Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1895 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Intervju
Intervju med Eric Deschamps

Lagom till julen kommer här årets sista illustratörsintervju. Jag och Eric Deschamps pratar om planeswalkers, gudar och vad som egentligen gick snett med Olivia Voldaren!

av vampiric_ninja
11:01, 19/12 -13
läst 4784 ggr.
Skriv ut artikel
7 kommentarer

vampiric_ninja: Hej, Eric. Tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Även om jag kanske känner dig väl som konstnär vet jag knappt någonting om dig som person. Berätta lite om dig själv!


Eric Deschamps:
  • Jag bor i New York (staten, inte staden) i USA.
  • Jag gick på college på Syracuse University med kommunikationsdesign som huvudämne.
  • Innan illustration arbetade jag som kommunikationsdesigner för NBC i New York City.
  • Jag tecknar hellre träd och berg än byggnader och vägar.
  • Jag älskar Zelda och Phantasy Star-spelen.
  • Jag har inte bestämt mig för vilken färg jag gillar bäst i Magic. Jag vet att det inte är vitt. Händelsevis tycks det som att jag får illustrera många vita kort.
  • Jag är gift och har en dotter som är åtta år gammal.
  • Jag tycker om att spela basket.
  • Jag har skägg.


v_n: Enligt din hemsida har du arbetat som illustratör i tio år. Vad var ditt första betalade jobb som konstnär?

ED: Jag fick mitt första betalade illustrationsjobb medan jag besökte San Diego Comic-con. Jag anmälde mig till en genomgång av min portfolio med MtGs dåvarande art director, Jeremy Cranford. Vi hade haft en del kontakt via email tidigare, men jag fick inget jobb förrän vi träffades i verkligheten. Mina första uppdrag var Goblin S.W.A.T. Team och Pygmy Giant från Unhinged.

v_n: Coolt!
Du har publicerat några videor där vi kan se dig arbeta från början till slut med några illustrationer från MtG (1). Jag måste medge att jag är grymt imponerad av din tekniska skicklighet! När och varför började du att arbeta digitalt?

Goblin S.W.A.T. Team
ED: Tack så mycket! Förmodligen var det elva eller tolv år sedan. Jag började arbeta digitalt nästan på grund av desperation. De flesta konstnärer jag kände påbörjade sina banor som illustratörer under college. Jag tog bara ett par illustrationskurser under college och producerade inte mycket konst efter college medan jag arbetade som grafisk designer.
Jag kände att jag låg efter och jag oroade mig för att räkningarna skulle hopas om jag målade traditionellt. Jag tänkte att arbeta digitalt skulle ge mig en snabbare väg till de betalade jobb som jag ville göra. Om några blivande konstnärer läser detta skulle jag avråda dem från att göra så. Att lära sig att måla digitalt istället för traditionellt för tidigt kan leda till många dåliga vanor.

v_n: Du har blivit tilldelad en förbluffande mängd planeswalkers, kraftfulla kort som ofta har en stor inverkan på spelet. Gillar du att arbeta med
dessa ikoniska karaktärer?


ED: Jag älskar att arbeta med planeswalkers, de är mina favorituppdrag. Att illustrera en karaktär som har potentialen att hänga kvar får inte missas. Det är ännu bättre om jag får designa dem från grunden.

v_n: På tal om planeswalkers så har du gestaltat Venser tre gånger (två gånger som Venser, the Sojourner och en gång som Venser, Shaper Savant). Börjar du tröttna på den killen? ;)

ED: Nix. Han var min första riktigt stora karaktär. Jag har mycket att tacka honom för!

v_n: Fråga från min fru: "Vad skulle vara din titel som en planeswalker?" (som i "the Sojourner", "Sun's Champion" och så vidare)

ED: Eric, Basement Office Dweller.

v_n: Haha, episkt!
Tidigare i år gjorde jag en intervju med Adam Paquette. Tillsammans med Adam var du en del av konceptdesigngruppen för Theros, vilken även inkluderade Todd Lockwood, Peter Mohrbacher and Steve Prescott. Adam sa att den kreativa processen var spännande. Berätta mer om gruppdynamiken och arbetet ni gjorde tillsammans!


ED: Det var skrämmande att se dessa konstnärer i arbete! Det var första gången jag arbetade med konceptkonst i en grupp på plats och var fullt inblandad i processen. Normalt sett när jag arbetar som konceptkonstnär så arbetar jag enskilt. Huvudsakligen fyller jag i luckor för personalen ett spelföretag har på plats. Att ta del av den fullständiga processen var en läraktig erfarenhet som jag inspirerades mycket av.
Det verkar som om varje person var utvald på grund av en viss styrka de hade. Till exempel kan Steve Prescott teckna vad som helst på ett ögonblick och Adam Paquette spottar ur sig fantastiska miljöidéer som en fabrik.

v_n: Du har även några kortillustrationer i Theros. Elspeth, Sun's Champion såklart, och Purphoros, God of the Forge. Speciellt Purphoros ser helt fantastisk ut! För att vara ärlig har jag honom till och med som skrivbordsbakgrund på min Macbook. Hur var det att ge liv till en gud?
Purphoros, God of the Forge
ED: Det är en utmaning att få till den där känslan av skala och storslagenhet som man vill ha i skildringen av en gud. Man vill nästan alltid ha en låg kameravinkel för den där känslan av skala, så jag visste åtminstone att jag kunde börja där! Jag försökte också få honom att smälta in i sin omgivning och bli en del av den.
Ett trick som används ganska ofta för att få något att se enormt ut är att använda atmosfäriskt perspektiv där atmosfären mellan objektet och betraktaren får objektet att se lågt ut i kontrast och färg. Eftersom dessa gudar skulle ha natthimlen skymtandes på sina skuggområden kunde detta vanliga trick inte användas i någon större omfattning. På grund av detta lades mycket tid på att få teckningen exakt rätt, så det ser ut som att vi ser Purphoros långt nerifrån.

v_n: Jag är ledsen om jag är helt ute och cyklar här, men jag måste fråga: har inte Purphoros några slående likheter med ett av dina äldre verk? Speciellt rustningen har mycket gemensamt med… Mirran Crusader! Vad säger du om det?

ED: Hmmm. Richard Whitters gjorde huvuddelen av designarbetet på Purphoros. Men du har rätt, jag ser likheten med Mirran Crusader. Kanske är det sättet jag tolkade Richards design på. Mirrodin-karaktärerna bestod till stor del av metall och Purphoros är liknande på det sättet. Det låter rimligt att jag omedvetet inspirerades av mitt äldre arbete från Scars of Mirrodin-blocket.

v_n: Om du fick uppdraget att illustrera en faktisk gud från den grekiska mytologin, vem skulle du välja?

ED: Om jag fick välja skulle jag ta Poseidon. Mitt val har ingenting att göra med Poseidons historia. Jag har alltid haft lätt för att föreställa mig havsfolk. Jag tyckte verkligen om att illustrera tritons i Theros.

v_n: Du gjorde illustrationen för Oloro, Ageless Ascetic från Commander 2013. Han ser verkligen imponerande och öh.. jättelik ut. Berätta om den kreativa processen bakom detta kort!

ED: Oloro ska föreställa en uråldrig jätte som upptäckt hemligheten bakom evigt liv. Det är vattenfallen som flödar från hans enorma tron. Han rör sig sällan från den. Jag beslutade mig för att fokusera på tronen innan jag oroade mig för mycket över Oloro. Jag ville att det skulle kännas som förfallen arkitektur som tjänstgjorde som jättens tron.
Nästa steg var att komma på hur jag skulle få honom att se enorm ut. Jag gjorde detta med ett träd brevid hans tron som har ungefär samma höjd som hans svärd. En låg kameravinkel hjälper alltid med. Jag petade också in några få subtila drag som man bara upptäcker om man ser bilden i stort format. Hans bröst- och bicepsband är dekorerade med mänskliga svärd och yxor (2).

v_n: På din hemsida står det att du arbetat som konceptkonstnär för tv-spel. Med tanke på att jag är något av en gamer blir jag nyfiken! Vilka kunder och spel har du arbetat med?

ED: Jag arbetade med spelet Marvel Ultimate Alliance II där jag fick designa ett antal av hjältarna och skurkarna. Jag arbetade även med Reckoning: Kingdoms of Amalur och End of Nations.

v_n: Jag hoppas att du inte blir förolämpad, men eftersom det blivit ett internetfenomen: vad är grejen med Olivia Voldarens klänning?

ED: Jag är inte förolämpad. Detta är förmodligen den vanligast ställda frågan! Jag antar att draperingen på hennes klänning inte fungerar så bra som den borde ha gjort. Du kan inte vinna jämt. Meningen är att hon ska hålla upp klänningen kokett medan hon svävar ovanför med båda benen utsträckta. Inget falliskt!

v_n: Jag finner det faktiskt något deprimerande att det är den vanligaste frågan. Bra svarat, dock!
Tack för din tid, Eric, och tack för all fantastisk konst.



FOTNOTER:
1) Den intresserade kan hitta dessa videor här.
2) Titta på bilden i stort format. Det är en snygg detalj!

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

FreeSpace

MEDLEM
Som vanligt, kanon! Hatten av!

00:46:55, 22/12 -13
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Tack ska ni ha, alla! :)

23:47:15, 21/12 -13
Zombie

MEDLEM
Uppsala
Guld! Keep 'em coming! :) Blir alltid lika glad när du släpper en ny intervju!

22:16:48, 21/12 -13
Burrito

MEDLEM
Lund
Två tummar upp!

22:09:55, 21/12 -13
UnkenFisk

TOMTE
Göteborg
Tummen upp!

13:12:18, 21/12 -13
Rackapulsare

MEDLEM
Eskilstuna
Trevlig intervju.

Intressant och lite konstigt är att när Innistrad släpptes (September 30 2011) så hade Yngwie Malmsteen nästan på dagen ett år tidigare släppt ett album med titeln Relentles. Yngwies pose och Garruks pose är inte helt olika (kanske inte helt unika heller), men vidare så heter en av låtarna på Relentles "Axe to Grind". Har frågat Eric om denna tillfällighet, han hävdade att han inte lyssnade på Yngwie. :)

http://i.imgur.com/uZWRo.jpg

Detta faller in under kategorin värdelöst vetande.

12:37:29, 19/12 -13
Binkabi

REDAX
Kalmar
Som vanligt intressant. Trevligt att få se mer av personerna bakom korten, om man säger så.

Och jag är glad att du ställde sista frågan, det hade inte varit en perfekt artikel utan den ;)

11:51:19, 19/12 -13
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!