Intervju
Intervju med Cynthia Sheppard

För första gången har jag gett mig på att intervjua någon jag faktiskt känner sedan tidigare. Förhoppningsvis kommer detta hjälpa snarare än att stjälpa och ni får samma nivå av läsning som vanligt. Mina damer och herrar, möt den begåvade Cynthia Sheppard!

av vampiric_ninja
12:59, 6/11 -13
läst 5656 ggr.

vampiric_ninja: Hej, Cynthia. Tack för att du ställer upp på den här intervjun! Jag känner dig lite sedan tidigare, men skulle du vilja presentera dig själv för mina läsare?

Cynthia Sheppard: Hallå! Jag är en 29 år gammal konstnär som jobbar från min ateljé strax utanför Washington, DC i USA. Jag gör målningar för Magic the Gathering samt andra spel (Call of Cthulhu, Elder Sign, A Game of Thrones, Star Wars, Lamentations of the Flame Princess, Hex, etc) och böcker! Se mer på min hemsida och blogg.

v_n: Du framstår som en väldigt lättillgänglig person, och verkar ha en hel del kontakt med såväl kollegor som fans. Stämmer detta? Tycker du i sådana fall att detta är en viktig egenskap att ha som konstnär?

CS: Jag tycker att det är viktigt att ha en koppling till både sina kollegor och sin publik. De flesta av mina nära vänner är yrkeskonstnärer, och några av dem arbetar också med Magic. Jag älskar det. Inte bara för kamratskapen (de är helt fantastiska människor), utan också för utbytet av idéer. Ibland ger vi kritik eller råd när någon fastnat med en målning, och den typen av samarbetsvillig insikt är ovärderlig för alla kreativa personer.

Jag tycker även mycket om att prata med Magic-fans, speciellt om de är intresserade av illustrationerna. Jag hoppas att förbli någorlunda tillgänglig på konvent och sociala medier men det har blivit svårare och svårare, speciellt i svallvattnet efter Commander 2013!

v_n: Du är ganska ny när det kommer till MtG. Vad var din första kontakt med spelet?

CS: Jag minns när spelet började dyka upp på min skola när jag gick i sjätte klass, och fort förbjöds det eftersom ungarna slogs med varandra över värdefulla kort. Det gjorde mig nyfiken på Magic och när jag sedan såg konsten blev jag verkligen förälskad.

Spola framåt 16 år och så insåg jag att jag ville göra en del av den konsten, så jag bokade in en genomgång av min portfolio med Jeremy Jarvis. Kort därefter fick jag mina första uppdrag i Innistrad-blocket.

v_n: I min mening har mycket av ditt arbete en viss gotisk egenskap. Eftersom jag har den något orättvisa fördelen att ha tillgång till dina Facebook-bilder så vet jag också att du brukade se ut lite som Shadow Alley Denizen förr i tiden (tja, minus huggtänder, dolk och kråkor). ;) Har du någonsin varit gotare?
Shadow Alley Denizen
CS: Ja, jag var den stereotypiska gothtjejen i high school. Jag hade långt svart Morticia Addams-hår i ett antal år efter skolan med. Jag antar att jag växte upp med att relatera till det idealet av mörk skönhet, så även om mitt personliga utseende har förändrats så målar jag stundtals fortfarande karaktärer med det i åtanke.

v_n: Det är coolt! Själv brukade jag ha mohikanfrisyr, svart rock och kängor när jag var i den åldern. Sköna tider! Oavsett gotiskt förflutet så har Jeremy Jarvis gett dig en god portion vampyrer att illustrera. Jag måste säga att din tagning på dessa nattliga varelser är bland de mest vackra och intensiva i spelet. Gillar du att måla vampyrer?

CS: Jag har målat vampyrer sedan jag var tonåring, och ja, jag älskar det fortfarande! De är komplexa, plågade varelser, vilket tillåter en stor känslomässig räckvidd att skina igenom. Det håller det intressant målning efter målning.

v_n: Mest nyligen gjorde du Jeleva, Nephalia's Scourge från Commander 2013. Jag förälskade mig ögonblickligen i detta kort och gjorde en EDH-lek för Jeleva ögonblicket jag såg henne. Illustrationen är helt enkelt slående! Kan du berätta mer om detta verk?

CS: Jeleva använder sig av sinnesspratt för att plåga sina offer, så jag ville att hennes klädnad skulle hålla henne höljd i dunkel – förutom de viktigaste grejerna: de brinnande ögonen, den hungriga munnen och händerna som sträcker sig efter dig.
Från en konstnärlig synpunkt verkade det valet också till min fördel eftersom jag älskar att måla ansikten, händer och böljande tyg, och designen lät mig göra just det.

v_n: På tal om Commander 2013 så gjorde du även den nya illustrationen för den legendariska klassikern Rubinia Soulsinger. Som jag tidigare sagt till dig så tycker jag att du gjorde ett fantastiskt jobb! Hon ser verkligen ut som en lockande älvadrottning. Snälla berätta hur du gav Rubinia nytt liv!

Jeleva, NephaliaCS: Tack så mycket! Jag började med att fundera ut vem hon är – en samlare av varelser, en som rekryterar själar till sin armé – och jag tyckte hon skulle ha ett kraftfullt och fordrande uttryck. Hennes kläder och omgivning designades för att ha element från alla tre av hennes färger av mana, blått, grönt och vitt. Vitt har också en spindelvävsartad egenskap som passar för en legendarisk älva.

v_n: Jag tycker att du lyckades extremt väl med att gestalta dina tankar. Hon har verkligen en befallande närvaro! Har du sett Rob Alexanders originalillustration för Rubinia? Rob är en av de mest erfarna MtG-illustratörerna som fortfarande är aktiva, så om du sett originalet, kände du någon press inför att omtolka hans arbete?

CS: Det är alltid en viss press när du omtolkar ett klassiskt kort. Jag tittade på Rob Alexanders originalillustration, men jag var mer inriktad på att omtolka karaktären än illustrationen i sig. Wizards vill att konstnärerna sätter sin egen prägel på saker, och i vissa fall ber de dig specifikt om att inte imitera gamla illustrationer.

v_n: Jag gjorde nyligen en intervju med en vän till dig, den oförlikneliga Adam Paquette. Adam har mest gjort landkort till MtG, medan allt ditt arbete är karaktärsbaserat. Du gör karaktärer extremt bra, väldigt levande och uttrycksfulla. Skulle du kalla karaktärsarbete din specialitet?

CS: Tja, till att börja med skulle jag säga att Adam är en av de där konstnärerna som kan lyckas med vad som helst. ;) Han är fantastisk. Karaktärsarbete är definitivt mer av min specialitet än vad miljöer är, men jag tycker faktiskt om att göra båda och hoppas kunna bredda mig i framtiden. Om jag än en gång går tillbaka till barndomen så ville jag bli en porträttmålare som min far. Därför tenderar jag att anstränga mig för att skapa uttrycksfulla ansikten och gester.

v_n: Fråga från min hustru: "dina karaktärer har så starka uttryck. Tänker du på vilka de är och tar din tid att lära känna dem innan du målar?"

CS: Jag spelar alltid ut mina karaktärer i en spegel, manliga såväl som kvinnliga. Ibland går jag verkligen in i det. Medan jag målade de blottade huggtänderna på Bloodcrazed Neonate så fick jag till exempel ont i käken från att faktiskt göra den där minen medan jag målade.

v_n: Haha, jag kommer aldrig att se på Bloodcrazed Neonate på samma sätt! En karaktär, som händelsevis ser ut att kunna vara en riktig typ (1), är Young Pyromancer. Killen ser helt vansinnig ut! Han påminner mig lite om Howard Wolowitz från Big Bang Theory förvandlad till galen pyroman. Hur kom du på utseendet för den här snubben?

CS: Young Pyromancer är en Chandra-fanboy. Folk blev som galna när jag avslöjade detta på min blogg! Jag plockade fram mina minnen av mig och mina vänner i high school (som gotare, såklart) och hur vi brukade modifiera vårt utseende för att se mer ut som våra musikidoler: slita av tröjärmar, sätta fast tygmärken på saker, färga håret – och satte ihop hans klädsel på det sättet. Hans uttryck säger "Ha! Titta vad jag kan göra! Precis som... hon."

v_n: Grymt! Jag älskar konceptet. :) Tack för intervjun och den exklusiva bilden, Cynthia. Vi ses online!


FOTNOTER
1) Ordskämtet gick förlorat i översättningen. För den som absolut måste ta del av min enorma lustighet finns originaltexten publicerad på Casualhörnan.

 

Artikel-feedback