Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Jag har nu skrivit ett antal artiklar om olika lektyper i modern. Denna gång tänkte jag byta spår! Efter att ha gästat Martin "GlueBall" Thernlunds artikel om vår paper pauper turnering kändes det vettigt att gå in på en av lekarna, nämligen den jag själv spelade, goblins! En tribal-lek som är väldigt populär i legacy och ser en del spel i modern, hur kan den klara sig utan alla lords och allmänt starka kort?
Jag tänker presentera två olika listor för att visa hur leken kan byggas antingen på synergi eller som en mer "all in" aggrolek. Först tar vi den listan jag har spelat som bygger på synergier:
Eftersom leken bygger en hel del på synergi kommer jag inte att presentera alla kort var för sig utan istället presentera de små "combos" som finns att tillgå: Mogg Raider/Goblin Sledder+Goblin Arsonist: Vem har inte drömt om att få bygga sin egna Mogg Fanatic? Genom att offra en Goblin Arsonist får du dessutom en +1/+1 bonus för en runda, vilket kan användas offensivt, för att ge en fördelaktig block eller pumpa en gubbe för att överleva removal.
Mogg Raider/Goblin Sledder+Mogg War Marshal: En liten men ack så smidig synergi. Istället för att betala för den överkostade goblinen kan du offra honom för en +1/+1 bonus, antingen samma runda som du spelar honom eller i nästa turs upkeep. Jag föredrar att göra det direkt om jag har möjlighet att få in skadan.
Death Spark+Mogg Fanatic: För att få ut maximalt av Death Spark är det en stor fördel att kunna bestämma själv när man vill plocka upp den. Detta löser man enklast genom att vara den som lägger en goblin i graven. Kom ihåg att det är "directly above", inte att det finns en creature någonstans ovanför!
Goblin Bushwhacker+Alla andra creatures: Han behöver en liten extra omnämning! Det är inte många matcher som slutar med förlust om du får spela in en Goblin Bushwhacker och attackera med laget!
Som en bonus gör även Mogg Raider och Goblin Sledder eventuella alpha-strikes mycket bättre, eftersom du kan offra alla goblins som blev blockade för att pumpa de som kom igenom. Ibland räcker det med att få igenom en 1/1:a token för att pressa in sista 5 skadan, vilket är rätt imponerande!
I övrigt har leken lite removal samt andra nyttiga goblins att anfalla med. Men kan leken verkligen vinna på beatdown, de verkar ju helt absurt! Med tanke på att så många lekar i formatet durdlar dom första rundorna kan vi skriva ut ett litet exempel mot en UR Cloudpost-lek (motståndarens turn är i kursiv stil):
Givetvis hade vi en rätt bra hand här, men en turn 4 kill är fortfarande ganska bra för att bara vara commons! Vi ska ta och dyka ner i brädan också, för att se över vad som kan göras mot eventuellt svårt motstånd.
Sideboard
Sylvok Lifestaff: Ett skarpt kort mot mirrorn och mot andra lekar som ägnar sig åt att anfalla. Som en bonus kan du offra en goblin med stav relativt enkelt om du verkligen skulle behöva liv! Vettiga lekar att ta in staven mot är Grön Stompy, Affinity, White Weenie och Goblins.
Sparksmith: Removal på ben verkar bra! De flesta lekar använder sig av creatures för att vinna och där är han stark, men jag skulle inte gilla att skada mig själv mot andra jämnaggressiva lekar. Lekar som Sparksmith är grym mot är Affinity, Delver och framförallt Infect.
Raze: Något av ett wildcard som jag aldrig riktigt varit nöjd med. Troligen kommer jag snart att byta ut Raze mot något vettigare. Dock har den många nyttiga targets som bouncländer, Cloudpost samt diverse länder fullproppade med auror.
Ingot Chewer: Det finns inte mängder av farliga artifacts, men ibland vill man helt enkelt krossa något snabbt, och då finns det inte många bättre alternativ. Mumsaren kompletteras dessutom av...
Goblin Tinkerer: Fantastiskt artifacthat på många sätt. Jag var tvungen att kolla upp artifact-länderna (Tree of Tales m.fl) var oförstörbara, vilket dom inte är, så om du känner för att äta upp Affinitys manabas bokstavligen går detta utmärkt. I sämsta fall kan du byta honom mot en Myr Enforcer, vilket inte är så illa. Man kan också vara lite mer trixig och antingen pumpa honom för att få honom att motstå skadan eller helt enkelt offra honom med abilityn på stacken för extra value! Ta in honom mot Affinity men han är även vettig mot lekar med Sylvok Lifestaff och liknande equipments.
Det var i princip det hela för min lista, jag tänkte bara hastigt gå igenom en annan build också, innan vi avslutar!
Kort och gott är min list något långsammare och mer combat-orienterad medan Martins lista är mer aggressiv och avslutar sina matcher med extra mycke brännspells. Det är egentligen en smaksak, men jag föredrar creatures framför steket i detta fall, för att inte tala om den enorma kostnaden leken skulle gå på med 4 (!) Chain Lightning!
I brädan är den stora skillnaden Raze, så när jag plockar bort mina kommer dom antagligen att likna varandra något mer. Det intressantaste kortet i brädan är nog Curse of the Pierced Heart, att använda det korrekt verkar svårt. Går du turn 1 gubbe är det inte ofta du vill följa upp honom med en enchantment, men för att få ut max av den vill du spela den turn 2. Martin har säkert en bra kommentar till detta, så kika under artikeln för en motivering!
Filmklipp
Givetvis har jag lite klipp åt er även denna gång! Skillnaden är att dom länkas från min egna youtube-kanal, Dr.TopDeck! Efter att ha tilldelats detta fina smeknamn var jag tvungen att ta tillfället i akt, så har ni inget för er kan ni alltid kolla in min kanal för lite content!
Match 1 - Monored Combo
Det blev en rätt udda match ett, men sånt händer. Leken fungerar från ett land, speciellt när motståndaren har färre. Andra matchen blir ett väldans grindande, men eftersom han inte har någon press på mig är det i princip bara en längre väg till samma resultat.
Match 2 - Monored Combo
Samma motståndare, sånt händer ibland i 2-manna köerna. Eftersom leken består av så få länder så blir det svårt för honom att ta ner alla hot jag ställer upp. Samtidigt verkar han själv inte ha mer än 8-10 gubbar vilket gör min removal riktigt jobbig för honom.
Match 3 - UR Cloudpost
Spelar smart runt hans kontring game 1, hade jag kastat ut min Goblin Bushwhacker och fått den kontrad hade jag kanske inte vunnit. Game 2 floodar jag en aning och drar lite för många Raze. När han väl stabiliserat måste jag dra perfekt och han missa i en evighet, vilket är rätt otroligt. Sista gamet floodar jag återigen, fyra länder turn fyra är väldigt sällan optimalt. Jag har tillräckligt med bränn för att avsluta honom, men hittar ingen bra lucka att spela dom. Att kasta ut dom när han med all säkerhet kan hantera minst en verkar dumt, men kanske borde jag satsat direkt.
Match 4 - Grön Stompy
En rätt optimal start game 1, om det inte hade varit mot en lek som kunnat prestera en hel hög med blockers. Det blir rätt complexa attackfaser men inget som vi inte kan navigera igenom med lite betänketid! I andra gamet missar vi vårt andra landdrop alldeles för länge och kan inte stå emot 4/2:or trample speciellt länge. Sista gamet är det hans tur att sitta fast på ett land. Tack vare Bushwhacker blir en comeback i princip omöjligt och vi kan lugnt avsluta dagen med ett resultat på 3-1!
Så, det var allt jag hade att bjuda på för idag! Jag hoppas ni hittat något intressant och att ni stannar till och kollar på mina videos på youtube, skriver någon vettig kommentar och framförallt har kul när ni spelar!