Krönika
Dragon's Maze Preview: Lavinia of the Tenth
Ännu en spoilersäsong, ännu en spoiler för er favoritmagicsite. Den här gången är det ett riktigt intressant kort. En legend, en guild champion.
av
The_machine 15:16, 10/4 -13 läst 14552 ggr. |
Skriv ut artikel 17 kommentarer |
Efter att ha sett tidigare spoilade guild champions så som Rurik Thar, Melek och Vorel så känns det som att känslan wizards försöker förmedla i denna cykeln är mer "unika och intressanta abilities" mer än "sjuka limited-bomber". Vanligtvis är "unika och intressanta abilities" en aningen generös omskrivning för kort som kräver coin flips, exakt 38 kort kvar i libraryt och en planeswalker med minst 4 loyaltycounters men i champion-cykeln har man lyckats identifiera abilities som både känns fräscha och bundna till guildet ifråga.
Utan att hålla er ytterligare på halster presenterar jag härmed Lavinia of the Tenth:
Min första reaktion när jag såg Lavinia var "Ursäkta vad?!?! Vad sa kortet att kortet gjorde?" och det tycker jag säger en hel del med avseende på "unika abilities". Det är inte utan att man omedelbart tänker "Kan man inte göra nåt med den här och Restoration Angel?". Snacka inte skit, jag vet att ni alla tänkte det. Ni kan möjligtvis få lite cred om ni redan listat ut att det inte funkar riktigt som man vill. Nu sitter ni alla och tänker på om "det är värt att spela sin ängel i mainphase istället?". Jag låter det vara en fråga för er själva och ert lekbyggarsamvete.
Jag vill dock passa på att poängtera ett par saker som Lavinia jiddrar med som man kanske inte tänker på vid första anblicken:
Liliana of the Veil/Domri Rade
Att detaina planeswalkers kanske inte känns superviktigt när man precis gjort sitt lag i praktiken unblockable, men i de fallen man inte har ett lag har man i alla fall berövat dem en rundas aktivering.
Arbor Elf/Avacyn's Pilgrim/keyrunes
Detain har ingen fånig "non mana ability"-klausul. Emellanåt kommer jag på mig själv att tycka att det var fegt av wizards att lägga in "non land" i texten på Lavinia. Vad kan jag säga, jag är nog en "griefer" innerst inne ändå.
När det gäller standard ser jag dock dessvärre inte så mycket spel i Lavinias framtid. Lekar som spelar blått och vitt har så väldigt mycket bättre alternativ vad gäller djur som dessutom synergerar mycket bättre. Det är naturligtvis svårt att sia om vad som händer när kort som snapcaster mage och restoration angel roterar ut, men det ska till rätt stora omvälvningar för att en 4/4 för 5 ska vara bra nog.
Allt är dock inte förlorat för vår soldat. Det är svårt att bortse från charmen i att i modern lägga ihop Lavinia och Venser, the Sojourner och skapa ett "soft-lock" där motståndarens creatures kan attackera varken dig eller doktor Polisong. (ett jävligt soft lock om jag ska vara petnoga, faktiskt är det nog så pass soft att det mest ligger på soffan med en tvåliters cola och en påse chips med kebabsmak hela dagarna och tittar på repriser av MacGyver och Airwolf). En annan sak som jag tänkte på dock. Har ni kollat in creature typen ? Human soldier? Alltså, min erfarenhet av human soldiers är att de är glory seekers eller möjligtvis Benalish Veterans på en bra dag. Lavinia tar ut 98% av alla human soldiers bakom omklädningsrummet och spöar dem med våta handdukar tills de gråter och de resterande två procenten är redan rekryterade till hennes hit squad. Alltså jag säger inte att jag har problem med starka kvinnoroller, jag bara vill påpeka att vi kanske skulle ta en närmare titt på vilka "vitaminer" som de ger sina soldater där i New Prahv.
I block tror jag eventuellt att lady ten här faktiskt kan göra något. Synd bara att denna information endast är relevant för de få av oss som ska till PT Dragons Maze. En av formatets stora lekar är nämligen monorött som av förklarliga skäl har svårt att interagera med henne. Inte nog med att hon blockar bra, hon köper dig en extra runda som du kan använda till att lägga land och spela Sphinx's Revelation för ytterligare ett. Det är även rätt frestande att att titta på någon fisk-aktig lista med aggressiva detain-djur som Lyev Skyknight och använda Lavinia som en falter plus och som dessutom överlever Mizzium Mortars. Viktigt att tänka på dock för den som tänker i sådana banor är att kontringar inte kommer vara lika effektiva eftersom wrathen i formatet är okontringsbar, så istället för kontringar får man vända sig till effekter som Boros Charm eller Rootborn Defenses.
I limited är Lavinia of the Tenth naturligtvis en autoinclude i allt som klarar av att kasta henne. Att göra hela ditt lag oblockbart (i praktiken) och dessutom förhindra att motståndaren slår tillbaks om han mot förmodan skulle överleva brukar öka ens vinstchanser markant. Eftersom draft och sealed kommer spelas med alla tre setsen kan man plocka upp synergier längs vägen som Faerie Impostor, Dramatic Rescue och den nyligen spoilade Deputy of Acquittals. Det jag tycker är snyggt med champion-legenderna är att även om de är kraftfulla så kommer de ingen av dem vinna matchen på samma sätt som vissa bombrares i det förflutna. De här är bra rares som du ofta kan bygga en vinnande gameplan runt men motståndaren kan fortfarande
interagera med dem.
Både cykeln och Lavinia of the Tenth får två maskin-tummar upp och med detta tackar jag för mig för denna spoilersäsong, väl mött nästa gång!