Magic the Gathering
Magic the Gathering28720 MEDLEMMAR 1004 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1730 ARTIKLAR
Sortera efter: datum - namn - artikeltyp - författare

 

Lekanalys
Tiny Leaders - Merieke Ri Berit

För den första Tiny Leaders turneringen som hölls i Kalmar sökte jag högt och lågt efter en Commander som verkligen sa klick. Plötsligt snubblade jag över en kvinna som satt och tittade på mig. Färgerna var bra och mycket text fanns på kortet vilket definitivt verkade lovande. Efter att ha läst flera gånger började det gå upp för mig att jag hittat min ledare. För vem vill inte ha en superversion av Vedalken Shackles att mumsa på om och om igen? Det har blivit dags att diskutera Merieke Ri Berit som ledare i Tiny Leaders, med alla plus och minus som det medför, spännande!

av Binkabi
10:22, 24/1 -17
läst 4352 ggr.
Skriv ut artikel
13 kommentarer

Introduktion

Som jag redan nämnt är Merieke en pumpad Vedalken Shackles. Det faktum att hon inte kan tappa upp alls slog mig inte förrän långt, långt senare. Eftersom jag drog parallellen till Shackles antog jag att Merieke även hade samma val vad gäller untap, men den delen verkar ha cuttats på grund av platsbrist. Därför måste man åtgärda detta på något sätt och svaret stavas Thousand-Year Elixir. Vill man ha någon form av nytta ur Merieke är man smått tvungen att kombinera henne med något och Elixir är grym. Spela ut den turn tre, untap, lägg land nummer fyra, spela Meireke, aktivera henne, tappa upp henne och stjäl något annat.

Esper har faktiskt tre riktigt stabila och spännande commanders. Förutom Merieke har vi även Sydri, Galvanic Genius som kommer få en egen artikel senare samt Lady Evangela som har en högst relevant ability. Dock lämpar sig Merieke och Evangela bäst som kontroll-commanders eftersom Sydri naturligt vill jobba med artefakter. Just kontroll är vad man bör förvänta sig om man stöter på Merieke i en turnering, även om färgerna tillåter en hel del andra strategier. Du kan troligen komponera någon form av aggressiv lista i stil med Esper Stoneblade i Legacy, men en stor fördel med att ha en commander är att den stärker leken på något sätt. En vettigare commander för en aggressivare variant är Geist of Saint Traft, även om man missar svart.

Så, kontroll är alltså det som Merieke Ri Berit trivs bäst i och hon vill dessutom ha hjälp från leken för att göra ett bra jobb. Förutom Elixir kan man spela med Minamo, School at Water's Edge, Puppeteer, Staff of Domination samt en del annat som fungerar som en engångsuntapp.

Förutom att spela Merieke och sno creatures, vad vill man att ens lek ska kunna göra? Personligen vill jag se till att min lek kan dra många kort, spela länder och se till att få igång Merieke med någon form av skydd. Inte helt olikt en helt vanlig kontrollek med andra ord, vilket är en bra plats att vara på. Generellt vill man ha långa matcher så att man verkligen kan utnyttja sitt övertag och därigenom vinna, men ibland måste man se till att få igång en offensiv och därför rekommenderar jag att även inkludera några fler winconditions än Merieke.

Exempellista

Merieke Tiny Leaders

Booster Draft / Casual

Av: Binkabi
18:03, 6/2 -16

Binkabi kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Casual
Format: Booster DraftStorlek: 50 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
2860:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]196348[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Detta är alltså min första Tiny Leaders-lista jag satte ihop och spelade med i en lokal turnering. I min värld var den perfekt och redo att vinna men nu, när jag ser tillbaka på den, finns det helt klart en del skönhetsfel som kunde ha åtgärdats. Se detta som en budgetvariant av vad leken egentligen skulle kunna vara. Dess funktion är dock samma som övriga varianter, nämligen att kontrollera brädet via removal och kontringar samt att generera kortövertag med bra kortdrag och filtrering. Som wincons utöver Merieke, som får anses vara lekens plan A, försökte jag täcka upp det som jag kände kunde bli problem. Thopter Foundry och Sword of the Meek fick ingå för att kunna gå brett och flyga över motståndaren för att vinna, samtidigt som man gainar liv och får mer tid. Detta får absolut ses som lekens plan B. Med Entreat the Angels kunde jag stjäla matcher snabbt, växla från kontroll till aggro över en runda och förhoppningsvis överrumpla motståndaren. Plan C i korta drag. Pland D är Coffin Queen som är tänkt att dominera efter att man spenderat massor av removal och kontringar. Hon har även bra synnergi med Thousand-Year Elixir. Beatdownplanen med Vendilion Clique och Snapcaster Mage samt eventuellt överblivna tokens presenterar lekens plan E och används mycket sällan. Slutligen har vi plan F, som står för failsafe, som ligger i Nephalia Drownyard. Många Standardmatcher vanns med detta kort och Tiny Leaders är inget annorlunda. Det är fortfarande fullt möjligt att milla ut en motståndare, och när alla andra resurser är spenderade och förbrukade tar det inte lång tid att spendera några mana och milla fram en seger.

Kort och gott har leken gott om wincons som dessutom täcker en mängd olika vinklar. Man kan gå brett, stjäla djur, milla och alpha-strika. Med en flexibel uppsättning removal och kontringar kan man hantera det mesta samtidigt som man drar mer kort än motståndaren. En klassisk kontrollek i många avseenden!

Styrkor och svagheter - leken

Lekens styrka ligger helt klart i att kunna dra mer kort och gör mer saker än motståndaren. Byta 1 för 1 är bra och allt över det är bonus. Leken har dessutom bra wincons som är svåra att hantera, mycket tack vare sin olikhet.

Styrkor
  • Bra kortövertag och filtrering
  • Olika sorters wincons
  • Effektiv removal


Svagheter
  • Långsam
  • Beroende av att få ihop olika bitar
  • Färgintensiv


Lekens svagheter är relativt stora. Den är gräsligt långsam och riskerar att bli översprungen innan man kasserat in all value. Man riskerar också att dra dött eftersom man har många bitar som behöver kombineras med något annat för att ge effekt. Dessutom har man en synnerligen oeffektiv commander som man inte kan luta sig mot om allt annat misslyckats.

Styrkor och svagheter - commander

Merieke Ri Berit är inte direkt en stark commander på egen hand, utan kräver support från andra kort samt ett visst mån av skydd. Hon är inte något man spelar ut turn tre och förväntar sig att vinna spelet med! Det hon däremot är bra på är att dominera matchen när man väl fått grepp om läget och mot vissa lekar, som Alver, är hon rakt av bruten.

Styrkor
  • Ger ett distinkt övertag
  • Är svårstoppad när hon väl kommit igång
  • Kan vända en match


Svagheter
  • Lätt att döda
  • Kräver andra kort för att vara optimal


Betyg: 2/5

Obs! Betyget reflekterar enbart ledarens styrka på egen hand. Hur dedikerad leken är att stödja commandern räknas alltså inte med. Det baseras heller inte på hur bra lekar man kan konstruera utifrån de färger och förmågor som commandern har!

Diskussion - Kortval

Hade jag byggt leken i dagsläget hade jag gjort en del val annorlunda. Dock hade jag inte samma erfarenhet eller kortpool för ett år sedan, så det är inte konstigt att en del val som gjordes då inte känns lika bra idag. Lås oss diskutera ursprungslistan och vad som eventuellt skulle kunna uppdateras!

Vad gäller manabasen hade Underground Sea, Tundra, Scrubland och Marsh Flats lagts in för att förbättra färgerna. Arcane Lighthouse, Temple of Silence, Temple of Enlightenment och Reflecting Pool är de kort jag hade övervägt att cutta, mest för att färglösa länder inte varit uppskattat och långsamma länder som inte går att använda direkt är inget jag varit glad över då leken redan är långsam. Ett annat övervägande är att gå ner något manland, men dom har varit bra så jag hade inte rekommenderat det.

För kortdrag och filtrering får man nog anse sig rätt nöjd med det som finns i. Ponder, Preordain och Brainstorm hjälper leken att fungera medan Ancestral Vision, Jace Beleren och Sphinx's Revelation ser till att man drar större mängder med kort. Det finns i övrigt mängder med kort man kan tänka sig att ha med också, som Compulsive Research och Phyrexian Arena, men dom kostar en del mana och att förlora liv är inget man är speciellt glad över.



Removalavdelningen kan absolut slipas till en aning. Arrest var inte speciellt imponerande, Vindicate kunde ha uppgraderats samt att Engineered Explosives och Dromar's Charm inte tillförde så mycket som jag hade hoppats. I deras ställe hade jag lagt in Chainer's Edict, Council's Judgment och Toxic Deluge, vilket ger högre effektivitet samt större flexibilitet. De andra removalsen duger precis som de är! Den sista slotten hade jag lagt in Jace, Vryn's Prodigy med tanke på hur starkt det kortet är!

Lekens wincons är jag överlag väldigt nöjd med. Den enda som varit sådär är Coffin Queen, som har svårt att komma igång. Jag hade tveklöst bytt ut henne mot Ashiok, Nightmare Weaver som är ett riktigt hus i Tiny Leaders. Att stjäla djur och minska motståndarens library är ruskigt bra! Jag hade även plockat bort Cyclonic Rift och lagt in Liliana of the Veil för mer råstyrka och flexibilitet.

Slutligen har vi lekens disruptiva del. Jag är nöjd med den men kände ofta att man ville ha en kontring till. Vad som ska ut är dock svårt, troligen Go for the Throat, för att ge utrymme för Prohibit eller Condescend. Man skulle även kunna tänka sig att få in Thoughtseize eller liknande, men detta adderar fler döda drag senare i spelet, så det är inte intressant för min del.

Erfarenheter från matcher

Nu var det ett år sedan denna turnering ägde rum, men som tur är har jag ett gott minne! Jag ska försöka att återberätta och analysera dem så gott jag kan för att ge er en bra bild av Merieke Ri Berit och Esperleken!

Match 1 - Geist of Saint Traft

Återigen ställdes jag inför min ärkenemesis Martin och hans stora påse med tricks. Denna gång hade han även den mäktiga Geist of Saint Traft vid sin sida, vilket är en skrämmande tanke. Det kändes också lite småjobbigt att man lämnat massor av bra svar hemma till förmån för annat, så detta skulle absolut bli tufft. Game 1 hade jag en helt okej starthand med länder, kontringar samt Thopter Foundry, vilket jag misstänkte skulle vara en av få vägar till seger. Med svettdroppar rinnande nedför kinderna nådde vi turn 3 och jag knöt nävarna och hoppades på att Martin skulle respektera min öppna mana och inte gå för sin commander. Detta gav utdelning och jag fick möjlighet att bygga upp mer försvar i form av Brainstorm in i mer kontringar. Tillslut spelade Martin ut sin commander vilket jag svarade på med en Counterspell. Martin svarade med en Spell Pierce, jag med Mental Misstep, Martin med Daze och slutligen jag med Disrupting Shoal, puh! Efter detta kunde jag landa Thopter combon och dra några extra kort, vilket i sin tur lät Martin resolva sin commander, men eftersom jag hade slut på kontringar kändes det meningslöst att sitta med mana uppe. Nu började ett bisart race där Martin slutligen stod med en 17/4:a flying, hexproof, first strike, lifelink, unblockable Geist of Saint Traft vilket jag kontrade med att producera 8-9 Thopter tokens per runda. Slutligen kunde min enorma armé av flygare plocka hem game 1 vilket gav oss sådär 5 minuter till resten av matchen. Jag skrapade ihop ett hyfsat försvar och lyckades förhala game 2 tillräckligt för att nå en draw, så vinst till mig med 1-0-1!

Match 2 - Ezuri, Renegade Leader

Andra matchen stod Dag för motståndet med sin hord av alver. Jag antog att jag kunde luta mig helt på Merieke i denna match och baserade allt på henne och hennes förmåg att stjäla djur. Game ett hade Dag en långsam start medan jag snabbt kunde landa Thousand-Year Elixir. När jag sedan fick tappa upp och spela in min commander, döda en alv och stjäla en annan såg läget mycket ljust ut. Efter ett par rundor med land-go kom Dag fram till att han måste spela in tre alver på samma runda för att ens ha chans att tappa upp med en, och när han sedan insåg att jag hade sju kort på handen gick vi vidare till game två. Denna gång var matchen jämnare och Dag pumpade ut alver, vilket jag lyckades hantera med inbrädade Drown in Sorrow. Dag återuppbyggde sitt bräde och spelade in Eladamri, Lord of Leaves för att försvara sig mot Merieke. I slutet av Dags runda valda jag att ploga Eladamri för att sedan tappa upp och spela in Merieke och Elixir med en mana till godo, vilket förvandlade Dags bräde till stoft. Dag tappade upp och scoopade med Viridian Longbow på hand men ingen möjlighet att få in en alv som kunde bära den, 2-0!

Match 3 - Anax and Cymede

Runda 3 skulle jag möta August med sin boroslek. Detta kändes som en hyfsad matchup för mig med tanke på all removal och svårhanterade combos jag förfogar över. Game 1 drog ut på tiden och August anföll mig skoningslöst med Precinct Captain med svärd och grejer, vilket tvinga ner mig på låga liv. Jag hade möjlighet att döda kaptenen innan men ville vänta på att tappa upp och spela Black Sun's Zenith för maximal utdelning, dock missade jag att ta med August Tectonic Edge i beräkningen, vilket gav mig en bekymmersamt val: spendera mina 5 mana på att döda allt utom en 1/1:a Precinct Captain med Sword of War and Peace eller passa turen utan att göra något och gå till 1 liv. Inget av alternativen lockade men jag valde det senare och föll således ner till 1. Efter att ha rensat brädet hade August ingen mer follow-up utom att spela in sin commander igen utan mana till equipp. Detta gav mig andrum att spela removal, kortdrag samt Thopter Foundry med Sword of the Meek redo rundan efter. August missade och drog en blank vilket mig att börja producera tokens och gaina liv. Nån runda senare scoopade August utan att ha hittat mer gas. Game 2 börjar i ungefär samma stil, dock i högre tempo eftersom klockan tickat på. Återigen har jag Thopter Foundry i spel men inget svärd. När jag tappar upp är det timerunda 4 vilket kommer ge August 1 tur att vinna på. Detta play har jag funderat mycket på eftersom det fanns mycket man kunde ha gjort annorlunda. Jag har efter landdrop 5 länder i spel, Thopter Foundry samt [/card]Thousand-Year Elixir[/card], August har 5 länder samt en Monastery Mentor, 0 kort på hand. På hand har jag Snapcaster Mage samt Spell Snare och i graven har jag bös, Counterspell samt Smother. Detta ser ju onekligen bra ut men problemet är att jag återigen ligger på stadiga 1 liv. Jag väljer att spela Snapcaster och flashbacka Smother, vilket ger August ett par brännspells som out. Jag valde denna line eftersom jag då skulle ha en blocker, kontring samt möjlighet att gaina 1 liv vid behov. August tappar upp och drar iväg en Lightning Bolt för seger. Efter månader av fundering står det klart vilken line jag borde tagit. Jag borde ha spelat Snapcaster Mage i upkeep och gett Counterspell flashback. Detta ger mig skydd mot burn, två potentiella blockers samt 1 liv vilket hade minskat August chanser till 0, såvitt jag kan komma på. Men men, vi lär så länge vi lever och jag får nöja mig med 1-1 i resultat!

Detta innebar att tie-breakers skulle avgöra segraren och tack vare Martin var mina bättre och jag stod som segrare med Merieke Ri Berit och respektabla 2-0-1 som slutresultat!



Avslutning

Jag gillar verkligen Esper i Tiny Leaders och Merieke Ri Berit är en cool commander att ha att göra med. Färgerna erbjuder grym removal, bra kortdrag, bra filtrering, starka wincons och flexibla svar. Merieke i sig är bra under rätt omständigheter men kan inte ensam mäta sig med många andra ledare, men lekens inneboende styrka kompenserar detta utan problem. För att ha varit mitt första försök i formatet, med begränsad erfarenhet, kortpool och budget är jag mer än nöjd och kommer tveklöst att ta med mig Merieke in i strid igen!

Jag tänkte avsluta med att presentera en uppdaterad lista. Hade jag åkt iväg på en Tiny Leaders turnering med Merieke hade detta varit rätt nära de 60 kort jag skulle tagit med mig!

Merieke Tiny Leaders v2

Booster Draft / Turneringsspel

Av: Binkabi
11:01, 8/2 -16

Binkabi kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: Booster DraftStorlek: 50 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
7169:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]196445[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

mindtrix

MEDLEM
Göteborg
Själv har jag någon stark hög med junkbilder till lek i formatet men det känns för mycket som legacy. Selvala Turbofog var min andra fåniga lattjolek som visat sig bättre än väntat då i stort sett alla spelar creaturedecks eller mill i formatet.

15:15:34, 27/1 -17
GlueBall

JUDGE L1
Rockneby
Oerhört trevlig läsning, mest för att jag blev omnämnd. Vår match i omgång 1 var lätt en av de mer spännande matcherna jag spelat.

07:58:17, 27/1 -17
Sajkobeer

REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
Lund
uriel_johan skrev 20:47, 24/1 -17 Crab Umbra och Magewright's Stone fungerar också rätt bra med Berit

Kan ni inte allihopa bara sluta tramsa och inse att Pemmin's Aura är det enda som fungerar tillfullo med Berit?

21:21:01, 25/1 -17
czypher

MEDLEM
Karlskrona
Grymt mysig lek och bra artikel!

Andra tänkbara kort som passar temat.. Twiddle, Dream's Grip, Staff of Domination, Intruders Alarm, Aphetto Alchemist, Pestermite, Deceiver Exarch, Momentary Blink, Ghostly Flicke, Cloudshift, Turn to Mist, Flickerwisp, Eldrazi Displacer... finns fö hur mycket som helst på det temat.

14:12:57, 25/1 -17
skallbrand

MEDLEM
Uppsala
Untap-valet är INTE utelämnat av platsbrist, det är högst medveten kortdesign. Fatta bruten hon skulle vara om hon kunde döda en gubbe per tur no strings attatched?

Also kul artikel!

12:32:23, 25/1 -17
nargluj

MEDLEM
Älvängen
Minamo, School at Water's Edge

22:53:33, 24/1 -17
uriel_johan

MEDLEM
Fornåsa
Crab Umbra och Magewright's Stone fungerar också rätt bra med Berit

20:47:44, 24/1 -17
Binkabi

REDAX
Kalmar
Patrizzo skrev 13:51, 24/1 -17 Nice artikel. Tänker jag fel om jag har får mig att Fatal Push borde vara ett bra removal i leken?

Den lär vara grym! Var dock inte spolad när artikeln skrevs :(

15:22:20, 24/1 -17
IJK

MEDLEM
Sollentuna
1 : Tappa för att ta över Grizzly Bears
2 : Med (1) på stacken, targeta Merieke Ri Berit med Thousand-Year Elixir.
3 : Låt (2) resolva
4 : Tappa för att ta över Squire
5 : (4) resolvar och därefter (1)

Båda creatures kommer dö när/om hon tappas upp/lämnar spel

15:20:08, 24/1 -17
HeroBean

MEDLEM
Arvika
Jaså? Hur funkar det? Jag hade för mig att Berit untappas, tappas, en ny creature byter controller, och den gamla creature dör.

15:07:21, 24/1 -17
214

MEDLEM
Malmö
Om du svarar på Merieke Ri Berits ability med att aktivera Thousand-Year Elixir borde du kunna ta 2 gubbar, right?

14:53:15, 24/1 -17
Patrizzo

FSVM - REVISOR
Tårnby kommune
Nice artikel. Tänker jag fel om jag har får mig att Fatal Push borde vara ett bra removal i leken?

13:51:32, 24/1 -17
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Fin artikel såklart!

Min lista för denna turnering hittas här.

11:44:53, 24/1 -17
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!