Turnering [Vintage]
Vintage på Vasa 18/1-2014
Alla har vi ett format som vi klickar med, ett format som är roligt att spela oavsett om vi vinner eller förlorar. Jag blev förälskad i Vintage oktober 1998. Mike Longs prosperus bloom var den första riktiga komboleken och när urzablocket släpps i slutet på 1998 så var Vintage aldrig mer sig likt. Kombovintern var här och jag var kär.
av
cjva 11:11, 28/1 -14 läst 6201 ggr. |
Skriv ut artikel 35 Kommentarer |
Göteborgs vintagescen har legat i som i en dvala sen World of Warcraft släpptes och stora delar av den tidigare communityn lade magic på hyllan och gick ner sig i MMO-träsket. I slutet på 2013 så har den återigen vaknat till liv. Människor som spelat Legacy och 93/94 insåg till slut att mellan dessa två format så har dom allt som behövs för att lira oproxad Vintage och vi har nu hållit en handfull välfyllda oproxade vintageturneringar på vasagaming i Göteborg.
Turneringsrapporten
I första rundan så möter jag Kalle Nord. Han mullar sin första hand då det var en hand som var dålig mot Stax, gött att man sitter på ANT och kan hoppas att han mullade väck en hand som var bra mot ANT. Snabbt går det och efter lite om och men så får jag till dagens första FTK. I andra duellen så håller jag en snabb giv som han knäcker med random kontring. Efter lite om och men så går vi vidare till duell nummer tre. I duell nummer tre så drar jag ett gott grepp och Kalle mullar igen till en Mental Misstep-hand. Han kontrar något gött, och jag lyckas inte FTKa honom i denna duellen, men i min runda två så brakar det av och jag får lägga en dödlig tendrils på stacken.
Bortsett från runda ett så kommer jag inte ihåg i vilken ordning jag möter mina motståndare. Jag möter dock tre till i Swissen och sen två glada pojkar i slutspelet.
Jag möter bland annat en av Svenskamagics sanna Legender. FreeSpace som också går under namnet Johan Andersson när han rör sig med oss vanliga, dödliga. Många minnen har jag från konventssvängen men ett av dom som lyst starkast genom åren är hur FreeSpace sitter i en träsoffa på BorCon (eller om det var LinCon) med ett hov runt sig och drar obsena vitsar. Det var en sorg när han lade magic på hyllan och det är en fröjd att han nu har kommit tillbaka till det. Han spelar någon form av Oath-storm med lite extra kontringar, mina Pact of Negation fixar biffen och ger mig en fin vinst.
Andreas Hansson är den enda i Swissen som lyckas knipa 3 poäng från mig, och inför sista så kan han sitta med en trygg I.D in i top 4, samtidigt som jag måste spela. Tror inte det var så mkt av en match, han hade kontringar nog för att stoppa alla mina försök att gå av och tog evigt med turer när det lämpade sig. Förlusten blev rättvis.
Jag möter också Hannes Eriksson, på powerlös fisk. Mellan Null Rods, delvers och en drös effektiva kontringar så är det tufft att spela kombo. Jag lyckas nu vinna med 2-1 tror jag, kan ha varit 2-0 men jag turade när jag behövde. Drog bounce för att hantera Null Rod precis i rätt läge, flippade rätt med Ad Nauseam när jag låg på låga liv och hade tillräckligt med kontringar för att hantera hans kontringar.
I kvarten så lirar jag mot Mikael Lindén a.k.a ”fuskarn som drar extra kort, där jag vinner ändå.” =P Nej, men ärligt, han råkade lägga Ancestral från Mystical i handen och sen dra för turen, det uppmärksammades på hans initiativ och korrigerades snabbt med att han drog två istället för tre kort på Ancestrallen direkt efteråt kombinerat med en stor portion dåligt samvete från Mickes sida för att han hade fått extra information. I sista duellen så drar jag 1 Gitaxian Probe och 3 Duresser, lyckas rycka sönder Mickes hand med duresserna, glutta med proben och sätta honom i en situation där han spelar Mystical efter Ancestral Recall istället för Mystical efter Tinker. hade han letat Tinker så hade matchen blivit avsevärt svårare för mig även om jag kanske hade vunnit ändå. Att alltid gå efter Ancestral med mystical eller Merchant Scroll är ett vanligt vintagemisstag och i eternalsammanhang så är Micke en av dom tightaste spelarna jag spelat mot. Jag blev uppriktigt förvånad över hans mystical in i Ancestral istället för Mystical in i Tinker och är väldigt osäker på om jag har rätt i att Mystical in i Tinker är det korrekta spelet i denna situationen just för att Micke inte gjorde så. Mystical efter Tinker hade dock gett mig färre turer att hitta något vettig och gå av. Det är alltid lite extra gött att vinna mot Micke för i regel så vet man att man antingen haft en stor portion tur eller spelat tight och bra.
I finalen så möter jag ytterligare en tight eternalspelare. Hannes Löfgren. Min lek lyckades prestera som den skall och jag fick mig en go 2-0a. Hannes spelade Gush-kontroll och kunde gå ifrån turneringen med 200:- i presentkort, jag fick mig ett presenkort på 400:- och en stor portion stolthet.
Några tankar om lekvalet
ANT | Vintage / Casual |
|
Jag har under våra senaste turneringar valt att spela monobrun stax men inför denna turneringen så kände jag för att gå tillbaka till, vad som för mig känns som rötterna, kombo. ANT, Belcher, TPS, Gushstorm, Bob Tendrils och Doomsday var alla på tapeten till en början. Styrkan i Ad Nauseam gjorde dock mitt val ganska enkelt. Ad Nauseam drar lika många eller fler kort än de draw 7 som andra lekar spelar utan att för den sakens skull ge motståndaren en ny näve, drar betydligt fler kort än Gush (även om Gush också fungerar som en ritual i gushstorm) och är nästan lika straightforward som Belcher. Jag ville spela en kombolek som påminner om hur Lochinvar81 på themanadrain pratar om Belcher. ”Your goal is not to stop your opponent or beat his hate; your goal is to stomp your opponent and beat his face.”
Fördelen med de ANT-listor jag sett när jag kollat runt på nätet är att ANT spelar betydligt mer main deck protection för att trycka igenom sin kombo än många andra moderna kombolekar som fokuserar på att ha tillräckligt många hot för att överväldiga dagens motstånd. Där många moderna kombolekar spelar 0-4 protection så spelade de ANT-listor jag såg 8+3. 8 ryck/kontringar och 3 studs för att hantera diverse Thalias, Spheres, Null Rods och liknande permanenter som sätter käppar i hjulet.
Lekens främst mål är som ni kanske kan gissa att resolva Ad Nauseam så fort som möjligt, flippa tillräckligt mycket mana och tillräckligt många kort för att få igenom en dödlig Tendrils. Det som skiljer min lista mot de andra ANT-listor som jag sett på nätet är dels att jag spelar 1 Tendrils mindre än vad som är brukligt (hade inte tre i min samling och vasa var slutsålda). Att jag spelar en Ponder som de listorna jag tittat på inte spelat. Att jag bytt ut två Preordain mot två Gitaxian Probe och att jag spelar två Chain of Vapor och en Hurkyl's Recall istället för två Hurkyl's och en Chain of Vapor.
Vissa av mina förändringar är av nöden tvungen. Att bara spela två Tendrils of Agony istället för att spela tre är lite risky. En av fördelarna ANT har mot andra kombolekar i formatet är att du i Demonic Consultation kan spela en instant demonic tutor, för B. Av denna orsaken så spelar vi ett playset Ad Nauseam och vi spelar mer än en Tendrils.
Konfigurationen av studs grundar sig i att jag varit ensam staxspelare de tidigare turneringarna och att jag upplevde ett större hot från diverse creatures som Thalia än vad jag gjorde från Sphere effekter. Nu spelade Roland Stax denna turneringen men jag turade och slapp möta honom. Annars så är stax en väldigt svår match-up ifall staxspelaren vinner tärningsslaget eller om jag inte lyckas få till en first turn kill. Ibland så spelar kombolekar Rebuild utöver eller tillsammans med Hurkyl's Recall. Dagens staxlekar spelar dock så många sphere-effekter så att det är svårt att resolva Hurkyl's och nästan stört omöjligt att resolva en rebuild.
Att spela två Gitaxian Probe istället för två Preordain grundar sig helt enkelt i att jag antar att informationen du får från Gitaxian Probe är värt mer än de extra korten du får se med Preordain. Jag spelar ju också en Ponder vilket jag upplever som en bättre bild i denna typen av kombolekar generellt. Ponder ser upp till 3.5-4 kort lite beroende på hur man ska värdera kortet du ser efter en blandning, Preordain ser som mest tre bilder. Preordain är säkerligen bättre i lekar där du inte gräver efter ett specifikt kort lika ofta som du gör med ANT. När man spelar Ponder i denna typen av kombolekar så letar du i regel efter ett specifikt kort, och de två andra korten kan vara luft. Hittar du det du söker så vinner du, hittar du det inte så blandar du bort det.
Jag vet inte hur jag känner för Necropotence i leken, generellt så är Necropotence en av de starkaste bilderna i magic. Problemet är dock att du får se korten först turen efter och ANT känns som en lek som man vill gå loss så fort som möjligt med, inte nästa runda. Sen finns det ju ett problem i att du måste gissa hur många kort du ska dra för att få det vinnande greppet. Denna turneringen så värderade dock mina motståndare Necropotence väldigt högt så jag fick aldrig resolva den även om jag försökte spela den ett par gånger.
Jag var på vippen att cutta Timetwister från leken, men efter lite guldfiskande så insåg jag att det fanns ett flertal situationer där det enda konstruktiva jag kunde göra var att spela en tutor efter twistern. Generellt så gillar jag inte att ge motståndaren en ny sjua och det är en av orsakerna till varför jag valde att spela ANT över andra kombolekar som är populära i formatet som lutar sig mer på draw 7. Jag spelade twistern vid ett par tillfällen i turneringen och risken i Vintage är ju att du bara drar luft. Att skydda en twister med en Pact of Negation känns som Vintages motsvarighet till rysk roulett med fyra kulor i trumman.
Att splasha grönt för Xantid Swarm i brädan var guld. Flera av mina matcher vann jag tack vare en resolvad Xantid Swarm. Nu är det mer removal i Vintage än det varit på väldigt väldigt länge, men inte ens de mest removaltäta lekarna spelar lika mycket removal som de vanliga legacylekarna gör vilket gör att Xantid Swarm fortfarande är ett väldigt starkt kort i formatet. Till skillnad från Legacy så är dock Mental Misstep legal i Vintage, vilket leder till att du får beita med andra bra spells som motståndaren kan vilja offra en Mental Misstep på för att efteråt få landa en Xantid Swarm. Det är nog väldigt ofta rätt att beita med Ancstral Recall om du tror att det leder till att du kan sätta en Xantid Swarm på brädet.
Normalt i Vintage så bör du (SKALL DU!) spela 6-8 kort mot dredge i brädan. Det skadar inte heller att spela en eller ett par kort i main som är bra mot dredge. Att spela mindre är att hoppas att du slipper spela mot dredge, en sk Dredge gambit. Dredge är vintages boogie man och håller vi inte gemensamt dredge i schack genom att spela minst 6-8 kort mot dredge i våra brädor så kommer dredge att vinna turneringar. Det finns dock en typ av lekar som kan skippa dredgehat i brädan och det är de få lekarna som faktiskt är snabbare än dredge. ANT är en av dom, vissa andra kombolekar som vinner förhållandevis stabilt runda 1-2 är det också. Men slöare kombolekar är det inte. Dredge kommer mulla till Bazaar of Baghdad och Vintage dredge kommer i ~95% av sina matcher spela en bazaar runda ett. Sen kommer dom börja dra och dredga och gå loss fasligt mycket snabbare och fasligt mycket stabilare än dregde i andra format.
Att bygga en bräda till Vintage är något lättare jämfört med andra format. Mycket tack vare hur vintages meta är uppbyggt. Vintage handlar mer om grundstrukturer snarare än specifika lekar som du behöver specifika kort emot. Där du kanske måste fundera på 20+ lekar när du bygger en bräda till Legacy så kan du snarare fundera på pilars i Vintage. De pillars som Vintages meta kretsat kring de senaste 10-15 åren är Force of Will(/Mana Drain), Mishras Workshop, Bazaar of Bagdhad, Dark Ritual och Null Rod. Även om lekarna inom respektive pillar ser lite olika ut så opererar dom ändå snarlikt. Det finns givetvis också överlapp, TPS spelar ofta Force of Will men är ändå på det stora hela en Dark Ritual lek. Det händer att kontrollekar spelar en Tendrils of Agony i main, men dom är inga kombolekar även om dom ibland får till en kombofinish till slut ändå. Grafdigger’s Cage kan vara en bra brädbild för att den slår både mot Oath of Druids och Dredge.
Det är alltid svårt att bräda med kombolekar. De bilder du har i leken är ofta förhållandevis noga avvägda. Du spelar si och så mycket protection av en anledning, du spelar si och så mycket mana av en anledning och du spelar si och så mycket business av en anledning. När jag brädar med kombo oavsett format så försöker jag hålla mig till att byta protection mot protection, mana mot mana och business mot business med förhoppningen att det jag brädar in är en effektivare variant i matchen jag spelar för tillfället. I det här avseendet brukar jag också ofta räkna Gitaxian Probe som protection då den främst ligger i mina lekar för informationen den tillhandahåller mig.
Nu fick jag aldrig möjlighet i turneringen att bräda in Dark Blast, Rebuild, Abrupt Decay eller Echoing Truth, men de låg i brädan för att vara något mot Stax eller lekar med massa små jobbiga män. Det jag däremot fick möjlighet att bräda in var Xantid Swarm och någon mängd Elvish Spirit Guide. Mot kontrollekar som inte spelade permanenter som hat så åkte i första hand mitt maindeckade stutspacket ut och 0-2 Pact of Negation 0-2 Gitaxian Probe och 0-2 Duress lite beroende på om dom hade en combofinish eller inte. Mot kombolekarna så är Duress betydlig bättre att ha kvar i main då det aldrig går att använda Pact of Negation för att stoppa deras kombo, och mot dom slöare kontrollekarna så var det i första hand Gitaxian Probe och i andra hand Duress som fick flytta på sig då Pacten är ett hus mot dessa lekar. Den svåraste leken att bräda mot är Null Rodbaserade kontrollekar. Du behöver dels ha kvar ditt studs för att hantera deras Null Rod och andra permanenter som kan vara jobbiga att möta, du vill gärna ta in 1-2 kort till för att kunna göra det samtidigt som du vill ta in dina 4 Xantid Swarm för att stoppa deras möjligheter att använda sina kontringar effektivt. Det är svårt att byta lika mot lika i ett sådant här sammanhang vilket gör att du kan få acceptera att göra leken lite slöare och ta ut någon mana och/eller något business.
Jag har sett att andra har väl genomtänkta och nedskrivna brädplaner. Där man får gissa att dom alltid brädar likadant i en och samma match-up. Jag har alltid gått mer på magkänsla. I samma match-up så kan det alltså skilja sig lite i hur jag brädar beroende på vad jag känner för just i det tillfället. Dels så försöker jag väga in hur min motståndare spelar leken för även om match-upen är den samma så är människors spelstil olika. Om exempelvis en person är mer aggressiv och vill få ut sina hot och permanenter med en kontrollek så värderar jag Pact of Negation högre än Duress. Mot personer som lutar sig tillbaka och försöker använda sina kontringar som kostar mana så värderas Duress högre. Sen så väger jag in vad jag tror att personen framför mig kommer att bräda in. I ett meta där man känner varandra så vet man ju också om att vissa människor föredrar vissa brädplaner mot kombo. Någon kanske föredrar att spela Thorn of Amethyst i brädan och någon annan kanske föredrar Mindbreak Trap. Båda två är bra sätt att stoppa kombo, men hur jag brädar för att hantera det blir olika.
Då denna leken inte spelar full uppsättning power gör det den till ett bra första projekt för människor som har en legacysamling och vill börja spela vintage. Det du behöver för att leken ska fungera effektivt är Black Lotus, Mox Jet, Mox Sapphire, Ancestral Recall och Timetwister. Har du ett par olika lekar i legacy så är det en summa du kan få ihop genom att avyttra delar av din samling eller någon av lekarna. Vintage är inte dyrt.
Vintage som format
Nu är det kanske förmätet av mig att säga att Vintage inte är ett snabbt format efter att just ha vunnit en turnering spelandes en kombolek där mer än en av mina vinster varit en FTK. Jag säger det ändå. Vintage är inte ett snabbt format, turer räknat, och det är inte ett format som avgörs på tärningskastet. Vintage är däremot ett format där tidiga beslut betyder mer och det finns en sanning i talesättet att tärningskastet är early game, mulligan är midgame och när första turen kommer så är man redan inne i lategame. Du kan inte hålla en hand som vill durdla fram till tur 2-3, då måste kunna presentera ett hot tidigt eller ha svar på ett hot från motståndaren runda 1. Vintage är också ett format där variansen är större än i andra magicformat. Mycket kan hända och mycket kan svänga på bara ett kort från toppen. Får du bara rätt kort på starthanden så kan du vinna runda ett med en kombolek som mullar till fyra. Vad man måste ha i åtanke är att inte bara dom brutnaste bilderna i magics historia är legala utan att också de bästa hatet mot dessa brutna bilder är legala i formatet. Mental Misstep är i många lägen 4 ytterligare Force of Will i ett format där runt 20 kort i alla lekar förutom Stax och Dredge har convertet mana cost 1. Misdirection är värt att spela mot fler lekar då den kan byta målet på motståndarens Ancestral Recall och inte bara skydda dina kontringar eller skydda dig mot motståndarens kontringar.
I Vintage så spelar också dom rättvisa lekarna med dom brutna korten. Spelar du en kontrollek så är det fortfarande väl värt att spela Tinker, Blightsteel Colossus, Time Vault och Yawghmoth's Will. I ett format tunt på removal så är de gubbar du spelar proportionerligt mkt bättre än vad de skulle vara i andra format. Delver of Secrets är ett hus när han flyger in för 3 i rundan, Dark Confidant kan du nästan alltid räkna med att han kommer dra dig ett par kort, Snapcaster Mage kan spela din Mental Misstep, din Ancestral Recall eller din Time Walk igen. Thalia gör det svårare för alla dina motståndare att spela nästan alla sina spells.
Du är inte ute ur räkningen bara för att du saknar power eller inte har full power. Nästan ingen lek i Vintage idag spelar fulla power nian, stax spelar i regel bara artefaktmanan, i dredge spelar du inget även om du har möjligheten, dom flesta kontrollekar cuttar Timetwister och någon off-color mox och många kombolekar spelar bara in-color moxarna, hela eller delar av blåpacket och Black Lotus. Det finns till och med varianter på stax där du medvetet väljer att inte spela Black Lotus. Det du får göra om du saknar power är att fundera på hur du ska slå metat.
Det som drar mig mest till Vintage är dock communityn. Jag har aldrig varit på så trevliga turneringar som när jag spelat Vintage. Dom flesta som spelar Vintage spelar det för att dom tycker det är kul. Vintage är i mångt och mycket det ultimata casualformatet. Du får spela precis vad du vill, ditt techiga roguebygge har en chans eftersom du spelar med magics största kortpool samtidigt som formatet är förhållandevis ospelat. Vintage är roguespelarens största dröm för hur mycket man än spelar så kan man alltid brya ny mark. Du kan också lägga korten på hyllan ett par år och när du plockar ner den igen så har du fortfarande en vettig chans. Formatet förändras inte lika mycket och lika snabbt som andra format, inklusive legacy. Har du en petdeck från förr så finns det utrymme för den i Vintage, alla petdecks kan hottas upp med lite av kraften från Vintage. Drömmer du om att spela Donate igen? I Vintage så kan du och fortfarande räkna med att gå 2-2 eller bättre om du är duktig på att vrida bilderna.
Det du behöver ha med dig ifall du väljer att börja spela Vintage är att Yawghmoth's Will är betydligt mycket bättre än du tror. Det finns en anledning till att DCI sagt att de inte tänker banna kort i Vintage, men om det skulle få för sig att ändra på den policyn så är det på grund av Yawghmoth's Will. Det är mer varians i Vintage än i andra format. Ibland drar du bara luft och då får du glädja dig åt din motståndares vinst, ibland drar du precis rätt när motståndaren bara drar luft och du vinner lätt men oftast så är det ett väldigt rättvist spel där den som läser spelet bäst och gör dom tightaste spelen vinner. Vintage är inte dyrt men du kan inte förvänta dig att bygga hela leken på ett bräde samma månad. Du kanske måste portionera ut din investering i power över ett flertal månader, men till slut som kommer du dit och det är en skön känsla att sitta med power.
Nu till sommaren så släpper Wizards Vintage Masters på modo och vi kan på riktigt börja spela Vintage online också. 2014 känns som Vintages år och jag är på allvar exalterad över något magicrelaterat igen.
Vi har ett bord här på Svenskamagic som heter Vintage i GöteborgKänner du för att lira med oss så är nästa event den 22:e februari, mer information finns på vårt bord och på vårt facebookevent.