Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Lägg till ny artikel
Lekanalys [Modern]
Blood Loam
Detta är en historia om min loamlek och om att brewa ihop något som jag finner intressant. Jag spelar loam på modernturnerinen i princip varje måndag i Malmö. Denna artikeln täcker lite om hur den kom till och hur den fungerar. Men vi börjar från början, med en kort bakgrund om och dess roll i Modern.
Vad handlar "loam" om? När jag googlar "loam modern" och petar runt bland sökresultaten hittar jag en hel del. Life From the Loam som kortet som namngett leken heter är väldigt kraftfullt och värt att bygga kring. Det vanligaste resultatet verkar vara olika namn som " Loam", " Loam" etc. det verkar helt enkelt som att det finns en konsensus kring att och life from the loam är rätt väg att gå. Alla lekar jag hittar spelar 4 av bägge korten. Ok, inte riktigt alla, en del gamla lekar heter "Aggroloam" och spelar gubbar istället, , och figurerar i listorna. Det för mig till det mest populära kortet att kombinera med Loam, . Att få upp tre land och sedan spela faithless looting är effektivt att dra två nya kort, dessutom med flashback!
Alla listor som jag nämnt är då trefärgade, först grönt för Loam och rött för Looting. Sedan spelar många svart för , och . Ett par till kort som är vanligt förekommande i poxvarianterna är och , bägge med syfte att hantera motståndarens hot innan de träffar brädet. En lyckat loamparti med poxvarianterna ser oftast väldigt ensidigt ut, loamspelaren har 7 kort på handen medan motståndaren är tom. Det är denna kontrollvariant som blivit mest populär, aggrovarianten har krupit längre och längre mot sidlinjen. Detta känns för mig helt logiskt, att spela loam om och om igen gör det svårt att sätta press på brädet, det gör sig bättre i långa partier.
Så låt oss titta på kontrollvarianten lite närmare, den är nästan alltid trefärgad för loam, looting och pox/discard. Inte helt ovanligt heller är en vit splash för , så leken spelar ofta 4 färger. Min upplevelse när jag spelat denna varianten är att man oftast lyckas få bort motståndarens hand, men man lyckas inte hitta ett bra sätt att vinna på effektivt, så man förlorar till sist. Detta är såklart en generalisering baserad helt på mina personliga erfarenheter, så detta är inte på något sätt hugget i sten.
Nu har vi sett lite vad (jag anser) Loam handlar om, kortövertag via land. Men detta är inte vad jag hade tänkt fokusera på. Jag vill istället titta på ett par kort som dök upp i Magic Origins, nämligen och framförallt, ! När dessa två kort spoilades blev jag direkt intresserad, initialt mest av , det kändes som att loamleken var ett naturligt hem för kortet, man har ofta extra länder på handen. Så jag dammade av mina gamla Loamkort och började spekulera. Det gick inte något vidare, min första variant betraktade den som en extra looting. Så jag började bygga en aggrolek då jag kände att det fanns en kritisk mängd billiga spells för att leken skulle kunna avsluta partiet snabbt även genom svar. Ideen var att man skulle spela ut ett par gubbar och slåss tills man lyckas hitta sin och då spela den för att tömma sin hand. Detta resulterade i en lista med både och . Jag spelade leken ett par gånger på den lokala modernturneringen, utan någon större framgång. Men vänta nu, jag nämnde ett kort som inte behandlats tidigare, trots att det funnits sedan modernformatet uppkom! , tillsammans med loam plockar man upp gratisshockar ur graven varje runda. Detta är något som de flesta lekar som koncentrerar sig på brädet har problem med att hantera.
Det gick som sagt inte så bra, så nu attackerade jag problemet från en ny vinkel. Istället för att spela små gubbar så fokuserade jag helt på . Det var nu jag började inse styrkan i , istället för 4 Assaulteffekter kunde man ju spela upp till 8! En helt ny variant på leken började ta form, all fokus på interaktionen mellan assault och loam. Man spelar 8 effekter som letar efter kortet du behöver, och då kändes det naturligt att spela , dessutom så har den en mycket fin interaktion med , vilken kan hamna i graven när man dredgear upp sin loam! Det kändes naturligt att ha kvar en och , två kort som har en tillräckligt hög styrka att motivera sin plats i de flesta modernlekar som spelar färgerna. Jag slängde efter ett par tester även in ett par i main, den är död i vissa partier, men den gör ofta att motståndaren får svårt att fetcha samtidigt som den nästan inte stör en själv alls. Nu började leken få en identitet, och listan kändes nyskapande och intressant!
Här börjar det svåra delen av lekbyggandet. Jag spelade listan på de lokala modernturneringarna med lyckat resultat, till sist byggde jag den på Magic Online och började köra lite tvåmannaköer för att känna på hur den klarade sig där. Efter lite spelande blev jag mer och mer positivt inställd, leken klarar av det mesta, men det kändes inte riktigt perfekt. Detta är en situation där man enkelt fastnar, du har en anledning att spela alla kort och känner att det inte finns något att förbättra. Oftast kan man motivera alla sina kortval och har kanske t.o.m. anekdoter som att man minns ett parti där det var otroligt viktigt att man hade sin Goyf på starthanden. Efter ett tag börjar man säga saker som "Mulla alla händer utan en goyf eller Pyromancer" etc. Nu är det svårt att göra förändringar över huvud taget. Det är därför naturligt att saker händer långsammare, man behöver mer testning för att inse huruvida ett kort är det bästa man kan ha eller om det finns något bättre.
Så jag spelade vidare, det som kändes svagast var helt klart , man slänger den så fort man får möjlighet. Det finns scenarion när den är bra, det gör det lite enklare att aktivera loam utan något på handen, men oftast gör den för lite ändå. var den stora anledningen till att ha den från första början, så när den åker så blir det svårare att motivera pyromanens plats.
Nu tänkte jag nämna hur jag parallellt frångått synen på leken som en aggrolek för att mer och mer börja ta kontrollrollen. När jag först byggde leken tänkte jag på den som en aggrolek, men allt eftersom tiden gick så började jag tänka som en kontrollspelare. Partiet ska gå en runda till, bara jag får lite mera tid så kommer det ordna sig. När motståndaren passar rundan blir man glad, medan en tempo/aggrospelare vill att partiet ska vara över så snabbt som möjligt. Det är med denna bakgrunden som insikten om växte fram, kortet är helt enkelt för aggressivt! Jag grävde fram mina gamla s ur garderoben för att se om jag missat något. Det kändes helt rätt! Man försöker kontrollera brädet initialt, om man vid någon tidpunkt får slänga ner en crusher som får stanna utvecklas det snabbt till en för motståndaren.
Detta är ungefär var leken befinner sig nu, jag ändrar lite kort då och då och försöker upptäcka om det är något som känns dåligt. Så vad är mina tankar kring hur man kan ta den vidare? Leken känns som en kontrollek, så att dra in för aggressiva kort (läs ettdrops) verkar dumt. Men det finns definitivt möjligheter att dra bort hela manadenialdelen av strategin och spela tre färger. Vitt är bra för olika låsbitar, jag nämnde tidigare att jag ogillar strategier som attackerar handen så jag tror inte jag kommer spela svart. Men kanske blått? RUG-loam är outforskade vatten! Eller kanske spela 4 ghost quarter tillsammans med 4 ? En lek blir aldrig riktigt färdig, omgivningen förändras också, så helt plötsligt kan en strategi som tidigare känts helt usel vara helt rätt! Naturligtvis händer också motsatsen, din lek som tjänat dig troget blir helt plötsligt sämre och sämre utan att du förstår varför, det kan bero på att dina motståndare lär sig din strategi och hur de skall attackera den. Magic är roligt av just den anledningen, det finns inte två partier som är likadana! Hoppas du blev inspirerad av min loamresa, kanske till att bygga en egen brew eller till att plocka upp den jag nämnt här. Lycka till!
Artikel-feedback
|
|