Introduktion
Som jag redan nämnt är Merieke en pumpad . Det faktum att hon inte kan tappa upp alls slog mig inte förrän långt, långt senare. Eftersom jag drog parallellen till Shackles antog jag att Merieke även hade samma val vad gäller untap, men den delen verkar ha cuttats på grund av platsbrist. Därför måste man åtgärda detta på något sätt och svaret stavas . Vill man ha någon form av nytta ur Merieke är man smått tvungen att kombinera henne med något och Elixir är grym. Spela ut den turn tre, untap, lägg land nummer fyra, spela Meireke, aktivera henne, tappa upp henne och stjäl något annat.
Esper har faktiskt tre riktigt stabila och spännande commanders. Förutom Merieke har vi även som kommer få en egen artikel senare samt som har en högst relevant ability. Dock lämpar sig Merieke och Evangela bäst som kontroll-commanders eftersom Sydri naturligt vill jobba med artefakter. Just kontroll är vad man bör förvänta sig om man stöter på Merieke i en turnering, även om färgerna tillåter en hel del andra strategier. Du kan troligen komponera någon form av aggressiv lista i stil med Esper Stoneblade i Legacy, men en stor fördel med att ha en commander är att den stärker leken på något sätt. En vettigare commander för en aggressivare variant är , även om man missar svart.
Så, kontroll är alltså det som trivs bäst i och hon vill dessutom ha hjälp från leken för att göra ett bra jobb. Förutom Elixir kan man spela med , , samt en del annat som fungerar som en engångsuntapp.
Förutom att spela Merieke och sno creatures, vad vill man att ens lek ska kunna göra? Personligen vill jag se till att min lek kan dra många kort, spela länder och se till att få igång Merieke med någon form av skydd. Inte helt olikt en helt vanlig kontrollek med andra ord, vilket är en bra plats att vara på. Generellt vill man ha långa matcher så att man verkligen kan utnyttja sitt övertag och därigenom vinna, men ibland måste man se till att få igång en offensiv och därför rekommenderar jag att även inkludera några fler winconditions än Merieke.
Exempellista
Detta är alltså min första Tiny Leaders-lista jag satte ihop och spelade med i en lokal turnering. I min värld var den perfekt och redo att vinna men nu, när jag ser tillbaka på den, finns det helt klart en del skönhetsfel som kunde ha åtgärdats. Se detta som en budgetvariant av vad leken egentligen skulle kunna vara. Dess funktion är dock samma som övriga varianter, nämligen att kontrollera brädet via removal och kontringar samt att generera kortövertag med bra kortdrag och filtrering. Som wincons utöver Merieke, som får anses vara lekens plan A, försökte jag täcka upp det som jag kände kunde bli problem. och fick ingå för att kunna gå brett och flyga över motståndaren för att vinna, samtidigt som man gainar liv och får mer tid. Detta får absolut ses som lekens plan B. Med kunde jag stjäla matcher snabbt, växla från kontroll till aggro över en runda och förhoppningsvis överrumpla motståndaren. Plan C i korta drag. Pland D är som är tänkt att dominera efter att man spenderat massor av removal och kontringar. Hon har även bra synnergi med . Beatdownplanen med och samt eventuellt överblivna tokens presenterar lekens plan E och används mycket sällan. Slutligen har vi plan F, som står för failsafe, som ligger i . Många Standardmatcher vanns med detta kort och Tiny Leaders är inget annorlunda. Det är fortfarande fullt möjligt att milla ut en motståndare, och när alla andra resurser är spenderade och förbrukade tar det inte lång tid att spendera några mana och milla fram en seger.
Kort och gott har leken gott om wincons som dessutom täcker en mängd olika vinklar. Man kan gå brett, stjäla djur, milla och alpha-strika. Med en flexibel uppsättning removal och kontringar kan man hantera det mesta samtidigt som man drar mer kort än motståndaren. En klassisk kontrollek i många avseenden!
Styrkor och svagheter - leken
Lekens styrka ligger helt klart i att kunna dra mer kort och gör mer saker än motståndaren. Byta 1 för 1 är bra och allt över det är bonus. Leken har dessutom bra wincons som är svåra att hantera, mycket tack vare sin olikhet.
Styrkor
- Bra kortövertag och filtrering
- Olika sorters wincons
- Effektiv removal
Svagheter
- Långsam
- Beroende av att få ihop olika bitar
- Färgintensiv
Lekens svagheter är relativt stora. Den är gräsligt långsam och riskerar att bli översprungen innan man kasserat in all value. Man riskerar också att dra dött eftersom man har många bitar som behöver kombineras med något annat för att ge effekt. Dessutom har man en synnerligen oeffektiv commander som man inte kan luta sig mot om allt annat misslyckats.
Styrkor och svagheter - commander
är inte direkt en stark commander på egen hand, utan kräver support från andra kort samt ett visst mån av skydd. Hon är inte något man spelar ut turn tre och förväntar sig att vinna spelet med! Det hon däremot är bra på är att dominera matchen när man väl fått grepp om läget och mot vissa lekar, som Alver, är hon rakt av bruten.
Styrkor
- Ger ett distinkt övertag
- Är svårstoppad när hon väl kommit igång
- Kan vända en match
Svagheter
- Lätt att döda
- Kräver andra kort för att vara optimal
Betyg: 2/5
Obs! Betyget reflekterar enbart ledarens styrka på egen hand. Hur dedikerad leken är att stödja commandern räknas alltså inte med. Det baseras heller inte på hur bra lekar man kan konstruera utifrån de färger och förmågor som commandern har!
Diskussion - Kortval
Hade jag byggt leken i dagsläget hade jag gjort en del val annorlunda. Dock hade jag inte samma erfarenhet eller kortpool för ett år sedan, så det är inte konstigt att en del val som gjordes då inte känns lika bra idag. Lås oss diskutera ursprungslistan och vad som eventuellt skulle kunna uppdateras!
Vad gäller manabasen hade , , och lagts in för att förbättra färgerna. , , och är de kort jag hade övervägt att cutta, mest för att färglösa länder inte varit uppskattat och långsamma länder som inte går att använda direkt är inget jag varit glad över då leken redan är långsam. Ett annat övervägande är att gå ner något manland, men dom har varit bra så jag hade inte rekommenderat det.
För kortdrag och filtrering får man nog anse sig rätt nöjd med det som finns i. , och hjälper leken att fungera medan , och ser till att man drar större mängder med kort. Det finns i övrigt mängder med kort man kan tänka sig att ha med också, som och , men dom kostar en del mana och att förlora liv är inget man är speciellt glad över.
Removalavdelningen kan absolut slipas till en aning. var inte speciellt imponerande, kunde ha uppgraderats samt att och inte tillförde så mycket som jag hade hoppats. I deras ställe hade jag lagt in , och , vilket ger högre effektivitet samt större flexibilitet. De andra removalsen duger precis som de är! Den sista slotten hade jag lagt in med tanke på hur starkt det kortet är!
Lekens wincons är jag överlag väldigt nöjd med. Den enda som varit sådär är , som har svårt att komma igång. Jag hade tveklöst bytt ut henne mot som är ett riktigt hus i Tiny Leaders. Att stjäla djur och minska motståndarens library är ruskigt bra! Jag hade även plockat bort och lagt in för mer råstyrka och flexibilitet.
Slutligen har vi lekens disruptiva del. Jag är nöjd med den men kände ofta att man ville ha en kontring till. Vad som ska ut är dock svårt, troligen , för att ge utrymme för eller . Man skulle även kunna tänka sig att få in eller liknande, men detta adderar fler döda drag senare i spelet, så det är inte intressant för min del.
Erfarenheter från matcher
Nu var det ett år sedan denna turnering ägde rum, men som tur är har jag ett gott minne! Jag ska försöka att återberätta och analysera dem så gott jag kan för att ge er en bra bild av och Esperleken!
Match 1 -
Återigen ställdes jag inför min ärkenemesis Martin och hans stora påse med tricks. Denna gång hade han även den mäktiga vid sin sida, vilket är en skrämmande tanke. Det kändes också lite småjobbigt att man lämnat massor av bra svar hemma till förmån för annat, så detta skulle absolut bli tufft. Game 1 hade jag en helt okej starthand med länder, kontringar samt , vilket jag misstänkte skulle vara en av få vägar till seger. Med svettdroppar rinnande nedför kinderna nådde vi turn 3 och jag knöt nävarna och hoppades på att Martin skulle respektera min öppna mana och inte gå för sin commander. Detta gav utdelning och jag fick möjlighet att bygga upp mer försvar i form av in i mer kontringar. Tillslut spelade Martin ut sin commander vilket jag svarade på med en Counterspell. Martin svarade med en , jag med , Martin med och slutligen jag med , puh! Efter detta kunde jag landa Thopter combon och dra några extra kort, vilket i sin tur lät Martin resolva sin commander, men eftersom jag hade slut på kontringar kändes det meningslöst att sitta med mana uppe. Nu började ett bisart race där Martin slutligen stod med en 17/4:a flying, hexproof, first strike, lifelink, unblockable vilket jag kontrade med att producera 8-9 Thopter tokens per runda. Slutligen kunde min enorma armé av flygare plocka hem game 1 vilket gav oss sådär 5 minuter till resten av matchen. Jag skrapade ihop ett hyfsat försvar och lyckades förhala game 2 tillräckligt för att nå en draw, så vinst till mig med 1-0-1!
Match 2 -
Andra matchen stod Dag för motståndet med sin hord av alver. Jag antog att jag kunde luta mig helt på Merieke i denna match och baserade allt på henne och hennes förmåg att stjäla djur. Game ett hade Dag en långsam start medan jag snabbt kunde landa . När jag sedan fick tappa upp och spela in min commander, döda en alv och stjäla en annan såg läget mycket ljust ut. Efter ett par rundor med land-go kom Dag fram till att han måste spela in tre alver på samma runda för att ens ha chans att tappa upp med en, och när han sedan insåg att jag hade sju kort på handen gick vi vidare till game två. Denna gång var matchen jämnare och Dag pumpade ut alver, vilket jag lyckades hantera med inbrädade . Dag återuppbyggde sitt bräde och spelade in för att försvara sig mot Merieke. I slutet av Dags runda valda jag att ploga Eladamri för att sedan tappa upp och spela in Merieke och Elixir med en mana till godo, vilket förvandlade Dags bräde till stoft. Dag tappade upp och scoopade med på hand men ingen möjlighet att få in en alv som kunde bära den, 2-0!
Match 3 -
Runda 3 skulle jag möta August med sin boroslek. Detta kändes som en hyfsad matchup för mig med tanke på all removal och svårhanterade combos jag förfogar över. Game 1 drog ut på tiden och August anföll mig skoningslöst med med svärd och grejer, vilket tvinga ner mig på låga liv. Jag hade möjlighet att döda kaptenen innan men ville vänta på att tappa upp och spela för maximal utdelning, dock missade jag att ta med August i beräkningen, vilket gav mig en bekymmersamt val: spendera mina 5 mana på att döda allt utom en 1/1:a med eller passa turen utan att göra något och gå till 1 liv. Inget av alternativen lockade men jag valde det senare och föll således ner till 1. Efter att ha rensat brädet hade August ingen mer follow-up utom att spela in sin commander igen utan mana till equipp. Detta gav mig andrum att spela removal, kortdrag samt med redo rundan efter. August missade och drog en blank vilket mig att börja producera tokens och gaina liv. Nån runda senare scoopade August utan att ha hittat mer gas. Game 2 börjar i ungefär samma stil, dock i högre tempo eftersom klockan tickat på. Återigen har jag i spel men inget svärd. När jag tappar upp är det timerunda 4 vilket kommer ge August 1 tur att vinna på. Detta play har jag funderat mycket på eftersom det fanns mycket man kunde ha gjort annorlunda. Jag har efter landdrop 5 länder i spel, samt [/card]Thousand-Year Elixir[/card], August har 5 länder samt en , 0 kort på hand. På hand har jag samt och i graven har jag bös, samt . Detta ser ju onekligen bra ut men problemet är att jag återigen ligger på stadiga 1 liv. Jag väljer att spela Snapcaster och flashbacka , vilket ger August ett par brännspells som out. Jag valde denna line eftersom jag då skulle ha en blocker, kontring samt möjlighet att gaina 1 liv vid behov. August tappar upp och drar iväg en för seger. Efter månader av fundering står det klart vilken line jag borde tagit. Jag borde ha spelat i upkeep och gett flashback. Detta ger mig skydd mot burn, två potentiella blockers samt 1 liv vilket hade minskat August chanser till 0, såvitt jag kan komma på. Men men, vi lär så länge vi lever och jag får nöja mig med 1-1 i resultat!
Detta innebar att tie-breakers skulle avgöra segraren och tack vare Martin var mina bättre och jag stod som segrare med Merieke Ri Berit och respektabla 2-0-1 som slutresultat!
Avslutning
Jag gillar verkligen Esper i Tiny Leaders och är en cool commander att ha att göra med. Färgerna erbjuder grym removal, bra kortdrag, bra filtrering, starka wincons och flexibla svar. Merieke i sig är bra under rätt omständigheter men kan inte ensam mäta sig med många andra ledare, men lekens inneboende styrka kompenserar detta utan problem. För att ha varit mitt första försök i formatet, med begränsad erfarenhet, kortpool och budget är jag mer än nöjd och kommer tveklöst att ta med mig Merieke in i strid igen!
Jag tänkte avsluta med att presentera en uppdaterad lista. Hade jag åkt iväg på en Tiny Leaders turnering med Merieke hade detta varit rätt nära de 60 kort jag skulle tagit med mig!