Krönika
Battle for Zendikar preview: Quarantine Field
Enchantments som exilar permanenter så länge de ligger kvar i spel har funnits sedan Oblivion Ring (eller egentligen sedan Oubliette, men det kan vi bortse från), och har hela tiden i varierande grad varit spelbara i constructed.
av
Landgraf 12:27, 15/9 -15 läst 9275 ggr. |
Skriv ut artikel 9 kommentarer |
Inte sedan Vindicate har vitt haft så flexibelt removal. Oblivion Ring fanns länge i Standard genom diverse reprints, och ersattes slutligen av Banishing Light som gör i stort sett samma sak, bortsett från tricket med att ta bort sin egen Oblivion Ring som svar på enter the battlefield-triggern (helst med studs) och därmed exila något kort permanent (och LSV:s fina loop med tre ringar).
Ett tag fanns även Journey to Nowhere som ett billigare alternativ, men det anses vara alltför bra idag. Nu får vi i stället hålla till godo med Silkwrap och Suspension Field, varav den senare spelades en del innan Valorous Stance tog över som förstahandsval för vitt removal för stora gröna djur. Effekten att temporärt exila en permanent anses alltså dyrare numera, och att behöva betala 4 mana för den är inte så illa. Jämför med Utter End. Nu har vi alltså fått Quarantine Field, och det är ett kort med väldigt mycket potential.
Spoiler:
Till att börja med är det åtminstone en Banishing Light för 2WW, och som vi ser behöver det inte vara så illa, kostnadsmässigt, åtminstone så länge man tar bort dyra permanenter, något som kanske blir vanligare med ett gäng stora Eldrazis på ingång. Vitt behöver dessutom verkligen sätt att hantera planeswalkers och flexibiliteten att kunna ta bort artefakter och enchantments ska inte underskattas.
Att exila permanenter har också blivit mer och mer relevant på sistone. Hangarback Walker är ett av de bästa korten i standard och Deathmist Raptor kräver också svar. Viktigast (beroende på hur bra de andra sådana korten blir) är kanske dock interaktionen med Eldrazi Processors, ett gäng nya kort som ger en extra effekt om man kan lägga ner kort som motståndaren har exilat i graveyarden. Det gör dessutom att man blir av med risken att motståndaren tar bort Quarantine Field och får tillbaka sina permanenter.
Det här är ju annars ett problem med den här sortens temporärt exilande: svagheten mot enchantmentremoval. Dromoka's Command är anledningen till att Banishing Light nästan inte spelades alls det senaste halvåret och att Chained to the Rocks, som var den bästa removalkortet i formatet efter Fate Reforged, helt slutade spelas. Å andra sidan roterar de ovannämnda enchantmentsen tillsammans med Courser of Kruphix och en massa andra enchantments ut med Theros-blocket, så Dromoka's Command och annat enchantmentremoval kommer säkert att spelas mindre än tidigare.
Den stora poängen med Quarantine Field är ju dock X-kostnaden. Om kortet är spelbart för 4 mana är det helt vansinnigt om man kan betala 6 eller 8. Jämför med Silence the Believers, där det kostade 3 extra mana för varje extra target. 6 mana är väldigt mycket mindre än 7, så man kommer att kunna spela Quarantine Field med X = 2 betydligt oftare än man betalade strive för Silence the Believers. Och om det finns en spelbar ramplek i Battle for Zendikar-Standard, och om denna kan spela ett dubbelvitt kort, är det mycket möjligt att man regelbundet kan betala mer än så för X. Betänk även hur lätt det är att spela många färger med de manabaser som uppstår med tillgång till fetchländer och de nya, fetchbara dubbelländerna.
Quarantine Field med X = 3 lär vara anledningen till att det här kortet är mythic rare, eventuellt tillsammans med att det är helt galet i Limited. Den potentiella högstanivån är mycket, mycket hög.