Krönika
En tør artikel om BUG Delver i Legacy (generelle overvejelse kan forekomme)
Via danskmagic.com
Legacy-entusiast Tue Bo bringer os i denne uge et alternativt tag på den populære BUG Delver legacy arketype
av
Valarne #7 PWP Yearly 13:03, 12/6 -14 läst 2396 ggr. |
Skriv ut artikel 5 kommentarer |
Når man skriver om Magic, så kan man nemt løbe ind i den barriere, at spillet har det med at præsentere en for utallige variationer, hvilket gør generaliseringer farlige, og enten kan få skribenten til at give op på forhånd, skrive for kort en tekst i afmagt, eller skrive for lang en tekst, tynget af ubetydelige detaljer. Jeg vil prøve her, at skrive i den længere ende, båret af forhåbentlig betydningsfulde detaljer.
Et af de decks, jeg har mest erfaring med efterhånden, er BUG Delver. Jeg vender ofte tilbage til decket fordi den proaktive Delver plan får alsidige svarmuligheder, når den er sat ind i en BUG ramme. Den mere aggressive pilot ville nok foretrække RUG eller UR, hvilket også er gode muligheder. Argumenterne for BUG er imidlertid alsidighed båret af især: Abrupt Decay og Deathrite Shaman. Fordi Legacy kan præsentere en med mange mærkelige problemstillinger, så er BUG et ret sikkert og konservativt Delver-valg. Om det er det objektivt bedste, er ikke til at sige (på nogen måde, af mange årsager).
Denne artikels præmis er, at vi har valgt BUG Delver, men endnu ikke ved hvordan vores deckliste skal se ud. Vi kan herfra tage udgangspunkt i det proaktive: Valg af creatures, eller det reaktive: Valg af disruption. Vi spiller Delver.dec fordi vi tror på Wasteland, Daze osv. Vi ved vi skal have disruption, men ikke nødvendigvis hvilken.
Creatures
Anyways, lad os starte med creatures. Man bør ikke have for mange creatures. Et absolut max er 16, for ikke at blive for dårligt et deck mod de unfair decks. Man kan nemt komme til at tro, at et deck med counterspells, discard og Delver automatisk har et godt matchup mod combo. Det kan dog snyde. Man skal have rigelig med stack interaktion, hvis man ikke præsenterer modstanderen for permanent-baseret disruption, såsom Thalia, Counterbalance eller Chalice of the Void. En enkelt Force of Will er sjældent nok. En enkelt Thalia kan være nok. Dette er faktisk et rimeligt argument for ikke at spille blå non-kombo, non-miracle decks i Legacy, men lad os lade den ligge.
Jeg hælder til 12-14 creatures i BUG. De første 8 er sikre;
4 Delver of Secrets,
4 Deathrite Shaman.
Herefter har man frie tøjler mellem Tarmogoyf, Tombstalker, Dark Confidant og True-Name Nemesis.
I min nuværende konfiguration spiller jeg 3 Dark Confidant og 2 True-Name Nemesis.
En række faktorer spiller ind her:
Tombstalker er rigtig god, men trækker decket meget mod graveyard-afhængighed og gør manaen dårligere pga dobbelt sort. Tarmogoyf er god, men ret gennemsnitlig mod alle decks hvor dens evne til at blocke ikke spiller ind. True-Name Nemesis er lidt tung, men giver en stor effekt i kraft af clocken der tikker ned ubønhørligt.
Dark Confidant er omtrent det bedste sekundære creature man kan committe tidligt i spillet mod de fleste modstandere. Ofte bliver dit 1-drop fjernet, hvilket gør at Confidant kan komme ned på et tomt bord, evt. i fred for removal. Hvis det flasker sig sådan, så vinder man gerne spillet.
Mod både kombo og kontrol vil jeg hellere se en Confidant end en Tarmogoyf. Derudover vil jeg hellere have untappet med Dark Confidant i tre ture, end med Tarmogoyf, fordi vi ikke spiller Lightning Bolt. Lige ved og næsten er ofte godt nok for RUG, der kan finde Lightning Bolts til at afslutte det, som en Tarmoyf startede (inden modstanderen fandt removal). Men for BUG er det ikke så nemt at afslutte et spil. Derfor er de ekstra kort fra Dark Confidant, efter min mening, bedre end den ekstra power/toughness, som Tarmogoyf kan tilbyde.
Daze, Stifle og Force of Will gør, at et Delver deck kan kontrollere den tidlige del af spillet, og Dark Confidant giver os mulighed for at veksle den tidlige fordel til en uovervindelig fordel.
Spells
Det er ret almindeligt, ikke at spille med Stifle. Det synes jeg er en fejl, fordi decket uden Stifle bevæger sig mod midrange: Man ofrer et centralt tempo-redskab til fordel for eksempelvis midrange-kort som Liliana of the Veil og Sylvan Library. Det er vigtig at huske, at Stifle gør meget mere end at ordne fetch-lande. Stifle har høj værdi mod Miracles, Storm, Veteran Explorer, Liliana of the Veil og modstanderens Wastelands m.fl. Stifle giver også en edge mod de Delver mirrors, der ikke spiller Stifle. Når det er sagt, så er resten af listen ret svær at rykke ved, her er de sikre + Stifle:
4 Force of Will
4 Daze
4 Stifle
4 Brainstorm
4 Ponder
+4-6 removal spells
med 13 creatures og 18 land (dem vender jeg tilbage til) så har vi
3-flex slots.
Jeg argumenterer for 3 Disfigure, 3 Abrupt Decay og 3 Thoughtseize:
Disfigure kan se ud som et dårligt kort, men langt de fleste targets for ens removal er Deathrite Shaman, Stoneforge Mystic, Delver of Secrets eller et kort ud af Death and Taxes eller Elves. Disfigure er god nok med andre ord, og hvis man eksempelvis bare spiller Abrupt Decay som removal, så får man unødvendigt tunge indledende ture.
Abrupt Decay er god, men det er ikke den hellige gral, så 3 går an.
Thoughtseize giver en god vinkel af mange årsager, hvor Batterskull især er en vigtig grund. Man kunne spille Spell Pierce, men jeg hælder til Thoughtseize fordi den åbner en ny vinkel af interaktion
Lande
18 lande er et minimum som 99,9 % er enige om. Jeg har ofte lyst til at smide det 19. land i, men jeg tror ikke det er nødvendigt. Når det er sagt, så er det meget vigtigt, at alle ens lande udover Wasteland er gode. Bayou er et land som mange BUG lister spiller, men de spiller også 19 eller 20 land. På 18 land kan man ikke tillade sig den ”luksus”. Til gengæld har man på 18 land flere kort der gør noget, og en mere slank liste.
3 Tropical Island
3 Underground Sea
4 Wasteland
8 blå fetch-lande eller Verdant Catacombs.
Sideboard
Der er naturligvis mange variationer og sideboards har det med at ændre sig. Nogle ting er dog efter min mening ret stabile i BUG sideboardet:
2 Grafdigger's Cage ( Elves, Reanimator, Dredge, ANT)
2 Pithing Needle (Miracles, Aether Vial, Sneak Attack m.fl)
2 Flusterstorm (Vi har helt generelt brug for denne effekt mod combo)
Herudover foreslår jeg:
3 Marsh Casualties (alle creature-strategier, fra Esper Deathblade over mirroren og til Elves)
2 Envelop (Miracles og combo)
1 Counterspell (Fordi vi mod kontrol og kombo gerne vil have en alsidig hardcounter)
1 Venser, Shaper Savant (Show and Tell kan være et issue og så kan Venser bare alt – pet card of the moment)
1 Maelstrom Pulse (lidt som Venser, et bredt out til diverse ting) /
1 Krosan Grip (Batterskull især)
Dette board har ikke nogle særlige tricks til mirroren, udover Marsh Casualties, men jeg syntes ikke man bør boarde for meget her alligevel. Maindecket gør fint hvad man har brug for: kæmpe om ressourcer med tempo-pakken, 6 styk spotremoval og billige creatures. Mere spotremoval a'la Submerge gør ikke en stor forskel, og 3-drops som Liliana kan nemt rådne i hånden mens man bliver wastet til stenalderen.
Undladelser
Hymn to Tourach
Hymn er fristende, men kun på grund af blow-out faktoren. Man kan nemt glemme at 2 sorte sorcery-speed mana slet ikke er det, som decket vil. Folk der også spiller Liliana italesætter deres build som et tap-out tempo deck, men bottomline er, at man får et clunky deck med unødvendige begrænsninger på manaen. Der er ingen tvivl om at Hymn er god, man variansen er et potentielt problem vi ikke har brug for. Ofte er det et specifikt kort vi har brug for at fjerne, i stedet for at fjerne 2 kort der måske i forvejen er døde, eksempelvis pga. Daze i vores hånd. 2 mana gør også Hymn risikabel, fordi det betyder, at vi ofte skal investere en hel tur i kortet, hvilket er elendigt i mirroren og i det hele taget ineffektivt.
Liliana of the Veil
Jeg har aldrig været glad for Liliana i decket. Det har andre selvfølgelig været, så det handler nok om spillestil. Jeg er ikke fan af, at Liliana tvinger både en selv og modstanderen ind i topdeckmode. Ja, vi har en Lili, men en enkelt Clique, Jace, Decay eller et man-land fra toppen og så har man en ubrugelig planeswalker og en tom hånd. Jeg vil gerne spille tempo med muligheder – dvs. med mange kort på hånden - shuffle extra lande væk med Brainstorm etc. Liliana arbejder imod dette.
Desuden er Lili næsten aldrig awesome, men oftest mediocre til ok i et deck med ingen decideret favorable udfald af en +1 aktivering. I et deck som Jund discarder man extra discard spells og Punishing Fire, og man vil naturligt gerne committe sin hånd til bordet. Sådan er det ofte ikke med et base-blåt deck. Mod combo er Liliana først god når man med konventionel discard har fjernet cirka hele deres hånd. Mod Miracles er Liliana ok, men ikke overvældende netop fordi man tvinger sig selv til at lægge sine extra lande, og derved miste den virtuelle kortfordel man har fordi man spiller mere gas end Miracles gør. Deres topdecks er bedre, og hvis vi ikke kan bruge Brainstorm til at shuffle lande nummer 3-4-5 væk, så er det sandsynligt, at de godt kan vinde over Liliana med Entreat, Detention Sphere, Explosives, Jace eller Clique.
Sylvan Library / Life from the Loam
Kortene er gode, men marginale. Sylvan er et godt sideboard-kort til mirroren og Miracles, men ikke mere end det efter min mening. For mange matchups er domineret af en fart, der gør Sylvan til det sidste kort man har lyst til at spille. Nogen gange vil den dog vinde spillet, så fred være med det. Sylvan er ligesom Confidant, bare meget dårligere. Loam er noget dårligere når vi og alle andre spiller Deathrite Shaman. Spild af plads.
BUG Delver kan kendetegnes ved, at have omtrent ingen walk-overs i det teoretiske matchup, men tilgengæld have mulighed for nemme wins gennem Stifle og Wasteland mod omtrent alle. Udover den mulighed, så synes jeg, at man har en rimelig chance mod alle, hvis man spiller anstændigt. Nogle decks bliver naturligt ødelagt af specifikke matchups, og sådan er det aldrig med dette deck.
Jeg vil meget gerne høre kommentarer på artiklen, hvis I har nogen! Både til form og indhold.
VH Tue!