praktiskt taget varenda kort på topplistan kommer åtminstone jag själv att överväga vid framtida lekbyggen, vilket är ett bra tecken.
Vi fick även några trevliga cycle-länder med basic land types som är värda att införskaffa då de går att fetcha. Starka alternativ (eller till och med komplement) till shock-länder och duals.



 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

Sleeppacific

MEDLEM
Lund
Bra artikel!

17:26:17, 25/8 -17
Vindhjaerta

MEDLEM
Söderköping
Bloodspawn skrev 14:30, 21/8 -17 Når kommer din artikel om HOU? Ser fram emot att läsa den.

Jag hoppas på att jag kan skicka in den imorgon faktiskt :) Tyvärr har jag varit väldigt upptagen efter uppehållet och har hamnat lite efter, men efter Commander 2017 (som bör bli färdigskriven i september) så bör jag vara i fas igen :)

12:22:24, 23/8 -17
Bloodspawn

MEDLEM
Habo
Når kommer din artikel om HOU? Ser fram emot att läsa den.

14:30:17, 21/8 -17
Uppdaterad: 14:31:23, 21/8 -17
Bloodspawn

MEDLEM
Habo
Jag kan tänka mig att Samut, Voice of Dissent kommer att se spel som en av de 99 i Mayael the Anima.

12:12:02, 4/8 -17
Vindhjaerta

MEDLEM
Söderköping
jarger skrev 16:05, 30/7 -17 Även om jag inte håller med dig i allt så är det som vanligt en väldigt trevlig och läsvärd artikel. Tackar mjukast.

Kul att du uppskattar mina artiklar ^_^ Det motiverar mig till att fortsätta skriva.

Det är helt okej att tycka annorlunda ;) Alla våra åsikter är ju formade av våra respektive erfarenheter och tankesätt, och det finns ju egentligen inget rätt och fel i det här sammanhanget, bara olika sätt att göra saker på :)

13:09:24, 2/8 -17
jarger

MEDLEM
Göteborg
Även om jag inte håller med dig i allt så är det som vanligt en väldigt trevlig och läsvärd artikel. Tackar mjukast.

16:05:52, 30/7 -17
mabe

MEDLEM
Västerås
Jättebra artikel - tack!

12:35:01, 30/7 -17
ftFate

MEDLEM
Umeå
"Egentligen finns det ingen anledning att spela det här kortet över Melira, Sylvok Outcast"

Melira fungerar inte med Devoted Druid, men spelar man en av komboanledning bör man ju spela bägge :)

17:13:51, 29/7 -17
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!