Recension [EDH]
Commander 2014 - Guided by Nature
Jag har alltid sagt att Magic är ett spel som bäst spelas av tre personer samtidigt. För den som älskar multi-player i alla dess former finns nu årligen Commander, Magics mer eller mindre officiella multiplayer format vid det här laget.
av
toothpick_jack 10:13, 17/12 -14 läst 3008 ggr. |
Skriv ut artikel 8 Kommentarer |
För den som är ny till formatet så spelas det med en 100-korts lek där varje kort (utom basic land) måste vara unikt. Leken leds också av en general kallad commander. Detta är vanligtvis en legendarisk varelse men i Commander 2014 tas denna roll av fem planeswalkers istället. Commander är ett format som är mer till för den som vill ha roligt och spela stora varelser och spells i grupp. Det är ofta mindre tävlingsinriktat än vanlig Magic vilket jag tycker om. Det gör att man kan leva ut sina fantasier om att ha en 24/24 hydra med double-strike och hexproof. Något som vanligtvis kan vara svårt att orkestrera i Magic.
Commandern
Lekens commander, Freyalise, fungerar utmärkt för den leken hon är utrustad med. Hennes förmåga att skapa mana-alver är fruktansvärt kraftig. Hon kan skapa blockare för att skydda sig själv som dessutom passar utmärkt in i lekens ganska starka alv-tema. Hennes 2-förmåga är trevlig att ha tillgång till, men jag ser mig inte använda den väldigt ofta. Det är ofta mycket mer värt att bygga upp Freyalise och sen försöka dra löjligt många kort med hennes sista förmåga. Dock är det ibland värt att förstöra en Nevinyrral's Disk eller en Wurmcoil Engine. Hade förmågan varit exile så hade den varit mycket starkare.
Leken
[Commander] Guided by Nature | EDH / Casual |
|
Guided by Nature är en väldigt explosiv lek, precis som alvlekar brukar vara. Ifall den blir lämnad i fred så tar den snabbt över bordet och kör över motståndet. Leken bygger snabbt upp en bas med varelser antingen genom att helt enkelt spela dem, eller genom Freyalises första förmåga. Manan kan lätt dra iväg med kort som Elvish Archdruid och Priest of Titania. När väl armén är på plats så har leken ett gäng kort som fungerar som finishers á la Overrrun. Det är sällan leken behöver vinna på stora varelser även om möjligheten finns. Låt oss titta på några av de intressanta korten som är nya i C14.
Leken känns väl utrustad för att hantera många av de andra lekarna i Commander. Med en enfärgad lek förlorar man alltid någonting dock. Grönts stora svaghet är massremoval. Det händer rätt ofta att brädet blir så låst i Commander att den enda vägen ut är en ordentlig rensning. Som tur är finns det ett par artefakter (Nevinyrral's Disk, Oblivion Stone, Perilous Vault) som kan hjälpa till här. Leken kan också gärna bygga vidare på sitt alvtema och inkluderar ett par klassiker som Timberwatch Elf, Seeker of Skybreak och Oracle of Mul Daya. För den som har pengarna att spendera är även Gaea's Cradle från Urza's Saga helt klockren i den här leken. Jag är glad att Sylvan Safekeeper äntligen har reprintats, men tycker att det är jättesynd att de inte tog med orginalbilden på svenske Player of the Year, Olle Råde som efter sin vinst i Magics första invitational-turnering fick pryda Sylvan Safekeeper i Judgment.
Korten (Komplett bildspoiler)
Ett finisher-kort om jag någonsin såg ett. Påminner starkt om Thorn Elemental med skillnaden att dess effekt påverkar hela laget. Det fina med Thorn Elemental var att den alltid garanterade sju skada när den väl anföll. Med Siege Behemoth kan man nog lätt klämma in 15-20 skada med ett massanfall. Det man får minnas är att även om varelserna garanterat skadar motståndaren så är de inte oblockbara. Dödar du inte motståndaren så kommer du förmodligen ha en sargad armé efter det stora anfallet.
Jace är ett träd! Skämt åsido är det här kortet enormt i just grönt. Vi har tidigare sett kort som Beast Within som låter grönt förstöra permanents i utbyte mot något. Ett land är dock ett litet pris att betala för den otroligt starka effekten att i princip exilea en permanent i Oblivion Ring stil. Song of the Dryads tar hand om planeswalkers, gudarna från Theros, Avacyn, Angel of Hope och andra hemskheter. Men främst så hanterar den motståndarens commander på ett sätt som få andra kort kan. Det neutraliserar commandern utan att den lämnar spel. På detta sätt kan den inte ta sig tillbaka utan är fast i trädform för alltid.
Varje färg har fått en "offering". En typ av kort som gör två så kallade paritetseffekter, alltså något som är lika bra eller dåligt för dig som för motståndaren. Det härliga med offerings är att då det är två paritetseffekter så kan du välja att dela dem med olika motståndare. Detta öppnar möjligheter för politik i spelet och det är jag alltid för. När du dessutom delar upp effekterna så blir det en "två till mig, en var till er"-situation där du i slutändan gagnas mest av offeringen. Det gröna offeringen är särskilt bra då den skapar en mängd alver för båda spelarna. Inte nog med att Guided by Nature är en alvlek, vissa alver räknar även motståndarens alver när de aktiverar sina förmågor – Priest of Titania, Wellwisher, Timberwatch Elf till exempel.
Snyggaste illustrationen
Fulaste illustrationen
Denna recension publicerades ursprungligen på GameElite.se