Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Dette er noe jeg originalt skrev på tryneboka avd. Magic: The Gathering - Hamar, og ble tvunget (av verten i Moss) til å skrive her også (tipper det har med ros til ham å gjøre, og så tvang han meg til å legge til bilder og gjøre den litt mer leselig for å skape ennå litt mer blest rundt rosen hans), så det blir en hard paste med noen få endringer etter oppfordringer av en viss person som jeg skal holde anonymy, så ingen skjønner hvem det er snakk om. ;)
Nå kjemer da ein (great) wall of text. Jeg deler det derfor inn i tre deler, så man evt. kan lese det man synes er interessant og skippe det andre skvipmølet. Delene blir:
Selv har jeg aldri tenkt på Legacy som et reelt format for meg å satse på, mye fordi inngangsprisen virket høy, og jeg har aldri hatt en arena å utforske formatet på. I grunn har jeg alltid spilt casual budsjetts-standard (og noe extended som vi dreiv med i gamledager). Men jeg fkk lyst til å prøve meg da vi hadde en runde av Mesterserien på Hamar. Jeg hadde allerede gått til innkjøp av en del svarte kort som jeg hadde tenkt til å bruke i modern. Kikket litt rundt på nettet, helt fersk i legacy-verdenen, og kom frem til at jeg hadde mye av det som kunne utgjøre et greit Pox-deck. Jeg bestilte en del commons/uncommons for å få til et deck, og la inn en del budsjettsløsninger (Peat Bog, (som nesten ble et gulligt djur) og Duress bl.a). Jeg tror kanskje decket mitt hadde kostet meg litt i overkant av 1000kr, hvor 2x Phyrexian Obliterator (som jo er et gulligt djur) trakk mye opp. Jeg gikk 2-3 i den turneringen. Noe som beviste for meg at det er mulig å lage fungerende budsjett-decks i legacy og fortsatt gjøre det nogenlunde, og samtidig lære, og utvikle seg mye.
Etter lærdomen fra Hamarrunden, hadde jeg veldig lyst til å utvikle decket videre. Jeg har aldri vært noe fan av metagames, eller ideer om at man er låst til visse decks i et format, spesielt i et så stort format som legacy hvor man har mye å velge i, og også mest sannsynlig veldig mye som ingen har tenkt på. Dette var derfor noe jeg hadde lyst til å prøve å jobbe med å motbevise, selv med min snevre kunnskap om legacy. Jeg har spilt ei stund, så jeg vet stort sett hvilke kort/effekter som finnes, men man kan også finne mye uant ved å bare surfe rundt på http://gatherer.wizards.com/Pages/Default.aspx etter visse nøkkelord, og også alltid prøve å finne nye bruksområder for kort man kommer over som virker interessante (legacy-folka måtte bruke litt tid på å lese Ashiok, ikke hadde de tenkt over hvor bra Drown in Sorrow egentlig er, og Shadow of Doubt = "Fyy Faen!"). Her hadde jeg funnet tilbake til det som gjorde Magic gøy i gamledager hvor vi ikke kunne lete opp deck lists på internett, eller tråle forumer etter folk som mener ting, og dilte etter dem. Vi kjøpte boostere (eller starters med 13974239874 land i), og gjorde det beste ut av det vi hadde, og byttet bare oss imellom. Vi måtte rett og slett være kreative og tenke selv, noe jeg føler det er alt for lite av i dagens Magic-samfunn. Folk skal selvfølgelig få spille på den måten de selv vil, men min filosofi er at man aldri blir like god/bedre enn de beste om man bare kopierer, tar deres ideer/meninger for gitt og ikke prøver å overgå dem selv. Legacy er også det formatet hvor det straffer seg mest å gjøre småfeil og gå glipp av visse ting i wordingen på kort (Show and Tell, pff). Det er ting man lærer og utvikler seg ekstremt mye av som spiller.
Jeg bestemte meg for å bygge videre på Pox-konseptet, men å gjøre det til mitt eget. Det første målet var å gjøre decket mer allsidig enn standard Pox som vanligvis bare herper hånd, herper land, tar ett og annet creature, dasker deg ihjel med Mishra's Factory etter at begge har kjeda seg ei stund. Første steg til å gjøre det til mitt eget, var å bytte ut Sinkhole med Vindicate. Den tar fremdeles land, men den kan også ta hvilken som helst annen permanent som kan targetes og ikke har en ability som gjør at den ikke gidder å dø. Noe som også ledet mot å fikse et annet problem med Pox som jeg ikke likte; det at du har så mange døde kort å trekke i late game. Det er ikke artig å trekke Thoughtseize/Hymn/Inquisition når motstander ikke har kort på hånda, ei heller Sinkhole om motstanderen uansett har nok mana på bordet til å spille alt han kan trekke. Men nå kan jeg også top-decke et kort som tar nesten alt han kan trekke.
Neste steg var å fikse land-basen min. Jeg hadde ikke lyst/råd til å gå til innkjøp av alle dual-landene jeg trengte. En ting jeg kjørte på med, og som har fungert supert, er å kjøre Gemstone Mine + Urborg, Tomb of Yawgmoth. På den måten kan jeg bruke 2 tokens på valgri mana, og fortsatt ha dem liggende med én token igjen, og bruke den som en swamp. Dessuten er det ikke noe krise å måtte sacce dem til Smallpox når de ligger på én token. Jeg har kosta på meg å kjøpe 2 duals og 6 fetch for å gjøre decket mest mulig stabil, uten å være avhengig å ta shock-skade dersom jeg må fetche noe og trenger manaen med en gang, men dette er noe absolutt ikke er nødvendig om man holder seg til én eller to farger og bygger mer på budsjett enn hva jeg har gjort, selv om mitt er rimelig billig sett i legacy-perspektiv. Men for meg ser det ut til at gode idéer og godt spill er langt mer verdifullt i formatet enn det er å pøse i penger i et deck du fant på interwebsen.
Et tredje steg jeg har tatt, er å innføre flere win-conditions, og gjøre at jeg kan burste ned motstanderen fortere i visse situasjoner, enn det som er vanlig med et standard Pox. Dette har jeg innført ved å kjøre 3x Bloodghast (som ler hele veien til grava når han tar med seg et av motstanderens dyr til en Smallpox). Og også én Tombstalker som gjør at man plutselig slår mye hardere enn motstanderen forventer. Jeg kan teoretisk sett herpe hele motstanders hånd og spille ut min Tombstalker i løpet av runde 2. Jeg sitter naturligvis ikke igjen med så mye kort selv, men hva gjør vel det når begge må top-decke, jeg har en 5/5-flyver, og har generelt sett et deck som er mer bygd på å klare seg med få kort enn de fleste?
Fjerde og siste steg jeg jobbet med før turneringen i Moss, var å prøve å utnytte best mulig at jeg har et rogue-deck med kort som motstanderen ikke forventer å se, enten generelt, eller i den typen deck. En liten forklaring på de jeg har brukt:
Jeg har Sylvan Library, motstanderen har Sylvan Library, jeg har Ashiok. Jeg har mer kontroll på toppen av decket. Og jeg sier ikke nei takk til en Delver/Vendilion Clique/Tarmogoyf/True-Name Nemesis, eller annet kos de har valgt å legge i decket til meg. Den har ikke som hovedmål å ta et creature, men når den først gjør det i legacy, er det garantert et creature med god value (tenker spesielt på Stoneforge Mystique som jeg kan bruke til å lete opp og spille ut ett av mine null equipments). Sensei's Divining Top og Jace, the Mind Sculptor blir også lei seg når Ashiok peker på dem.
"Hmm, jeg spiller mot Pox, da kan jeg trygt spille ut mitt aller viktigste kort uten å måtte ha noe mana oppe i bakhånd" - "NOPE!". (Jaggu nyttig at siden automatisk velger textless-versjonen. Here you go:)
"Han tæpan der spiller faktisk Mana Tithe, han. Men jeg har én mana til overs, jeg, så detta går fint" - "NOPE!"
Kanskje ikke det mest rogue-like-kortet, men det var kanskje det kortet som ga meg mest value i løpet av turneringen. Det å kunne trygt skyte ned et viktig kort før jeg har kontroll på hånda, eller trenger å tvinge ut de viktige kortene før hånda til motstanderen er hepra, var storartet.
Ikke såå rogue heller, men det at alle landene du top-decker utover i gamet får et ekstra bruksområde gir en del value. Samtidig som det er kjekt å ha for å holde på hånd-kontrollen (nei, ikke gamepad. Kontroll på motstanders hånd av kort) dersom Liliana ikke gidder å møte opp.
Hånda mi tømmes på et blunk, den blir til en Demonic Tutor som er et banna kort fordi det er for kraftig. Klag'itte på dæ.
Kan fetche/Landfalle Bloodghast, og snart også Wastelande hver runde.
I wins the top-decks!
Trenger en mana som de teite colorless-landa mine ikke produserer, Lotus Petal is here to help! Trenger å bruke Abrupt Decay/Smallpox/Hymn på første runde, Lotus Petal is here to help! Trenger å tømme hånda raskt for å herpe motstanders hånd og/eller få til en rask Tombstalker-delve, Lotus Petal is here to help!
Skal ikke gå all verden inn på sideboardet. Spesielt siden det ikke er ferdig/gjennomtenkt ennå. Men jeg vil uansett nevne Shadow of Doubt. Jeg vurderte å kjøre noen i mainboard, fordi den tar så utrolig mye i Legacy; fetchland, Stoneforge Mystic, Crop rotation, Green Sun's Zenith, Natural Order. Ja, den er mest for å få alver til å grine. ;) Men den er helt dau mot Merfolk/Goblin/Slivers, derfor turte jeg ikke kjøre den main denne gangen, men skal vurderes igjen senere.
Sneak and show: Første runden fikk jeg tømt hånda hans relativt fort, og fikk god kontroll på ham og hamra ham ned på 0 uten at han fikk sjansen til å komme tilbake. I andre runde spilte han Show and Tell tur 2, fordi jeg aldri hadde tenkt over det, står det også at man kan velge å spille ut et land med Show and Tell, noe jeg fant ut (han viste meg) da det var for sent. Han hadde nemlig innsett etter en Gitaxian Probe at han hadde driti seg ut, for hadde jeg faktisk spilt et land, hadde jeg hatt mana til Liliana of the Veil på min runde og tatt Emrakulen hans. Sånn ble det ikke. Siste runde kom det deisende en Blood Moon på bordet, og jeg var sjanseløs. Dette var mot han som kom på 1. plass etter innledende runder, tru jeg. Ett misplay fra vinn der, altså. (Moral: Å få med seg ett ord på et kort kan bety seier/tap, og Abrupt Decay er din venn.) - Tap
0-1-0
Runde 2:
Goyf Delver: "Jeg abrupter den, smallpoxer den, vindicater den, mana leaker den" Win. - Win
1-1-0
Runde 3:
Delver/Maverick-thingie: Full kontroll på bordet og hånda hans i runde én. Runde to ble litt frem og tilbake, men jeg fikk kontroll etter hvert. Jeg hadde en Crucible of Worlds i spill, som ga ganske så stor beng i Grafdigger's Cagen hans (man caster ikke land). Han topp decker etter hvert en True Name Nemesis som jeg aldri trekker svar for, og han tar det knepent. I det vi begynner å stokke etter runde to, er det en kis som roper "TIIIID!". - Draw
1-1-1
Runde 4:
(Ja, han show and teller så klart ut Blod moon. Vi kaller det slækk kombo her i mjøsområdet).
Show and Sneak (viktig å bytte litt på hva som kommer først): Fjerner hånda hans, han trekker aldri Blood Moon, han blir lei seg. - Win
2-1-1
Runde 5:
Sliver Ola Martinsen Her var det pretty much win or forsvinn. Tur 1: Sliver sliver sliver, begynner å lure på om jeg har lagt svarene mine igjen hjemme. Tur 2: Land, Dark Ritual, Dark Ritual, Infernal Tutorer en Hymn, spiller en Hymn. Tar to land. Tur 2: Hymn, tar 1 sliver + land. Han sitter igjen med en lord + Aether Vial og trekker to Phantasmal Image på rad. Je trekk drit. - Tap
2-2-1
Runde 6:
Dark Maverick (Stian Anthonny): Full kontroll første runde. Litt jevnere andre runde, helt til hans Stoneforge Mystic går på stack, min Shadow of Doubt går på stack, hans "Fyy faen!" går på stack. - Win (kom på at det ble 2-1 til meg her, han tok en runde, men husker ikke helt hvilken runde eller hvordan det skjedde. :p)
Ta det som et komplement at jeg satte pris på at det var akkurat du som validerte kortvalget mitt, Stian. Der fikk jeg hevn fra Hamar også. ;)
Final: 3-2-1, 10 poeng, 12/33-plass.
Konklusjon fra turnering: Veldig bra arrangert, vi kom fort igang, godt egnet lokale og verten (Lars Harald Nordli) var tydelig, imøtekommende og profesjonell. Frister til gjentagelse. :) Men det viktigste for min del, var at jeg fikk testet et deck som så vidt jeg vet er en unik pox-versjon, og det viste seg at alt jeg hadde tenkt på forhånd med tech og tweaking stemte svært godt, selv mot de store gutta som har kosta på deckene sine langt mer enn meg. :)
Mulig jeg har glemt et enkeltrunde tap eller to. Husitte helt hvor jeg gikk 2-1 og ikke, men jeg tror jeg har fått med det essensielle. ;)
Dagens helter for min del:
PS: Hvorfor har Moss ei tilbakestående kråke som kommuneskjold?